Gå til innhold

Kjeftemamma VS pedagogisk mamma


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Pashla skrev:

Å lære dem at vold er greit er også skadelig. Mye mer skadelig...

Men å snakke med han hjelper jo helt tydlig ikke.Timeout fungerer egentlig fint da slutter han med sånn oppførsel men får jo høre av " alle" hvor skadelig det er.

Anonymkode: e1650...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Antarctica
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men å snakke med han hjelper jo helt tydlig ikke.Timeout fungerer egentlig fint da slutter han med sånn oppførsel men får jo høre av " alle" hvor skadelig det er.

Anonymkode: e1650...38b

Men altså - et barn som banner, slår og SPARKER, er det da sånn at dette startet for aller første gang etter at han var fylt 5...? For slik jeg tenker, så er jo dette noe man jobber med hele veien i småbarnsalderen. Og når de nærmer seg 4-5 år har man stort sett plukket det vekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun skal gjøre alt slik veiledere sier det og omtaler meg som kjeftemamma. Hun lever på frykten for å moste barna hele tiden og fordi veiledere sier at hun ikke skal være fysisk, skal "fylle opp koppen" til barna osv, så blir det ofte litt krasj. For alt blir overforklart. Det artigste er at disse veilederene hun har, ikke har barn selv og derfor ikke vet annet enn erfaring fra andres barn og bøker. Det er interessant det også..

Anonymkode: 43b0c...563

Jeg vil tippe at det viktigste punktet her er at hun er redd for å miste barna sine. Det gjør henne handlingslammet, og det gjør at hun mister det hun måtte ha av naturlig autoritet. Ikke bra. Det er relativt innlysende for meg at også veiledere som ikke selv har barn kan gjøre en utmerket jobb. Hvis det er snakk om PMT-O eller De utrolige årene, er det ingenting som tilsier at gruppeleder eller veileder selv må ha barn for å kunne formidle fagstoffet godt og troverdig. Det er dog vanskelig å nå frem til en mamma som ikke tenker rasjonelt, men som hele tiden er redd for å bli tatt på fersken i å gjøre "noe galt". 

Er forøvrig enig med Pashla at det er feil å kalle en mamma full av ord, og lite handlingskraft, for pedagogisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pashla skrev:

Men altså - et barn som banner, slår og SPARKER, er det da sånn at dette startet for aller første gang etter at han var fylt 5...? For slik jeg tenker, så er jo dette noe man jobber med hele veien i småbarnsalderen. Og når de nærmer seg 4-5 år har man stort sett plukket det vekk?

Her hjemme har han først begynt med det nå når han er 5 år.Utagerende i bhg har han vært siden han var 3 år,men der føler han seg utrygg og takler ikke å ha så mange barn rundt seg hele tiden.

Anonymkode: e1650...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes litt synd på venninna di jeg. Virker som hun har mistet selvtilliten mtp barneoppdragelse og er mest opptatt av å gjøre som BV sier så hun ikke skal miste barna.

Anonymkode: 5670b...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pashla skrev:

Å lære dem at vold er greit er også skadelig. Mye mer skadelig...

Er du pedagog?

Anonymkode: a144a...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her hjemme har han først begynt med det nå når han er 5 år.Utagerende i bhg har han vært siden han var 3 år,men der føler han seg utrygg og takler ikke å ha så mange barn rundt seg hele tiden.

Anonymkode: e1650...38b

Huff, stakkars liten. Er barnehage eneste mulighet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Pashla skrev:

Huff, stakkars liten. Er barnehage eneste mulighet? 

Nå begynner han på skolen til høsten selv om jeg ikke akkurat tror det blir så mye bedre.Han liker det kjente og voksne som han kjenner godt,å blir jo mye nytt nå når han begynner på skolen.Får bare gjøre det beste ut av det.

Anonymkode: e1650...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes litt synd på venninna di jeg. Virker som hun har mistet selvtilliten mtp barneoppdragelse og er mest opptatt av å gjøre som BV sier så hun ikke skal miste barna.

Anonymkode: 5670b...7fd

Det er akkurat det som har skjedd. Hun skal gjøre det pedagogisk korrekt og det er uten å kjefte

Anonymkode: 43b0c...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, pedagogisk rett. Hvordan da? Jeg har lest tråden, men får ikke helt taket på hvordan disse pedagogene mener hun skal gjøre det. 

