Gå til innhold

Ta med egen mat til ungene i dåp?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Mostly Harmless skrev:

Jeg synes også kresne barn har godt av å forholde seg til maten som serveres. Ser ikke noe galt i å gi barnet mat i bilen, men synes det kan sitte ved bordet og få den maten som serveres i selskapet på fatet sitt. Mest for barnets egen del, slik at det får øvet seg på å være normal gjest og ikke lære seg å trenge spesialbehandling unødvendig. 

Som vert hadde jeg ikke blitt fornærmet over matpakke ved bordet, men som forelder ville jeg benyttet muligheten til å øve på å klare seg adekvat i selskap der mat serveres. Barnet trenger ikke spise mye av maten på fatet sitt, men jeg ville forberedt det på at det må sitte ved bordet og smake på noe.

Heilt einig, og dette praktiserar eg med den kresne ungen her i huset. Av og til endar det med to bitar av ei potet, andre gangar overraskar han og et maten.  Har aldri teke med eigen mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kresen og sensitiv, dagens curling..

Anonymkode: 0b0f8...2dd

Dagens mamma , syns jeg 😊

Anonymkode: 1dfe6...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Mostly Harmless: Benytt denne sjansen til å øve barnet ditt på slike situasjoner. Han (?) vil komme opp i mange slike situasjoner gjennom årene, og jo eldre han blir, jo rarere vil folk se på ham hvis han har med matpakke og ikke klarer å forholde seg til det som blir servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Curlingforeldre. 

 

Kjenner noen som tok med barnet sitt på burgerking før bursdag, da barnet ikke likte pizza... 

 

ordløs.... 

Anonymkode: db214...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rarest at du virkelig bryr deg om hva andre synes om dette. Gjør det dere mener er best for DERES barn!

Jeg har alltid med back-up mat til mitt kresne barn, og hr aldri skjenket en tanke at det liksom ikke skulle være greit. Mitt barn trenger mat, resten driter jeg i.

Anonymkode: 3807a...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne aldri falt meg inn å ta med mat, selv om min eldste er særdeles kresen.

Vi var i en konfirmasjon en gang, og da kom konfirmantens mor bort til oss midt under middagen og spurte min datter (da 8 år) om hun ville ha pølse. Hun svarte selvsagt ja, og etter ei stund kom konfirmantens mor tilbake med grillpølse hun hadde vært og kjøpt på bensinstasjonen ved siden av. Da trodde jeg at jeg skulle dø av skam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men, å øve på folkeskikk og høflighet i et selskap, blir jo helt feil. Hvis dere tror at et barn plutselig begynner å spise/smake på maten som blir servert i dåpen, lurer jeg på hva deres erfaring med barn er altså...

Anonymkode: 51af9...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man trenger ikke være kresen for å ikke like feks spekemat og rømmegrøt i dåp altså. Ta med en matboks med mat. At noen skulle reagerer på det er for meg veldig veldig VELDIG rart 

Anonymkode: 1dfe6...b10

Du tror ikke at det kan finnes andre ting som blir servert i barnedåp? Eller er barnedåp synonymt med rømmegrøt og spekeskinke?

Anonymkode: b8cdb...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men, å øve på folkeskikk og høflighet i et selskap, blir jo helt feil. Hvis dere tror at et barn plutselig begynner å spise/smake på maten som blir servert i dåpen, lurer jeg på hva deres erfaring med barn er altså...

Anonymkode: 51af9...7fb

Ja, det kan jo bli utfordrende dersom man til vanlig lar barnet oppføre seg som en vill apekatt under måltidene, men dersom barnet bare er sært i matveien, kan det godt klare å sitte til bords i et selskap med mat på fatet som ikke er medbragt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men, å øve på folkeskikk og høflighet i et selskap, blir jo helt feil. Hvis dere tror at et barn plutselig begynner å spise/smake på maten som blir servert i dåpen, lurer jeg på hva deres erfaring med barn er altså...

Anonymkode: 51af9...7fb

Mitt barn vil aldri smake på noe hjemme men spiste både en og to nye ting i konf nylig... 

