Gå til innhold

2 egg inn privat?


Løvetann81

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som har erfaring med å sette inn to egg privat i Oslo området?

Vi var til samtale på IVF klinikken i dag,og jeg ønsker veldig å sette inn to egg pga mange og negative forsøk.

Ble derfor skuffet da legen sa at dette ikke var noe de ønsket,og sa at vi ikke kom til å få to inn dersom det ikke var veldig spesielle grunner til dette, f.eks at kun to egg utvikler seg og at det ene ikke er godt nok til frys.

Er dette vanlig praksis hos de private?

Trodde de var mer fleksible på dette enn det offentlige🤔

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt vanlig holdning i det private, men ved innsettsdag er det ofte en litt annen lyd i pipa. 

Men ser man på statistikken, så øker ikke sjansen for graviditet ekstremt mye ved innsett av to kontra ett embryo. Og ser man på komplikasjoner ved tvillinggraviditet og fødsel, så er det ofte ikke problemfritt. 

Men se an avgjørelsen til innsettdagen😊

Anonymkode: 6611d...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte svaret over: i utgangspunktet nei, på innsettdagen "se an". Men har de flere embryoer, vil de sette inn det beste og det dårligste. Viktig at du og mannen tar praten på forhånd slik at dere er samstemte på innsettdagen. Med erfaring som gravid med tvillinger kan jeg bare bekrefte (og medlem av Facebook-gruppe for tvillinggravide/ småbarnsforeldre): det er mer risikofylt og MYE MER slitsomt!! Det beste er å få de en og en.. Og det går bra for de fleste selvom noen ytterst få opplever sen fosterdød av en eller begge og veldig prematur fødsel med påfølgende hjerneskader pga hjerneblødning. Men forstår godt følelsen av å ville øke sannsynlighet for å få et barn, uansett om det "bare" er med 5%. Ved innsett og graviditet av to embryoer, ender ca 25% av svangerskapene igjen med tvillinger. 

Anonymkode: 0e0f9...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to😊

Har fått satt inn to egg mange ganger i det offentlige, også to ferske egg den gang jeg fikk datteren vår. 

Regnet derfor med at vi også fikk dette privat,ble vel derfor tatt litt på senga under samtalen.

Men så er det jo også forskjell på å sette inn 2-3 dagers egg som i det offentlige kontra blastocyst i det private.

Jeg er selv tante til tvillinger,og det hadde vært veldig velkomment både av meg og samboer.

Da får vi vel bare ta det som det kommer på innsettingsdagen😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at den ene (nyeste) legen på ivf-klinikken har jobbet på nyfødtintensiv og derfor var litt "farget" av det? Ønsker deg masse lykke til! Det blir jo veldig morsomt med en hel "gjeng" også når det først kommer to :) Og det går jo som oftest veldig bra og du får super oppfølging av sykehuset. Håper dere lykkes med søsken snart og kan legge denne prosssen bak dere :)

Anonymkode: 0e0f9...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært til behandling ved noen privatklinikk så vet forsåvidt ikke hva som er vanlig og ikke. Men hadde et innledende møte med IVF-klinikken og ut fra slik du beskriver det så minnet det litt om sånn jeg opplevde dem. Vi ønsket også to inn, men det var uaktuelt. Forsåvidt greit nok, det har jeg ikke fått noen ganger i det offentlige heller.. men følte kanskje litt på at hun legen var lite lydhør for mine ønsker og følelser, og at hun kunne brukt litt mer tid og energi på å forklare på en fin måte at det ikke var noe de gjorde med en gang, men som kanskje ble aktuelt dersom man hadde flere mislykkede forsøk. Følte istedet at jeg nærmest ble latterliggjort for å foreslå det og indirekte beskyldt for å ikke bry meg om risikoen for at barna skulle bli skadet eller dø, og det var ikke noe hyggelig. Skal sies at jeg var veldig emosjonell og sår da vi var på det møtet etter lang tids prøving, så kan hende jeg tok det litt mer personlig enn det var grunn til. Men de vel være vant til å møte mennesker i en vanskelig situasjon så ville forvente at de kanskje veier sine ord litt mer.

I ditt tilfelle tenker jeg jo at det er mye større grunn til å sette inn to, siden dere allerede har hatt mange mislykkede forsøk ved innsett av to egg. Da burde det i det minste være mulig å diskutere det litt nærmere i stedet for å avvise det tvert.

