Gå til innhold

Barn og alkohol


Evablaum

Anbefalte innlegg

På 16.6.2017 den 10.58, Evablaum skrev:

Jeg har to små barn, fra da jeg ikke lengre ammet, så har mannen og jeg delt en flaske vin til maten de lørdagskveldene  begge har hatt fri. Vi har ei venninne som er enslig, som ofte har besøkt oss. Hun har da også tatt seg et par glass. For ca et år siden fikk hun seg et barn og det er planlagt at de begge kommer på besøk for første gang i sommer (overnatter alltid 2-4 netter). Nå fikk jeg en melding om at hun går utifra at det ikke nytes alkohol den helgen siden hun skal ha med seg barnet. 

Jeg svarte noe som at den helgen har både mannen og jeg fri og da kommer vi nok til å åpne en flaske vin sammen, men at hun gjerne må avstå. Evt så jobber mannen natt helgen etter, så da kan de heller komme på besøk da. Fikk til svar at ikke det passet, men "er det så vanskelig å la være å drikke den ene lørdagen?!"  "Nei, det er ikke vanskelig, men jeg forstår ikke grunnen til at vi skal la være? Evt så kan dere sjekke inn på hotell på kvelden den lørdagen.." Jeg fikk ikke svar, men hun hadde sendt en melding til mannen min om samme forespørsel 🤦‍♀️

Hva er det med mennesker som tror at de kan bestemme hvordan andre skal ha det i sitt eget hjem? Passer det ikke deg, så er det bare å la være å komme..!

 

Er du alkoholker siden du MÅ drikke hver helg sere har fri? Hva er viktigst, venninnen din eller vinflasken? 

Iom at bådde mannen din og du drikker hver helg dere har fri,hva gjør du om et av barna blir syk og må på legevakt? 

Kjører i fylla? 

 

Anonymkode: 980e5...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du alkoholker siden du MÅ drikke hver helg sere har fri? Hva er viktigst, venninnen din eller vinflasken? 

Iom at bådde mannen din og du drikker hver helg dere har fri,hva gjør du om et av barna blir syk og må på legevakt? 

Kjører i fylla? 

 

Anonymkode: 980e5...622

"I fylla" etter en halv flaske vin?

Uansett, da ringer man selvsagt etter taxi eller ambulanse, alt etter hvor akutt det er. Evt spør en nabo. Akkurat som jeg måtte gjort uansett hvor edru jeg var, ettersom jeg ikke har lappen.

Anonymkode: f589f...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Pashla skrev:

Alle som drikker alkohol med barn i hus må dit av og til. De luktfølsomme barna får anafylaktisk sjokk og må øyeblikkelig til lege.

Og det artigste av alt er at innimellom ringer vi barnevernet😂😂

Anonymkode: d3fed...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det artigste av alt er at innimellom ringer vi barnevernet😂😂

Anonymkode: d3fed...23f

Det er ikke noe å le av - når sovende spebarn støtes av at mors venninne drikker vin, rettelse: ÅPNER en flaske vin (som lukter sterkt) - da går det jammen hardt for seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2017 den 17.27, Evablaum skrev:

Barna våre er lagt før vi åpner flasken ja, skal jo tross alt kose oss 😉

Mannen hadde blitt så paff, at han sendte melding til meg å lurte på hva han skulle svare 😂

Må du ha alkohol for å kose deg? 

Anonymkode: 980e5...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må du ha alkohol for å kose deg? 

Anonymkode: 980e5...622

Her pleier vi å kose oss med litt chips og brus på lørdagskvelden. Vi MÅ ikke ha det for å kose oss, men det frister likevel lite å la andre komme her og bestemme at vi skal kutte det ut.

Klart hvis noen hadde spurt fordi de ikke kunne spise sånt av helsemessige årsaker og syntes det var vanskelig å se andre spise det, så hadde vi latt være. Men vi hadde ikke giddet om de hadde tatt den tonen venninnen til HI tok.

Anonymkode: f589f...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig kan hun ikke bestemme om andre skal ta seg et glass hjemme hos seg selv. Men det betyr ikke at hi har oppført seg bra...

Veldig mange småbarnsmødre får fikse ideer eller blir litt hysteriske på enkelte punkter. Særlig med første barnet. Når jeg tenker meg om er det egentlig slik med de fleste. Sikkert også jeg selv. Man skal ikke kaste med stein når man bor i et glasshus. Jeg har ikke noe problem med å være litt rund i kantene. Jeg har venner jeg gjerne er sammen med selvom de har enkelte holdninger jeg synes er lidt hysteriske.

