Gå til innhold

Utbetalt 10850 år mnd fra NAV...... og så tror noen at man VIL "nave"....


ispinnen

Anbefalte innlegg

Leste igjennom tråden om hvor mye man har utbetalt etter skatt i full stilling, og hva en jobber med...

Djiiiiiiiises så mye peng folk har.....både tyve og tredve tuuuuuusen utbetalt...HVER eneste mnd...... 

Får stadig høre om "de" som ikke gidder jobbe. De er late å vil nave i steden.

 

Men, Åsså.. ... folkens.. ...hvem velger å NAV......det😱😱😜😜😜 skjønner erere ??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, ispinnen skrev:

Leste igjennom tråden om hvor mye man har utbetalt etter skatt i full stilling, og hva en jobber med...

Djiiiiiiiises så mye peng folk har.....både tyve og tredve tuuuuuusen utbetalt...HVER eneste mnd...... 

Får stadig høre om "de" som ikke gidder jobbe. De er late å vil nave i steden.

 

Men, Åsså.. ... folkens.. ...hvem velger å NAV......det😱😱😜😜😜 skjønner erere ??? 

Jeg tror noen av de har tatt feil, og skrevet før skatt i stedet for

Anonymkode: 70444...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% ufør og har 32.000 i måneden før skatt fra nav, har ca 24.000 etter skatt. Så det er ikke alle "på nav" som har 10.000 i måneden altså... 

Men når det er sagt, jeg skulle gitt år av mitt liv for å være frisk nå. Jeg hadde vært villig til å betale en høy pris for å kunne være i jobb. 

Å være ufør er en så stor sorg, og så utrolig ensomt. Jeg har mistet livet mitt uten å være død! Nettverket mitt, jobben min, livskvaliteten, hobbyer, mitt sosiale liv, alt har sykdommen tatt fra meg. Å være syk og for det meste bundet til huset og sofaen er det aller verste som noen gang har skjedd meg.... Ikke noe noen ville valgt frivillig! 

Anonymkode: da1b7...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også utbetalt 24 000 i uføretrygd, i tillegg får jeg 2000 i bostøtte og 6100 i barnetillegg. Og 2000 i barnetrygd- så jeg har 34 000 inn netto i mnd. Når jeg jobbet hadde jeg rundt 20 000. Så økonomisk har jeg fått svæært mye bedre råd nå som jeg lever på stønader. Derfor vil noen NAVE..

Anonymkode: 8d2fb...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også utbetalt 24 000 i uføretrygd, i tillegg får jeg 2000 i bostøtte og 6100 i barnetillegg. Og 2000 i barnetrygd- så jeg har 34 000 inn netto i mnd. Når jeg jobbet hadde jeg rundt 20 000. Så økonomisk har jeg fått svæært mye bedre råd nå som jeg lever på stønader. Derfor vil noen NAVE..

Anonymkode: 8d2fb...e38

Hvordan kan du få mer?

Anonymkode: cad92...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel 13 000 utbetalt, har laveste sats AAP. Takk og pris får jeg greit i bidrag fra far, ellers hadde ikke jeg og barna klart oss. Ikke har vi råd til bil, ferier eller andre ting. Jeg har aldri råd til noe. Selvfølgelig ble jeg syk da jeg studerte, så jeg har en årsenhet, og 2 år av en bachelorgrad. Og studielån på dette. Tro meg, jeg skulle så mye gjerne heller ha fullført det siste året, så jobbet og tjent minst 400 000 i året. Da hadde vi klart oss, så mye bedre.

Jeg er og singel, og grunnet sykdom, har jeg nesten ingen venner igjen. Familie har jeg ikke, så her sitter jeg alene, dag inn og dag ut. Og finne seg en oppegående mann, er heller ikke lett, da jeg er syk, har 2 barn, og nesten aldri barnefri. Jeg ville gjort omtrent hva som helst for å være frisk. Og jeg trivdes veldig godt i min ekstra jobb, som var relevant for utdannelsen min og. Så jeg gledet meg til å bli ferdig utdannet, og få starte å jobbe fulltid.

Anonymkode: b81fb...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også utbetalt 24 000 i uføretrygd, i tillegg får jeg 2000 i bostøtte og 6100 i barnetillegg. Og 2000 i barnetrygd- så jeg har 34 000 inn netto i mnd. Når jeg jobbet hadde jeg rundt 20 000. Så økonomisk har jeg fått svæært mye bedre råd nå som jeg lever på stønader. Derfor vil noen NAVE..