Anonymkode: 9931e...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men, å øve på folkeskikk og høflighet i et selskap, blir jo helt feil. Hvis dere tror at et barn plutselig begynner å spise/smake på maten som blir servert i dåpen, lurer jeg på hva deres erfaring med barn er altså...

Anonymkode: 51af9...7fb

De skifter neppe vaner på én dag. Men de møter omverdenens forventninger til oppførsel. Og det er faktisk helt ok. Om det så betyr at de sitter og spiser loff med smør på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gutt som spiser så og si ALT og en gutt som er så kresen at du kan få grå hår av det!!😅 

Jeg personlig hadde ikke pakket med egen mat (han er 4år) han hadde fått mat før vi gikk og så måtte han prøvd maten som ble servert. Om det var noe på koldtbord meny eller potet å saus til middagsmeny. 

Jeg har en svoger som er 45år HAN får egne smørbrød når vi er i selskaper og han steker feks. sin egen ribbe hvis julemiddagen er pinnekjøtt..han liker INGENTING fordi det var Ok når han var barn, og se på han nå...han har også ført disse latterlige vanene til den ene sønnen sin og jeg gremmes!!! 

Anonymkode: c6fbf...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når vi hadde barnedåp så begynte min nevø på 10 år å klage å sutre over at han ikke likte maten, vi hadde smørbrød å jeg trodde de fleste hvertfall kunne spise karbonader. Men det endte med at han slapp å spise å gikk å ventet å maset på meg om når vi skulle ha kaker å at han var då suuuulten.  Var veldig plagsomt, hadde vært bedre om han hadde med egen matboks. 

Anonymkode: ba59c...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når vi hadde barnedåp så begynte min nevø på 10 år å klage å sutre over at han ikke likte maten, vi hadde smørbrød å jeg trodde de fleste hvertfall kunne spise karbonader. Men det endte med at han slapp å spise å gikk å ventet å maset på meg om når vi skulle ha kaker å at han var då suuuulten.  Var veldig plagsomt, hadde vært bedre om han hadde med egen matboks. 

Anonymkode: ba59c...1cb

...eller egentlig om han ikke var blitt bedt. Dropp ham ved neste anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når vi hadde barnedåp så begynte min nevø på 10 år å klage å sutre over at han ikke likte maten, vi hadde smørbrød å jeg trodde de fleste hvertfall kunne spise karbonader. Men det endte med at han slapp å spise å gikk å ventet å maset på meg om når vi skulle ha kaker å at han var då suuuulten.  Var veldig plagsomt, hadde vært bedre om han hadde med egen matboks. 

Anonymkode: ba59c...1cb

Det hadde jeg faktisk ikke giddet, jeg hadde gitt klar beskjed til foreldrene at de ble invitert uten barn neste gang. En fireåring kan slippe unna med slikt, en tiåring burde absolutt vite bedre

Anonymkode: 14d47...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når vi hadde barnedåp så begynte min nevø på 10 år å klage å sutre over at han ikke likte maten, vi hadde smørbrød å jeg trodde de fleste hvertfall kunne spise karbonader. Men det endte med at han slapp å spise å gikk å ventet å maset på meg om når vi skulle ha kaker å at han var då suuuulten.  Var veldig plagsomt, hadde vært bedre om han hadde med egen matboks. 

Anonymkode: ba59c...1cb

Det beste hadde dog vært om han hadde med folkeskikk. En tiåring er for stor til å oppføre seg sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i barnedåp i dag med vår kresne 5-åring. Han likte ingenting av det som ble servert med unntak av loff med smør, så da spiste han det. De hadde karbonader, men ikke ketchup, så det utgikk. ;) Men det gikk fint det. :)

Vi visste ingenting om hva som kom til å bli servert, så vi hadde med matpakke for sikkerhets skyld, men dro den ikke opp ved bordet. Den var beregnet til turen hjem, kunne evt tatt den frem da vi var ute og strekte på beina mellom maten og kakene i nødsfall, men det ble ikke nødvendig. Men han likte ingen av kakene heller, så matpakken var god å ha da vi kom ut i bilen. :P

Anonymkode: 93a53...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man gjør både seg selv og barna en stor bjørnetjeneste ved å la dem bli så matvante. Spis det som blir servert, i alle fall noe av det. De færreste serverer sær mat i store selskap. 