Om ikke mine gjester vil drikke alkohol da kommer ikke flasken på bordet. Uansett om jeg er enig i deres begrunnelse. Da finner jeg heller på noe annet vi kan nyte sammen. Det er i mine øyne en del av å være vertskap. Det ville være det samme om gjesten ikke skulle ha noe med melk. Da serverer jeg jo ikke is til dessert "For det har vi hver lørdag og det skal ikke hun bestemme at vi ikke skal ha." Da finner jeg på noe annet i stedet. Også selvom jeg kanskje i mitt stille sinn tenker at det er rent tull at hun ikke skal ha melkeprodukter. Den slags småting er virkelig ikke noe å bli uvenner over.

Er man vært så servere man ikke kun ut fra egen smak og holdning men også ut fra gjestens preferanser.  Liker gjesten ikke ost inviterer man ikke vedkommende på kveldskos med franske oster. I mine øyne er det vanlig folkeskikk.

Og så tror jeg at mange konflikter kan unngås om man plukker opp telefonen og snakker sammen i stedet for å sende sms.

Beklager det ble litt langt.

Anonymkode: 8d027...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her

1: Nei, hun er ikke alkoholiker, hun var på sommerfest forrige helg, så hun er fortsatt glad i vin!

2: Vi koser oss med vin når vi er hjemme begge to på lørdager ja, SÅFREMT begge barna er i fin form når de blir lagt. Blir de dårlig i løpet av natten, så finnes det løsninger for det også 😉

3: Hun må gjerne avstå fra vin, vi har mye annet godt til henne. Men, hun kan ikke forvente at vi skal endre våre planer, bare fordi hun har fått et barn.

4: Har vi begge to et alkoholproblem fordi vi drikker en halv flaske vin 0- 2 ganger i mnd? 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Evablaum skrev:

Hi her

1: Nei, hun er ikke alkoholiker, hun var på sommerfest forrige helg, så hun er fortsatt glad i vin!

2: Vi koser oss med vin når vi er hjemme begge to på lørdager ja, SÅFREMT begge barna er i fin form når de blir lagt. Blir de dårlig i løpet av natten, så finnes det løsninger for det også 😉

3: Hun må gjerne avstå fra vin, vi har mye annet godt til henne. Men, hun kan ikke forvente at vi skal endre våre planer, bare fordi hun har fått et barn.

4: Har vi begge to et alkoholproblem fordi vi drikker en halv flaske vin 0- 2 ganger i mnd? 😳

Du burde kunne avstå fra alkohol den ene kvelden, hvis du virelig har lyst på besøk av venninnen din. 

Er vel ikke så himla vanskelig, eller? 

Anonymkode: 980e5...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Evablaum skrev:

Hi her

1: Nei, hun er ikke alkoholiker, hun var på sommerfest forrige helg, så hun er fortsatt glad i vin!

2: Vi koser oss med vin når vi er hjemme begge to på lørdager ja, SÅFREMT begge barna er i fin form når de blir lagt. Blir de dårlig i løpet av natten, så finnes det løsninger for det også 😉

3: Hun må gjerne avstå fra vin, vi har mye annet godt til henne. Men, hun kan ikke forvente at vi skal endre våre planer, bare fordi hun har fått et barn.

4: Har vi begge to et alkoholproblem fordi vi drikker en halv flaske vin 0- 2 ganger i mnd? 😳

I praksis velger du jo vinflasker foran det å få besøk. Ditt valg og du har full rett til å ta det valget. Tyder vel ikke på at dere har et spesielt godt eller nært vennskap. Lurt? Egentlig ikke. Men det er ditt valg. At du lager så mye drama ut av at en venninne er blitt en litt hysterisk førstegangsmamma og at du ikke evner å være litt fleksibel synes jeg er rart. Da tenker jeg at det vennskapet sansynligvis ikke betyr så mye for deg når det kommer til stykket. Hadde det gjort det ville dere snakket sammen og funnet en løsning.

Anonymkode: 8d027...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I praksis velger du jo vinflasker foran det å få besøk. Ditt valg og du har full rett til å ta det valget. Tyder vel ikke på at dere har et spesielt godt eller nært vennskap. Lurt? Egentlig ikke. Men det er ditt valg. At du lager så mye drama ut av at en venninne er blitt en litt hysterisk førstegangsmamma og at du ikke evner å være litt fleksibel synes jeg er rart. Da tenker jeg at det vennskapet sansynligvis ikke betyr så mye for deg når det kommer til stykket. Hadde det gjort det ville dere snakket sammen og funnet en løsning.

