Gå til innhold

Rar første svangerskapskontroll


Stinusbby

Anbefalte innlegg

Hei, er idag 12+0 og har ventet i spenning på første kontroll hos legen som ble bestilt allerede for 6 uker siden. Har lest masse om dette, så spenningen var høy. 

Men....

Kom inn, fikk spm "hva kan jeg hjelpe deg med idag" hvorpå jeg svarer: "ja, jeg er gravid da".. Han gratulerte meg så mye, og spurte hvor langt jeg var. Svarte på dette selv om jeg sa når jeg bestilte timen at jeg ville være 12+0 denne dagen.. 

Avtalte at jeg skulle tilbake 04.07 (3 uker til)

Så fikk jeg blodprøvelapper, ønsket meg lykke til, og ble sendt til blodprøver. 

Ble ikke veid, ikke tatt urinprøve, ikke registrert noe mer enn hvor jeg jobber, ikke spørsmål om form eller samboer, og fikk heller ikke mulighet til å stille noen spørsmål. Fikk heller ingen papirer bortsett fra klistrelappene som skulle på prøveglassene.. 

Jeg er kjempeskuffet, men VELDIG glad samboeren min ikke tok fri for å bli med..

Er dette normalt? Hadde lest så mye fint om den første kontrollen, og så virket det ikke som om legen visste at det var derfor jeg var der engang? 

Ga nesten mer info over telefonen da timen ble bestilt, enn inne på timen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det er ikke normalt, jeg venter nr 3 og har alltid fra uke 12 tatt blodprøver, blitt veid, og testet urin. Samt får oversikt over alle kontroller og svangerskapspapirene med fra uke 12.... 

Anonymkode: 9b6d0...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje ikke så rart at jeg føler meg litt "snytt".. 

Får ringe jordmor istedet.. kanskje bedre hell der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var stusselig av legen. Jeg synes alltid det er kjempekoselig med svangerskapskontroller, særlig første, og tar meg (kanskje litt for) god tid. Spør om alt som mann, jobb, andre barn, tidligere svangerskap, aborter, tidligere fødsler, komplikasjoner, kroniske/tidligere sykdommer, medisiner, allergier, sykdommer i familien, alkohol, tobakk. Videre fylle jeg ut første tingene i helsekortet for gravide og informerer dem om svangerskapsoppfølgingen i kommunen og om generelle kostråd for gravide (og hvor man kan finne mer informasjon). De får nr til jordmor, føden osv. Jeg lytter på lunger, hjerte, tar blodtrykk, ser på beina og henviser til OUL. Bestiller blodprøver og ber de avgi urinprøve. Jeg spør dem alltid om de har noen spørsmål og ber de huske å ta med urinprøve til neste kontroll også.

Anonymkode: 557cf...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg var merkelig ja. 

Min erfaring er at jordmora tar best om både meg og barnet og bryr seg om helheten. Håper du får en bedre opplevelse hos jordmor❤️

Anonymkode: 23bbb...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en super lege og med nummer 2 gikk jeg ikke til jordmor en gang, fikk All støtte og hjelp av legen som jeg trengte. Tenker heller ikke å benytte meg av jordmor denne gang, men så har jeg en fantastisk lege!😊

Anonymkode: 9b6d0...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar alle sammen! Veldig betryggende å få høre at det IKKE er sånn det skal være, for for en førstegangs så var dette veldig forvirrende og ikke i det hele tatt det jeg hadde forventet meg! 

Satser på at legen bare hadde en dårlig dag og at jordmor på mandag blir en mye bedre opplevelse! 

Der skulle jeg til og med få helsekort og informasjon!(som føles stort for en som ikke fikk NOE) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill time med jordmor 😊 her eg bur får vi ein time på første kontrollen (ikkje sikkert ein bruker all tida) men jordmora tek seg god tid og ein føler seg godt ivaretatt 😊 iallefall min erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...