Gå til innhold

Barn med cøliaki og laktoseintoleranse - ferie i Spania


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

har et barn med nydiagnosert cøliaki og laktoseintoleranse. Skal til Spania på sommerferie i 3 uker. Har leigd hus så har bakemuligheter. 

Hva bør vi ha med oss her fra Norge? Tips til evt gode produkter? Vet at Mercradona og Carrefour er flinke å merke varene sine. Men hvordan er melblandingen der i forhold til her? Sliter litt med kombo glutenfritt og laktosefritt (melblandinger inneholder ofte melk..) 

har god plass i bagasjen, men tar ikke med så mye lm det ikke trengs. Jeg er blitt vant til de melblandingene vi har her k Norge. Noen med erfaringer og tips? 😊

Anonymkode: 1643a...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spania er flinke på glutenfritt. Har ikke prøvd melblandingene, men de har gode brød, knekkebrød, kjeks osv. Ang. laktose tror jeg rett og slett at jeg hadde tatt med laktase-tabletter. Jeg brukte det da jeg måtte holde meg unna laktose i tiden etter cøliaki-diagnosen. 

Anonymkode: c43db...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laktase tabeletter? Er det noe vi kan få tak i på apotek, eller trenger vi en resept hos legen? Kan hun bruke det 3 uker og trenger ikke ta hensyn til melk i det hele tatt? 

Anonymkode: 1643a...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Laktase tabeletter? Er det noe vi kan få tak i på apotek, eller trenger vi en resept hos legen? Kan hun bruke det 3 uker og trenger ikke ta hensyn til melk i det hele tatt? 

Anonymkode: 1643a...152

Man får de reseptfritt på apoteket. Man kan enten svelge pillene/ampullene, eller åpne dem og drysse innholdet i f.eks et glass melk. Laktase er det enzymet (om jeg har skjønt det riktig) som bryter ned laktose, som laktoseintolerante mangler ;)

Anonymkode: c43db...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man får de reseptfritt på apoteket. Man kan enten svelge pillene/ampullene, eller åpne dem og drysse innholdet i f.eks et glass melk. Laktase er det enzymet (om jeg har skjønt det riktig) som bryter ned laktose, som laktoseintolerante mangler ;)

Anonymkode: c43db...d46

Så flott, takk for tips! 😊

Anonymkode: 1643a...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...