Gå til innhold

Barn og alkohol


Evablaum

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg ikke si meg enig med venninna di, men skal ikke si meg helt uenig heller.

Jeg har en mann som er alkoholiker, jeg drikker av den grunn ikke, og har av mine erfaringer med mannen og alkoholvaner fått et noe anstrengt forhold til alkohol.
Jeg vet og ser at når vi er hos andre som drikker, så er det vanskelig for han å takke nei til alkohol. Det har også hendt at jeg må takke nei for han/oss begge. I slike situasjoner hvor han vet at det finnes alkohol i hus har det hendt at han drukket alkohol når jeg har lagt meg eller han har stått opp om natta og gjort det.

Jeg tenker at denne venninna kan ha et alkoholproblem, barnet er kanskje bare et påskudd hun kan bruke at det er derfor. Du bør kanskje ta en telefon til henne og snakke ordentlig om dette. Det kan jo hende hun ikke ønsker å snakke om det over telefon, kanskje hun tenker å ta det opp de dagene hun er på besøk.
Om du ikke kan ofre vinflaska for den helga hvor hun er på besøk, men at venninna faktisk må ta inn på hotell om hun ber om at det ikke drikkes, så lurer jeg faktisk på om du også kan ha et alkoholproblem.

Anonymkode: 3f6f0...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker nesten som din venninne, jeg hadde ikke drukket så lenge mine barn var sammen med meg på besøk hos andre, men forskjellen er vell at hva de andre voksne gjør bryr meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2017 den 10.58, Evablaum skrev:

Jeg har to små barn, fra da jeg ikke lengre ammet, så har mannen og jeg delt en flaske vin til maten de lørdagskveldene  begge har hatt fri. Vi har ei venninne som er enslig, som ofte har besøkt oss. Hun har da også tatt seg et par glass. For ca et år siden fikk hun seg et barn og det er planlagt at de begge kommer på besøk for første gang i sommer (overnatter alltid 2-4 netter). Nå fikk jeg en melding om at hun går utifra at det ikke nytes alkohol den helgen siden hun skal ha med seg barnet. 

Jeg svarte noe som at den helgen har både mannen og jeg fri og da kommer vi nok til å åpne en flaske vin sammen, men at hun gjerne må avstå. Evt så jobber mannen natt helgen etter, så da kan de heller komme på besøk da. Fikk til svar at ikke det passet, men "er det så vanskelig å la være å drikke den ene lørdagen?!"  "Nei, det er ikke vanskelig, men jeg forstår ikke grunnen til at vi skal la være? Evt så kan dere sjekke inn på hotell på kvelden den lørdagen.." Jeg fikk ikke svar, men hun hadde sendt en melding til mannen min om samme forespørsel 🤦‍♀️

Hva er det med mennesker som tror at de kan bestemme hvordan andre skal ha det i sitt eget hjem? Passer det ikke deg, så er det bare å la være å komme..!

 

Uansett om hun har endret mening - so what? Har ikke dere endret mening på mye etter dere fikk barn?

Syntes du har dritet på draget, hi. Og at du faktisk be om unnskyldning.  Hadde jeg fått slike svar så hadde jeg lurt litt..

Jeg syntes personlig det er litt teit at noen mener at man ikke kan drikke en eneste øl sammen med barn. Er enig i at alkohol og barn ikke hører sammen, men syntes det går greit med et lite glass. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du ikke kan legge bort vinen den ene lørdagen? Jeg er faktisk enig med henne og skjønner hvorfor hun skriver det hun gjør.  Hvis du ønsker besøk så må du jo kunne tilpasse deg besøket litt. Man vet aldri hvorfor folk er ukomfortable med barn og alkohol. Kan skyldes dårlige minner. 

Poenget er uansett - legg bort vinen og gled deg over å skulle få besøk. Du har nok kvelder å drikke vin på.
Du burde svart høflig i stedet for å være så opptatt med å ha rett. 

Anonymkode: 3a4f7...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2017 den 11.29, Evablaum skrev:

Hvorfor ikke da bare holde seg hjemme? Hvorfor sende melding til mannen?

