Gå til innhold

Barn og alkohol


Evablaum

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og gjett om dere blir snakket om på legevakta når dere kommer halvfulle i taxi ned en sjuk unge. 

Anonymkode: d3fed...23f

Hvis de ikke har noe bedre å ta seg til, så får slarvekjerringene bare sladre i vei

Anonymkode: 20d32...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kan jo hende denne venninnen faktisk synes du/din mann endrer dere etter 1/2 flaske vin, og det er derfor hun spør om det går an å droppe det mens hun er på besøk.

Synes uansett det bør gå an å kose seg uten alkohol den ene lørdagskvelden. Det finnes mye snacks og god drikke man kan kose seg med for en gangs skyld som ikke inneholder alkohol.

Hos oss drikker vi ikke, men vi klarer utmerket godt å kose oss på lørdagskveldene uansett.

Anonymkode: 3f6f0...bdd

Jeg drikker heller ikke, og er helt enig i at man fint skal kunne kose seg uten alkohol - men noen syns det er kos med en flaske vin på deling, og så lenge man ikke drikker mer enn det ser jeg ikke problemet selv om det er barn til stede (våken eller ei) Det at venninnen ikke vil drikke selv pga hun har med seg barnet er selvsagt mer enn greit, men å pålegge vertskapet set samme er jo veldig spesielt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darwinia:-)
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og gjett om dere blir snakket om på legevakta når dere kommer halvfulle i taxi ned en sjuk unge. 

Anonymkode: d3fed...23f

Er nok like greit at du ikke drikker når det eneste alternativet til totalavhold er å bli dritings. Alle vi andre klarer å stoppe etter en enhet😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna di er litt hysterisk og du fremstår som sær. 

Dere er vel egentlig ikke særlig gode venner?

Jeg tenker det ikke burde være et problem for noen av dere å akseptere den andres ønsker. 

Dere fortjener hverandre sånn sett. 😁

Anonymkode: c66e0...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Darwinia:-) skrev:

Er nok like greit at du ikke drikker når det eneste alternativet til totalavhold er å bli dritings. Alle vi andre klarer å stoppe etter en enhet😂

Har heldigvis et så innholdsrikt og lykkelig liv at jeg ikke trenger rusmidler for å kose meg. 

Anonymkode: d3fed...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har heldigvis et så innholdsrikt og lykkelig liv at jeg ikke trenger rusmidler for å kose meg. 

Anonymkode: d3fed...23f

👏👏😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har heldigvis et så innholdsrikt og lykkelig liv at jeg ikke trenger rusmidler for å kose meg. 

Anonymkode: d3fed...23f

Samtlige av oss som kommenterer på et anonymforum kl 14 på en mandag har på ingen måte et svært innholdsrikt liv. Vi har vel ganske mye å gå på. Listen over ting vi heller burde gjort er uendelig. Du er veldig nedlatende når du mener at andre trenger rusmidler for å kose seg. Husk at du har noe å lære av de som avstår fra å være nedlatende og ha en ovenfra ned holdning som du har i det du skrev. 

Selv skal jeg på trening og etter det skal jeg ta et glass rosévin i sola. Barn tilstede. Fordi begge deler gir livet mitt mer innhold enn å gnåle her. 

Anonymkode: 4ad8d...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen deler fint en flaske vin en lørdagskveld mens ungene er våken. De går begge på barneskole og har sett at vi nyter både vin, øl, og drinker på en ordentlig måte når de er rundt. Det kan være på en hverdag, helg, ferie, høytider osv. Men vi er ALDRI fulle. 1-2 enhet når ungene er der, så er det stopp. (tror vi har store glass da ei flaske vin holder til 4 glass hos oss, hehe) Ikke er det ofte heller, kan gå uker mellom hver gang jeg tar et glass. Jeg syns det er helt ok at de ser det, og jeg hadde jammen ikke latt noen komme å fortelle meg hva vi kan og ikke foran våre barn :) 

Anonymkode: 5e0fb...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og mannen deler fint en flaske vin en lørdagskveld mens ungene er våken. De går begge på barneskole og har sett at vi nyter både vin, øl, og drinker på en ordentlig måte når de er rundt. Det kan være på en hverdag, helg, ferie, høytider osv. Men vi er ALDRI fulle. 1-2 enhet når ungene er der, så er det stopp. (tror vi har store glass da ei flaske vin holder til 4 glass hos oss, hehe) Ikke er det ofte heller, kan gå uker mellom hver gang jeg tar et glass. Jeg syns det er helt ok at de ser det, og jeg hadde jammen ikke latt noen komme å fortelle meg hva vi kan og ikke foran våre barn :) 

Anonymkode: 5e0fb...b94

Du vet at enheter ikke måles i hvor store glass dere har, ikke sant? Det at vinflaske hos dere holder til 4 glass betyr ikke at hver av dere kun har inntatt mellom 1 og 2 enheter hvis dere delte hele flaska mellom dere.

