Gå til innhold

Ting du ikke gjør?


Iiiiik

Anbefalte innlegg

I tråden om helligdagsfred kommer det frem at det å skifte dekk er noe mange av oss damer enten ikke kan, eller ikke gidder å gjøre. Selv kan jeg skifte dekk, men gjør det ikke lenger. Jeg vasker heller aldri bilen, det får jeg også noen til å gjøre mot betaling. Med årene har jeg blitt dårligere til å skifte lyspærer, overlater det som regel til mannen, det samme skjer med ting som skal henges opp. Møbler monterer jeg da, og jeg bærer tunge ting selv heller enn å be om hjelp. 

Mannen min hevder glatt at han ikke kan bake, selv om han gjorde det før vi flyttet sammen. 

Hvilke ting gjør ikke du fordi det passer deg bedre at andre gjør det? Og er det greit for deg at mannen takker nei til "dameoppgaver"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke greit at mannen takker nei til "dameoppgaver", for de er desidert flest sammenlignet med "manneoppgaver" når man ikke har åker, stor hage eller lignende. Det jeg ikke gjør er:

* rote med det elektriske eller våtromsrelaterte i huset

* fikse bilen

* fikse PC'en

* rydde garasjen

Garasjen rydder jeg ikke fordi den brukes UTELUKKENDE av mannen og kompisene hans. Da er det hans oppgave å rydde etterpå. Ellers deler vi på hverdagsoppgavene, jeg står nok for mesteparten av logistikken og husarbeidet, og han gjør mest utearbeid, men vi gjør egentlig det vi ser som trengs. Jeg nekter ikke å fylle olje på bilen hvis oljenivået er lavt og mannen ligger med 40 i feber. Han nekter ikke å ta oppvask, klesvask og gulvvask når jeg er på jobbreise.

Anonymkode: dc0d8...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skifter heller ikke dekk lengre. Gjorde det før, men de siste ca 5 årene har mannen gjort det. Har heller ikke reservedekk i bilen. Mannen min måker stort sett snø og klipper plen hvis han er hjemme. 

Syns ikke det er greit at mannen min sier nei til dameting, da det i et vanlig hus stort sett er "damearbeid". Men han baker ikke og det er forsåvidt greit. 

Jeg bytter pakninger og renser væskelås/fikser tette rør. Det tror jeg aldri min mann har forsøkt.

Elektrisk arbeid ol gjør ingen av oss.

Anonymkode: e5910...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både mannen og jeg bodde lenge alene og gjorde alt selv før vi flyttet sammen, men nå er det ikke lenger jeg som smører knirkende henglser, for eksempel. Det er jo ikke fordi jeg ikke kan, men mannen fikser det med en gang og fuglene vet hvor han har gjemt oljen. Akkurat som han nå er selverklært analfabet når det kommer til klesvask, selv om han var både ren og tålelig pen i tøyet da vi møttes.

Vi har rett og slett kommet litt ut av rutine på de oppgavene den andre har ansvar for. Jeg kan jo planlegge en middag hvis jeg må, men siden det er han som pleier å handle og ha oversikten, blir det til at jeg nøyer meg med å skrelle poteter på oppfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mye mer handy enn mannen, så hjemme hos oss er det jeg som tar 90% av de typiske "manneoppgavene" Jeg kan skifte dekk, men både det og å vaske bilen betaler jeg noen for å gjøre. Det jeg derimot ikke gidder, som mannen må ta alt av et tekniske ting. Alt med trådløse nett, chromecast osv gidder jeg ikke å forholde meg til. Ganske festelig, siden det er jeg som fikser alle slike ting på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skifte dekk, men gjør det ikke om jeg ikke punkterer på landeveien. Betaler gladelig for det. Jeg kan også koble taklamper, men ikke pokker om jeg gidder. Jeg kan bake kake om jeg må med kniv mot strupen, baker masse til jul, men leverer Toro til kiosken. Jeg har ingen interesse av å lære meg å mekke bil, skjønne pc, snekre, slipe gulv, legge fliser, sette opp kjøkken eller sy bunad selv, men jeg har symaskin og skifter glidelåser, syr gardiner og vesker om jeg trenger veske i en spesiell farge og gjør enkle reparasjonsjobber selv på klær etc. Skal  det males stua eller kledning på huset vil det settes det bort til noen andre - livet er for kort. Jeg renser vannlåsen og har egen stakefjær, men kommer aldri til å gjøre mer rørleggerarbeid enn det.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det slår meg, at selv om jeg ønsker å være likestilt, og selv om mannen gjør langt mer hjemme enn det faren min gjorde, så har vi et godt stykke igjen. Jeg gjør lite av de typisk maskuline jobbene, og jeg gjør flere av de typisk feminine oppgavene enn mannen. Sånn er det hos de fleste jeg kjenner, og sånn ser det ut til at det er hos de som har svart hittil i tråden. Det er kanskje ikke noe mål at vi gjør like mye av alt, men det er litt rart at det også i vår generasjon er så klare skiller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite jeg absolutt ikke gjør om jeg må, men koble elektrisk, jobbe i høyden, sette ut og tømme musefeller og stake i sluken gjør jeg aldri!

