Gå til innhold

Baby funnet livløs i vogn, tildekket av teppe foran åpningen.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Media er ofte forsiktige med å skrive om eller gjøre for store oppslag om det som er privatpersoners tragedier. Ikke alle orker å stå frem i media når de opplever sitt livs sikkert verste krise. Det kan være at det er andre barn i familien, og da vil media også være bundet av Vær Varsom-plakaten som sier at man skal vise særskilt hensyn der barn er involvert.

Jeg forstår ikke at det kan være så vanskelig å forstå og akseptere at det ikke er alt det skrives om i media. Det er ikke alle saker media får høre om, det er ikke alle saker media bør eller vil skrive om. Heldigvis!

Når det kommer til dette temaet så spiller det ikke så stor rolle om det dukker opp en falsk sak eller ikke. Dvs. det er en fare for at falske saker gjør at noen kan ta temaet mindre alvorlig. Men temaet er like aktuell, problematikken like reell om det er en reell sak eller ikke.

Selv om ikke mange dør av denne grunnen så er det hvert år barn som blir overopphetet og dehydrert pga. foreldres kunnskapsløshet eller ubetenksomhet. Oksygenmangel kan også gi varige skader på hjernen, ikke bare død.

Så hvorfor så hissig på kildene - er det ikke temaet som er viktigst her? Eller er det det å kverrulere?

 

De fleste jeg har sett siste par år som dekker til vognen med teppe har vært (etnisk norske) menn som trolig er i permisjon.

Anonymkode: e1e7e...9e5

Ja, heldigvis skriver ikke media om alt.  Det er helt greitt. Men når HI viser til noe som "går rundt på Facebook", så burde det ikke være så vanskelig å legge fram kilden heller. Og jo, det spiller en rolle om det dukker opp en falsk sak, nettopp fordi det som du sier, kan gjøre at man tar ting mindre alvorlig eller også slutter å lese det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Ja, det spiller noen rolle. Man må gjerne komme med et budskap, men skal man vise til en skriftlig kilde, så må det være en skriftlig kilde som kan kontrolleres. Det er et viktig prinsipp for meg i disse dager hvor altfor mange svelger alt rått.

Hvis du aldri hadde hørt om faren med teppe foran åpningen på en vogn for så å lese det du har lest i denne tråden (minus artikkelen),ville du avfeid budskapet og fortsatt med teppe foran åpningen på vogna (forutsatt at du hadde barn som brukte vogn)? Vil det og si at du hadde avfeid helsesøsters råd om bruk av teppe og? 

Anonymkode: ede26...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du aldri hadde hørt om faren med teppe foran åpningen på en vogn for så å lese det du har lest i denne tråden (minus artikkelen),ville du avfeid budskapet og fortsatt med teppe foran åpningen på vogna (forutsatt at du hadde barn som brukte vogn)? Vil det og si at du hadde avfeid helsesøsters råd om bruk av teppe og? 

Anonymkode: ede26...4ee

Nå har vel så vidt jeg kan se ikke min helsesøster vært her og uttalt seg, så det er et fullstendig irrelevant spørsmål. Men jeg kunne lett ha bedt helsesøster kommer opp med troverdige kilder også.

Jeg bruker heller ikke tråder her inne som noen form for fakta, så i utgangspunktet ja, jeg hadde avfeid det. Men dersom det hadde hatt betydning for meg, hadde jeg kildesjekket selv dersom den som startet tråden nekter å komme med kilder hun selv viser til. Det er helt greitt å skrive om at man synes at noe er bra eller galt eller at tror at noe er sånn og sånn, uten å vise til kilder. Jeg er ganske god til å google, så det er utrolig hva jeg kan finne ut av selv.  Men viser man til kilder, så får man komme med dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Ja, det spiller noen rolle. Man må gjerne komme med et budskap, men skal man vise til en skriftlig kilde, så må det være en skriftlig kilde som kan kontrolleres. Det er et viktig prinsipp for meg i disse dager hvor altfor mange svelger alt rått.

Man trenger ikke å kontrollere en påstand om at pledd foran åpningen på en vogn kan føre til overoppheting på et barn. Det "burde" være allmennkunnskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
4 timer siden, Cat.68 skrev:

Man trenger ikke å kontrollere en påstand om at pledd foran åpningen på en vogn kan føre til overoppheting på et barn. Det "burde" være allmennkunnskap. 

