Gå til innhold

Barn og alkohol


Evablaum

Anbefalte innlegg

Jeg har to små barn, fra da jeg ikke lengre ammet, så har mannen og jeg delt en flaske vin til maten de lørdagskveldene  begge har hatt fri. Vi har ei venninne som er enslig, som ofte har besøkt oss. Hun har da også tatt seg et par glass. For ca et år siden fikk hun seg et barn og det er planlagt at de begge kommer på besøk for første gang i sommer (overnatter alltid 2-4 netter). Nå fikk jeg en melding om at hun går utifra at det ikke nytes alkohol den helgen siden hun skal ha med seg barnet. 

Jeg svarte noe som at den helgen har både mannen og jeg fri og da kommer vi nok til å åpne en flaske vin sammen, men at hun gjerne må avstå. Evt så jobber mannen natt helgen etter, så da kan de heller komme på besøk da. Fikk til svar at ikke det passet, men "er det så vanskelig å la være å drikke den ene lørdagen?!"  "Nei, det er ikke vanskelig, men jeg forstår ikke grunnen til at vi skal la være? Evt så kan dere sjekke inn på hotell på kvelden den lørdagen.." Jeg fikk ikke svar, men hun hadde sendt en melding til mannen min om samme forespørsel 🤦‍♀️

Hva er det med mennesker som tror at de kan bestemme hvordan andre skal ha det i sitt eget hjem? Passer det ikke deg, så er det bare å la være å komme..!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt morsomt at hun forandret holdning til barn og alkohol når hun selv fikk barn. Også har vi klassikerenmed at man tror at man har et problem hvis man har lyst til å drikke vin.😂

Anonymkode: fe515...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er litt morsomt at hun forandret holdning til barn og alkohol når hun selv fikk barn. Også har vi klassikerenmed at man tror at man har et problem hvis man har lyst til å drikke vin.😂

Anonymkode: fe515...106

Det er jo ikke morsomt. Hun hadde ikke barn før, og tok glass vin som enslig barnløs da hun var på besøk. Nå har hun fått barn og ønsker ikke å eksponere barnet for en mor som har drukket. Hva HI gjør når hun har sine barn hjemme blander hun seg ikke i. Det kan hende HI ser mer påvirket ut av alkoholen enn det hun tror? (de fleste tror at de er mindre beruset enn de egentlig er).

Anonymkode: 1d28a...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke morsomt. Hun hadde ikke barn før, og tok glass vin som enslig barnløs da hun var på besøk. Nå har hun fått barn og ønsker ikke å eksponere barnet for en mor som har drukket. Hva HI gjør når hun har sine barn hjemme blander hun seg ikke i. Det kan hende HI ser mer påvirket ut av alkoholen enn det hun tror? (de fleste tror at de er mindre beruset enn de egentlig er).

Anonymkode: 1d28a...e31

Hvorfor ikke da bare holde seg hjemme? Hvorfor sende melding til mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med en mor som ofte var synlig beruset, ikke bare lørdager, men nesten hver dag. I tillegg drakk hun alltid for mye da det var "fest", og det var det ofte. Og vi barna var med. 

Dette har gitt meg et anstrengt forhold til alkohol, og jeg drikker aldri sammen med barna. Mannen kan ta seg en øl når vi er på ferie eller på en varm sommerdag, men for meg er det uaktuelt. 

Poenget er at det ALDRI kunne falle meg inn å komme med den type forespørsel når vi er i besøk. Jeg har også diskutert min mors alkoholbruk med fagpersoner ved flere anledninger, fordi jeg lurer på hva det gjør med barna å se bestemor ruset. Det entydige svaret er alltid at det ikke skader, så lenge JEG er edru. 

Anonymkode: 7139d...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig dame. Hun kan ikke bestemme hva dere gjør hjemme, hun er bare på besøk. 

Har sikkert fått en fiks ide om at det ikke skal nytes alkohol med barn i huset, greit nok det men hun kan ikke bestemme hva dere skal gjøre. 

Jeg kan godt la være å drikke, må ikke ha alkohol fordi det er helg osv, men her har jeg nok drukket vin på trass...

Hadde skjønt det hvis alkoholforbruket hadde tatt av, men hvis det du skriver stemmer er ikke det tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Kathrine. skrev:

Var ikkje så nøye om dokke drakk i huset når det bare var dokka sine barn i huset. 😂

Selvfølgelig. For da var hun ikke mor selv,  og hadde ikke gjort seg opp en mening om barn og alkohol. Jeg forstår for øvrig heller ikke hvorfor man MÅ drikker hver eneste helg. Det finnes så mye annet godt som alternativ til alkohol.

Anonymkode: 1d28a...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig. For da var hun ikke mor selv,  og hadde ikke gjort seg opp en mening om barn og alkohol. Jeg forstår for øvrig heller ikke hvorfor man MÅ drikker hver eneste helg. Det finnes så mye annet godt som alternativ til alkohol.

Anonymkode: 1d28a...e31

Jeg MÅ ikke drikke hver helg. Det gjør jeg heller ikke. Men, når både mannen og jeg er hjemme lørdag kveld, så deler vi en flaske vin. Og det vil vi fortsette med, sålenge vi selv ønsker det. Ingdn gjester skal bestemme hva vi skal drikke i vårt hjem. Uansett deres egne holdninger til alkohol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner holdningen hennes om at hun ikke skal drikke. Vokst opp med en far med alkohol problemmer. Og min mor kunne også drikke seg beruset foran oss. Derfor drikker jeg ikke foran mine barn. Men hvis andre vil ta seg et glass vinn eller tre mens barna mine er der. Går det helt fint. Så lenge de ikke er veldig beruset da. 