Det som egentlig overrasker meg, er at ALLE planer kan utsettes, men ikke drikkingen. Har man kjæledyr og gjesten er engstelig, er det ikke måte på hvordan man skal tilrettelegge, sperre stakkars dyret på baderommet i flere timer bare for at gjesten skal ha det trygt og behagelig. Røyker du under vifta, skal du lufte før gjestene kommer hvis de ikke ønsker å utsettes for røyklukt, Men drikke - nei, hvis jeg har bestemt meg for å drikke akkurat DEN helga, er det ikke mulig å la være og heller ta det en annen helg. Det er helt urimelig. Og så enda de som skriver at de ikke drikker, men hadde drukket på trass - er dere 3 år gamle som gjør ting dere egentlig ikke ønsker å gjøre, på trass? Ikke hørt om kommunikasjon, sette grenser i et vennskapsforhold og argumentere? Sikkert ikke... For en gjeng med barnslige kjerringer altså.

Anonymkode: 1d28a...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at enheter ikke måles i hvor store glass dere har, ikke sant? Det at vinflaske hos dere holder til 4 glass betyr ikke at hver av dere kun har inntatt mellom 1 og 2 enheter hvis dere delte hele flaska mellom dere.

Det som egentlig overrasker meg, er at ALLE planer kan utsettes, men ikke drikkingen. Har man kjæledyr og gjesten er engstelig, er det ikke måte på hvordan man skal tilrettelegge, sperre stakkars dyret på baderommet i flere timer bare for at gjesten skal ha det trygt og behagelig. Røyker du under vifta, skal du lufte før gjestene kommer hvis de ikke ønsker å utsettes for røyklukt, Men drikke - nei, hvis jeg har bestemt meg for å drikke akkurat DEN helga, er det ikke mulig å la være og heller ta det en annen helg. Det er helt urimelig. Og så enda de som skriver at de ikke drikker, men hadde drukket på trass - er dere 3 år gamle som gjør ting dere egentlig ikke ønsker å gjøre, på trass? Ikke hørt om kommunikasjon, sette grenser i et vennskapsforhold og argumentere? Sikkert ikke... For en gjeng med barnslige kjerringer altså.

Anonymkode: 1d28a...e31

En liter vin med 12 % inneholder for øvrig 12 alkoholenheter, så jeg forstår ikke hvordan man kan dele en flaske på to og kun drikke 1 til 2 enheter hver... Det er vel bevis på at folk ikke har vett når det gjelder alkohol.

Anonymkode: 1d28a...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venner pålegger ikke andre voksne sine egne meninger og forteller dem hva de skal og ikke skal. "Venner" derimot gjør gjerne det. 

Anonymkode: 4ad8d...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En liter vin med 12 % inneholder for øvrig 12 alkoholenheter, så jeg forstår ikke hvordan man kan dele en flaske på to og kun drikke 1 til 2 enheter hver... Det er vel bevis på at folk ikke har vett når det gjelder alkohol.

Anonymkode: 1d28a...e31

Samme hvilke glass du heller vinen i, så er det ikke vanlig å bli synlig påvirket av en halv flaske vin. (Særlig ikke hvis tilskueren som skal bedømme dette er et sovende spebarn i et annet rom.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Samme hvilke glass du heller vinen i, så er det ikke vanlig å bli synlig påvirket av en halv flaske vin. (Særlig ikke hvis tilskueren som skal bedømme dette er et sovende spebarn i et annet rom.)