"Kan føre til" er noe helt annet enn "har ført til i dette konkrete tilfellet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pashla skrev:

"Kan føre til" er noe helt annet enn "har ført til i dette konkrete tilfellet".

Det er jo akkurat det som hadde skjedd i dette konkrete fallet, og det det generelt advares mot i andre tilfeller. Så hva det reageres negativt mot egentlig skjønner jeg ikke. Det er i mine øyne bare kverulering. Klage for å klage liksom. At budskapet er viktig driter man i. Bare man får sette åt noen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
10 minutter siden, Cat.68 skrev:

Det er jo akkurat det som hadde skjedd i dette konkrete fallet, og det det generelt advares mot i andre tilfeller. Så hva det reageres negativt mot egentlig skjønner jeg ikke. Det er i mine øyne bare kverulering. Klage for å klage liksom. At budskapet er viktig driter man i. Bare man får sette åt noen..

Dette var mitt første bidrag i tråden, så jeg skjønner ikke hvordan det kan kalles kverulering. Det var en generell påminnelse om at "kan skje" overhodet ikke er det samme som "har skjedd". Kildesøk og kildekritikk er alltid vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Dette var mitt første bidrag i tråden, så jeg skjønner ikke hvordan det kan kalles kverulering. Det var en generell påminnelse om at "kan skje" overhodet ikke er det samme som "har skjedd". Kildesøk og kildekritikk er alltid vesentlig.

Men nå var det ikke "kan skje" i selve innlegget men "har skjedd".  Og det i seg selv er ikke veldig utenkelig med teppe foran åpningen i vogn. Samme om det var reelt i selve saken eller ikke. Noe det jo faktisk var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Cat.68 skrev:

Men nå var det ikke "kan skje" i selve innlegget men "har skjedd".  Og det i seg selv er ikke veldig utenkelig med teppe foran åpningen i vogn. Samme om det var reelt i selve saken eller ikke. Noe det jo faktisk var. 

Eh, ja. Men det var ikke dét jeg siterte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, litekreativtbrukernavn skrev:

Men det var jo ei uten medisinsk kompetanse i det hele tatt. Mulig jenta bare sov godt. ( sier ikke at det er greit å ha teppe over vogna, men lekfolk har en tendens til å overdrive ). 

Anonymkode: 30bda...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det var jo ei uten medisinsk kompetanse i det hele tatt. Mulig jenta bare sov godt. ( sier ikke at det er greit å ha teppe over vogna, men lekfolk har en tendens til å overdrive ). 

Anonymkode: 30bda...047

Uten medisinsk kompetanse? Har du lest om henne? Hun jobber i brannetaten og har vært mye ute i felten. Så hu er ikke helt grønn på det medisinske og førstehjelp. 

Anonymkode: 848ee...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uten medisinsk kompetanse? Har du lest om henne? Hun jobber i brannetaten og har vært mye ute i felten. Så hu er ikke helt grønn på det medisinske og førstehjelp. 

Anonymkode: 848ee...982

Brannvesenet ja. Veldig dårlig medisinsk kompetanse. Kun enkel førstehjelp og de kan hjertestarter ( helautomatisk ). Hun er overhodet ikke trent til å gjøre medisinske vurderinger. 

Anonymkode: 30bda...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det var jo ei uten medisinsk kompetanse i det hele tatt. Mulig jenta bare sov godt. ( sier ikke at det er greit å ha teppe over vogna, men lekfolk har en tendens til å overdrive ). 

Anonymkode: 30bda...047

Alvorlig? 

 

"-Hun var så varm, så vi måtte få kjøle henne ned. Samtidig fikk vi ringt etter ambulanse. Mens vi ventet på den forsøkte jeg å gi henne litt melk i en flaske som jeg hadde med til sønnen min. Heldigvis våknet hun og kom til seg selv like før ambulansen ankom, og de tok med mor og barn til sykehuset. Hvordan det gikk med henne vet jeg ikke, men jeg tror det skal ha gått fint siden hun våknet av seg selv. Jeg krysser fingrene for at det gikk bra, sier Sukkestad."

