Gå til innhold

Beste steder i Europa


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal på gjennomreise i Europa i sommer, evnt også Midt-Østen eller Nord-Afrika, men har ikke bestemt meg hvor enda. Jeg er ute etter alle tips til spesielle steder, spektakulær natur, morsomme attraksjoner osv. Det trenger ikke å være et "fullstendig" reisemål  i seg selv for å dra dit, det kan godt være en bra ting der og så reiser jeg videre. Jeg er glad for ALLE tips! Om jeg finner som virkelig er kult, vil jeg legge opp andre planer rundt det. Jeg er ikke ute etter de mest standard turistattraksjonene, type Eiffeltårnet og Colosseum, sånt har jeg gjort fra før. Jeg er ung voksen og reiser alene. Tips?

Anonymkode: 081aa...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal på gjennomreise i Europa i sommer, evnt også Midt-Østen eller Nord-Afrika, men har ikke bestemt meg hvor enda. Jeg er ute etter alle tips til spesielle steder, spektakulær natur, morsomme attraksjoner osv. Det trenger ikke å være et "fullstendig" reisemål  i seg selv for å dra dit, det kan godt være en bra ting der og så reiser jeg videre. Jeg er glad for ALLE tips! Om jeg finner som virkelig er kult, vil jeg legge opp andre planer rundt det. Jeg er ikke ute etter de mest standard turistattraksjonene, type Eiffeltårnet og Colosseum, sånt har jeg gjort fra før. Jeg er ung voksen og reiser alene. Tips?

Anonymkode: 081aa...a95

Tja. Kommer jo an på hva slags ting man liker? 

Jeg liker:

Finnmark

Skåne

Hebridene

Guernsey

Amsterdam

Franske Atlanterhavskysten 

Annecy

De italienske alper/Dolomittene 

Venezia

(Drømmer dessuten om Korsika, men der har jeg ikke vært selv.) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig er svak for Østerrike og Sveits. Wien, opera, slott, shopping, parker, bading. Det er jo litt utenfor allfar vei, ikke akkurat hvor man møter naboen, slik som med Mallorca....

 

Jeg ville holdt meg unna Midtøsten og Nord Afrika. Libya? Algeri? Tunisia? Syria, Gaza, Libanon? Eller kanskje det er Quatar eller Irak spm frister å bruke feriedagene på? 

 

Anonymkode: 1e616...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger jo litt av hva du vil gjøre, ja. 

Korsika er fint, men det er litt "kjedelig". Det vil si at det er nydelig natur (og det er mange flotte turmuligheter, med vakre ting å se på overalt!). Ikke minst er det villgriser å finne, med superlange og søte snuter. 😍 Det er derimot ikke så mye "liv". Jeg elsker Korsika og blir aldri lei, men jeg har hørt at mange andre synes det er litt kjedelig og til tider smådødt. 

Jeg er ellers glad i:

Montpellier, Amalfi-kysten (men det er mye turister), San Marino, Andorra, Istanbul (men ikke nå), Lisboa og Porto (egentlig Portugal generelt), Edinburgh, Split, St. Petersburg og Moskva (men igjen, ville ikke dratt), Madrid og Brussel (men det er få som forstår akkurat den). Ellers stort sett gode opplevelser med en del av Balkan-landene, men jeg synes det er fryktelig slitsomt med manglende røykelov. Det er derimot mindre problematisk om sommeren. Mange av de greske øyene er jo også aktuelle reisemål! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, beef sister skrev:

Det avhenger jo litt av hva du vil gjøre, ja. 

Korsika er fint, men det er litt "kjedelig". Det vil si at det er nydelig natur (og det er mange flotte turmuligheter, med vakre ting å se på overalt!). Ikke minst er det villgriser å finne, med superlange og søte snuter. 😍 Det er derimot ikke så mye "liv". Jeg elsker Korsika og blir aldri lei, men jeg har hørt at mange andre synes det er litt kjedelig og til tider smådødt. 

Jeg er ellers glad i:

Montpellier, Amalfi-kysten (men det er mye turister), San Marino, Andorra, Istanbul (men ikke nå), Lisboa og Porto (egentlig Portugal generelt), Edinburgh, Split, St. Petersburg og Moskva (men igjen, ville ikke dratt), Madrid og Brussel (men det er få som forstår akkurat den). Ellers stort sett gode opplevelser med en del av Balkan-landene, men jeg synes det er fryktelig slitsomt med manglende røykelov. Det er derimot mindre problematisk om sommeren. Mange av de greske øyene er jo også aktuelle reisemål! 

