Gå til innhold

Baby funnet livløs i vogn, tildekket av teppe foran åpningen.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Aha – men du pleide å dekke til vognåpningen da han var liten? Synes bare du reagerer så rart på noe som er et viktig budskap.

Anonymkode: 1c6e8...633

Såklart. Jeg dekket den til med doble ulltepper og stappet en sigarett og ett glass konjakk nedi vogna samtidig, for da sov han så godt og lenge. 

Anonymkode: 30bda...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Såklart. Jeg dekket den til med doble ulltepper og stappet en sigarett og ett glass konjakk nedi vogna samtidig, for da sov han så godt og lenge. 

Anonymkode: 30bda...047

Forstår heller ikke hvorfor du krangler sånn om dette hvis du faktisk har høyere utdanning innen akuttmedisin. Du burde vel bli glad for at budskapet blir spredt? Det er hvert fall jeg! Har det noe å si om denne personen hadde medisinsk kompetanse eller ikke? Har det noe å si hvor dårlig ungen var? Poenget er at det er farlig og flere har blitt alvorlig skadet/dødd av dette. Derfor burde alle advares siden deg tydeligvis ikke er alle som har fått det med seg.

Anonymkode: 3dca1...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2017 den 13.38, *Miss Marple* skrev:

Det skjer daglig at barn holder på å omkomme av surstoffmangel pga teppe foran vognåpningen? Hvor da?

Jeg ser det så og si aldri lenger, heldigvis. Men jeg tenker enda på hvordan det gikk med babyen i vognen jeg såg gjennom bussvinduet på Kreta i fjor sommer. Det var  så varmt at det var en nytelse å komme inn i bussen og AC, og der ser jeg en dame utenfor  midt i solsteiken med bagvogn som var helt og fullstendig tildekket av et tykt teppe. Det må ha vært godt over 30 grader i skyggen så man kan bare tenke seg hvordan det var inni den vognen. 

Og det slo ikke deg å sifra til denne damen? 

Anonymkode: 55229...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"..Komme inn i bussen og AC, og der ser jeg en dame utenfor.."

Ding dong!

 

 

(...)

Anonymkode: dc469...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

"..Komme inn i bussen og AC, og der ser jeg en dame utenfor.."

Ding dong!

 

 

(...)

Anonymkode: dc469...52c

Eh.. ja? Det går da virkelig an å ta to skritt ut igjen for potensielt å redde et barns liv? Spesielt siden det var akkurat i der hun gikk inn på bussen. 

Anonymkode: 55229...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/25/2017 den 12.48, Anonym bruker skrev:

Hvorfor klarer ingen å komme med en link da? jiz........

Anonymkode: e88a1...b2d

Jeg leste jo akkurat en artikkel i VG om dette, du klarer vel å Google selv?

Anonymkode: afd6c...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen tvil om at dette må informeres om oftere... Helt i fra barselavdelingen på sykehuset. Fikke ingen slik info om det der og spurte selv hvordan jeg skulle kle min førstefødte på vårparten. Heldigvis viste jeg om at vogner ikke skal tildekkes, men trikset med å kjenne barn i nakken visste jeg ingen ting om som førstegangsmor.

Utrolig hvor fort eksempelvis en bil blir varm. For et par år siden så stoppet vi på en bensinstasjon, gubben parkerte i skyggen, jeg og ungene satt i bilen. Det var 25 varmegrader ute... Det tok ca 2 min for bilen å bli for varm og alle dørene måtte opp. Da hadde bilen på aircondition til vi stoppet motoren, men det tok virkelig bare et par min før det ble utholdelig i bilen. Det skjer utrolig raskt, så aldri la ungene være i bilen på sommeren, selv om det bare tar noen få min.

Anonymkode: 4d35e...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer alvorlige ting med dette utrolig sjelden. Barn som utsettes for røyking, drikking, mishandling og vanskjøtsel skjer daglig. Unger som blir angrepet av hunder, ikke får vaksiner osv. Ser feks ofte folk som skyver barnevogn mens de røyker. Da er det mye større sjanse for krybbedød feks. Men det er liksom akseptert? Og nei, jeg sier ikke at teppe foran vogna er greit, men prøv å sette ting litt i perspektiv. 

Anonymkode: 30bda...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det skjer alvorlige ting med dette utrolig sjelden. Barn som utsettes for røyking, drikking, mishandling og vanskjøtsel skjer daglig. Unger som blir angrepet av hunder, ikke får vaksiner osv. Ser feks ofte folk som skyver barnevogn mens de røyker. Da er det mye større sjanse for krybbedød feks. Men det er liksom akseptert? Og nei, jeg sier ikke at teppe foran vogna er greit, men prøv å sette ting litt i perspektiv. 