Anonymkode: 8d2fb...e38

Hvorfor får du bostøtte når du får 24 000 i mnd? 

Anonymkode: ace11...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg vet er når folk sier: Det er så lett å bli ufør! Jeg skjønner ikke at folk klarer å snylte på NAV. Jeg var i en bilulykke da jeg studerte. Var 23 år. Smerter, diagnoser og 200 sider med journal. Skyldspørsmål og skade er veldig tydelig.men likevel har veien med NAV vært kronglete. De ville ikke la meg bli ufør fordi jeg var ung.... etter 8 år, sa NAV at det er greit.  12 000 kr i mnd og er ødelagt liv unner jeg ingen 

Anonymkode: ace11...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det verste jeg vet er når folk sier: Det er så lett å bli ufør! Jeg skjønner ikke at folk klarer å snylte på NAV. Jeg var i en bilulykke da jeg studerte. Var 23 år. Smerter, diagnoser og 200 sider med journal. Skyldspørsmål og skade er veldig tydelig.men likevel har veien med NAV vært kronglete. De ville ikke la meg bli ufør fordi jeg var ung.... etter 8 år, sa NAV at det er greit.  12 000 kr i mnd og er ødelagt liv unner jeg ingen 

Anonymkode: ace11...7c9

Husk at din historie ikke er overførbar til alle!

I min familie har jeg en familie der mor, far og ett av to barn er uføre. Det feiler dem ingenting. Far utdannet seg til et yrke som ikke eksisterer lenger og klarte ikke omskolere seg. Jada, kjenner dem veldig godt og kjenner hele historien.

De lever  livets glade dager, utenlandsferie flere ganger i året, både i og utenfor Europa. Har bedre råd enn oss som jobber begge to...

Anonymkode: 0480c...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Husk at din historie ikke er overførbar til alle!

I min familie har jeg en familie der mor, far og ett av to barn er uføre. Det feiler dem ingenting. Far utdannet seg til et yrke som ikke eksisterer lenger og klarte ikke omskolere seg. Jada, kjenner dem veldig godt og kjenner hele historien.

De lever  livets glade dager, utenlandsferie flere ganger i året, både i og utenfor Europa. Har bedre råd enn oss som jobber begge to...

Anonymkode: 0480c...9a0

Men det har blitt mye vanskeligere. For 10 år siden, ønsket Nav meg ufør, da hadde jeg en diagnose. Og jeg selv mente jeg var frisk nok til å jobbe minst 50%, hvis ikke mer. Så jeg satte med på skolebenken, betalte selv, for jeg var ung, og ville så gjerne jobbe. Nå 10 år etterpå, har jeg 8 diagnoser. Har virkelig ikke noen mulighet til å jobbe. Kan de siste 10 årene, bare vise til deltids studier, og 20% stillinger. For jeg har vært for syk til å klare noe fulltid. Nå mener de jeg ikke har krav på verken AAP, eller ufør. Selv om fastlege, flere spesialister og psykolog mener jeg er alt for syk til å jobbe.

Anonymkode: b81fb...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har fått oppleve gjennom jobben min at det dessverre er mulig å bli ufør dersom man ønsker det sterkt nok, selv om man sannsynligvis fint hadde kunnet jobbet dersom viljen var der. Har snakket med fastleger som har bekreftet det.

Anonymkode: 3585e...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv hadde jeg så lav inntekt i min 60% stilling da jeg ble syk, at aap min ble beregnet ut fra ett grunnbeløp som er høyere. 

Min mann tjener 650 000 pr år. Noen sier at dersom jeg blir funnet ufør, hvilket både lege og nav må begtnber å snakje om, så vil jeg få forferdelig lite, forde mannen min tjener "så bra". 

 

Anonymkode: e6564...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å bli ufør (uheldigvis)

Jeg for som et lyn i gjennom systemet, ikke prøvde dei meg ut i jobb heller. Tok knappe 6 mnd fra søknad til uføre..