Anonymkode: 2f3b9...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Brannvesenet ja. Veldig dårlig medisinsk kompetanse. Kun enkel førstehjelp og de kan hjertestarter ( helautomatisk ). Hun er overhodet ikke trent til å gjøre medisinske vurderinger. 

Anonymkode: 30bda...047

Mange av de vikarierer i ambulansetjeneste som assistenter (da har de tilleggskompetanse), og nødetatene samarbeider så mye mtp øvelser og kurs, at jeg stoler mer på en brannkonstabel sin kompetanse i førstehjelp/akuttmedisin en feks en sykepleier som jobber på legekontor og aldri ser en "dårlig" pasient... Uansett, her ble mor -som kjenner sitt barn best- også redd. I tillegg, den ungen som sover seg igjennom nedkjøling av en fremmed er det lov å bli bekymret for -det er ikke normalt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, litekreativtbrukernavn skrev:

Mange av de vikarierer i ambulansetjeneste som assistenter (da har de tilleggskompetanse), og nødetatene samarbeider så mye mtp øvelser og kurs, at jeg stoler mer på en brannkonstabel sin kompetanse i førstehjelp/akuttmedisin en feks en sykepleier som jobber på legekontor og aldri ser en "dårlig" pasient... Uansett, her ble mor -som kjenner sitt barn best- også redd. I tillegg, den ungen som sover seg igjennom nedkjøling av en fremmed er det lov å bli bekymret for -det er ikke normalt.

 

Det sier jo litt om din innsikt. 

Anonymkode: 30bda...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det sier jo litt om din innsikt. 

Anonymkode: 30bda...047

Jobbet som Paramedic i 14år, så den er bedre en snittet ja. Uttalelsen(e) er basert på erfaring, og fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, litekreativtbrukernavn skrev:

Jobbet som Paramedic i 14år, så den er bedre en snittet ja. Uttalelsen(e) er basert på erfaring, og fakta.

Har endel høyere utdannelse enn deg innen akuttmedisin, så det er mine uttalelser også. 

Anonymkode: 30bda...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har endel høyere utdannelse enn deg innen akuttmedisin, så det er mine uttalelser også. 

Anonymkode: 30bda...047

Så ifølge deg så er ikke "vanlige" folk i stand til å vurdere om det er behov for medisinsk assistanse eller ikke? De skulle ventet til de var helt sikre på at hun va død? 

Jeg er rimelig sikker på at mor kjenner barnet sitt så godt at hun ser forskjell på når barnet sover og når det er noe unormalt. 

Selv er jeg bare en enkel sykepleier, men jeg har jaggu meg klart å ta korrekte avgjørelser når det står om liv jeg å - ikke bare dere med "høyere utdannelse innen akuttmedisin" som kan det vet du!

Anonymkode: 65726...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har endel høyere utdannelse enn deg innen akuttmedisin, så det er mine uttalelser også. 

Anonymkode: 30bda...047

Jeg forsto i grunn det på arrogansen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, litekreativtbrukernavn skrev:

Jeg forsto i grunn det på arrogansen. 

Arroganse? Jeg sier bare at folk tror mye rart som ikke alltid er riktig. Har vært ute på mange hjertestans, kramper og bevisstløse som overhodet ikke stemmer. Men noen ganger blir ting hauset opp. 

Anonymkode: 30bda...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Arroganse? Jeg sier bare at folk tror mye rart som ikke alltid er riktig. Har vært ute på mange hjertestans, kramper og bevisstløse som overhodet ikke stemmer. Men noen ganger blir ting hauset opp. 

Anonymkode: 30bda...047

Hvorfor kverulerer du så fælt på dette? Pleier du å dekke til vognåpningen med teppe og føler deg støtt, eller?

Anonymkode: 1c6e8...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kverulerer du så fælt på dette? Pleier du å dekke til vognåpningen med teppe og føler deg støtt, eller?

Anonymkode: 1c6e8...633

Yngstemann er 13, så veldig sjelden han ligger i vogn😂😂

Anonymkode: 30bda...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Yngstemann er 13, så veldig sjelden han ligger i vogn😂😂

Anonymkode: 30bda...047

Aha – men du pleide å dekke til vognåpningen da han var liten? Synes bare du reagerer så rart på noe som er et viktig budskap.

Anonymkode: 1c6e8...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...