Gå til innhold

Baby funnet livløs i vogn, tildekket av teppe foran åpningen.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har lest artikkelen som florerer på Facebook? Heldigvis gikk det Bra, ambulanse ble tilkalt.

Må man virkelig opplyse at man ikke dekker til åpning foran en vognåpning i denne varmen slik at baby ikke går luft?

Anonymkode: 20cee...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner vedkommende som trådde til i dag. 

Det er helt horribelt at folk ikke har skjønt det enda. Vognene nå er mer vindtette og tette enn de gamle. Og pleddene i dag er også gjerne helt tette. 

Damen i dag som "kokte" barnet i vogna har det nok helt forferdelig med seg sjøl og har forhåpentligvis lært. 

Anonymkode: 848ee...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da faen meg helt utrolig at ikke folk har lært ! 

Det har blitt skrevet opp og ned, det snakket om på hs, barseltreff og nyheter. 

DET SKAL IKKE VÆRE TEPPE FORAN VOGNA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare samme vandrehistorien hvert år. Og dere hopper på.

Anonymkode: 06d00...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare samme vandrehistorien hvert år. Og dere hopper på.

Anonymkode: 06d00...870

Jeg kjenner vedkommende som trådde til i dag. Så nei, ingen vandrehistorie. 

Anonymkode: 848ee...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette vært sant, så hadde det vel vært noe om det i nyhetene?

Anonymkode: e88a1...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde dette vært sant, så hadde det vel vært noe om det i nyhetene?

Anonymkode: e88a1...b2d

Nei, det hadde det ikke. Ufattelig mye avisa ikke får med seg skal jeg si deg

Noen må varsle dem, skjønner du! 

Anonymkode: 157a3...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke denne historien, men var et lignende tilfelle med en ca 1 åring på stranda for 3 år siden. Vogna var tildekket av et teppe, helt uten mulighet for at luft kom inn. Varmt og masse sol ute. Husker et voldsomt styr og Røde kors-folk som kom til for å avkjøle barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er noen av våre nye landsmenn... Ikke radist, men det er kun de jeg har sett gjøre det "live"

Anonymkode: 326df...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen som har lest artikkelen som florerer på Facebook? Heldigvis gikk det Bra, ambulanse ble tilkalt.

Må man virkelig opplyse at man ikke dekker til åpning foran en vognåpning i denne varmen slik at baby ikke går luft?

Anonymkode: 20cee...101

link og bevis takk !

Anonymkode: 6391b...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ambulansearbeider (på 14. året) og har vært på oppdrag med livløst barn i tildekket vogn. Det overlevde ikke. Man vil jo aldri vite om det var krybbedød (som kan skje hvor som helst) eller overopphetingen/oksygenmangel som gjorde det, men det er virkelig ikke verdt å gamble på.

Jeg har lest mye forskning, og snakket med mange barneleger, de sier alle det samme. Ikke dekk til! Og helseteppe er laget slik at hullene ikke gir nok luft, det trengs store åpninger. Bruk parasoll/paraply. 

Anonymkode: 68f65...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er ambulansearbeider (på 14. året) og har vært på oppdrag med livløst barn i tildekket vogn. Det overlevde ikke. Man vil jo aldri vite om det var krybbedød (som kan skje hvor som helst) eller overopphetingen/oksygenmangel som gjorde det, men det er virkelig ikke verdt å gamble på.

Jeg har lest mye forskning, og snakket med mange barneleger, de sier alle det samme. Ikke dekk til! Og helseteppe er laget slik at hullene ikke gir nok luft, det trengs store åpninger. Bruk parasoll/paraply. 

Anonymkode: 68f65...c7f

forts. så om denne historien i hovedinnlegget er sann eller ikke er jo irrelevant. Budskapet er ekte. Det skjer. 

Anonymkode: 68f65...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen som mistet sitt barn, krybbedød, barnet sov i vogn med teppe foran. Konklusjon var mulig krybbedød eller surstoffmangel. 

Moren ble alvorlig psykisk syk av dette. Hun og far hadde og har det ufattelig vondt. 

Det er helt meningsløst. Moren er en helt normal oppegående og opplyst dame, hun hadde aldri fått med seg at helseteppe ikke gav nok luft. Aldri blitt opplyst om dette og heller aldri lest det noe sted. 

Det er lett å kalle folk dumme idioter. Jeg tenker at dette må opplyses om mye bedre. Myndighetene må komme med en massiv opplysning rundt dette. I flere medier, tv, riksdekkende aviser, magasiner samt et eget skriv fra helsestasjonen. Det holder ikke med en lapp som henger på helsestasjonen. 

Denne familien jeg kjenner er helt ødelagt av denne katastrofen. Lett å sitte på gjerdet og kalle de uopplyste og dumme. Hadde de fått denne opplysningen hadde de ALDRI hatt teppet foran, det vet jeg.

 

Anonymkode: c45cc...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner noen som mistet sitt barn, krybbedød, barnet sov i vogn med teppe foran. Konklusjon var mulig krybbedød eller surstoffmangel. 

Moren ble alvorlig psykisk syk av dette. Hun og far hadde og har det ufattelig vondt. 

Det er helt meningsløst. Moren er en helt normal oppegående og opplyst dame, hun hadde aldri fått med seg at helseteppe ikke gav nok luft. Aldri blitt opplyst om dette og heller aldri lest det noe sted. 