 

Anonymkode: 3c2d8...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Darwinia:-)
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vel 13 000 utbetalt, har laveste sats AAP. Takk og pris får jeg greit i bidrag fra far, ellers hadde ikke jeg og barna klart oss. Ikke har vi råd til bil, ferier eller andre ting. Jeg har aldri råd til noe. Selvfølgelig ble jeg syk da jeg studerte, så jeg har en årsenhet, og 2 år av en bachelorgrad. Og studielån på dette.

Anonymkode: b81fb...98b

Studielån skal jo slettes når du blir varig ufør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder å ikke være så uheldig at man bor i verdens beste land. Man blir tross alt ufør av det. Hvordan vi blir friskere, men får flere uføre er gåten. Dette gjelder selvsagt ikke deg, men Norges befolkning. 

Norge har en særlig utfordring med høyt fravær på grunn av uførhet, se figur 1.7B. Det samme gjelder sykefravær. Mens flere andre land har klart å redusere dette fraværet de siste par tiårene, har det økt i Norge. Det har skjedd til tross for at flere helseindikatorer peker i retning av at vi blir stadig friskere, selv om utviklingen innenfor psykisk helse er bekymringsfull. Det er ikke opprettholdbart om en stadig økende andel av befolkningen blir gående på ulike former for helserelaterte stønader.

Figur 1.7 Aldring og uførhet

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-29-20162017/id2546674/sec1

 

Anonymkode: 2cab4...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Darwinia:-) skrev:

Studielån skal jo slettes når du blir varig ufør.

Men hun er jo ikke varig ufør, hun går på AAP og da ruller studielånet videre som vanlig

Anonymkode: 70444...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hun er jo ikke varig ufør, hun går på AAP og da ruller studielånet videre som vanlig

Anonymkode: 70444...bf4

Og sletting av hele eller deler av studielånet avhenger av bruttoinntekt. Jeg hadde 125 000 igjen på studielånet da jeg ble uføretrygdet. Får ingenting slettet da jeg har inntekt over grensen.

Anonymkode: 756bc...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darwinia:-)
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hun er jo ikke varig ufør, hun går på AAP og da ruller studielånet videre som vanlig

Anonymkode: 70444...bf4

Sorry, ser det nå😊

Da er det vel kun rentefritak og betalingsutsettelse som er aktuelt (gitt at hun ikke allerede har det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darwinia:-)
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og sletting av hele eller deler av studielånet avhenger av bruttoinntekt. Jeg hadde 125 000 igjen på studielånet da jeg ble uføretrygdet. Får ingenting slettet da jeg har inntekt over grensen.

Anonymkode: 756bc...966

Klart! Men har man inntekt over grensen vil det, for de fleste, ikke være like viktig med sletting av lånet som for dem som får utbetalt minstesats. Hun jeg svarte får minstesats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.5.2017 den 2.18, Anonym bruker skrev:

Jeg tror noen av de har tatt feil, og skrevet før skatt i stedet for

Anonymkode: 70444...bf4

Hvorfor tror du det? Jeg er 29 år, har vært i jobb i tre og et halvt år og har 33000 utbetalt per måned. Det anser jeg som helt middels. Syns ikke det er det minste rart at folk har utbetalt både 40 og 50 k i måneden. 

Anonymkode: 78050...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg ikke. Jeg er syk, går på AAP og får 12 000 i måneden etter skatt. + barnetrygd. Ikke 6000 i barnetillegg. 

Ikke ditten og ikke datten. Hvorfor får folk, som sitter med 24 000 i måneden etter skatt, barnetillegg? 
Jeg og mannen, samlet, har 27 000 netto. Vi får ingenting i tillegg. Ikke får vi lån heller, får ingenting. 

Og sånn som dette ønsker ikke jeg å ha det, og skjønner ikke hvordan noen kan synes det er ok. Det er ganske mange på minstesats aap, som "sitter fast" der. Uten rettigheter til annet enn en nav-samtale og praksisplass der du jobber tilnærmet gratis med samme arbeidsoppgaver som kollegaer som tjener det dobbelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.5.2017 den 9.43, Anonym bruker skrev:

Jeg har også utbetalt 24 000 i uføretrygd, i tillegg får jeg 2000 i bostøtte og 6100 i barnetillegg. Og 2000 i barnetrygd- så jeg har 34 000 inn netto i mnd. Når jeg jobbet hadde jeg rundt 20 000. Så økonomisk har jeg fått svæært mye bedre råd nå som jeg lever på stønader. Derfor vil noen NAVE..