Det er ikke det som er problemet. Det er heller ikke vanlig å være redd for hunder av rasen chihuahua, men hvis gjesten er engstelig for hunden din, vil du ikke eksponere gjesten for hunden og la den sitte på fanget til gjesten. Det som jeg synes er rart, er at folk tviholder på den jævla alkoholen og ikke kan utsette drikkingen til neste helg. Serverer du biff med sopp til gjestene dine bare fordi du og mannen har bestemt for å spise biff og sopp akkurat DEN dagen? Mest sannsynlig ikke. Hvorfor ikke avstå fra alkohol akkurat DENNE helga hvis man setter pris på vennskap? Venner skal ikke være perfekte og bør forstås også når de er småhysteriske, engstelige og irrasjonelle. Eller er du kun venn med folk når de har utelukkende rasjonelle tanker og handlinger? Ingen tabbekvote for dine venner altså?

Anonymkode: 1d28a...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er ikke det som er problemet. Det er heller ikke vanlig å være redd for hunder av rasen chihuahua, men hvis gjesten er engstelig for hunden din, vil du ikke eksponere gjesten for hunden og la den sitte på fanget til gjesten. Det som jeg synes er rart, er at folk tviholder på den jævla alkoholen og ikke kan utsette drikkingen til neste helg. Serverer du biff med sopp til gjestene dine bare fordi du og mannen har bestemt for å spise biff og sopp akkurat DEN dagen? Mest sannsynlig ikke. Hvorfor ikke avstå fra alkohol akkurat DENNE helga hvis man setter pris på vennskap? Venner skal ikke være perfekte og bør forstås også når de er småhysteriske, engstelige og irrasjonelle. Eller er du kun venn med folk når de har utelukkende rasjonelle tanker og handlinger? Ingen tabbekvote for dine venner altså?

Anonymkode: 1d28a...e31

Jeg er ikke HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at enheter ikke måles i hvor store glass dere har, ikke sant? Det at vinflaske hos dere holder til 4 glass betyr ikke at hver av dere kun har inntatt mellom 1 og 2 enheter hvis dere delte hele flaska mellom dere.

Det som egentlig overrasker meg, er at ALLE planer kan utsettes, men ikke drikkingen. Har man kjæledyr og gjesten er engstelig, er det ikke måte på hvordan man skal tilrettelegge, sperre stakkars dyret på baderommet i flere timer bare for at gjesten skal ha det trygt og behagelig. Røyker du under vifta, skal du lufte før gjestene kommer hvis de ikke ønsker å utsettes for røyklukt, Men drikke - nei, hvis jeg har bestemt meg for å drikke akkurat DEN helga, er det ikke mulig å la være og heller ta det en annen helg. Det er helt urimelig. Og så enda de som skriver at de ikke drikker, men hadde drukket på trass - er dere 3 år gamle som gjør ting dere egentlig ikke ønsker å gjøre, på trass? Ikke hørt om kommunikasjon, sette grenser i et vennskapsforhold og argumentere? Sikkert ikke... For en gjeng med barnslige kjerringer altså.

Anonymkode: 1d28a...e31

Jeg er klar over dette, men vi drikker da en halv flaske vin hver over flere timer på en kveld. En halv flaske er ikke nok til å få meg synlig beruset, da hadde jeg pent latt være mens barna er i hus. Vokste opp med foreldre som hadde et sunt forhold til alkohol, jeg så min far beruset EN gang før jeg var 18 å det var når han hadde skrevet under på skilsmissepapirene. Derimot var mine besteforeldre alkoholikere, og min mor vokste opp i et meget alkoholisert hjem. Hadde det vært idag hadde både hun og søsknene vært på barnehjem, men på den tiden var det ingen som sa noe. Jeg bodde selv hos dem en tid da jeg var ung, og fikk se dem begge beruset opp til flere ganger. Så jeg har sett begge deler, og jeg vet mine grenser i forhold til mine barn.

Anonymkode: 5e0fb...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på en balanse.

Men, som både frivillig og ufrivillig avholds i store perioder så har jeg observert noe jeg ikke var klar over. Nemlig evnen til å vurdere seg selv, andre og omgivelsene etter kun få enheter alkohol. Uavhengig av setting så endrer de fleste seg i væremåte ganske tidlig. For meg som voksen kan jo le av det, men det har også vært ubehagelig enkelte ganger. Jeg tenker meg på hvordan det da oppleves for et lite barn uten de samme forutsetningene for å forstå konteksten som oss voksne. 

I ettertid har de rette vedkommende ikke vært klar over hvordan vi edruelige rundt har merket endringen på dem, og det var "just another ordinary monday" dagen derpå.