Det er lett å kalle folk dumme idioter. Jeg tenker at dette må opplyses om mye bedre. Myndighetene må komme med en massiv opplysning rundt dette. I flere medier, tv, riksdekkende aviser, magasiner samt et eget skriv fra helsestasjonen. Det holder ikke med en lapp som henger på helsestasjonen. 

Denne familien jeg kjenner er helt ødelagt av denne katastrofen. Lett å sitte på gjerdet og kalle de uopplyste og dumme. Hadde de fått denne opplysningen hadde de ALDRI hatt teppet foran, det vet jeg.

 

Anonymkode: c45cc...fea

Det er selvfølgelig fryktelig og grusomt,  tragisk og faktisk også unødvendig ( som gjør det nesten enda verre om det er mulig). Og å diskutere hvor ansvaret ligger er håpløst. Men å skylde på at ingen har fortalt det så da er det ikke min feil, er en ansvarsfraskrivelse som er helt enorm. Kanskje en trøst akkurat for de det gjelder,  så de kan klare å leve videre, men det går ikke an å skylde på produsent,  selger eller whatever.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde dette vært sant, så hadde det vel vært noe om det i nyhetene?

Anonymkode: e88a1...b2d

Gjør det vondt å være så dum?

Anonymkode: 55229...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde dette vært sant, så hadde det vel vært noe om det i nyhetene?

Anonymkode: e88a1...b2d

Oj! Wow! På tide å komme seg mer ut? Dette skjer daglig! Båre åpne øynene og se litt lenger enn din egen sfære.. jiz.. 😂

Anonymkode: 2f3b9...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Gjør det vondt å være så dum?

Anonymkode: 55229...7e8

Dumskap og ignorance kjenner ingen kjensle 😂

Anonymkode: 2f3b9...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oj! Wow! På tide å komme seg mer ut? Dette skjer daglig! Båre åpne øynene og se litt lenger enn din egen sfære.. jiz.. 😂

Anonymkode: 2f3b9...542

Hvorfor klarer ingen å komme med en link da? jiz........

Anonymkode: e88a1...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tipper det er noen av våre nye landsmenn... Ikke radist, men det er kun de jeg har sett gjøre det "live"

Anonymkode: 326df...595

Motsatt her, ser kun våre gamle landsmenn som gjør dette. Ikke bruk," nye landsmenn" og "jeg er ikke rasist" i en setning. Det er selvmotsigende. 

Anonymkode: 4af61...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor blir det av linken til dette? 

(Jeg tviler ikke på at man ikke skal dekke til vognen med teppe, bare så det er sagt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, amandine skrev:

Det er selvfølgelig fryktelig og grusomt,  tragisk og faktisk også unødvendig ( som gjør det nesten enda verre om det er mulig). Og å diskutere hvor ansvaret ligger er håpløst. Men å skylde på at ingen har fortalt det så da er det ikke min feil, er en ansvarsfraskrivelse som er helt enorm. Kanskje en trøst akkurat for de det gjelder,  så de kan klare å leve videre, men det går ikke an å skylde på produsent,  selger eller whatever.  

De jeg snakker om skylder ikke på andre enn seg selv. De kan ikje fatte at de var så "dumme" som moren sa, det er så mange som gjør det, jeg tenkte ikke. Tenkte ikke noe, annet enn at dette er jo normalt. 

Jeg ser selv ofte vogner selv som er dekket med helseteppe. 

 

Anonymkode: c45cc...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De jeg snakker om skylder ikke på andre enn seg selv. De kan ikje fatte at de var så "dumme" som moren sa, det er så mange som gjør det, jeg tenkte ikke. Tenkte ikke noe, annet enn at dette er jo normalt. 

Jeg ser selv ofte vogner selv som er dekket med helseteppe. 

 

Anonymkode: c45cc...fea

Hvis du ofte ser vogner med tepper foran åpningen, så håper jeg inderlig du gir beskjed til foreldrene om at de ikke bør gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare at par år siden jeg måtte si seriøst i fra i barnehagen til datteren min om at hvis jeg fant henne rød,hoven og svett i vogna med teppe over åpningen en gang til så ble det bråk!!! Tok det opp med helsestasjonen og de informerte barnehagen om dette, hang opp lapper osv. Det hadde tjukke tepper som de hang foran hele eller det meste av vogna og vognene sto ikke ordentlig i skyggen heller så ungene var helt kokt når det våknet.

Anonymkode: 57ab3...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oj! Wow! På tide å komme seg mer ut? Dette skjer daglig! Båre åpne øynene og se litt lenger enn din egen sfære.. jiz.. 😂

Anonymkode: 2f3b9...542

Det skjer daglig at barn holder på å omkomme av surstoffmangel pga teppe foran vognåpningen? Hvor da?

Jeg ser det så og si aldri lenger, heldigvis. Men jeg tenker enda på hvordan det gikk med babyen i vognen jeg såg gjennom bussvinduet på Kreta i fjor sommer. Det var  så varmt at det var en nytelse å komme inn i bussen og AC, og der ser jeg en dame utenfor  midt i solsteiken med bagvogn som var helt og fullstendig tildekket av et tykt teppe. Det må ha vært godt over 30 grader i skyggen så man kan bare tenke seg hvordan det var inni den vognen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...