Gå til innhold

Dere som severer barna havregrøt..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Også til frokost på hverdager? Barna mine er 1 og 3, hvis det har noen betydning.. synes det høres litt voldsomt ut med sukker på, men smaker jo ikke særlig godt uten.

Anonymkode: 41c95...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker, kanel og smørøyet 

Syltetøy 

Banan 

Eple og kanel 

Friske bær 

Honning har vært prøvd innimellom, ikke så ofte det blir valgt da.. 

Tja, kommer ikke på mer nå 

Anonymkode: f0810...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier p bruke litt honning eller syltetøy. Spiser ikke så mye varm havregrøt da, men vil gjerne ha kjøleskapsgrøt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min på straks 2 er glad i havregrøt med

Peanøttsmør

Sukker, kanel og smør

Syltetøy

Friskebær

Anonymkode: cdb17...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Også til frokost på hverdager? Barna mine er 1 og 3, hvis det har noen betydning.. synes det høres litt voldsomt ut med sukker på, men smaker jo ikke særlig godt uten.

Anonymkode: 41c95...136

Da sønnen min var rundt 1 og spiste mye grøt brukte jeg gjerne banan eller fruktmos i stedet. Nå er han 5 og spiser havregrøt kanskje 1 gang i uka, så da får han litt sukker på.

Anonymkode: 64657...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er absolutt ikke fanatiske mtp sukker og kunne godt hatt et lite strø over hver dag, men han ble vant til å spise med bare kanel eller rosiner på, det gir jo en litt søtlig smak. 

Anonymkode: 40ef7...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt skal spises med syltetøy på....prøv spesielt aprikossyltetøy.

Anonymkode: 11846...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren vår er svært glad i grøt generelt, og har frem til nå fått sukker og kanel på grøten. Nå får hun stort sett litt sukker på da man jo skal være svært forsiktig med kanel både til voksne og barn. Kanel inneholder stoffet kumarin, som kan gi skade på leveren. Voksne bør ikke overskride 1,4 gram kanel på grøten daglig, mens feks ettåringer ikke bør få mer enn 0,2 gram daglig. En teskje kanel veier til sammenligning 2,7 gram. Les mer om dette og kaneltyper på matportalen.no. 

Vi har ikke introdusert smør på fordi hun elsker smør og ville spist opp hele smørøyet i en jafs og så hadde hele måltidet blitt preget av mas om mer smør. 

Anonymkode: 26e02...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Datteren vår er svært glad i grøt generelt, og har frem til nå fått sukker og kanel på grøten. Nå får hun stort sett litt sukker på da man jo skal være svært forsiktig med kanel både til voksne og barn. Kanel inneholder stoffet kumarin, som kan gi skade på leveren. Voksne bør ikke overskride 1,4 gram kanel på grøten daglig, mens feks ettåringer ikke bør få mer enn 0,2 gram daglig. En teskje kanel veier til sammenligning 2,7 gram. Les mer om dette og kaneltyper på matportalen.no. 

Vi har ikke introdusert smør på fordi hun elsker smør og ville spist opp hele smørøyet i en jafs og så hadde hele måltidet blitt preget av mas om mer smør. 

Anonymkode: 26e02...5d1

Man får kjøpt kanel uten kumarin. Jeg har kjøpt det på iherb. Har en sønn som er veldig glad i kanel, så måtte kjøpe noe uten kumarin.

Anonymkode: f1a82...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, får med blåbær og litt kanel, men lager på vann og laktoseredusert melk og den er jo litt søtere enn vanlig melk. De elsker det her i hvert fall :)

Anonymkode: 8da26...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til min var 2-3 hadde jeg på fruktmos, syltetøy,youghurt eller honning (etter han var et år). Men etterhvert ble det sukker. Og så klart kanel og smør :) -Laget på H-melk tilogmed 😬 

Når vi spiser så lite sukker ellers så tenker jeg at den t-skjeen på grøten går helt fint :) 

Spiser det ikke hver dag da, liker best brød. 

Anonymkode: 61f8c...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenker ikke noe over det, de spiser generelt grei mat. Pluss at de er såpass store at de vet at sukker hører til grøt, og det lager jeg ikke noe problem av. 

Hvis ungene dine ikke får sukker på grøten, men spiser likevel, kan du jo bare droppe sukker enn så lenge. Evt bruke frukt eller lignende.

Anonymkode: d3dfd...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen vår spiser havregryn med Biola, ingen sukker da Biloa er søt nok! 

Anonymkode: d0004...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, tenker ikke noe over det, de spiser generelt grei mat. Pluss at de er såpass store at de vet at sukker hører til grøt, og det lager jeg ikke noe problem av. 

Hvis ungene dine ikke får sukker på grøten, men spiser likevel, kan du jo bare droppe sukker enn så lenge. Evt bruke frukt eller lignende.

Anonymkode: d3dfd...5f0

Har ikke begynt å servere det til 1-åringen ennå. Men hun er så lei av brød, så må ha et annet frokostalternativ. Skal prøve aprikossyltetøy som en annen her foreslo! Det kan jo hjelpe litt på hard mage i tillegg :)

Anonymkode: 41c95...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Koker på vann og eplejuice og tar oppi revet eple mens grøten koker. Blir mer enn nok smak. Evt noen skjeer med yoghurt (uten tilsatt sukker) og bær på toppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Også til frokost på hverdager? Barna mine er 1 og 3, hvis det har noen betydning.. synes det høres litt voldsomt ut med sukker på, men smaker jo ikke særlig godt uten.

Anonymkode: 41c95...136

Ja selvsagt! Han hadde ikke spist den uten sukker.Er uansett ikke så hysterisk at det gjør noe om han får litt sukker på grøten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Man får kjøpt kanel uten kumarin. Jeg har kjøpt det på iherb. Har en sønn som er veldig glad i kanel, så måtte kjøpe noe uten kumarin.

Anonymkode: f1a82...e7c

Kanel helt uten kumarin er tull, men om du kjøper ceylonkanel er det lite kumarin i den sammenliknet med vanlig kanel

Anonymkode: 5e7ca...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine spiser ikke havregrøt, men barna i barnehagen får havregrøt med sukker på hver morgen

Anonymkode: 9f167...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får de velge hva de vil ha på, jeg bryr meg igrunn lite om det. Når maten vi spiser generelt er normalt sunn så skader det ikke med litt sukker på grøten. Jeg gir heller sukker enn mye kunstig søtningstoffer.

Jeg velger heller å ikke gi de endel andre ting ofte enn at de ikke kan ha sukker på noen ting. 

 

Anonymkode: fff86...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...