Gå til innhold

Forholdet til meg og barnefar er blitt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Så giftig at jeg ikke klarer forholde meg mer til han.. Jeg blir direkte syk av det.

Akkurat nå har vi en ordning på ca 37/63 % (jeg 63). Barnefar vil nå ha 50% og jeg mener først å fremst at dette ikke vil være det beste for barnet da barnet bare er 3,5 år, har utagert tidligere på all frem og tilbake, og at det ikke er like stabilt hos far som det er hos meg.(Han reiser konstant med barnet, så barnet har ikke faste rutiner ifht barnehage eller noen ting når han er hos far, far endrer konstant på samvær(jeg må hente en dag senere/hente en dag før osv), itillegg er barnefar mer eller mindre personlig konkurs og har svindlet meg for penger). 

Hva gjør jeg? Hvor starter jeg? 

Var igjennom fvk vi ble enige om denne avtalen vi har nå, men den overkjører han og og mener han nå fast skal hente en dag tidligere. Så tror ikke fvk er rette plass å gå. 

 

Anonymkode: a2d19...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så giftig at jeg ikke klarer forholde meg mer til han.. Jeg blir direkte syk av det.

Akkurat nå har vi en ordning på ca 37/63 % (jeg 63). Barnefar vil nå ha 50% og jeg mener først å fremst at dette ikke vil være det beste for barnet da barnet bare er 3,5 år, har utagert tidligere på all frem og tilbake, og at det ikke er like stabilt hos far som det er hos meg.(Han reiser konstant med barnet, så barnet har ikke faste rutiner ifht barnehage eller noen ting når han er hos far, far endrer konstant på samvær(jeg må hente en dag senere/hente en dag før osv), itillegg er barnefar mer eller mindre personlig konkurs og har svindlet meg for penger). 

Hva gjør jeg? Hvor starter jeg? 

Var igjennom fvk vi ble enige om denne avtalen vi har nå, men den overkjører han og og mener han nå fast skal hente en dag tidligere. Så tror ikke fvk er rette plass å gå. 

 

Anonymkode: a2d19...425

Hold hardt mot hardt. Si at hvis han ikke klarer å overholde eksakt de avtalene han har signert på til nå, uten et eneste unntak, så må du føre dagbok og bevise at han saboterer samarbeidet. Og at det vil bli brukt i en evt samværssak, som han sannsynligvis komme MYE dårligere ut av enn nåværende ordning.

Anonymkode: b8bba...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk: å gjøre avtaler, og overholde dem er grunnlaget for alt foreldresamarbeid. (Endringer og spontanitet er for viderekomne, for folk med ekstremt godt samarbeid, og for barn som er mye større og kan forholde seg til endringer.)

Anonymkode: b8bba...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Husk: å gjøre avtaler, og overholde dem er grunnlaget for alt foreldresamarbeid. (Endringer og spontanitet er for viderekomne, for folk med ekstremt godt samarbeid, og for barn som er mye større og kan forholde seg til endringer.)

Anonymkode: b8bba...e5e

Tusen takk for svar. Jeg har holdt avtaler til punkt å prikke, men ikke han. Når jeg tar dette med mer, opp med han benekter han og kommer med vås tilbake. 

Føler jeg bare stanget hodet i veggen her og er helt utmattet. 

 

Hi

Anonymkode: a2d19...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumenter, dokumenter, dokumenter. 

Start med å skrive dagbok. Der noterer du absolutt alt. Ta utskrift av mail og tekstmeldinger. Noter absolutt alle avtalebrudd og endringer. Alt. 

Hold dine egne svar og din kommunikasjon med ham så nøytrale som overhodet mulig. Ikke fall for fristelsen til å skjelle ham ut eller true ham. 

Skaff deg en god advokat.

Dagboka bruker du som bevis hvis han går til rettssak mot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Superdolly!

Prøv å ha mest mulig av kommunikasjonen skriftlig. Der dere bare snakker sammen skriver du referat etterpå i dagboken, hva dere har avtalt og når det ble gjort.