Jeg vasker bilen min, glipper gresset og maler hus hvis mannen ordner at alt er klart. 

Mannen gjør det meste av husarbeid, men handle inn og lage mat, stryke (4-5 ganger i året), vaske vinduer og ha oversikt over klær og utstyr er det jeg som gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er alene, så jeg gjør alt av både feminine og maskuline oppgaver.
likestillingen hjemme hos meg er altså total :-)

Anonymkode: 2dd80...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stryker ikke, men bruker heller ikke klær som må strykes. Mannen jobber med skjorte, og må stryke skjortene selv. Det er han som vasker klær da, for oss alle. Det er helt klart hans katt hvis den kommer inn med en mus. Han nekter å ta bort hår fra sluket, og å plukke brunsnegler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi begge hjemme er det jeg som lager maten. Jeg handler alt av klær til ungene og alt av gaver o.l. Ellers deler vi vanlig husarbeid. 

Dekkskift samt alt med bilene, staking av sluk, skifting av lyspærer, fiksing av lyd/PC/TV er det min mann som gjør. Bil og lyd/lys bryr jeg meg bare ekstremt lite om. Staking av sluk og lyspæreskifting skulle jeg klart om jeg måtte. Bil og PC måtte jeg betalt for å få hjelp.

Husmaling betaler vi andre for å gjøre.

Anonymkode: cd67c...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg gjør det meste, og er definitivt mer handy enn han er.  Men han er en god håndlanger!  Jeg har null interesse av det tekniske, så data og tv og det tar han seg av.  Jeg sorterer klærne, stoler ikke på at han gjør det riktig.  Riktig er da selvfølgelig sånn som jeg vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker svært sjelden vinduer og ikke så ofte gulv heller. Problemet er bare at det heller ikke er noen andre som gjør de jobbene.

Anonymkode: 6f8d9...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg betaler folk for å gjøre det meste. Jeg bruker tid på familie og trening. Alt med bilen tas hos fagfolk, snømåking tar naboen som har traktor. Har vaskehjelp som også ordner klær, vask og stryking. 

I mine unge dager mekka jeg bil, skifta dekk og snekra jeg selv. Nå har jeg penger til å betale folk for slikt, da gjør jeg det. 

Men jeg ER egentlig ganske handy (vokst opp på gård og oppdratt på lik linje med mine brødre) jeg ser bare ikke poenget lengre.

Anonymkode: 5f721...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vasker svært sjelden vinduer og ikke så ofte gulv heller. Problemet er bare at det heller ikke er noen andre som gjør de jobbene.

Anonymkode: 6f8d9...ab6

Gjenkjenbart 😂 Jeg har en mamma som vasker vinduer innimellom, og en polsk dame som vasker gulvene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Iiiiik skrev:

Det slår meg, at selv om jeg ønsker å være likestilt, og selv om mannen gjør langt mer hjemme enn det faren min gjorde, så har vi et godt stykke igjen. Jeg gjør lite av de typisk maskuline jobbene, og jeg gjør flere av de typisk feminine oppgavene enn mannen. Sånn er det hos de fleste jeg kjenner, og sånn ser det ut til at det er hos de som har svart hittil i tråden. Det er kanskje ikke noe mål at vi gjør like mye av alt, men det er litt rart at det også i vår generasjon er så klare skiller. 