 

Hvorfor ikke Moskva?

Anonymkode: 081aa...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg personlig er svak for Østerrike og Sveits. Wien, opera, slott, shopping, parker, bading. Det er jo litt utenfor allfar vei, ikke akkurat hvor man møter naboen, slik som med Mallorca....

 

Jeg ville holdt meg unna Midtøsten og Nord Afrika. Libya? Algeri? Tunisia? Syria, Gaza, Libanon? Eller kanskje det er Quatar eller Irak spm frister å bruke feriedagene på? 

 

Anonymkode: 1e616...d04

Er du ironisk? I Nord-Afrika har jeg tenkt på å reise fra Marokko til Spania og videre nordover eller østover, og i Midt-Østen har jeg lyst til å besøke Jordan og spesielt Dødehavet. Noen som har vært?

Anonymkode: 081aa...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, er det noen som har noe enda mer konkret? Type akkurat den spesielle bygningen eller det spesielle landskapet...

Anonymkode: 081aa...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ikke Moskva?

Anonymkode: 081aa...a95

Moskva er jo på listen min for en grunn, det er en spennende by! Det ville derimot vært uaktuelt å reise dit nå, grunnet blant annet systematisk brudd på menneskerettigheter. 

Endret av beef sister
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal innom Balkan, anbefaler jeg en stopp i Sarajevo. Full av minner etter krigen for 25 år siden, men likevel utrolig hyggelig. Folk er så glade for at turistene kommer dit igjen. Dra gjerne videre til Mostar, utrolig koselig, selv om det kryr av turister og stuperne som hopper fra brua er masete. Mellom Sarajevo og Mostar er Kravica et must. En helt fantastisk foss å bade i. Flotteste sted jeg har vært noen gang. Google det og se de fine bildene. 

 

Anonymkode: 0d8d2...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du skal innom Balkan, anbefaler jeg en stopp i Sarajevo. Full av minner etter krigen for 25 år siden, men likevel utrolig hyggelig. Folk er så glade for at turistene kommer dit igjen. Dra gjerne videre til Mostar, utrolig koselig, selv om det kryr av turister og stuperne som hopper fra brua er masete. Mellom Sarajevo og Mostar er Kravica et must. En helt fantastisk foss å bade i. Flotteste sted jeg har vært noen gang. Google det og se de fine bildene. 

 

Anonymkode: 0d8d2...2a2

Jeg googlet fossen og det var virkelig vakkert! Tusen takk for det tipset.

Anonymkode: 081aa...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, beef sister skrev:

Moskva er jo på listen min for en grunn, det er en spennende by! Det ville derimot vært uaktuelt å reise dit nå, grunnet blant annet systematisk brudd på menneskerettigheter. 

Men tidligere var det ingen brudd på menneskerettigheter i Moskva, mener du...?

Anonymkode: 081aa...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men tidligere var det ingen brudd på menneskerettigheter i Moskva, mener du...?

Anonymkode: 081aa...a95

Nei, det er din tolkning. Tidligere var jeg ung (yngre) og mindre informert enn jeg er i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Henger meg på Korsika. Calvi på nord-vestkysten er nydelig. En lang, hvit sandstrand med turkist hav, samt den gamle middelalderbyen på toppen av klippene. Hvis du har mulighet, sykle sørover fra Calvi mot Ajaccio, det er en fantastisk opplevelse!

Vil også anbefale Samos og Milos i Hellas, to unike øyer på hver sin måte.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal reise alene i Marokko og Midt-Østen, ville jeg kanskje meldt meg på gruppeturer, ettersom en del menn der mangler grenser for damer som reiser alene. 

Jeg har vært i Egypt og Tunisia, og selv med reisefølge opplevde jeg flere truende situasjoner. 