Anonymkode: 30bda...047

Hvorfor er det alltid sånn at noen må komme med eksempler tatt helt ut av sammenheng i slike tråder? Det et alltid noe som er verre. Alltid! Men det betyr ikke at dette ikke er ille. Det betyr ikke at det ikke går an å ha to tanker i hodet samtidig. Og røyking har vel vært et stigma siden Høybråtens røykelov så det var jo en dårlig sammenligning i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ingen tvil om at dette må informeres om oftere... Helt i fra barselavdelingen på sykehuset. Fikke ingen slik info om det der og spurte selv hvordan jeg skulle kle min førstefødte på vårparten. Heldigvis viste jeg om at vogner ikke skal tildekkes, men trikset med å kjenne barn i nakken visste jeg ingen ting om som førstegangsmor.

Utrolig hvor fort eksempelvis en bil blir varm. For et par år siden så stoppet vi på en bensinstasjon, gubben parkerte i skyggen, jeg og ungene satt i bilen. Det var 25 varmegrader ute... Det tok ca 2 min for bilen å bli for varm og alle dørene måtte opp. Da hadde bilen på aircondition til vi stoppet motoren, men det tok virkelig bare et par min før det ble utholdelig i bilen. Det skjer utrolig raskt, så aldri la ungene være i bilen på sommeren, selv om det bare tar noen få min.

Anonymkode: 4d35e...67e

Hvordan greier noen som skal bli foreldre være så lite interessert i nettopp det at de ikke får med seg slikt? Det med å kjenne i nakken står da i alle de heftene/bøkene man får og man leser jo gjerne masse sånn litteratur før babyen kommer? Eller mener du at alt du skal vite må fortelles deg? 

Anonymkode: 55229...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og det slo ikke deg å sifra til denne damen? 

Anonymkode: 55229...7e8

Jeg satt på en buss. Som var i bevegelse. I en ukjent by. 

Så nei, jeg sa ikke fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan greier noen som skal bli foreldre være så lite interessert i nettopp det at de ikke får med seg slikt? Det med å kjenne i nakken står da i alle de heftene/bøkene man får og man leser jo gjerne masse sånn litteratur før babyen kommer? Eller mener du at alt du skal vite må fortelles deg? 

Anonymkode: 55229...7e8

 Aahh så fint med sånne svar som indikerer at dersom du ikke har lest alt av bøker fra 0 til 18 år, hvordan bli bestemor ect, før ungen i det hele tatt har kommet ut, så burde en ikke bli forelder.... "Hurra" for mammapolitiet.. Nei når jeg gikk gravid med førstemann leste jeg mye om graviditet, barnets første år kom senere når det ble relevant.

De viser og forteller jo alt fra hvordan ta på bleie, holde baby til hvordan vaske en baby på barsel... Regner jo med at de fleste vet at de ikke skal la hodet dingle rundt, men det vises allikevel av en en grunn? Det burde vel alle vite? 

Poenget er at ikke alt skal måtte fortelles akkurat meg, jeg skaffet med infoen jeg trengte. Det er jo ikke helt hinsides at de kunne nevnt viktige ting som tepper over vogn, når de tar seg tid til å tipse om det med nakken... Vi kan jo være enige om at det tross alt er viktigere å informere om farene med overoppheting, enn hvilken vei bleia skal settes på?

Anonymkode: 4d35e...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste normale mennesker burde vel fatte det av seg selv. Trenger ikke si absolutt man IKKE burde foreta seg; ikke hold pute over ansiktet, ikke gi dem varm kaffe, ikke putt katten i mikroen? Dette blir for dumt! 

ikke alle burde ha barn. 

Anonymkode: dc469...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Jeg satt på en buss. Som var i bevegelse. I en ukjent by. 

Så nei, jeg sa ikke fra. 

Du skriver så klønete. Det virker som du kom rett på bussen og så det. 

Anonymkode: 55229...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

 Aahh så fint med sånne svar som indikerer at dersom du ikke har lest alt av bøker fra 0 til 18 år, hvordan bli bestemor ect, før ungen i det hele tatt har kommet ut, så burde en ikke bli forelder.... "Hurra" for mammapolitiet.. Nei når jeg gikk gravid med førstemann leste jeg mye om graviditet, barnets første år kom senere når det ble relevant.

De viser og forteller jo alt fra hvordan ta på bleie, holde baby til hvordan vaske en baby på barsel... Regner jo med at de fleste vet at de ikke skal la hodet dingle rundt, men det vises allikevel av en en grunn? Det burde vel alle vite? 

Poenget er at ikke alt skal måtte fortelles akkurat meg, jeg skaffet med infoen jeg trengte. Det er jo ikke helt hinsides at de kunne nevnt viktige ting som tepper over vogn, når de tar seg tid til å tipse om det med nakken... Vi kan jo være enige om at det tross alt er viktigere å informere om farene med overoppheting, enn hvilken vei bleia skal settes på?