Anonymkode: e861c...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi var i barnedåp i dag med vår kresne 5-åring. Han likte ingenting av det som ble servert med unntak av loff med smør, så da spiste han det. De hadde karbonader, men ikke ketchup, så det utgikk. ;) Men det gikk fint det. :)

Vi visste ingenting om hva som kom til å bli servert, så vi hadde med matpakke for sikkerhets skyld, men dro den ikke opp ved bordet. Den var beregnet til turen hjem, kunne evt tatt den frem da vi var ute og strekte på beina mellom maten og kakene i nødsfall, men det ble ikke nødvendig. Men han likte ingen av kakene heller, så matpakken var god å ha da vi kom ut i bilen. :P

Anonymkode: 93a53...0d5

En 5 åring som ikke ville spise kaker 😄😄 da må det ha vært noen grusomme kaker de hadde i den dåpen. 

Anonymkode: 5ed62...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En 5 åring som ikke ville spise kaker 😄😄 da må det ha vært noen grusomme kaker de hadde i den dåpen. 

Anonymkode: 5ed62...c53

Det var ingen helt enkle ting som boller og muffins for å si det sånn. ;) Han liker det ikke når det er for avansert. Finner som regel noe han spiser i barnebursdager da. :P 

Anonymkode: 93a53...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.5.2017 den 14.00, Anonym bruker skrev:

Når vi hadde barnedåp så begynte min nevø på 10 år å klage å sutre over at han ikke likte maten, vi hadde smørbrød å jeg trodde de fleste hvertfall kunne spise karbonader. Men det endte med at han slapp å spise å gikk å ventet å maset på meg om når vi skulle ha kaker å at han var då suuuulten.  Var veldig plagsomt, hadde vært bedre om han hadde med egen matboks. 

Anonymkode: ba59c...1cb

Og derfor øver man på å gå i selskap og få mat man ikke liker på fatet sitt før barnet er blitt ti år og fullstendig ufordragelig. Det forventes faktisk at en så stor gutt klarer å gjøre gode miner til slett spill, men da må jo foreldrene ha øvd med ham da han var yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.5.2017 den 13.07, Anonym bruker skrev:

Ser virkelig ikke problemet med å ta med seg mat.. Og at noen hadde følt seg krenket? Det var dagens! 😂

 

Anonymkode: cbf35...9d2

Jeg synes faktisk ikke det er rart å bli krenket, selv om det kanskje ikke er helt riktig ord. Kanskje heller at det er respektløst. MEN det er helt avgjørende for alder på barnet. Det er noe med det å stelle i stand et godt måltid, hvor man både bruker både tid og penger, og har forventninger om å tilby noe godt å spise og hyggelig selskap. Man investerer noe av seg selv. Hvis gjester da (man må lære barna at deres handlinger påvirker andre og at man ikke er alene i verden-"tenk hvis andre også skulle gjøre slik") har med egen mat og nekter å spise hva som blir tilbudt- ja, det synes jeg er særdeles uhøflig. Spis heller litt før (i bilen), slik at blodsukker holder, og lær for guds skyld barna å fungere i sosiale sammenhenger. Å ha med egen mat til barnet, er kun å gjøre det en bjørnetjeneste. Snakk med barnet før festen om hvorfor man skal spise det som blir servert.

Anonymkode: a2bff...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke blitt krenket, men tenkt at disse foreldrene er jo helt på trynet i oppdragelsesmetodene sine. Så lenge barnet ikke har allergi (som man kan melde om til verten slik at verten kan tilrettelegge), er det helt hinsides å smøre matpakke i slike tilfeller. Du går ikke på cafe eller restaurant med medbrakt matpakke, og du gjør det heller ikke i dåp, konfirmasjoner og lignende. Er det ikke flaut å gi barnet matpakka offentlig foran mange gjester egentlig? Jeg hadde rødmet og følt meg ille til mote - det er jo som å klistre en lapp i panna på barnet som sier "jeg er kresen og bortskjemt". Hjelpes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...