Høres ut som om han har altfor mye samvær med et så lite barn siden barnet reagerer på det og han ikke greier å gi det stabilitet.

Begynn å skrive en dagbok kun for dette formålet i dag. Som Superdolly skriver, ta utskrift av alt, gå tilbake så langt du greier på det du kan dokumentere.

Selv om du ikke har troen på at familievernkontoret er veien å gå, så tror jeg det kan være smart for deg å få ham med dit likevel. Der kan du ta opp den avtalen dere har hatt, det at han ikke greier å følge den avtalen. Fortell der hvordan barnet reagerer på den ustabile tilværelsen far gir barnet, og si der at det å ev. øke et samvær for det første ikke kan skje før barnet er større, for det andre ikke før far tilbyr barnet den stabiliteten som barnet trenger. Vær saklig, ikke la ham få trigge deg. Årsaken til at jeg mener du bør tilbake til fvk er at de skriver en journal på møtene og der vil det komme frem, om ikke annet så vil den dårlige kommunikasjonen mellom dere komme frem, og den i seg selv tilsier at det ikke er riktig med en 50/50-ordning.

Som Dolly skrev - skaff deg en advokat først som sist, for denne mannen vil trolig fortsette å lage problemer for både deg og barnet. Blir det for ille kan du da la kommunikasjon gå gjennom advokaten.

Forsøker mannen å hente barnet en dag før, fortell ham konsekvent at han får komme tilbake dagen etter. Hver gang.

For din egen del - skaff deg noen å snakke med om dette, for det kan slite enormt. Informer legen din om hvordan du har det. Du kan trolig også få timer alene på familievernkontoret for å diskutere saken.

Hold fast på det du vet er rett for barnet ditt. Om faren er på deg hele tiden, tenk deg ut noen standardmåter du kan svare ham på. Ringer han og vil endre samvær - vis til kontrakten dere har og si at det ikke passer for barnet at dere endrer nå, han kan hente barnet til avtalt tid. Blir han kranglete, fortell ham at du ikke har tenkt å krangle med ham, at du forholder deg til den avtalen dere har, og hvis han ønsker en annen avtale, da må han ta det formelle veier. Og så avslutter du samtalen. Ringer han igjen, ikke svar, bare send ham en sms hvor du skriver at du igjen viser til den avtalen dere har om samvær og hvis han ønsker noen endring av den så må han ta det via formelle veier. Vil han diskutere det noe mer så får han sende deg en mail. Da tvinger du ham til å respondere skriftlig, du slipper å måtte snakke med ham og dermed også hans forsøk på å presse/manipulere deg.

Hvis du skal kreve tilbake pengene han skylder deg synes jeg du skal sende ham et formelt brev om det, hvor du krever dem tilbakebetalt innen en viss dato. Og hvis han ikke har mulighet til å betale hele beløpet innen den datoen så får han komme med et skriftlig forslag til deg om hvordan han kan nedbetale pengene til deg. Men se litt an det med pengene. Har du råd til å tape dem kan det være det er smartere å ikke ta det opp med ham, fordi han mest trolig da blir mer sint på deg og dermed vil gjøre livet ditt enda mer problematisk, kanskje også gjøre barnets liv vanskeligere for å ramme deg. Kanskje er prisen for litt mer fred for deg og barnet de tapte pengene? Det kan være verdt det, selv om det er veldig surt. Om ikke kan det være lurt å diskutere også det med advokaten du skaffer deg.

Husk å også dokumentere barnets reaksjoner rundt samvær med far. Snakk gjerne også med barnehagen, om de legger merke til endringer hos barnet når det er hos far eller etter samvær hos far. Det kan bli viktige vitner for deg ved en ev. sak som går til retten.

Start dokumentasjonen i dag. Ikke tenk på det som et ork, men heller noe som gir deg energi, fordi du vet at det er et viktig redskap på sikt, noe som kan hjelpe deg og vise hvordan han faktisk er mot deg og ikke minst hva han gjør mot barnet, og hvilken omsorgsperson han er.

Anonymkode: d5b9a...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...