Gå til innhold

Ting du ikke gjør?


Iiiiik

Anbefalte innlegg

Jeg holder meg unna alt som har med bil å gjøre, og jeg gjør ingenting utendørs. Sluk, maling og lyspærer driver jeg heller ikke med, ei heller vindusvask eller matlaging til selskapeligheter.

Jeg kan nok flere av disse tingene, men hvorfor skal jeg, når mannen likevel kan gjøre det?😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bytta dekk da jeg var singel, nå gjøres det av dekkhotellet. Jeg klipper gress(mannen er allergisk) han måker snø. Jeg er nok mer handy enn han og tør å gjøre ting selv. Han er lang og skifter derfor lyspærer😉 ingen av oss har interesse for bil annet enn å kjøre den, så den vaskes i maskin.

Han lager mest mat, Da jeg synes det er kjedelig. 

Anonymkode: 51079...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg bytta dekk da jeg var singel, nå gjøres det av dekkhotellet. Jeg klipper gress(mannen er allergisk) han måker snø. Jeg er nok mer handy enn han og tør å gjøre ting selv. Han er lang og skifter derfor lyspærer😉 ingen av oss har interesse for bil annet enn å kjøre den, så den vaskes i maskin.

Han lager mest mat, Da jeg synes det er kjedelig.  Pc er mitt område

Anonymkode: 51079...635

 

Anonymkode: 51079...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det meste selv, Bor alene, så det er ingen andre til å gjøre ting. Men dekk skifter jeg ikke, har aldri skiftet et dekk i mitt liv. Har dekkhotell, og det betaler jeg gladelig for. Bilen vaskes i maskin, eller en sjelden gang for hånd. Alt av bilreperasjoner gjøres på verksted, for på sånt er jeg grønn.

Anonymkode: 32da4...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok jeg som gjør flest manneoppgaver hos oss.

Vi er ganske likestilte, mannen baker brød og jeg maler hus. 

Den eneste begrensningen jeg har er tunge løft, da ryggen min er ødelagt. Så det er mannens jobb. 

Jeg tror (dessverre) ikke jeg kjenner noen andre par som er så likestilte som oss. Det var visst bare en illusjon vi hadde i ungdommen. 

Anonymkode: dd96f...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er hjelpalaus på alt av data, veit vi har ein reuter og kvar den er plassert.  Men hadde ikkje kunna forklart kva den faktisk er/gjer om du hadde gitt meg ein million. Alt i høgda, døde dyr og tunge løft gjer mannen. Eg klippar graset, tek brunsneglar og lagar nok flest av dei meir avanserte middagane. Og står for klesinnkjøp til ungane samt har den overordna oversikta over  timeplanar, bursdager, gåver og den daglige "drifta" av familien. Mannen drep edderkoppar og stryk skjorter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
11 timer siden, Iiiiik skrev:

Dobørsten er en slik blæ-oppgave her i huset. Vi er fem mennesker, og jeg tror faktisk ikke de fire andre vet hvordan den brukes. Det kan jeg hisse meg litt opp over - til ingen nytte. 

Jeg har lært opp min eldste sønn til å vaske doet. Så når oppgavene skal fordeles på rengjøringsdagen, da slipper han "billig" - han tar det ene rommet, og vi andre deler på resten. Men ingen er misunnelige på ham likevel 😂 Kanskje ikke så rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde vi hadde ganske tradisjonell fordeling hjemme hos oss, men ser jo at jeg faktisk gjør litt av hvert.

Jeg skifter dekk på bilen, jeg peiler olje og vasker den. Jeg skrur møbler/trampolie, jeg staker, jeg er often den som kjører og sist men på ingen måte minst: det er meg som tømer doen i camoingvogna og måkker utedoen på hytta.

Det jeg derimot ikke gjør er fresing (men jeg måker), klipper ikke plen (allergi), snekkrer/legger fliser/annen oppussing (i stor nød kan jeg male). 

Likevel er det jeg som lager middag hver dag, baker kaker, vasker klær osv. Slik blir det når man bor i ett oppussingsobjekt og hater å pusse opp (heldivis synes mannen det er ok).