Anonymkode: 8d027...642

Jeg har mange andre lørdager i sommer hun kan komme på besøk, også ukedager. Mannen og jeg ønsker å kose oss med vin den lørdagen, og er det skadelig for hennes barn, så må hun faktisk bare la være å komme.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Evablaum skrev:

Jeg har mange andre lørdager i sommer hun kan komme på besøk, også ukedager. Mannen og jeg ønsker å kose oss med vin den lørdagen, og er det skadelig for hennes barn, så må hun faktisk bare la være å komme.. 

Tragisk at vin er så viktig for dere. 

Du virker veldig egoistisk, og minst som en svært dårlig venninne. 

Så små hensyn burde være mulig å ta. 

Anonymkode: 980e5...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tragisk at vin er så viktig for dere. 

Du virker veldig egoistisk, og minst som en svært dårlig venninne. 

Så små hensyn burde være mulig å ta. 

Anonymkode: 980e5...622

Dårlig venninne fordi jeg ønsker å styre hva jeg drikker i mitt eget hjem helt selv? 

Betyr det at hvis jeg ønsker å drikke vin i hennes hjem, når hun har barnet sitt hjemme, så bør hun som vertinne akseptere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Evablaum skrev:

Dårlig venninne fordi jeg ønsker å styre hva jeg drikker i mitt eget hjem helt selv? 

Betyr det at hvis jeg ønsker å drikke vin i hennes hjem, når hun har barnet sitt hjemme, så bør hun som vertinne akseptere det?

Nei, men så lenge hun er gjest hos deg, bør du respektere hennes ønske om at det ikke drikkes alkohol. 

Jeg kan ikke fatte hvorfor du absolutt må, bare fordi det er ditt hjem og du skal gjøre hva du vil der, selv om det går på bekostning av din gjest sitt ønske? 

Ønsker du ikke at gjester skal ha det hyggelig hos deg? Eller er du bare så utrolig ego at alt skal gå på dine prinsipper, koste hva det koste vil. 

Er det så vanskelig å droppe vinen? Da vil jeg faktisk si at du/dere har et problem. 

At det å drikke vin en lørdagskveld er viktigere enn at gjesten trives høres for meg ut som helt horribelt. 

Men, for all del, tyll i deg vinen din, husk at fortsetter du med å være så ego, så blir muligens vinen din eneste venn etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lovemychild skrev:

Nei, men så lenge hun er gjest hos deg, bør du respektere hennes ønske om at det ikke drikkes alkohol. 

Jeg kan ikke fatte hvorfor du absolutt må, bare fordi det er ditt hjem og du skal gjøre hva du vil der, selv om det går på bekostning av din gjest sitt ønske? 

Ønsker du ikke at gjester skal ha det hyggelig hos deg? Eller er du bare så utrolig ego at alt skal gå på dine prinsipper, koste hva det koste vil. 

Er det så vanskelig å droppe vinen? Da vil jeg faktisk si at du/dere har et problem. 

At det å drikke vin en lørdagskveld er viktigere enn at gjesten trives høres for meg ut som helt horribelt. 

Men, for all del, tyll i deg vinen din, husk at fortsetter du med å være så ego, så blir muligens vinen din eneste venn etterhvert. 

Nei, glemte ikke anonymknappen nå, fyi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 timer siden, Lovemychild skrev:

Nei, men så lenge hun er gjest hos deg, bør du respektere hennes ønske om at det ikke drikkes alkohol. 

Jeg kan ikke fatte hvorfor du absolutt må, bare fordi det er ditt hjem og du skal gjøre hva du vil der, selv om det går på bekostning av din gjest sitt ønske? 

Ønsker du ikke at gjester skal ha det hyggelig hos deg? Eller er du bare så utrolig ego at alt skal gå på dine prinsipper, koste hva det koste vil. 

Er det så vanskelig å droppe vinen? Da vil jeg faktisk si at du/dere har et problem. 

At det å drikke vin en lørdagskveld er viktigere enn at gjesten trives høres for meg ut som helt horribelt. 

Men, for all del, tyll i deg vinen din, husk at fortsetter du med å være så ego, så blir muligens vinen din eneste venn etterhvert. 

