Gå til innhold

Jeg har blitt alenemor – trenger praktiske tips og råd!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt alenemor og ville satt stor pris på alle praktiske tips og råd dere kan komme med! Har en jente på 18 måneder, hus, hage og en litt sliten bil å ta vare på. Hvordan får dere aleneforeldre dagene til å gå opp? Jeg tenker på praktiske ting som å dusje, støvsuge og klippe plenen, og psykisk, at man blir sliten og føler seg ensom.

Tusen takk!

Anonymkode: 15838...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vippestol eller lignende for dusjing osv. Handling på kolonial. Inkludere barnet i rydding og vasking. Bruke bæresele når nødvendig. Ta imot avlastning. Sett av litt tid til deg selv hver kveld. 

Anonymkode: ea2bc...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har blitt alenemor og ville satt stor pris på alle praktiske tips og råd dere kan komme med! Har en jente på 18 måneder, hus, hage og en litt sliten bil å ta vare på. Hvordan får dere aleneforeldre dagene til å gå opp? Jeg tenker på praktiske ting som å dusje, støvsuge og klippe plenen, og psykisk, at man blir sliten og føler seg ensom.

Tusen takk!

Anonymkode: 15838...7f9

Legg lista lavere for husarbeid.

Betal en tenåring for å slå plenen. 

Søk fellesskap med andre selv om hjemmet ikke er ryddig og perfekt. En kopp kaffe kan du alltids trylle fram i rotet. 

Gjør det du har lyst til når barnet er hos far. Ikke bruk denne dyrebare tida på å komme a jour med husarbeid.

Anonymkode: 9b0fc...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukeshandling er saken. Det tar mye stress ut av resten av uken.

Når barnet ditt blir litt større blir det mulig å f eks ta en kjapp dusj under barnetv eller lignende. Men det er nok litt tidlig enda.

Lag digre middagsporsjoner og frys ned flere middager. Da kan du mange dager slippe unna med bare å varme noe fra fryseren. 

Ingen spising/drikking av noen art i bilen for noen av dere. Sett en vaskebalje i bagasjerommet. Så kan du raskt slenge skitne støvler/regnklær/klistret klær osv i den og minimerer dermed mye arbejde med å holde bilen.

Bestem deg for hva som er viktigst å få gjort av husarbeidet. Hopp over resten. Ingen dør av at vinduene ikke er vasket. Evn kan du sette av f eks 45 min etter at barnet har sovnet og så gjør du så mye du rekker på den tiden og tar deretter kveld med god samvittighet. 

Se på hva du har av planter i hagen. Alt som krever stell/tidskrevende innsats (som kjøkkenhage, blomsterbed, busker som må klippes jevnlig) kan vente til barnet er større. Evn kan du gi en ungdom fra kvarteret en liten sommerjobb med å klippe plenen i blant. Den trenger ikke å se ut som en golfbane.

Hvis du har mulighet så få noen (familie/naboer/ungdom) til å passe barnet et par timer fast hver uke og meld deg på et kurs i noe spennende eller en sosial form for trening. Det har reddet meg når jeg holdt på å knekke og alt bare var jobb og husarbeidet og stress. Den lille lufteturen ut i den vanlige verden hvor man får nye input og tenker på helt andre ting og inngår i en sosial sammenheng med andre voksne gør det mye enklere å ha energi og humør nok til resten av uken.

 

Anonymkode: 4e593...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt vurder å selge huset, og heller bo et sted hvor du ikke må gjøre noe ute. Men du er vel ikke der helt enda.

Anonymkode: d7d89...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange fine og nyttige tips, dere! Dette skal jeg greie!

Noen konkrete spørsmål:

- Hvordan venner jeg datteren vår til å dusje? Hun er for stor for vippestolen og har kun blitt badet så langt. Jeg tenkte at hvis vi kunne dusje sammen så ville det vært praktisk.

- Hvordan får dere gjort ting som å støvsuge hele huset? Jeg får tatt første etasje mens hun er våken, for den etasjen er "barnesikret". Men de to andre etasjene er *ikke* det. Jeg forstår at jeg ikke kan bli boende her, men i mellomtiden? Hun sover i andre etasje og våkner hvis jeg begynner å støvsuge mens hun sover.

Tusen takk!

Anonymkode: 15838...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for mange fine og nyttige tips, dere! Dette skal jeg greie!

Noen konkrete spørsmål:

- Hvordan venner jeg datteren vår til å dusje? Hun er for stor for vippestolen og har kun blitt badet så langt. Jeg tenkte at hvis vi kunne dusje sammen så ville det vært praktisk.