Anonymkode: 3063b...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skifte dekk, og gjør det om jeg må. Ellers gjør jeg det bilen sier jeg må gjøre - fylle spylerveske, sjekke lufttrykket i dekkne, lade osv. Alt annet gjør verkstedet. Jeg vasker den selv for det meste, og betaler noen for å gjøre det skikkelig innimellom.

Mannen fikser alt handy - ingen grunn for meg å knote med det når det er hans yrke og han vet hva og hvordan. 

Jeg klipper sjelden plen. Vi har led lyspærer, kan ikke huske sist en måtte skiftes. 

Husarbeid gjør den som har anledning, vi har få faste, egne oppgaver. 

Jeg har mest oversikt over familielogistikken, aktiviteter, bursdager osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor alene med barna så jeg må gjøre det meste selv. Eneste jeg ber om hjelp til (både av venner og venninner) er bærehjelp (som når jeg kjøpte ny sofa), tauing av Vikting når bilen stoppet og så bruker jeg verksted til større ting med bilen.Men jeg skifter både dekk og viftereim, bytter oljefilter, bærer ved, skrur opp lamper og kan bake en kake når jeg må.

For litt siden gikk jeg på koftekurs så kofta har jeg sydd selv. Skal lære med å frynse sjal. Jeg strikker og lager syltetøy. Maler og snekrer. Og så videre....

Egentlig er jeg svært selvhjulpen. Det føles godt :) Men det er sikkert fordi jeg ikke har oen i huset åspørre. Da er det fint åkunne selv så jeg slipper å "fly på bygda" etter hjelp.

Anonymkode: f531c...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg sånn at gubben ikke liker å gi fra seg kontrollen i hagen, eller vasking av bil, skifte dekk osv.. Han liker å gjøre disse tingene?! 

Eneste han ønsker at jeg skal gjøre er å hogge ved... Det gjør jeg ikke da jeg er en klossmajor av dimensjoner, så en øks er ikke greia for meg. Samme med at han ikke tar sluket på badet.

Ellers kan jeg male, sparkle, være en håndlanger når vi setter sammen ikea greier, skifter lyspærer, bære og løfte. 

 

Vi deler på det meste inne i huset faktisk, men ikke utenfor ;) Der slipper jeg nok billig unna, he he.

Jeg klarer å skifte dekk, men betaler heller 250 kr for å få det gjort... Latskapen lenge leve.

Så ja, er noe som er gamle kjønnsroller her.. Men ikke mye ;) Jeg er treg i vendingen, så da noen gardiner som jeg hadde kjøpt ikke var oppe etter en måned, tok mannen grep ;) Vasket, strøk og hengte opp alle gardinene.. Deilig!

Anonymkode: aaa3c...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker ikke vindu, jeg stryker ikke klær. 

Jeg tar meg av alt av klesvask, noen andre gjør det ikke riktig. Jeg lager også det meste av middager, jeg kommer som hjem først og er mer effektiv, han er flinkere til å vaske grillen enn meg, selv om jeg er grillmesteren ;) Husarbeidet gjør jeg mest av siden jeg går å smårydder, og gjør de usynlige jobbene. Helgevask gjør vi som regel sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ikke ting jeg synes er kjedelig, og det er vel det meste.

Jeg kan kjøre bil og fylle drivstoff, men jeg vasker ikke bil, fyller alle disse tingene som må fylles, skifter dekk og alt annet man kanskje gjør med en bil.

Jeg vasker ikke hus (eller, litt, dvs. at jeg støvsuger og vasker bad daglig, da jeg ikke er der at jeg ønsker å ha vaskehjelp på fulltid), men jeg hater det.

Jeg skifter ikke lyspærer, maler (grøss), bærer, klipper gress (selv om det er snakk om minimalt å klippe, heldigvis!), vasker opp for hånd (alt går i oppvaskmaskinen, ellers vil jeg ikke ha det), vasker ikke vinduer, inni kjøkkenskap og kjøleskap ...

Men jeg vasker klær, da, for det liker jeg faktisk! Og så kan jeg godt lage mat så lenge noen rydder opp mens jeg holder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er egentlig ingenting mannen gjør som jeg ikke gjør. Det vi ikke gjør, betaler vi noen for å gjøre.