I Libanon følte jeg meg trygg. Vil anbefale det som reisemål hvis du liker øst og vest i perfekt kombinasjon.  Berømt uteliv, åpne folk, fantastisk mat, shopping, fjell, hav, historie.. Ville da holdt meg unna Tripoli. Men utforsket Beirut/Jounieh/Byblos. I Beirut kan du gå på et reisebyrå og melde deg på utflukter derfra til mer utrygge områder (billige). Jeg dro på påsketur med buss til Jordan gjennom Syria, men det er vel ikke mulig lenger. I Jordan rundt dødehavet er det trygt og flott. Petra var fint, men opplevde ubehagelige menn der også, så ikke reis alene. Amman er mannsdominert. Kanskje det er lettere å besøke dødehavet fra Israel som alene kvinne? Da kan du jo besøke fantastiske Jerusalem samtidig? 

Gå for Beirut og Jerusalem, er min anbefaling. Men du kommer ikke inn i Israel med libanesisk stempel i passet ditt. Så du må velge Israel først, og så Libanon. 

Dubai etc. tilbyr ingen rettssikkerhet for kvinnelige turister. 

Anonymkode: b425a...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, beef sister skrev:

Nei, det er din tolkning. Tidligere var jeg ung (yngre) og mindre informert enn jeg er i dag. 

Brudd på menneskerettigheter, dyrevelferd og så videre skjer nesten overalt. Synes det er litt nusselig at mange nordmenn ikke vil dra til Moskva på grunn av brudd på menneskerettigheter (er det reiseoperatører eller hotelleiere som begår disse tro?), men horder av nordmenn drar til Spania hvert år til tross for at tyrefekting er lovlig der. Merkelig.

Anonymkode: 2dd1d...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Brudd på menneskerettigheter, dyrevelferd og så videre skjer nesten overalt. Synes det er litt nusselig at mange nordmenn ikke vil dra til Moskva på grunn av brudd på menneskerettigheter (er det reiseoperatører eller hotelleiere som begår disse tro?), men horder av nordmenn drar til Spania hvert år til tross for at tyrefekting er lovlig der. Merkelig.

Anonymkode: 2dd1d...e95

Ja, for begrenset ytringsfrihet, organisasjonsfrihet, diskriminering etc. er sammenlignbart med tyrefekting i Spania. ... Og poenget er da ikke at jeg kan utsettes for brudd på menneskerettigheter. 

Dyrevern er viktig, for all del, men det kan på ingen måte sammenlignes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, beef sister skrev:

Ja, for begrenset ytringsfrihet, organisasjonsfrihet, diskriminering etc. er sammenlignbart med tyrefekting i Spania. ... Og poenget er da ikke at jeg kan utsettes for brudd på menneskerettigheter. 

Dyrevern er viktig, for all del, men det kan på ingen måte sammenlignes. 

Hvorfor kan det ikke det? Dyr har ingen stemme. Mennesker har i noen grad bestemmelsesrett i et samfunn. Og som sagt, det er jo ikke reisebedrifter og vanlige enkeltpersoner i noen land som driver diskriminering og begrenser ytringsfrihet, det er myndighetene. Det er for øvrig organisasjonsfrihet i Russland, men det er kanskje ikke så nøye å lese seg opp på noe før man uttaler seg om det... Mange nordmenn drar også til Thailand på ferie, der barneprostitusjon, trafficking og narkotikarelaterte forbrytelser er i hopetall. Men det er kanskje ikke sammenlignbart det heller?

Anonymkode: 2dd1d...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kan det ikke det? Dyr har ingen stemme. Mennesker har i noen grad bestemmelsesrett i et samfunn. Og som sagt, det er jo ikke reisebedrifter og vanlige enkeltpersoner i noen land som driver diskriminering og begrenser ytringsfrihet, det er myndighetene. Det er for øvrig organisasjonsfrihet i Russland, men det er kanskje ikke så nøye å lese seg opp på noe før man uttaler seg om det... Mange nordmenn drar også til Thailand på ferie, der barneprostitusjon, trafficking og narkotikarelaterte forbrytelser er i hopetall. Men det er kanskje ikke sammenlignbart det heller?

Anonymkode: 2dd1d...e95

I tillegg vil jeg jo minne på at Norge flere ganger er blitt dømt for brudd på menneskerettigheter. 8 saker med barnevern skal opp til Menneskerettsdomstolen om ikke så lenge - og der kan det bli konstatert flere brudd. Det er heller ikke organisasjonsfrihet i Norge, se bare utredning om varslingsreglene, tilstander i utelivsbransjen der man kan glemme å bli ansatt hvis man er organisert og så videre. Ytringsfrihet - der kan man for eksempel se på modereringspraksis hos Dagbladet, Aftenposten og andre aviser i diskusjoner som gjelder Arbeiderpartiet kontra FrP, KrF eller Hillary kontra Trump. Ja, det er mye mer rettssikkerhet i Norge enn i Russland, men seriøst, vi er ikke perfekte vi heller. Så hvis man skal følge din logikk, bør man boikotte de aller fleste norske uteplasser siden det ikke eksisterer organisasjonsfrihet der.