- Hvordan får dere gjort ting som å støvsuge hele huset? Jeg får tatt første etasje mens hun er våken, for den etasjen er "barnesikret". Men de to andre etasjene er *ikke* det. Jeg forstår at jeg ikke kan bli boende her, men i mellomtiden? Hun sover i andre etasje og våkner hvis jeg begynner å støvsuge mens hun sover.

Tusen takk!

Anonymkode: 15838...7f9

Har du en reiseseng du kan sitte henne i mens du støvsuger de etasjene som ikke er barnesikret? Altså ta sengen opp i den etasjen du støvsuger i og sitt henne der. Ellers må du barnesikre alle etasjene

Anonymkode: 2c41f...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan moppe istedenfor å støvsuge :) da slipper du også at de minste støvpartiklene virvles opp.

Lekegrind på badet mens du dusjer?

Anonymkode: 37cb5...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en reiseseng! Dere er geniale, altså. Det burde fungere både for støvsuging og dusjing (må se om det er plass på badet). Jeg er vanligvis løsningsorientert, men er ikke helt på topp akkurat nå. 😐

Anonymkode: 15838...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sitte med henne i bunnen av dusjhjørnet/kabinettet og så setter du bare litt vann på og lar henne få leke med dusjhodet. Skikkelig morsomt! Og da tar det ikke lang tid å bli trygg på dusjen. Jeg la i blant et håndkle i bunnen av dusjen med et par leker på og så var der vannlek der mens jeg dusjet litt forsiktig. Funket greit det også, men du må være litt forsiktig så hun ikke får strålen rett i ansiktet f eks.

Anonymkode: 4e593...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for mange fine og nyttige tips, dere! Dette skal jeg greie!

Noen konkrete spørsmål:

- Hvordan venner jeg datteren vår til å dusje? Hun er for stor for vippestolen og har kun blitt badet så langt. Jeg tenkte at hvis vi kunne dusje sammen så ville det vært praktisk.

- Hvordan får dere gjort ting som å støvsuge hele huset? Jeg får tatt første etasje mens hun er våken, for den etasjen er "barnesikret". Men de to andre etasjene er *ikke* det. Jeg forstår at jeg ikke kan bli boende her, men i mellomtiden? Hun sover i andre etasje og våkner hvis jeg begynner å støvsuge mens hun sover.

Tusen takk!

Anonymkode: 15838...7f9

Når huset er SÅ stort hadde jeg glatt lukket en etasje av. Minst!

Finn ut hvilke rom dere trenger i hverdagen. Lås resten av og ignorer dem. Det er ingen grunn til å støvsuge og vaske 3 etasjer når det bare er deg og jenta som bor der. Flytt litt rundt på ting så du har det du trenger i få rom. 

Det er viktigere at dere to har en hverdag som fungerer enn at hele huset er paradeklart til enhver tid. 

Anonymkode: 4e593...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når huset er SÅ stort hadde jeg glatt lukket en etasje av. Minst!

Finn ut hvilke rom dere trenger i hverdagen. Lås resten av og ignorer dem. Det er ingen grunn til å støvsuge og vaske 3 etasjer når det bare er deg og jenta som bor der. Flytt litt rundt på ting så du har det du trenger i få rom. 

Det er viktigere at dere to har en hverdag som fungerer enn at hele huset er paradeklart til enhver tid. 

Anonymkode: 4e593...250

Det var en god idé. Tredje etasje kan vi fint ignorere framover! 👍

Anonymkode: 15838...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan sitte med henne i bunnen av dusjhjørnet/kabinettet og så setter du bare litt vann på og lar henne få leke med dusjhodet. Skikkelig morsomt! Og da tar det ikke lang tid å bli trygg på dusjen. Jeg la i blant et håndkle i bunnen av dusjen med et par leker på og så var der vannlek der mens jeg dusjet litt forsiktig. Funket greit det også, men du må være litt forsiktig så hun ikke får strålen rett i ansiktet f eks.

Anonymkode: 4e593...250

Tusen takk for svar! Skal begynne med dette i morgen. 💪

Anonymkode: 15838...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble alene da yngste var 14 mnd gammel.

Baderommet mitt var barnesikret så hun lekte med leker på gulvet mens jeg dusjet. Nå er hun 2 og ser en episode av noe på iPad istedenfor. 

Jeg har betalt noen for å klippe gresset og holde hagen i noenlunde stand. 

Bilen vasker jeg selv innvendig; hun er med på å vaske hun også. Utvendig vask av bilen blir tatt på bensinstasjonen i maskin. 

Husarbeid blir tatt der jeg har tid til det. Yngste har alltid blitt med på det. En vaskeklut med litt vann på er jo bare gøy for henne. 

Jeg lagde også ekstra porsjoner av middager slik at jeg kunne fryse og hadde "enkel" middag for de dagene jeg ikke rakk butikken eller hadde ork/lyst til å kokkelere.