Eneste unntaket er rengjøring av sluk. Jeg takler ikke sluk, så det tar mannen seg av. Jeg tørker opp all oppkast etter kattene og hundene, for det takler ikke mannen.

Det er ting jeg gjør oftene enn mannen, og ting han gjør oftere enn meg, men jeg kommer ikke på noe som kun  mannen gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fikser data/TV Og slike elektriske duppedingser. Han gjør litt snekkerarbeid på en god dag. Og han måker snø . Utover det gjør vi det samme . Om det er å klippe plen eller male hus. Jeg panter dog ikke flasker 

Anonymkode: 68743...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, beef sister skrev:

Jeg gjør ikke ting jeg synes er kjedelig, og det er vel det meste.

Jeg kan kjøre bil og fylle drivstoff, men jeg vasker ikke bil, fyller alle disse tingene som må fylles, skifter dekk og alt annet man kanskje gjør med en bil.

Jeg vasker ikke hus (eller, litt, dvs. at jeg støvsuger og vasker bad daglig, da jeg ikke er der at jeg ønsker å ha vaskehjelp på fulltid), men jeg hater det.

Jeg skifter ikke lyspærer, maler (grøss), bærer, klipper gress (selv om det er snakk om minimalt å klippe, heldigvis!), vasker opp for hånd (alt går i oppvaskmaskinen, ellers vil jeg ikke ha det), vasker ikke vinduer, inni kjøkkenskap og kjøleskap ...

Men jeg vasker klær, da, for det liker jeg faktisk! Og så kan jeg godt lage mat så lenge noen rydder opp mens jeg holder på.

Men har du en mann (eller kone) som liker alle disse tingene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Iiiiik skrev:

Men har du en mann (eller kone) som liker alle disse tingene? 

Nei, men det trenger jeg ikke så lenge det er mulig å betale folk for samtlige av tjenestene. Unntakene er vel å skifte lyspærer, henge opp et speil eller noe bæring - han gjør det om jeg påpeker at jeg synes han kan gjøre det for meg (vi bor uansett ikke sammen, men jeg er rimelig sikker på at han hadde påtatt seg svært få av oppgavene om vi så hadde gjort det, for han tyr til eksakt samme løsning som meg i sin egen bolig). 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen tar så si alt med bilen å står for og holde orden i garasjen. Det er han som bruker bilen for det meste og han som bruker garasjen til alt utstyr og styr så da kan han holde orden der. Det er også han som klipper plenen og planter blomster å ordner der for jeg eier ikke grønne fingre og det gjør han gledelig. Alt annet gjør jeg selv for om han skal gjøre noe så må jeg alltid be han gjøre det for han ser ikke hva som trengs å gjøre av husarbeid. Så syntes det enklere å bare gjøre det selv enn og måtte spørre han om alt. Han pleier som regel gjør det jeg spør om, så om jeg er sliten så hjelper han til men jeg må alltid spør han. 

Når der kommer til oppussing går det såååå tregt med mannen han bruker en evighet på gjøre ting ferdig, så da blir jeg så lei av å se på det ikke noe blir gjort så ender som regel med at jeg står for det meste av oppussing også. Han bestemte seg for å male kjøkken frontene for ca 4 månder siden for han syntes de var blitt så stygge, han er bare komme halvveis. Denne gangen her har jeg ikke løftet en finger på det prosjektet men irriterer meg hver gang jeg går inn å ser det halv ferdig men nå skal jeg la han fullføre selv uten at jeg maser eller gjør det for han. 

Anonymkode: 76ef0...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker ikke klær. Det er vel kanskje det som er mest uvanlig. Mannen min vasker alle klærne. Jeg stryker veldig sjeldent. 

Ellers gjør jeg ikke noe mannearbeid, som skru sammen møbler, lister eller bilder på veggene. Jeg snekrer ikke, skifter ikke dekk, skifter ikke lyspærer eller lignende. Ikke vasker jeg huset mitt heller, for det gjør vaskedamen. 

Jeg har det overordnede ansvaret for ungene, holder kjøkkenet i orden og sørger for mat til alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mirakela skrev:

Jeg vasker ikke klær. Det er vel kanskje det som er mest uvanlig. Mannen min vasker alle klærne. Jeg stryker veldig sjeldent. 

