Gå til innhold

Diskusjon med mannen! Skal man bruke såpe eller ikke når man vasker teflon?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han sier faren hans, som er kokk, aldri bruker såpe når han vasker stekepannen, og gjør det ikke selv heller. Jeg syns det er drittekkelt med fettete panne😱

Anonymkode: 44611...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den blir ikke fettete sålenge man vasker/spyler med varmt nok vann :) bortsett fra fettet som skal være der for å hindre ting å sette seg fast. 

 

Men når det er sagt; før var det sånn at man ikke skulle vaske teflonpanner med såpe, men "nåtidens" teflonpanner kan man gjerne bruke oppvasksåpe på. :)

Anonymkode: 4b87b...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal bruke såpe :) akkurat fått opplæring i butikken om dette! Viktig å vaske de helt rene, holder lenger da.

Anonymkode: 1a7ef...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid såpe, hvis ikke så får jeg jo ikke bort fettet, uansett hvor varmt vann jeg skyller den i

Anonymkode: e863b...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den blir ikke fettete sålenge man vasker/spyler med varmt nok vann :) bortsett fra fettet som skal være der for å hindre ting å sette seg fast. 

 

Men når det er sagt; før var det sånn at man ikke skulle vaske teflonpanner med såpe, men "nåtidens" teflonpanner kan man gjerne bruke oppvasksåpe på. :)

Anonymkode: 4b87b...407

Mine er fettete uansett hvor varmt vann jeg skyller i. Det ser ikke sånn ut, før jeg trekker fingeren over, da ser jeg det

Anonymkode: e863b...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er støpejern en aldri skal bråke såpe i.

Region skal en alltid bruke såpe i. Ved å inne bruke såpe risikerer man at det sitter igjen noe en ikke alltid ser. Ved å varme opp pannen på nytt brenner en dette mer og mer fast til det tilslutt blir til tjære. Da er det inget håp for pannen, og pannen har tilnærmet null slippeffekt lenger. Fram til det punktet er det langt, men kan sakte merke at belegget gradvis blir mattere og dårligere. Bare vann er ikke bra nok.

Anonymkode: 2e485...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er støpejern en aldri skal bråke såpe i.

Region skal en alltid bruke såpe i. Ved å inne bruke såpe risikerer man at det sitter igjen noe en ikke alltid ser. Ved å varme opp pannen på nytt brenner en dette mer og mer fast til det tilslutt blir til tjære. Da er det inget håp for pannen, og pannen har tilnærmet null slippeffekt lenger. Fram til det punktet er det langt, men kan sakte merke at belegget gradvis blir mattere og dårligere. Bare vann er ikke bra nok.

Anonymkode: 2e485...13b

Herlighet, det var da pokket til autokorrektur.

Bråke -> Bruke

Region -> Teflon

Anonymkode: 2e485...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker zalo de få gangene jeg bruker jernpannen, men da oljer jeg den etterpå. Samboer bruker ikke såpe og den blir ikke ren. Mulig at han er veldig dårlig til å vaske, men pannen ser ikke ut selv om den er vasket. Synes pannen ser ut som ny etter n god vask og oljing.

Bruker såpe i teflon også. 

Anonymkode: 100f4...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker zalo de få gangene jeg bruker jernpannen, men da oljer jeg den etterpå. Samboer bruker ikke såpe og den blir ikke ren. Mulig at han er veldig dårlig til å vaske, men pannen ser ikke ut selv om den er vasket. Synes pannen ser ut som ny etter n god vask og oljing.

Bruker såpe i teflon også. 

Anonymkode: 100f4...e88

En jernpanne skal ikke se ny ut. Den bygger opp patina som er med på å bevare pannen og gi et godt stekeresultat.

Når du vasker med Zalo starter du denne prosessen på nytt hver gang, tilslutt er den ødelagt. 

Anonymkode: 2e485...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den blir ikke fettete sålenge man vasker/spyler med varmt nok vann :) bortsett fra fettet som skal være der for å hindre ting å sette seg fast. 

 

Men når det er sagt; før var det sånn at man ikke skulle vaske teflonpanner med såpe, men "nåtidens" teflonpanner kan man gjerne bruke oppvasksåpe på. :)

Anonymkode: 4b87b...407

Å spyle fett ned i vasken er jo krise. Det smelter i det varme vannet, men stivner til igjen når det er nede i avløpet. Fettet skal gnis av med et kjøkkenpapir, og panna skal deretter såpevaskes såklart! 

Anonymkode: 218f5...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

En jernpanne skal ikke se ny ut. Den bygger opp patina som er med på å bevare pannen og gi et godt stekeresultat.

Når du vasker med Zalo starter du denne prosessen på nytt hver gang, tilslutt er den ødelagt. 

Anonymkode: 2e485...13b

Tull. Mamma har samme jernpanne og jerngryte som hun fikk i bryllupsgave i 1968. Hun bruker Zalo hver gang, i små mengder, fordi begge gjenstander benyttes jevnlig og stadig får nytt fett på seg. Ødelagt er de i hvert fall ikke. Det verste som kan skje er litt rust. Det får du bort med stålull.

Anonymkode: 218f5...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mild såpe på Teflon, skyll godt. Det står det i alle fall i bruksanvisningen som fulgte med mine nye Teflonkjeler og panner.  Min 30 år gamle jernpanne lever godt ennå, til tross for at den stadig blir vasket med såpe. Den skylles godt og gnies inn med litt olje av og til, og jeg blir ikke overasket om den varer i 30 år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekepanne med teflon:

MÅ vaskes etter bruk.

Vaskes med oppvaskbørste i varmt vann og zalo.

Trenger ikke smøres inn med olje etter bruk.

Ikke bruk grove vaskesvamper eller stålull.

Fastbrent mat kan kokes ut ved å fylle pannen med vann og maskin-oppvaskmiddel.

Jernpanne:

Vaskes med vann uten såpe. (Såpe fjerner fettlaget)

Kan kokes ut med vann.

Bruk en gryteskrubb om nødvendig.

Smør inn med matolje før du setter den bort.

http://www.klikk.no/bolig/rengjoring/vaske-stekepanne-2265985

Anonymkode: f2aba...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...