Uansett håper jeg det ordner seg for deg! Det kan jo også være mulig å shoppe litt rundt hos de andre privatklinikkene, jeg har hørt mange som er veldig fornøyd med Fertilitetssenteret blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, J'espere skrev:

Jeg har ikke vært til behandling ved noen privatklinikk så vet forsåvidt ikke hva som er vanlig og ikke. Men hadde et innledende møte med IVF-klinikken og ut fra slik du beskriver det så minnet det litt om sånn jeg opplevde dem. Vi ønsket også to inn, men det var uaktuelt. Forsåvidt greit nok, det har jeg ikke fått noen ganger i det offentlige heller.. men følte kanskje litt på at hun legen var lite lydhør for mine ønsker og følelser, og at hun kunne brukt litt mer tid og energi på å forklare på en fin måte at det ikke var noe de gjorde med en gang, men som kanskje ble aktuelt dersom man hadde flere mislykkede forsøk. Følte istedet at jeg nærmest ble latterliggjort for å foreslå det og indirekte beskyldt for å ikke bry meg om risikoen for at barna skulle bli skadet eller dø, og det var ikke noe hyggelig. Skal sies at jeg var veldig emosjonell og sår da vi var på det møtet etter lang tids prøving, så kan hende jeg tok det litt mer personlig enn det var grunn til. Men de vel være vant til å møte mennesker i en vanskelig situasjon så ville forvente at de kanskje veier sine ord litt mer.

I ditt tilfelle tenker jeg jo at det er mye større grunn til å sette inn to, siden dere allerede har hatt mange mislykkede forsøk ved innsett av to egg. Da burde det i det minste være mulig å diskutere det litt nærmere i stedet for å avvise det tvert.

Uansett håper jeg det ordner seg for deg! Det kan jo også være mulig å shoppe litt rundt hos de andre privatklinikkene, jeg har hørt mange som er veldig fornøyd med Fertilitetssenteret blant annet.

Tusen takk for svar!

Jeg har tatt en liten ringerunde i dag,og ingen andre klinikker i nærheten setter inn to femdagersegg heller..😕Fertilitetssenteret var villig til å diskutere innsett av to to eller tredagersegg.Meeen de hadde ikke ledig time før i starten av August,og da er vi allerede igang med medisinering på IVF klinikken om vi velger å gå for de.

Må gå litt i tenkeboksen,men skjønner jo at jeg ikke får ønsket oppfylt privat.Var veldig fornøyd med regimet de forespeilet oss,så vi går nok for de til slutt alikevel😊

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt: jeg anbefaler absolutt ivf-klinikken. Jeg har ikke alltid hatt kjemi med alle med en gang, men jeg har alltid møtt empati "når det virkelig gjelder". Forstår egentlig at ingen private klinikker vil si på tlf "vi setter inn to" når det ikke er iht norske retningslinjer. Hilsen hun anonyme med tre barn laget på ivf-klinikken :) 

Anonymkode: 0e0f9...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare så det er sagt: jeg anbefaler absolutt ivf-klinikken. Jeg har ikke alltid hatt kjemi med alle med en gang, men jeg har alltid møtt empati "når det virkelig gjelder". Forstår egentlig at ingen private klinikker vil si på tlf "vi setter inn to" når det ikke er iht norske retningslinjer. Hilsen hun anonyme med tre barn laget på ivf-klinikken :) 

Anonymkode: 0e0f9...9e7

Wow,det var jo den beste tilbakemeldingen jeg kunne fått om klinikken!

3 barn,-så fantastisk!!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2017 den 19.27, Løvetann81 skrev:

Tusen takk for svar!

Jeg har tatt en liten ringerunde i dag,og ingen andre klinikker i nærheten setter inn to femdagersegg heller..😕Fertilitetssenteret var villig til å diskutere innsett av to to eller tredagersegg.Meeen de hadde ikke ledig time før i starten av August,og da er vi allerede igang med medisinering på IVF klinikken om vi velger å gå for de.

Må gå litt i tenkeboksen,men skjønner jo at jeg ikke får ønsket oppfylt privat.Var veldig fornøyd med regimet de forespeilet oss,så vi går nok for de til slutt alikevel😊

 

 

Hvis det var snakk om å sette inn to blastoer så skjønner jeg det litt bedre altså, har ikke hørt om noen klinikker som har vært villige til det.. 

Bare så det er sagt så har ikke jeg noen grunn til å ikke anbefale IVF-klinikken. Min opplevelse handler kun om møte med én av legene der, det var slutten av dagen så vi var nok de siste pasientene, og kan godt være vi hadde dårlig personkjemi i tillegg. Har inntrykk av at de er faglig dyktige og det er jo tross alt det viktigste. 

Håper uansett at dere lykkes og at du er gravid innen utgangen av august <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...