Ellers gjør jeg ikke noe mannearbeid, som skru sammen møbler, lister eller bilder på veggene. Jeg snekrer ikke, skifter ikke dekk, skifter ikke lyspærer eller lignende. Ikke vasker jeg huset mitt heller, for det gjør vaskedamen. 

Jeg har det overordnede ansvaret for ungene, holder kjøkkenet i orden og sørger for mat til alle. 

Mannen vasker alle klær hos oss også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Iiiiik skrev:

Mannen vasker alle klær hos oss også. 

Det er herlig, ikke sant? 👍🏻😊 

han er skikkelig nøye også. Det eneste jeg kan utsette litt på, er at han ikke alltid har kontroll det ting som burde ha vært vasket hos ungene. Men vanligvis er det helt ok  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, mirakela skrev:

Det er herlig, ikke sant? 👍🏻😊 

han er skikkelig nøye også. Det eneste jeg kan utsette litt på, er at han ikke alltid har kontroll det ting som burde ha vært vasket hos ungene. Men vanligvis er det helt ok  

 

Ja, deilig. Med tre barn som alle spiller fotball og trener flere ganger i uka blir det mye klær. Jeg passer på at fotballtøyet blir vasket da, særlig hvis drakta trengs to dager etter hverandre. Bortsett fra det har han full kontroll. Sorterer og får det på riktig rom også, alle legger sammen sine egne klær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge begge bidrar etter beste evne og ender opp med like mye fritid, tenker jeg at det ikke er så viktig hvem som gjør hva. 

Vi har verken bil eller hus og hage, så en del 'typiske mannejobber' faller bort hos oss. 

Her er det jeg som vasker klær, men mannen som klipper hår og negler på ungene. Sluket er også hans jobb, heldigvis. Han er også best med støvsugeren.

Alle dataproblemer overlater jeg til ham. Men jeg plukker opp noen triks fra ham og bruker dem på jobben, noe som gjør at kollegaene mine nærmest tror jeg er et datageni (dette sier mer om nivået på datakunnskaper på jobben min enn om mine evner).

Mannen er best på trøsting og legging, jeg er god på lekser og baking. Jeg rydder mest.

Og selvsagt er det han som må ta edderkoppene, vi har noen digre beist som plutselig bare sitter der på veggen rett over hodet på meg. 

Ingen av disse tingene er jo ting som den andre ikke får til. Kanskje bortsett fra det med dataen. Og baking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det jeg som tar meg av edderkoppene. Det er ikke så mange av dem nå da, men etter at vi kjøpte huset var det masse digre beist i kjelleren. 

Gresset er det en robotklipper som tar seg av, tidligere var det mannen. Han beskjærer frukttrær, jeg står for blomster, luking, og innhøsting av frukten. Snømåking har det ikke vært så mye av de siste årene, men det deler vi relativt likt på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vi deler ganske bra.

Jeg lager hverdagsmaten, barna lager nister og mannen baker brød og lager festmaten. Mannen vasker bilen og skifter dekk, jeg sørger alltid for at bilene er fulle av drivstoff. Vi begge handler mat og klær til familien.

Vaskehjelpen vasker huset en gang i uken, robotstøvsugeren gjør sin jobb innimellom og jeg tar "innimellom" vaskebehov og rydding/ vasking i skap. Alle er med på rydding før vaskehjelpen kommer. Mannen klipper plen og måker snø. Barna (10 og 13) luker i hagen.

Jeg vasker klær, mannen reparerer klær på symaskin og stryker, barna bretter tørre klær og alle rydder bort sine klær.

Jeg (og nettbanken) betaler regninger og har oversikt på økonomien, mannen har kontroll på forsikringer.

Vi alle tar edderkopper og hater det, mannen har ansvar for mus. Mannen tar de fleste turene med en aktiv hund, jeg klipper negler/tar flått/sørger mat for hunden og drar til veterinær.  Mannen rydder garasje og boder, jeg har oversikt på aktiviteter og det sosiale. Vi begge deler på å hente/bringe barn rundt, men han litt mer.

Anonymkode: 767aa...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...