Jeg blåser i hva som er feminine og maskuline oppgaver så lenge det foreligger en likedeling og ting blir gjort. Fortrinnsvis får også begge gjøre det de liker og er gode til - men noen oppgaver er blæ for alle involverte og må likevel gjøres, og andre oppgaver er ingen kvalifisert til eller ønsker å lære seg og bør settes bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sug lut skrev:

Jeg blåser i hva som er feminine og maskuline oppgaver så lenge det foreligger en likedeling og ting blir gjort. Fortrinnsvis får også begge gjøre det de liker og er gode til - men noen oppgaver er blæ for alle involverte og må likevel gjøres, og andre oppgaver er ingen kvalifisert til eller ønsker å lære seg og bør settes bort.

Dobørsten er en slik blæ-oppgave her i huset. Vi er fem mennesker, og jeg tror faktisk ikke de fire andre vet hvordan den brukes. Det kan jeg hisse meg litt opp over - til ingen nytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Iiiiik skrev:

Dobørsten er en slik blæ-oppgave her i huset. Vi er fem mennesker, og jeg tror faktisk ikke de fire andre vet hvordan den brukes. Det kan jeg hisse meg litt opp over - til ingen nytte. 

Det funka å være do-nazi en periode, sjekke hver gang noen kom ut og så marsjere vedkommende tilbake og kommandere børstebruk. Men det burde jo ikke trengs.

Sluket er heller ingen højdare... men der lå de tre av oss med langt hår uansett nærmest i løypa til å rense, mens de uten hår tross alt hadde sitt mer på det tørre.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Iiiiik skrev:

Jeg stryker ikke, men bruker heller ikke klær som må strykes. Mannen jobber med skjorte, og må stryke skjortene selv. Det er han som vasker klær da, for oss alle. Det er helt klart hans katt hvis den kommer inn med en mus. Han nekter å ta bort hår fra sluket, og å plukke brunsnegler. 

Brunsnegler er jo egentlig et interessant test-case, siden det er en helt og fullt ny aktivitet, gitt at de bare har vært her noen få år. Ville det gå som en mannejobb slik som Miss Marples tømming av musefeller, eller en damejobb som følger med de estetiske sidene av hagen?

Tømme musefeller gjør ikke jeg heller, forresten. Men jeg plukker snegler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tømmer heller ikke musefeller. På samme måte som jeg ikke plukker opp mer eller mindre døde mus katten kommer inn med. Eller den store rotta hun bød på en gang i vinter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en oppvekst med mantraet "kvinne, bli aldri avhengig av en mann", og tidlig engasjement i likestilling, kan jeg "alt" fra bilmekanikk, oppussing, matlaging osv osv -Det jeg ikke kan sørger jeg for å lære meg når jeg må. 

Men her hjemme nå har vi "typisk steriotyp" fordeling, bortsett fra med barna (der er vi så likestilt det lar seg gjøre). Han fikser bil, utvendig hus (bortsett fra malingen i fjor, med hans høydeskrekk måtte jeg ta på klatresele og rappellere fra taket 😂), teknikk etc, mens jeg har middag klar på bordet kl 17, hus og hagestell, interiør, klær til barna etc. Vi liker å ha tydelige roller i vårt samliv, samtidig er det godt å vite at jeg kan være selvstendig når jeg må. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mann og barn har det blitt en hel del er jeg redd 🙈

- alt med bil, til nød påfylling av diesel og en runde i vaskemaskinen 

- rydder ikke uthus/garasje/boder/loft etc

- gjør bare enkel rengjøring, samt vindusvask og klesvask. Vaskehjelp rengjør litt mer ordentlig 

- jeg maler, men gjør ikke annet snekkerarbeid. Eller, kanskje innimellom, sånn littegrann bare 

- blitt mye dårligere på å holde meg selv "i orden". Null orden på negler/neglakk. Glemmer hår på legger osv 

- baker helst ikke. Toro er fin fint 😬

- klipper ikke gress/måker om jeg ikke MÅ

 

Kan jo begynne lure på hva man gjør..., men klesvask syns jeg nesten er blitt min "hobby". Også uendelig mye kjøring og logistikk med 3 barn, samt lekser. Når ungene flytter aner jeg ikke hva jeg skal finne på, men det må bli noe tidkrevende greier 😂

Anonymkode: 81cf6...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker jo at jeg har blitt mye mer pysete på edderkoppfjerning etter det kom mannfolk i hus. To av dem er riktignok fortsatt nokså små, men jeg ikke stoltere enn at jeg lar toåringen ta jobben fremfor å gjøre det selv..

Blæ-jobbene har vi fordelt etter individuell blæ-grad. Mannen tar sluken med fatning, mens jeg gjerne stepper inn ved diarebleieskift der mannen holder på å brekke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...