Gå til innhold

Sykdomsfravær. Hvor går grensen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor går grensen på alt for mye borte. Mye borte og lite borte..hvis man tenker pr år. Evt Mnd. Er så varierende..noen har mange barn som gjør at de må være borte en del. Men når man tenker for eget fravær pga sykdom. Nysgjerrig på hvordan folk tenker. Noen tåler rett og slett mye mindre enn andre..handler ikke alltid om å klare å bite tenna sammen.. virker som noen synes det..: )

Anonymkode: 42f0a...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner jeg innerst inne synes de som er borte hver mnd, selv om det er en dag, er mye. Tja alt over en dag annenhver mnd er slik at jeg "registrerer" at jeg legger merke til det, med mindre den ansatte har en kjent kronisk sykdom. Da legger jeg fortsatt merke til det, men "forstår" det mer.

Anonymkode: f3294...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syke barn tenker jeg aldri over. Det går i bølger. 

Egenmelding på egen sykdom har jeg brukt én de siste fem årene. Var sykemeldt 14 dager i januar med influensa. Min første sykemelding på åtte år. 

Anonymkode: 16dfc...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv brukt to egenmeldinger  (aldri vært sykemeldt) i løpet av mine 10 år i arbeidslivet. Så jeg stusser litt på folk som er borte mange ganger i løpet av et år. Voksne mennesker (særlig de som har barn), har jo ofte et ganske godt immunforsvar. 

Jeg har jo vært forkjøla utenom sykedagene, men ikke verre enn at jeg går på jobb. 

De med kroniske sykdommer (feks migrene) har jeg full forståelse for! 

Anonymkode: 1c1a8...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykdom og fravær er i individuelt noen er syk mer enn andre, hvor grensen går må vell arbeidsgiver og arbeidstaker snakke om, det er ikke noe  kollegaer skal henge seg mye opp i med mindre de får mye merarbeid og ikke vikar.

Jeg har selv bare 1 dag fravær på 1.5år men det et for jeg har hatt flaks og ikke fått rundene med omgangssyke og forkjølelse. 

 

Endret av Mamma_til_2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på hvilken jobb du har. Jeg jobber med syke mennesker. Jeg kan ikke gå på jobb når snørret renner og jeg må snyte meg hvert minutt.

i tillegg til forkjølelse har jeg hatt omgangssyken noen ganger og da må man også være hjemme.

Anonymkode: dba9d...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber i bhg. på småbarn. Enkelte vintre har vi heftige sykdomsperioder hvor det ikke er vanskelig å gå tom for egenmelding i løpet av høsten/vinteren. 

I fjor var jeg borte 4 ganger pga av egen sykdom.  Da var det to år siden sist jeg var borte pga egen sykdom. 

 

 

 

Anonymkode: 75a69...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt fravær pga egen sykdom hvert år, det kan altså gå flere år mellom hver gang jeg må bruke en egenmelding. Så jeg personlig synes jo det er rart med de som kaller enhver forkjølelse for influensa og er borte fra jobb så fort de kjenner på et eller annet ubehag og derfor bruker opp egenmeldingene sine hvert eneste år... 

Anonymkode: 076bb...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som ped.leder i bhg og har to barnehagebarn selv. Arbeidsplassen er IA- bedrift så vi kan ha 24 dager med egenmelding i året + 10 sykt barn dager for meg. Vi er en nokså "frisk familie" og siste året har jeg vært hjemme 2 dager med syke barn og 3 dager med egen sykdom. Det er lite i forhold til de fleste av kollegaene mine det er sikkert. 

Anonymkode: 8ef3c...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så jeg stusser litt på folk som er borte mange ganger i løpet av et år. Voksne mennesker (særlig de som har barn), har jo ofte et ganske godt immunforsvar. 

De med kroniske sykdommer (feks migrene) har jeg full forståelse for!

Anonymkode: 1c1a8...210

Det finnes da temmelig mange andre ting en kan være syk med enn influensa, uten at det trenger være kronisk. 

Det er heller ikke sikkert kronisk syke forteller arbeidsplassen om. 

Anonymkode: a1fb7...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite borte er for meg 2 dager i året og mindre.

Mye borte er over 4 ganger fravær på et år eller over 10 dager til sammen.

Anonymkode: 77154...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvor man jobber. Jeg jobber i barnehage. Har  år vært borte to ganger pga sykt barn. Ingenting for min egen del siden i høst, men får alltid influensa og omgangssyke de gangene det går, alltid! Mens mine kollegaer gjene ikke blir syke. Det føles så fælt, er også lenge borte hver gang for ligger med omgangssyke  dagesvis. Føler de andre tror jeg jukser å sier jeg er syk når jeg ikke er og at jeg tar et par dager ekstra, men slik er det ikke. Ikke skjønner jeg hvorfor de alltid er så friske når de jobber med barn (å ja jeg vasker hendene godt og ofte)

Anonymkode: c7346...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt flere kolleger si ting som "jeg har fortsatt et par egenmeldinger igjen, tenker å ta den ene om et par uker, og den andre i august, kanskje" og variasjoner over dette. Dette er altså mennesker som tror at 4 x 3 dager er 12 ekstra fridager som man tar når det passer. Det går grensen for meg!

Anonymkode: 0dd7b...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ganske varierende. Jeg går på jobb om jeg er litt forkjøla, litt feber, om jeg er pjusk og uggen, men ikke når jeg har migreneanfall eller magesjau. Folk kan ikke for at de blir syke , og i ulike faser av livet vil man ha ulikt immunforsvar. Hadde tre år jeg ikke var syk, men mye syke barn. Nå er barne større og stort sett friske, da har jeg selv desverre vært mer syk...  Siste året har verken jeg, mannen eller ungene vært hjemme, men anser meg ikke som "bedre arbeidstager" av den grunn, har bare vært heldig ...

Anonymkode: 6e541...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hørt flere kolleger si ting som "jeg har fortsatt et par egenmeldinger igjen, tenker å ta den ene om et par uker, og den andre i august, kanskje" og variasjoner over dette. Dette er altså mennesker som tror at 4 x 3 dager er 12 ekstra fridager som man tar når det passer. Det går grensen for meg!

Anonymkode: 0dd7b...db9

Jeg ga en kompis av meg som holdt på slik klar beskjed om at hvis han fortsatte med det så kom jeg til å melde fra både til arbeidsgiver og til Nav slik at han mistet egenmeldingsretten sin. Han så på det som ekstra feriedager han hadde rett på og at det ikke var rettferdig at han ikke fikk ta dem siden han aldri var syk. Han sluttet å ta egenmeldingsdager og holdt seg til sine fem ferieuker.

Jeg hadde varslet arbeidsgiver om kolleger holdt på på samme måten.

Anonymkode: 9c9e2...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor var jeg borte i 2 dager. Da var dattere min syk. I år har ingen av oss noe fravær.

Anonymkode: d171e...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...