Fordi hun vil treffe deg, sin kjære venninne vel?

Herregud. Jeg er glad jeg ikke har ei venninne som deg.

Anonymkode: 3a4f7...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2017 den 12.39, Evablaum skrev:

Jeg MÅ ikke drikke hver helg. Det gjør jeg heller ikke. Men, når både mannen og jeg er hjemme lørdag kveld, så deler vi en flaske vin. Og det vil vi fortsette med, sålenge vi selv ønsker det. Ingdn gjester skal bestemme hva vi skal drikke i vårt hjem. Uansett deres egne holdninger til alkohol. 

Det handler ikke om å bestemme. Jeg er heller ikke komfortabel med at det drikkes en hel flaske vin på 2 pers når mitt barn er tilstede. Er selv vokst opp og sitter igjen med ubegripelige traumer etter alkohol og barn ble blandet i min barndom. Det er det ingen som vet. Og tenk om jeg hadde en venninne som skulle trassdrikke når jeg spurte om de kunne la være når jeg tok med mitt barn?

Anonymkode: 3a4f7...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16. juni 2017 den 13.35, Anonym bruker skrev:

Men, det er vel ikke snakk om å drikke foran barna? 

Anonymkode: 30b67...6df

Nei, nettopp! 

Men noen blir jo så hellige når de får unger at de tror et sovende barn kan lukte en åpen vinflaske og få sår på sjela av det...

Anonymkode: 5ddf4...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det handler ikke om å bestemme. Jeg er heller ikke komfortabel med at det drikkes en hel flaske vin på 2 pers når mitt barn er tilstede. Er selv vokst opp og sitter igjen med ubegripelige traumer etter alkohol og barn ble blandet i min barndom. Det er det ingen som vet. Og tenk om jeg hadde en venninne som skulle trassdrikke når jeg spurte om de kunne la være når jeg tok med mitt barn?

Anonymkode: 3a4f7...093

Du lyver. "En hel flaske vin på 2 personer" er ca 3,5 dl på hver av dem. Nesten ikke nok til å hindre dem i å kjøre bil engang - man kommer ikke opp over 0,5 promille av dette!

Hvis du FAKTISK var så traumatisert av alkoholikerforeldre som du påstår, så ville du ha hatt mer kunnskap. Tror heller du er den prektige datteren av en eller annen totalavholden vekkelsespredikant, som bare kommer med slike påstander for å svartmale foreldre som koser seg med en vinflaske.

Anonymkode: 5ddf4...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16. juni 2017 den 14.54, Anonym bruker skrev:

Tre enheter på hver - da vil de fleste mennesker være noe beruset. Med mindre man drikker så ofte at man er herdet.

Anonymkode: 1d28a...e31

Du, det er 11 volumprosent alkohol i vanlig vin. En halv flaske, altså litt under 4 dl vin, er det virkelig ikke vanlig å bli beruset av! 

Anonymkode: 5ddf4...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
På 16. juni 2017 den 17.54, Anonym bruker skrev:

Barn som ser foreldre drikke, debutere tidligere og drikker mer enn ungdom som ikke har sett foreldrene sine drikke. Utrolig rart at så mange ønsker det for sine barn!

Anonymkode: d3fed...23f

Men disse har jo lagt seg. Hva kan de klare å se da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke kan la vinen være for ei helg, er ikke den som ber om alkoholfri helg den som har problemet med alkoholen...

Barnet kan være som datteren min da hun var baby, så snart hun luktet vin ol. så ble hun urolig og skrek. 

 

Anonymkode: 16571...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man ikke kan la vinen være for ei helg, er ikke den som ber om alkoholfri helg den som har problemet med alkoholen...

Barnet kan være som datteren min da hun var baby, så snart hun luktet vin ol. så ble hun urolig og skrek. 

 

Anonymkode: 16571...ec9

Men ingen har da bedt venninnen drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Pashla skrev:

Men ingen har da bedt venninnen drikke.

Nytter ikke med barn som er følsomme for lukter, da er det snakk om lukten fra flasken ikke bare mor.