Anonymkode: 2dd1d...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I tillegg vil jeg jo minne på at Norge flere ganger er blitt dømt for brudd på menneskerettigheter. 8 saker med barnevern skal opp til Menneskerettsdomstolen om ikke så lenge - og der kan det bli konstatert flere brudd. Det er heller ikke organisasjonsfrihet i Norge, se bare utredning om varslingsreglene, tilstander i utelivsbransjen der man kan glemme å bli ansatt hvis man er organisert og så videre. Ytringsfrihet - der kan man for eksempel se på modereringspraksis hos Dagbladet, Aftenposten og andre aviser i diskusjoner som gjelder Arbeiderpartiet kontra FrP, KrF eller Hillary kontra Trump. Ja, det er mye mer rettssikkerhet i Norge enn i Russland, men seriøst, vi er ikke perfekte vi heller. Så hvis man skal følge din logikk, bør man boikotte de aller fleste norske uteplasser siden det ikke eksisterer organisasjonsfrihet der.

Anonymkode: 2dd1d...e95

Jeg gidder ikke å diskutere med deg når du velger å legge ord i munnen min. Du må gjerne reise til blant annet Dubai, Russland og Nord-Korea - jeg ønsker derimot ikke å støtte land med systematisk brudd på blant annet menneskerettighetene. 

(og det er dessuten ingen her som har beskyldt enkeltpersoner for brudd på menneskerettighetene). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, beef sister skrev:

Jeg gidder ikke å diskutere med deg når du velger å legge ord i munnen min. Du må gjerne reise til blant annet Dubai, Russland og Nord-Korea - jeg ønsker derimot ikke å støtte land med systematisk brudd på blant annet menneskerettighetene. 

(og det er dessuten ingen her som har beskyldt enkeltpersoner for brudd på menneskerettighetene). 

Men det er ulogisk - du støtter ikke presidenten i Russland eller sjeiken i Saudi-Arabia ved å overnatte på et hotell i en av byene, spise lokal mat fra restaurant og handle suvenirer på markedet. Du støtte dem som eier hotellet, restauranten og markedsplassen. De har vel mest sannsynlig ikke brutt noen menneskerettigheter. Hva med dem som er født i for eksempel Saudi-Arabia og Russland, men bor i Norge? Støtter de menneskerettsbrudd ved å reise hjem til familien?

Anonymkode: 2dd1d...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at tråden min lever sitt eget liv med en kjempeavsporing... flere tips?? Hi

Anonymkode: 081aa...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er ulogisk - du støtter ikke presidenten i Russland eller sjeiken i Saudi-Arabia ved å overnatte på et hotell i en av byene, spise lokal mat fra restaurant og handle suvenirer på markedet. Du støtte dem som eier hotellet, restauranten og markedsplassen. De har vel mest sannsynlig ikke brutt noen menneskerettigheter. Hva med dem som er født i for eksempel Saudi-Arabia og Russland, men bor i Norge? Støtter de menneskerettsbrudd ved å reise hjem til familien?

Anonymkode: 2dd1d...e95

Vi har alle minst 16 slaver. 

Men vi trenger ikke gjøre det verre med vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rothenburg ob der tauber og Bamberg er sjarmerende tyske byer med særpreg. 

Vi bruker stoppe i Flauchau i Østerrike på vei til Italia/Kroatia. Kjører bobbane. Kjekt avbrekk. Og rett ved hovedveien . 

Bled i Slovenia fascinerte meg skikkelig. Første gang vi kom dit var det mørkt og veldig varmt. Var helt trolskt med hesteskyss i gatene og opplyste borger blant anna på andre sida av vatnet.  

Rugen, tysk øy helt nord i gamle øst-tyskland. Der er bl.a. et ferieprosjekt Hitler starta på men som aldri blei ferdig. Og du kan kjøre damplokomotiv der. 

 

Anonymkode: 7bb76...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...