Anonymkode: 4d35e...67e

 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

 Aahh så fint med sånne svar som indikerer at dersom du ikke har lest alt av bøker fra 0 til 18 år, hvordan bli bestemor ect, før ungen i det hele tatt har kommet ut, så burde en ikke bli forelder.... "Hurra" for mammapolitiet.. Nei når jeg gikk gravid med førstemann leste jeg mye om graviditet, barnets første år kom senere når det ble relevant.

De viser og forteller jo alt fra hvordan ta på bleie, holde baby til hvordan vaske en baby på barsel... Regner jo med at de fleste vet at de ikke skal la hodet dingle rundt, men det vises allikevel av en en grunn? Det burde vel alle vite? 

Poenget er at ikke alt skal måtte fortelles akkurat meg, jeg skaffet med infoen jeg trengte. Det er jo ikke helt hinsides at de kunne nevnt viktige ting som tepper over vogn, når de tar seg tid til å tipse om det med nakken... Vi kan jo være enige om at det tross alt er viktigere å informere om farene med overoppheting, enn hvilken vei bleia skal settes på?

Anonymkode: 4d35e...67e

Det med å kjenne i nakken er da også allment kjent? Hvertfall om du har åpnet en bok/hefte om babyer? Var mitt poeng. Men bla bla mammapolitet og bla bla hysteri.. kvinnfolk asså!!! 

Anonymkode: 55229...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skriver så klønete. Det virker som du kom rett på bussen og så det. 

Anonymkode: 55229...7e8

Da beklager jeg på det inderligste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Det med å kjenne i nakken er da også allment kjent? Hvertfall om du har åpnet en bok/hefte om babyer? Var mitt poeng. Men bla bla mammapolitet og bla bla hysteri.. kvinnfolk asså!!! 

Anonymkode: 55229...7e8

Mener du det er bra å dekke til en vogn? At vi er hysteriske?

Anonymkode: 20cee...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du det er bra å dekke til en vogn? At vi er hysteriske?

Anonymkode: 20cee...101

Nei, herregud så klart ikke. Det er jo motsatt! Det er jo mange som mener vi som skjønner at å dekke til vogna er hysteriske. Og folk greier tydeligvis ikke tenke selv..

Anonymkode: 55229...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg leste jo akkurat en artikkel i VG om dette, du klarer vel å Google selv?

Anonymkode: afd6c...3f9

Men kanskje den ikke sto der to dager tidligere når jeg skrev kommentaren................

Anonymkode: e88a1...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Det med å kjenne i nakken er da også allment kjent? Hvertfall om du har åpnet en bok/hefte om babyer? Var mitt poeng. Men bla bla mammapolitet og bla bla hysteri.. kvinnfolk asså!!! 

Anonymkode: 55229...7e8

Det er bra med sånne som deg som aldri lærte noe nytt når du ble mor for første gang ;) Regner med du jagde barnepleier på dør når du fikk din første?

Du skrev jo at enkelte ikke burde ha barn, siden de ikke har plukket opp et hefte eller lest akkurat det med å kjenne i nakken. Er ikke akkurat til å misforstå- derfor det refereres til "mammapoliti" og har ingenting med hysteri eller kvinnfolk å gjøre :). Trykke ned andre og fremstå som noe bedre for du leste vel absolutt alt? Uansett mitt poeng står fortsatt ganske sterkt. Det er VIKTIGERE å opplyse om overoppheting enn hvilken vei bleia skal på :) Alt de viser på barsel, står også i heftene du mener er kriteriet for å bli forelder :) 

Anonymkode: 4d35e...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er bra med sånne som deg som aldri lærte noe nytt når du ble mor for første gang ;) Regner med du jagde barnepleier på dør når du fikk din første?

Du skrev jo at enkelte ikke burde ha barn, siden de ikke har plukket opp et hefte eller lest akkurat det med å kjenne i nakken. Er ikke akkurat til å misforstå- derfor det refereres til "mammapoliti" og har ingenting med hysteri eller kvinnfolk å gjøre :). Trykke ned andre og fremstå som noe bedre for du leste vel absolutt alt? Uansett mitt poeng står fortsatt ganske sterkt. Det er VIKTIGERE å opplyse om overoppheting enn hvilken vei bleia skal på :) Alt de viser på barsel, står også i heftene du mener er kriteriet for å bli forelder :) 

Anonymkode: 4d35e...67e

Jeg har da aldri sagt at enkelte ikke skulle hatt barn? Nå får du våkne opp litt. Det er jo DU som er definisjonen på mammapoliti her da. Faktisk komisk at du ikke ser det. Hetregud, Hehe... 

Anonymkode: 55229...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...