Jeg synes drikkekulturen med at vi "fortjener" jo vin, fortjener jo en pils, trenger en prosecco for å feire ferien, tar et glass for at det endelig er helg, tar jo en øl til de stinkende rosa sommerkotelettene på grillen er forkastelig. Kun fordi så mange ikke klarer å kose seg uten og implementerer alkohol i enhver begivenhet. 

Vi tar oss også et glass i ny og ne, men vi klarer fint å håndtere at det er helg uten og drikke alkohol også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Friday, June 16, 2017 den 17.54, Anonym bruker skrev:

Barn som ser foreldre drikke, debutere tidligere og drikker mer enn ungdom som ikke har sett foreldrene sine drikke. Utrolig rart at så mange ønsker det for sine barn!

Anonymkode: d3fed...23f

Ja, men de er også mi dere ensomt og lykkes bedre lønnsmessig enn de som debuterer Sent med alkohol eller aldri begynner å drikke.

Anonymkode: 250ee...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre drakk både øl og vin da vi var små. Det har aldri vært noe problem fordi de vet å oppføre seg og begrense seg. Jeg tror det er sunt at foreldre viser barna hvordan man håndterer alkohol.  Selv drikker jeg ikke, men mannen får fint ta seg en øl til maten hvis han vil. 

Anonymkode: 16757...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men de er også mi dere ensomt og lykkes bedre lønnsmessig enn de som debuterer Sent med alkohol eller aldri begynner å drikke.

Anonymkode: 250ee...09b

Hæææ?

Anonymkode: d3fed...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hæææ?

Anonymkode: d3fed...23f

Ja, det går generelt bedre med dem som debuterer relativt tidlig med alkohol enn med dem som ikke drikker.

Anonymkode: 250ee...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2017 den 1.52, Anonym bruker skrev:

Du lyver. "En hel flaske vin på 2 personer" er ca 3,5 dl på hver av dem. Nesten ikke nok til å hindre dem i å kjøre bil engang - man kommer ikke opp over 0,5 promille av dette!

Hvis du FAKTISK var så traumatisert av alkoholikerforeldre som du påstår, så ville du ha hatt mer kunnskap. Tror heller du er den prektige datteren av en eller annen totalavholden vekkelsespredikant, som bare kommer med slike påstander for å svartmale foreldre som koser seg med en vinflaske.

Anonymkode: 5ddf4...584

Om noen lyver her så er det deg, ikke hun du svarte dette til! Ikke bare tar du feil, men det du sier er farlig feilinformasjon når det kommer til bilkjøring!

Jeg plottet inn disse dataene i en promillekalkulator med min vekt og fikk følgende svar: 0,62 i promille - de fleste blir mer kritikkløse og risikovillige.

0,62 er tre ganger mer enn laveste promille man kan ha for å kjøre bil. Dvs. det er langt over hva man kan drikke om man vil kjøre bil. Kan nesten virke som om du fremdeles tror grensen for bilkjøring er 0,5 i promille? I så fall bør du oppdatere kunnskapen din - grensen har de siste 16 årene vært 0,2 i promille.

Anonymkode: 61793...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det går generelt bedre med dem som debuterer relativt tidlig med alkohol enn med dem som ikke drikker.

Anonymkode: 250ee...09b

Og det går enda bedre med de som slutter tidlig på skolen og røyker hasj i tillegg. Mente mer at det var litt vanskelig å lese innlegget ditt pga skrivefeil. Men da beviser du jo bare at ting henger sammen...  

Anonymkode: d3fed...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det går enda bedre med de som slutter tidlig på skolen og røyker hasj i tillegg. Mente mer at det var litt vanskelig å lese innlegget ditt pga skrivefeil. Men da beviser du jo bare at ting henger sammen...  

Anonymkode: d3fed...23f

Nei, så vidt jeg vet går det ikke bedre med den gruppen som slutter tidlig på skolen og røyker hasj. (Ja, det var noen rare skrivefeil, men klarte du virkelig ikke å lese det?)

Anonymkode: 250ee...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, så vidt jeg vet går det ikke bedre med den gruppen som slutter tidlig på skolen og røyker hasj. (Ja, det var noen rare skrivefeil, men klarte du virkelig ikke å lese det?)

Anonymkode: 250ee...09b

Skjønner godt at hun ikke skjønte det. Så ut som om du var godt nedi flaska når du skrev det

Anonymkode: 20d32...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...