Så hun kan ikke bestemme hva dere skal drikke i deres hjem. Da får hun selv la være å drikke vin eller bli hjemme. 

Anonymkode: 90179...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, barnet hennes regnes vel som baby hvis hun fikk det for ett år sida? Så da er vel dette lagt når dere sitter og har litt vin på kvelden?

Skjønner ikke helt problemet. Jeg har ei venninne som er sånn, og som har rensket huset for alkohol. Og henne tenåringsdatter er den som drikker mest på fest :-P

Anonymkode: 5eb98...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge dere ikke bruker å drikke så mye at dere er tydelig beruset så forstår jeg ikke problemet hennes. Er det da kanskje fordi hun ikke greier å la være å drikke selv om dere tar dere et glass eller to? Deler dere to en flaske så er det tre enheter på hver.

Jeg hadde seriøst begynt å lure på om hun hadde et alkoholproblem, men ikke vil innrømme det og heller skyver barnet foran seg som unnskyldning for å la være å drikke. I så fall er det jo bra at hun lar være å drikke og utsette seg for fristelser hun tror hun ikke vil takle.

Enten har hun et problem, eller så blir dere mer beruset enn dere tror av det dere drikker, hi.

Anonymkode: 61793...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge dere ikke bruker å drikke så mye at dere er tydelig beruset så forstår jeg ikke problemet hennes. Er det da kanskje fordi hun ikke greier å la være å drikke selv om dere tar dere et glass eller to? Deler dere to en flaske så er det tre enheter på hver.

Jeg hadde seriøst begynt å lure på om hun hadde et alkoholproblem, men ikke vil innrømme det og heller skyver barnet foran seg som unnskyldning for å la være å drikke. I så fall er det jo bra at hun lar være å drikke og utsette seg for fristelser hun tror hun ikke vil takle.

Enten har hun et problem, eller så blir dere mer beruset enn dere tror av det dere drikker, hi.

Anonymkode: 61793...a00

Tre enheter på hver - da vil de fleste mennesker være noe beruset. Med mindre man drikker så ofte at man er herdet.

Anonymkode: 1d28a...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sjelden jeg er enig med deg, men denne gangen er jeg faktisk det, og det enda jeg er helt avholds selv ;)

Hennes oppførsel derimot er så merkelig at jeg også mistenker at det ligger noe annet bak, kan hun være tørrlagt alkoholiker?

 

Anonymkode: ddd36...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos dere med vin. Snakk om en flaske på to personer til maten.

Og barnet hennes sover også kanskje på den tiden?

Så lenge en har ett sunt forhold til alkohol trur jeg det er bra for barna å se det.

Anonymkode: 4d89c...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men, det er vel ikke snakk om å drikke foran barna? 

Anonymkode: 30b67...6df

Selvsagt kan man drikke foran barna. Derimot kan man ikke drikke seg beruset foran barna. Barn har bare godt av å se at det går an å nyte alkohol i moderate mengder, ikke som rusmiddel.

Anonymkode: 6ef2e...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna våre er lagt før vi åpner flasken ja, skal jo tross alt kose oss 😉

Mannen hadde blitt så paff, at han sendte melding til meg å lurte på hva han skulle svare 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna di er på bærtur.Hysteri gagner ingen.Hadde en av mine venninner oppført seg sånn,så hadde jeg drukket på trass:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt kan man drikke foran barna. Derimot kan man ikke drikke seg beruset foran barna. Barn har bare godt av å se at det går an å nyte alkohol i moderate mengder, ikke som rusmiddel.

Anonymkode: 6ef2e...549

Barn som ser foreldre drikke, debutere tidligere og drikker mer enn ungdom som ikke har sett foreldrene sine drikke. Utrolig rart at så mange ønsker det for sine barn!

Anonymkode: d3fed...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette var helt merkelig, og jeg hadde nok fått veldig lyst til å ta meg et glass vin på ren trass. Og jeg drikker ikke vin. 

Men som andre her nevner, det er jo litt fristende å tenke at det ligger noe annet under enn at hun har fått barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det med barn og Alkohol er noe som er utrolig hystriske på, vokste opp med at mine foreldrene tok seg både 1-2 glass med øl eller vin, var aldri skadelig for meg eller mine søsken det, men jeg selv er ikke glad i og drikke, så det blir veldig sjelden og det er stort sett når ungen er borte,men kunne gjerne nyt en glass vin eller øl med han til stede også,men er bare det at jeg ikke har behov for det,siden jeg ikke er så glad i det :). men og drikke deg dritings er jo en helt annen ting og helt forferdelig med barn tilstede

Anonymkode: edb1c...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

synes det med barn og Alkohol er noe som er utrolig hystriske på, vokste opp med at mine foreldrene tok seg både 1-2 glass med øl eller vin, var aldri skadelig for meg eller mine søsken det, men jeg selv er ikke glad i og drikke, så det blir veldig sjelden og det er stort sett når ungen er borte,men kunne gjerne nyt en glass vin eller øl med han til stede også,men er bare det at jeg ikke har behov for det,siden jeg ikke er så glad i det :). men og drikke deg dritings er jo en helt annen ting og helt forferdelig med barn tilstede

Anonymkode: edb1c...077

Er helt enig med deg. Barn og fyll er en forferdelig kombinasjon, men hysteriet med at barna ikke skal se at mor og far drikker et glass rødvin til lørdagsbiffen eller en øl til fotballkampen skjønner jeg ikke. Hvorfor?

Det blir noe dobbeltmoralsk over dette, drikke alkohol i hemmelighet liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...