Jeg storhandler en gang i uka, og da kun med handleliste, ellers bruker jeg masse penger på bare dill. Jeg har med begge barna på dette. Eldste (8år) har sin egen handleliste (utdrag av min) og yngste får kjærlighet på pinne (bestikkelse). Begge er da fornøyde hele shoppingturen. 

Jeg har også alliert meg med andre alenemødre; Jeg passer barna deres mot at de passer mine. Jeg sparer utgifter til barnevakt og jeg får litt "alenetid".

Jeg har også stort hus og har stengt av de rommene som ikke blir brukt. Gleder meg til det er solgt og vi kan bo mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange gode tips! 😊👍

Mitt beste er:

Har du noen venner/bekjente i samme situasjon? Lag fast avtale om felles middag en dag eller to i uka. Det er ikke lov å rydde/vaske før besøket og det skal være hverdagsmat. En sånn avtale er gull 😉 Dere får spist, du får snakket med andre voksne og ungene kan etterhvert leke sammen😉

Lykke, lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å leie ut en del av huset. Om det er praktisk mulig.

Du får inntekter og huset blir brukt.

Kanskje (om det er en person som virker tillitsvekkende)  kan du få en som kan passe barn/måke snø eller klippe plenen for et ev avslag i husleien også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke alenemor, men har en mann som jobber mye borte og jeg er derfor alene noen uker i strekk flere ganger i løpet av året. I disse periodene prøver jeg å gjøre littegrann på kvelden når sønnen sover, spesielt om det er ting jeg må bære osv. Når jeg dusjer har jeg ham i en badebalje i dusjen med meg, han koser seg, leker og bader imens jeg dusjer, og så spyler vi av all såpen sammen etterpå. Jeg hadde ham i bæresele på ryggen imens jeg støvsugde o.l helt til han var over 2 år. Etter det var det mer han forstod, og det var også lettere å sette på barneTV, iPad osv, så han ikke gikk der det ikke var greit. Det var et lurt tips å ukeshandle og å fryse ned middager. Hvis du orker på kveldstid kan du jo gjøre klar litt av middagen, kutte opp det som trengs og så er det bare å sette på gryta før dere skal spise. Prøv deg litt frem hva som funker for dere. For oss har det vært veldig greit å finne ting som er gøy for han å gjøre i nærheten av der jeg er, og etterhvert å hjelpe til litt med det jeg gjør. Økonomisk sett er det smart å følge med på tilbud, fryse ned en del og å evt kjøpe brukt. Man kan finne mye fint på finn.no 😊 Lykke til! 

Anonymkode: 9352f...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht å venne henne til å dusje: hva med å sette henne i en kleskurv i dusjen? En av plast, som ligner en badebalje, men der vannet renner ut av hullene på sidene. Da blir det kun 7 cm vann i bunnen, og hun kan sitte der som hun er vant til og leke med en kopp og en svamp mens du vasker deg.

Anonymkode: 9b0fc...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hvis barnet er 18 mnd så sover det jo forholdsvis mye vil jeg tro. Husker min la seg rundt kl 18:00-18:30 på denne tiden. Da har man jo en del tid til å gjøre husarbeid, klesvask og forefallende arbeid etter leggetid. Dusje ville jeg gjort før jeg tok opp barnet på morgenen eller på kveld etter leggetid. I helgene kan man jo også gjøre det mens barnet sover dupp.

Ellers ville jeg vennet barnet til å bruke grind, så har du mulighet til å støvsuge, lage mat osv mens den leker og koser seg der. Det er jo viktig å lære de at de kan være litt alene også og ikke delta i absolutt alt som gjøres. Etterhvert kan barnet bli med og delta i matlaging og vask etc. Men kanskje litt tidlig ennå.

Generelt ville jeg tenke at det ikke er viktig med et plettfritt hjem og en utslitt mamma, men heller et normalt hjem og en blid mamma. Jeg har vært så og si alene siden starten og det går veldig fint, sålenge man bare ikke tenker at man må være supermann. Barna dør ikke av litt rot, og kvalitetstid er viktigere for dere begge.

Få deg venner i samme situasjon, så dere evt kan avlaste hverandre litt og ha litt felles referansepunkter. Jeg hadde en nabo som jeg hang veldig mye med og barna våre ble bestevenner. Da føler man seg ikke så alene i situasjonen.

Du klarer dette helt fint HI, bare ro ned så kommer alt av seg selv etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange gode tips! 😊👍

Mitt beste er:

Har du noen venner/bekjente i samme situasjon? Lag fast avtale om felles middag en dag eller to i uka. Det er ikke lov å rydde/vaske før besøket og det skal være hverdagsmat. En sånn avtale er gull 😉 Dere får spist, du får snakket med andre voksne og ungene kan etterhvert leke sammen😉

Lykke, lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten:

Jeg fikk tips som hjalp meg veldig gjennom søvnløse perioder; slapp av når ungen er fornøyd og gjør heller husarbeid sammen med barnet når barnet ikke er fornøyd. Mao  hvil når du kan! 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/18/2017 den 21.46, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for mange fine og nyttige tips, dere! Dette skal jeg greie!