Jeg har to barn, den ene er pliktoppfyllende, skoleflink og høflig. Den andre gjør så godt hun kan. Men det klarer hun ikke alltid uten hjelp. Det har vært mye frustrasjon, språkproblemer og diverse utfordringer. De utrolige årene har hjulpet utrolig mye her. Vi har nå funnet ut at hun har autisme. 

Jeg skjønner at venninna di strever, spesielt når det er tre stk hun skal hanskes med. 

Hva gjør hun når barna er hos far eller hos deg? Finner hun på ting eller er hun hjemme og "gruer" seg til barna kommer hjem? 

Anonymkode: afaca...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men, pedagogisk rett. Hvordan da? Jeg har lest tråden, men får ikke helt taket på hvordan disse pedagogene mener hun skal gjøre det. 

Jeg har to barn, den ene er pliktoppfyllende, skoleflink og høflig. Den andre gjør så godt hun kan. Men det klarer hun ikke alltid uten hjelp. Det har vært mye frustrasjon, språkproblemer og diverse utfordringer. De utrolige årene har hjulpet utrolig mye her. Vi har nå funnet ut at hun har autisme. 

Jeg skjønner at venninna di strever, spesielt når det er tre stk hun skal hanskes med. 

Hva gjør hun når barna er hos far eller hos deg? Finner hun på ting eller er hun hjemme og "gruer" seg til barna kommer hjem? 

Anonymkode: afaca...ef7

Når barna er borte er hun på fest, drikker vin hjemme, reiser til "kompiser" og mye annet. Hun har barna sine kun 10 dager per mnd, så hun har nok av egentid. Men disse pedagogene vil at hun skal snakke med barna om hvorfor de ikke får lov og hva som kan skje om de ikke gir seg. 

Feks:

"xxxx. Du må ikke slå yyyy. Hun kan få vondt og bli lei seg. Det er ganske vondt å bli slått, så nå synes jeg du skal beklage at du slo og ikke gjøre det mer" 

barner lyder. I ca 5 min. Så er det på igjen 

"xxxx. Jeg sa jo at du ikke skulle slå yyyy. Se på yyyy. Nå gråter hun. Nå må vi si unnskyld og så må vi slutte med det"

så går det over i nye 5 min og da har jeg mistet min tålmodighet og tar tak

"xxxx! Nå er det nok! Mamma har bedt deg slutte å slå yyyy flere ganger og du har ikne hørt etter. Skjer det en fang til, så blir jeg kjempesint og da ender du med å kkke kunne gjøre noe som helst! Lek uten å slå eller ikke lek!"

så går det over til dagen etter

Anonymkode: 43b0c...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når barna er borte er hun på fest, drikker vin hjemme, reiser til "kompiser" og mye annet. Hun har barna sine kun 10 dager per mnd, så hun har nok av egentid. Men disse pedagogene vil at hun skal snakke med barna om hvorfor de ikke får lov og hva som kan skje om de ikke gir seg. 

Feks:

"xxxx. Du må ikke slå yyyy. Hun kan få vondt og bli lei seg. Det er ganske vondt å bli slått, så nå synes jeg du skal beklage at du slo og ikke gjøre det mer" 

barner lyder. I ca 5 min. Så er det på igjen 

"xxxx. Jeg sa jo at du ikke skulle slå yyyy. Se på yyyy. Nå gråter hun. Nå må vi si unnskyld og så må vi slutte med det"

så går det over i nye 5 min og da har jeg mistet min tålmodighet og tar tak

"xxxx! Nå er det nok! Mamma har bedt deg slutte å slå yyyy flere ganger og du har ikne hørt etter. Skjer det en fang til, så blir jeg kjempesint og da ender du med å kkke kunne gjøre noe som helst! Lek uten å slå eller ikke lek!"

så går det over til dagen etter

Anonymkode: 43b0c...563

Kan få vondt og bli lei seg. Kan skal ikke brukes. Vi må si unnskyld? Nei, barnet skal si unnskyld. Mor har vel ikke gjort noe galt? 

Denne pedagogikken, er det noe der som sier at mor må bruke masse ros? Konkret ros. Ros for småting. Gi korte og presise beskjeder. Forutsigbarhet. Lek med barna i 10 min hver dag.