Anonymkode: 16571...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nytter ikke med barn som er følsomme for lukter, da er det snakk om lukten fra flasken ikke bare mor.

Anonymkode: 16571...ec9

Også mens barnet sover i et annet  rom? Det barnet bør vurdere en karriere som sporhund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Pashla skrev:

Også mens barnet sover i et annet  rom? Det barnet bør vurdere en karriere som sporhund...

Er vel mer tanke på tryggheten for barnet enn voksnes trang for alkohol...

 

Er du klar over hvor sterk alkohol lukten egentlig er? når du drikker merker du lite av den, men når du er edru så kjenner du lukten lett

Anonymkode: 16571...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nytter ikke med barn som er følsomme for lukter, da er det snakk om lukten fra flasken ikke bare mor.

Anonymkode: 16571...ec9

Du tuller nå? :legrine:

Anonymkode: 20d32...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nytter ikke med barn som er følsomme for lukter, da er det snakk om lukten fra flasken ikke bare mor.

Anonymkode: 16571...ec9

Hva hvis vinen er alkoholfri da?

Anonymkode: 20d32...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er vel mer tanke på tryggheten for barnet enn voksnes trang for alkohol...

 

Er du klar over hvor sterk alkohol lukten egentlig er? når du drikker merker du lite av den, men når du er edru så kjenner du lukten lett

Anonymkode: 16571...ec9

Men barnet er ikke der hvor det drikkes. Hvis det finnes et sovende spebarn som kan lukte alkohol gjennom en lukket dør, så vil jeg foreslå at de satser på å spore opp trøfler som mulig karriere. Man får 15.000 kr/kg, og alt man trenger er skarp nese! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Pashla skrev:

Men disse har jo lagt seg. Hva kan de klare å se da?

Ikke noe som er som øl/vinstinkende foreldre på legevakta heller 👍🏻

Anonymkode: d3fed...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ikke noe som er som øl/vinstinkende foreldre på legevakta heller 👍🏻

Anonymkode: d3fed...23f

Barnets mor skulle jo ikke drikke. Det var vertinnen som ville drikke vin med sin mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke noe som er som øl/vinstinkende foreldre på legevakta heller 👍🏻

Anonymkode: d3fed...23f

Skal de på legevakten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 minutt siden, Mamma til 2 søte skrev:

Skal de på legevakten? 

Alle som drikker alkohol med barn i hus må dit av og til. De luktfølsomme barna får anafylaktisk sjokk og må øyeblikkelig til lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner virkelig ikke problemet hvis barnet er lagt når vinflasken åpnes. Jeg personlig synes ikke det er et problem om barnet er våkent heller, en flaske på to personer er jo ingenting. Men er barnet til stede så kan jeg likevel forstå henne litt bedre.

Da mitt barn var baby synes alle jeg var så hysterisk fordi jeg ville at den som hadde ansvaret for ham når han våknet om natten skulle være helt edru. (Han våknet ofte.) Som oftest var den personen meg, noe som var helt greit selvfølgelig, men det hendte noen i familien tilbød seg når vi var på ferie sammen f.eks. Om vedkommende da ikke var villig til å avstå fra alkohol den kvelden takket jeg pent nei.

Men hva andre i samme hus drakk etter at babyen var lagt var jo revnende likegyldig så lenge de ikke skulle inn på rommet hans.

Anonymkode: f589f...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Pashla skrev:

Alle som drikker alkohol med barn i hus må dit av og til. De luktfølsomme barna får anafylaktisk sjokk og må øyeblikkelig til lege.

Men da kan de jo ikke kjøre selv! :hakeslepp: Tenk så flaut det må være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 minutt siden, Mamma til 2 søte skrev:

Men da kan de jo ikke kjøre selv! :hakeslepp: Tenk så flaut det må være.

De får spørre den edru venninna om hun gidder 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pashla skrev:

De får spørre den edru venninna om hun gidder 😂

Hun dro jo hjem da vinflaska ble åpnet :ler:

Endret av Mamma til 2 søte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...