Noen konkrete spørsmål:

- Hvordan venner jeg datteren vår til å dusje? Hun er for stor for vippestolen og har kun blitt badet så langt. Jeg tenkte at hvis vi kunne dusje sammen så ville det vært praktisk.

- Hvordan får dere gjort ting som å støvsuge hele huset? Jeg får tatt første etasje mens hun er våken, for den etasjen er "barnesikret". Men de to andre etasjene er *ikke* det. Jeg forstår at jeg ikke kan bli boende her, men i mellomtiden? Hun sover i andre etasje og våkner hvis jeg begynner å støvsuge mens hun sover.

Tusen takk!

Anonymkode: 15838...7f9

Først: Jeg er ikke alenemor. 

Men når det kommer til hvordan venne datteren din på å dusje, vi tok jenta vår med oss i dusjen mens vi dusja selv. Lot dusjen stå å renne litt før vi gikk i. Lot henne få utforske litt først og få tid til å bli nysgjerrig. Vi lot henne få leke seg med vannet og utforske vannet i dusjen. 

Etterhvert gjorde hun tegn til å ønske å dusje "alene" mens vi bare hjalp til med sjampo og såpe. 

Da senket vi dusjen så lavt ned som mulig så hun kunne dusje på ordentlig liksom 😉 Jenta mi var ca på din datters alder da vi begynte med dusjing.

Gjør det til en koselig ting for dere to, ungene elsker det som regel 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her. Tusen takk for så mange nyttige, fine, snille tips! Beklager at jeg ikke har svart før nå, men jeg har ikke rukket innom her før i kveld. Jeg har begynt å dusje litt med datteren min. <3 Hun synes det er spennende å holde dusjhodet og leke med vannet, og jeg har begynt å dusje armene hennes litt. Jeg har prøvd å dusje litt på kroppen, men da ble hun redd, så jeg tar det gradvis. Jeg har begynt å få teken på ting og det går mye bedre allerede! Så takk for alle tips!

Anonymkode: 15838...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2017 den 15.36, Anonym bruker skrev:

Jeg har en reiseseng! Dere er geniale, altså. Det burde fungere både for støvsuging og dusjing (må se om det er plass på badet). Jeg er vanligvis løsningsorientert, men er ikke helt på topp akkurat nå. 😐

Anonymkode: 15838...7f9

Jeg tok med leker på badet så de var underholdt på gulvet der da jeg dusjet. Lås døra om du må. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2017 den 14.46, Anonym bruker skrev:

Jeg har blitt alenemor og ville satt stor pris på alle praktiske tips og råd dere kan komme med! Har en jente på 18 måneder, hus, hage og en litt sliten bil å ta vare på. Hvordan får dere aleneforeldre dagene til å gå opp? Jeg tenker på praktiske ting som å dusje, støvsuge og klippe plenen, og psykisk, at man blir sliten og føler seg ensom.

Tusen takk!

Anonymkode: 15838...7f9

Du dusjer når ungen sover, ta med babycall inn på badet. Det er så godt å få 15 min + alene på badet så unn deg det, støvsuge kan du gjøre når du har tid og ork, hun er 18 mnd og tusler sikkert rundt deg uansett? Ved gulvvask derimot satt min i stol med tv foran seg for å unngå våte føtter som sklir på vått gulv, klippe plen kan du ette av til andre, eller slenge henne på ryggen i en bæresele med hørselvern og ta det som en treningsøkt ;) 

Den psykiske biten er verre. En ting er at det er fysisk slitsomt å være alene. Men det jeg har merket mest etter å ha vært alene i alle år siden ungen ble født er det mentale, presset, ansvaret, ensomheten. Det er tøft, du skal stå for alt, alle avgjørelser og har dere een dårlig dag kan du ikke bare gå ut og be den andre ta over litt. Du må stå i det. Men jeg tror ikke du trenger noe mer enn å vite akkurat det. Ikke forvent at det skal bli enkelt, ikke belag deg på hjelp fra andre. Men ha gjerne noen du kan spørre. Kanskje du vil på kino med ei venninne. Sånne småting hjelper veldig. Ikke glem at du skal være DEG også, ikke bare mamma hele tiden.

Og den lille slitne bilen kan du kanskje bytte ut? Hvis du nylig har blitt alene så står du vel sterkt økonomisk, lønn + overgangsstønad+ekstra barnetrygd+bidrag..

Anonymkode: 3a620...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...