Anonymkode: afaca...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå begynner han på skolen til høsten selv om jeg ikke akkurat tror det blir så mye bedre.Han liker det kjente og voksne som han kjenner godt,å blir jo mye nytt nå når han begynner på skolen.Får bare gjøre det beste ut av det.

Anonymkode: e1650...38b

Det høres ut som om han trenger en utredning, for å finne ut hvordan han best kan hjelpes. Han har det jo ikke godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan få vondt og bli lei seg. Kan skal ikke brukes. Vi må si unnskyld? Nei, barnet skal si unnskyld. Mor har vel ikke gjort noe galt? 

Denne pedagogikken, er det noe der som sier at mor må bruke masse ros? Konkret ros. Ros for småting. Gi korte og presise beskjeder. Forutsigbarhet. Lek med barna i 10 min hver dag.

Anonymkode: afaca...ef7

Enig med deg. Det er jo noen meget sentrale detaljer som er utelatt her, og formuleringene er jo feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobb er jeg pedagog. Hjemme er jeg først og fremst mamma.

Det er poengløst å "kjefte" på barn. Hos oss _snakker_ vi sammen. Vi forsøker å skape forutsigbarhet og trygghet, vi streber etter ro og struktur. Vi planlegger hverdagen godt og forbereder alt som skal gjøres grundig. Vi beregner god tid slik at vi ikke trenger å stresse. 

Man skal ikke være pedagog for eget barn. Man skal være en forutsigbar, autoritativ og varm voksen. Man skal skille mellom barnets atferd og hvem barnet faktisk er.

Vi har et meget lavt konfliktnivå hjemme fordi vi kommuniserer med barnet vårt. Vi forsøker så godt vi kan å være gode (emosjonelle) forbilder. Man kan ikke forvente at et barn skal behandle andre med respekt dersom barnet ikke selv blir behandlet på en respektfull måte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Pashla skrev:

Det høres ut som om han trenger en utredning, for å finne ut hvordan han best kan hjelpes. Han har det jo ikke godt.

Utredning er i gang," dessverre" oppførte han seg eksemplarisk når hun observerte han i barnehagen ,ettersom han visste at han ble observert.Så hun så jo ingenting av det barnehagen og jeg som mor bekymrer oss for.

Anonymkode: e1650...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Utredning er i gang," dessverre" oppførte han seg eksemplarisk når hun observerte han i barnehagen ,ettersom han visste at han ble observert.Så hun så jo ingenting av det barnehagen og jeg som mor bekymrer oss for.

Anonymkode: e1650...38b

Men barnehagen forteller vel det de ser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pashla skrev:

Men barnehagen forteller vel det de ser? 

Ja de skrev 2 sider om alle utfordringene eller problemene med han å med konkrete eksempler.

 

Anonymkode: e1650...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja de skrev 2 sider om alle utfordringene eller problemene med han å med konkrete eksempler.

 

Anonymkode: e1650...38b

Det kommer jo med i vurderingen. Det er bra. Ønsker dere bare lykke til - det virker jo som om han sliter med de sosiale greiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det heeeelt normalt at barn er mer lydig med andre voksne enn foreldrene. De utfordrer henne mer fordi de er trygge på henne. Vanskelige barn har som regel en grunn til å være vanskelig. Kanskje hun burde bruke litt tid sammen med barna sine og vise dem at hun ser dem. Bruke tid på dem og bli enda mer kjent med hva de tenker og føler på. Barna er hos far annenhver uke? kan det være noe der som utløser reaksjoner? Har foreldrene nylig gått ifra hverandre? Kan det være det barna reagerer på? Det virker som de trenger å bli sett og vite at foreldrene er glade i dem. De takler kanskje ikke den 50/50 tilværelsen. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du har et slikt behov for å få frem hvor mye bedre forelder du er enn henne? Er du en sånn som får et lite kick av andres elendighet? Føler du deg bedre da? Kjeftemamma?

Anonymkode: 863a6...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på at du undergraver hennes autoritet foran barna. Hvis mønsteret er to beskjeder fra mor, etterfulgt av én eksplosjon fra deg, så kjenner de jo til det mønsteret. Ingen grunn til å gi seg etter bare to beskjeder da. Jeg hadde blitt rimelig irritert på mannen om han blandet seg i min irettesettelse, og jeg blander meg absolutt ikke i hans. 