For meg er det like horribelt å være en vrang og kravstor gjest. Høflighet går faktisk begge veier, og der er absolutt ingen verdens ting jeg kan komme på at jeg skulle kunne be mitt vertskap om å ikke spise eller drikke i sitt eget hjem bare fordi JEG hadde fått barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

For meg er det like horribelt å være en vrang og kravstor gjest. Høflighet går faktisk begge veier, og der er absolutt ingen verdens ting jeg kan komme på at jeg skulle kunne be mitt vertskap om å ikke spise eller drikke i sitt eget hjem bare fordi JEG hadde fått barn...

Veldig enig med deg

Anonymkode: 20d32...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende denne venninnen faktisk synes du/din mann endrer dere etter 1/2 flaske vin, og det er derfor hun spør om det går an å droppe det mens hun er på besøk.

Synes uansett det bør gå an å kose seg uten alkohol den ene lørdagskvelden. Det finnes mye snacks og god drikke man kan kose seg med for en gangs skyld som ikke inneholder alkohol.

Hos oss drikker vi ikke, men vi klarer utmerket godt å kose oss på lørdagskveldene uansett.

Anonymkode: 3f6f0...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med en far som var alkoholiker. Og har traumer fremdeles som voksen.

Men det hadde da ALDRI I LIVET falt meg inn å legge føringer på hvordan andre folk lever deres liv i sitt eget hjem! Synes hun virker lite oppegående og direkte frekk!

Hadde ikke invitert henne igjen etter slik oppførsel! 

Anonymkode: 0434a...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2017 den 4.07, Pashla skrev:

Også mens barnet sover i et annet  rom? Det barnet bør vurdere en karriere som sporhund...

Jeg hadde akkurat tenkt å svare det samme! Imponerende luktesans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Lovemychild skrev:

Nei, men så lenge hun er gjest hos deg, bør du respektere hennes ønske om at det ikke drikkes alkohol. 

Jeg kan ikke fatte hvorfor du absolutt må, bare fordi det er ditt hjem og du skal gjøre hva du vil der, selv om det går på bekostning av din gjest sitt ønske? 

Ønsker du ikke at gjester skal ha det hyggelig hos deg? Eller er du bare så utrolig ego at alt skal gå på dine prinsipper, koste hva det koste vil. 

Er det så vanskelig å droppe vinen? Da vil jeg faktisk si at du/dere har et problem. 

At det å drikke vin en lørdagskveld er viktigere enn at gjesten trives høres for meg ut som helt horribelt. 

Men, for all del, tyll i deg vinen din, husk at fortsetter du med å være så ego, så blir muligens vinen din eneste venn etterhvert. 

...hvis hun fortsetter å stille ulike krav til alle hun skal besøke bare fordi hun har fått seg et barn, så kan det hende at det blir hun som blir sittende igjen uten venner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darwinia:-)
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er du alkoholker siden du MÅ drikke hver helg sere har fri? Hva er viktigst, venninnen din eller vinflasken? 

Iom at bådde mannen din og du drikker hver helg dere har fri,hva gjør du om et av barna blir syk og må på legevakt? 

Kjører i fylla? 

 

Anonymkode: 980e5...622

Det var det ENESTE alternativet du klarte å komme på? Min dypeste medfølelse!

Du har kanskje lagt merke til at noen biler har et lite skilt på taket? Som det står taxi på? Det skiltet er ikke til pynt, det signaliserer at bilen kan leies. Det man gjør er at man ringer et telefonnummer også kommer en slik bil med skilt på og henter deg. Det er et skikkelig snedig system. Det brukes blant annet av folk som vil hjem etter å ha drukket alkohol på byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Darwinia:-) skrev:

Det var det ENESTE alternativet du klarte å komme på? Min dypeste medfølelse!

Du har kanskje lagt merke til at noen biler har et lite skilt på taket? Som det står taxi på? Det skiltet er ikke til pynt, det signaliserer at bilen kan leies. Det man gjør er at man ringer et telefonnummer også kommer en slik bil med skilt på og henter deg. Det er et skikkelig snedig system. Det brukes blant annet av folk som vil hjem etter å ha drukket alkohol på byen.

Og gjett om dere blir snakket om på legevakta når dere kommer halvfulle i taxi ned en sjuk unge. 

Anonymkode: d3fed...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og gjett om dere blir snakket om på legevakta når dere kommer halvfulle i taxi ned en sjuk unge. 

Anonymkode: d3fed...23f

"Snakket om på legevakta"😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stooor forskjell på å drikke seg full og det å nyte en flaske vin til maten eller som kos en lørdags kveld. Hun høres veldig overhyserisk ut spør du meg. Jeg drikker ikke alkohol selv, og kan ikke fordra fulle mennesker, men selv jeg ser jo at dette er overhyserisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...