Anonymkode: 8d2fb...e38

Dette stemmer ikke. Om uføretrygden og barnetillegget til sammen blir mer enn 95% av den lønnen du hadde før du ble ufør får du fratrekk i barnetillegget. Så enten er grunnlaget ditt høyere enn du tror når du sier du ville hatt ca 20.000 i måneden, eller du oppgir feil tall her.

Klippet fra nav: Hvis uføretrygd og barnetillegg overstiger 95 prosent av det som var inntekten din før du ble syk, blir barnetillegget redusert 

Jeg personlig tjente ikke så godt på uføretidspunktet, det er fordi jeg hadde mistet jobben jeg hadde før jeg ble syk og hadde tatt en 70% stilling uten ansvar i håp om å klare stå i jobb på tross av sykdom. Da jeg ikke klarte det og ble ufør, så nav på hva jeg hadde tjent de siste 10 årene, trakk fra de årene jeg hadde hatt "omsorg for barn", altså årene med foreldrepermisjon, noen måneder ulønnet permisjon i påvente av barnehageplass osv.. Grunnlaget mitt for uføretrygd ble da den lønnen jeg hadde i 100% stilling som sjef/leder, for det er den lønnen de regnet med jeg ville hatt i fremtiden om jeg ikke hadde blitt syk...

Om de hadde tatt lønnen jeg hadde på uføretidspunktet som grunnlag ville jeg fått minstesats.

Anonymkode: da1b7...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tøystykke skrev:

Det skjønner jeg ikke. Jeg er syk, går på AAP og får 12 000 i måneden etter skatt. + barnetrygd. Ikke 6000 i barnetillegg. 

Ikke ditten og ikke datten. Hvorfor får folk, som sitter med 24 000 i måneden etter skatt, barnetillegg? 
Jeg og mannen, samlet, har 27 000 netto. Vi får ingenting i tillegg. Ikke får vi lån heller, får ingenting. 

Og sånn som dette ønsker ikke jeg å ha det, og skjønner ikke hvordan noen kan synes det er ok. Det er ganske mange på minstesats aap, som "sitter fast" der. Uten rettigheter til annet enn en nav-samtale og praksisplass der du jobber tilnærmet gratis med samme arbeidsoppgaver som kollegaer som tjener det dobbelte.

Barnetillegg får man på varig ufør, ikke på aap.

Det er behovsprøvd da, så jeg får fratrekk i barnetillegget fordi mannen min tjener for godt til at jeg får fullt. Han har jo forsørgerplikt for kone og barn, så da trekker de i mitt barnetillegg.

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/barnetillegg-til-uføretrygd

Men hva gjør mannen din da, om han ikke tjener mer enn 15.000 i måneden? Er han student eller noe? Det er jo en veldig lav månedslønn....

Anonymkode: da1b7...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnetillegg får man på varig ufør, ikke på aap.

Det er behovsprøvd da, så jeg får fratrekk i barnetillegget fordi mannen min tjener for godt til at jeg får fullt. Han har jo forsørgerplikt for kone og barn, så da trekker de i mitt barnetillegg.

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/barnetillegg-til-uføretrygd

Men hva gjør mannen din da, om han ikke tjener mer enn 15.000 i måneden? Er han student eller noe? Det er jo en veldig lav månedslønn....

Anonymkode: da1b7...795

Han jobber 80% i ordinær jobb. Ikke student. De følger minstelønn fastsatt av arbeidstilsynet. 170 kr/timen omtrent.
Hard, intens jobbing. Dårlig jobb med andre ord... Er endel av de jobbene der ute, dessverre. Ikke så lett å få seg gode jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tøystykke skrev:

Han jobber 80% i ordinær jobb. Ikke student. De følger minstelønn fastsatt av arbeidstilsynet. 170 kr/timen omtrent.
Hard, intens jobbing. Dårlig jobb med andre ord... Er endel av de jobbene der ute, dessverre. Ikke så lett å få seg gode jobber. 

Da ville jeg begynt å studere var jeg han!

Studielån, stipend og en liten ekstrajobb på Kiwi så har han jo minst like mye å rutte med som nå under studiene, også vil han ha fremtidsutsikter som er mye mer lovende. Når du er syk er det jo enda viktigere at han får klatrer oppover og får seg en godt betalt jobb....

Anonymkode: da1b7...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...