Anonymkode: 5a994...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎28‎.‎05‎.‎2017 den 21.58, Anonym bruker skrev:

Det er det ikke. Men alle skal være så pedagogisk korrekte for tiden og barn blir oftere og oftere kalt drittunger. Er det best å være pedagog, kjeftete eller finne en linje midt i imellom?

 

HI

Anonymkode: 43b0c...563

Jeg er enig i noe altså. Disse overpedagogiske mødrene som bruker "forklare barnet i hjel" og "ta barna vekk fra situasjonen og tilby noe annet" som eneste oppdragelsesmetoder ender opp med bortskjemte drittunger. Er en flust med sånne med "fri barneoppdragelse" der man FORKLARER tre- og fireåringer på et nivå som passer bedre for høyskolestudenter. Mange av dem bruker ikke ordet "nei" heller, for det er upedagogisk.

Jeg er ikke kjeftemamma, men kan faktisk høyne stemmen og være streng. De blir sendt på rommet i ny og ne og får tilsnakk for noe de gjør galt. Enkelte ting slås hardt ned på - for eksempel forsøk på stjeling når barna er små (kommer hjem med et par småbiler fra nabogutten i lomma og lignende). Resultatet er at disse episodene ikke gjentok seg flere ganger. Jeg har aldri brukt ulovlige eller uetiske midler mot barna - verken tatt hardt i dem, brølt eller ydmyket dem psykisk. Men jeg kan være streng og snakke rett fra levra, fortelle dem at de har oppført seg dårlig/idiotisk og sørge for at handlingene får konsekvenser. Jeg unnskylder heller ikke mine barns oppførsel med noen diagnoser, andre faktorer eller at "alle andre barna er slemme, men ikke mine englebarn" - har de gjort noe galt, legger jeg meg flat og de må si unnskyld/rette opp skaden.

Anonymkode: d5386...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan få vondt og bli lei seg. Kan skal ikke brukes. Vi må si unnskyld? Nei, barnet skal si unnskyld. Mor har vel ikke gjort noe galt? 

Denne pedagogikken, er det noe der som sier at mor må bruke masse ros? Konkret ros. Ros for småting. Gi korte og presise beskjeder. Forutsigbarhet. Lek med barna i 10 min hver dag.

Anonymkode: afaca...ef7

Enig med dette. På samme måte som barna her må vær så god og delta på dugnadene sine sammen med de voksne (det er ikke jeg som spiller håndball og går på svømming - heldigvis er trenerne også veldig "på" å si at barna må bidra til dugnadene selv), de må selv gå og si unnskyld, ikke stå i dørsprekken og gjemme seg bak morens skjørt. De har helt fra de begynte å snakke lært at de SELV må ta ansvar for enkelte ting tilpasset deres alder. Her er det ingen curlingmor som renser rommene for skitne klær, legger dem i vaskemaskina, vasker, henger opp, bretter og legger på plass igjen. Har du ingen rene underbukser igjen? Nei så synd, kanskje du burde flytte den haugen med skitne klær fra gulvet til vaskerommet, sette på maskin og henge klærne opp etterpå? Så har man lært til neste gang. Har du kastet ting i gulvet med vilje og ødelagt dem? Du får ikke nye av mamma. Du må selv spare hvis du vil ha nytt. Har du vært ufin mot noen andre? Gå og si unnskyld selv. Det er ikke mamma som skal legge seg flat og beklage overfor folk som hun ikke har gjort noe.

Vi bruker mye ros. Lærerne på skolen bruker ros. Barnas trenere, både svømmetreneren og fotballtreneren bruker masse ros. Men også stiller krav - både vi, lærerne og trenerne. Det ER viktig å vise barna at de er flink i noe, at de jobber godt, at de virkelig har prøvd og gjort en innsats, og at det er fint at de er til. Men det er også viktig å reagere når de gjør noe de ikke skal, korrigere dem osv. Mødrene som bagatelliserer barnas dårlige oppførsel gjør den en bjørnetjeneste - det blir mer og mer vanskelig for hver dag, fordi samme oppførsel tolereres av omverdenen på helt forskjellige måter avhengig av barnets alder. Det som er greit når man er 3, er uakseptabelt når man er 13.

Anonymkode: d5386...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...