Gå til innhold

Dere som er i blåøyd/brun forhold. Hvilke farge har barna deres?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har brune, min ektemann blå.

førstefødte er prikk lik meg (pappaen min) og har brune øyne.

lillebror er PRIKK lik faren og har blå øyne. 

Bittelillebror er bare 2uker gammel men synes øynene hans allerede er blitt mye lysere blå. Å han er mest lik på broren med brune øyne nå o hvert fall :-) spennende:-)

men altså, jeg som trodde brune øyne var dominerende og deg sterkeste genet. 

Hva har deres barn? 

Anonymkode: e6699...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager mye skrivefeil, sitter å ammer å bommet litt på bokstavene ser jeg 😅

Anonymkode: e6699...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min morfar har brune øyne og mormor blå, de fikk mamma med blå øyne og onkel med brune, så en av hver. 

Mamma som har blå giftet seg med pappa som har blå og fikk tre blåøyde barn 

Onkel som er brunøyd giftet seg med en blåøyd dame og de fikk to lyshårede jenter med blå øye. 

Anonymkode: fed46...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mørk (brunt krøllete hår og brune øyne) jeg er også halvt Norsk og halvt fra ett middelhavsland . Far er Norsk og krøllete kommunefarget hår og blå øyne. Eldste har blondt hår og brune øyne og min hudfarge . Minste er platinablond med rett hår og blå øyne , har også nordisk hudfarge 😊

Anonymkode: c2143...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunt er dominant. Som brunøyd kan du ha 2 brune gener eller kombinasjonen av et brunt og et blått gen. Har du det vil øynene være brune siden det brune genet er dominant. Hvis en brunøyd gir bort det blå genet og møter et annet blått gen blir det blå øyne.

Altså må man ha to blå gener for å få blå øyne, mens som brunøyd holder det med ett siden det er dominant.

Jeg har et barne med brune og ett barn med blå øyne, så hos den blåøyde har faren gitt fra seg et blått gen som har møtt mine blå.

Anonymkode: 94726...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hvit, blond og blåøyd, mannen min er brun, med sort hår og brune øyne. Datteren vår har brune øyne, mellomblondt hår og ganske lys hud. Hun ser egentlig ikke utenlandsk ut i det hele tatt.

Det blir spennende å se når nummer to kommer!

Anonymkode: 8b657...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har blå, mannen brune. Har fire barn med brune øyner 😊

Anonymkode: 05841...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Brunt er dominant. Som brunøyd kan du ha 2 brune gener eller kombinasjonen av et brunt og et blått gen. Har du det vil øynene være brune siden det brune genet er dominant. Hvis en brunøyd gir bort det blå genet og møter et annet blått gen blir det blå øyne.

Altså må man ha to blå gener for å få blå øyne, mens som brunøyd holder det med ett siden det er dominant.

Jeg har et barne med brune og ett barn med blå øyne, så hos den blåøyde har faren gitt fra seg et blått gen som har møtt mine blå.

Anonymkode: 94726...f1c

Brun er ikke alltid dominant, to blåøyde foreldre kan få brunøyde barn. Men det er sjeldent. Det er flere kromosoner enn blå-brun som bestemmer øyenfarge, de har funnet ut at det er flere varianter og kombinasjoner enn det...

Bare google så ser du, her f.eks:

http://www.lommelegen.no/legesvar/hvordan-kan-foreldre-med-blå-øyne-få-barn-med-brune

Anonymkode: fed46...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har brune, min ektemann blå.

førstefødte er prikk lik meg (pappaen min) og har brune øyne.

lillebror er PRIKK lik faren og har blå øyne. 

Bittelillebror er bare 2uker gammel men synes øynene hans allerede er blitt mye lysere blå. Å han er mest lik på broren med brune øyne nå o hvert fall :-) spennende:-)

men altså, jeg som trodde brune øyne var dominerende og deg sterkeste genet. 

Hva har deres barn? 

Anonymkode: e6699...c5b

Akkurat det samme her!

😃

Anonymkode: e8716...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brune øyne og mørkt hår ( foreldrene mine har brune og blå øyne) og mannen min har blå øyne  og lyst hår( begge hans foreldre har blå øyne).

Første barnet har blå øyne med lyst hår som far og andre har brune øyne og mørkt hår som meg.

 

Anonymkode: bcb52...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et barn med bryne øyner og et barn med blå øyner. Ellers er guttene våre ganske like. :)

Anonymkode: f038c...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blåøyd, mannen grønne og våre barn har blå.  Sånt går også fra besteforeldre. Jeg har to blåøyde foreldre men kun jeg har blå, mine søsken har brune, de er nok arvet fra brunøyde besteforeldre. 

Anonymkode: 3d974...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brun, brun og brun :) jeg har blå, mannen brun/grønne. Farmor brune, resten av familien blå eller grønne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både mannen min og jeg har brune. Vi har fem barn, 4 brunøyde og minstemann som til vår store overraskelse fikk blå!!! Min far og hans mor har blå øyne, men jeg trodde i utgangspunktet det var umulig for to brunøyde å få et barn med blå - men det går altså an.. 

Min mann er fra Sør-Amerika og er mørkere i huden enn meg. De fire eldste er litt mørkere enn meg, mens minstemann med blå øyne har pappa'n sin gylne farge. Veldig vakkert.

Anonymkode: d161a...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brune og mannen min har grå/blå. Eldste har blå, mellomste grønen og minste brune. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre. En blå, nesten sorte, og en litt ubestemmelig, men blå/grønne ca

Anonymkode: 5d3b3...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far har blå øyne, jeg har brun/grønne, og begge barna har fått mine øyne.

Anonymkode: d02f1...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre er blå og brun. Jeg og ene broren min er brun, andre bror er blå. Min mann er blå, begge barna er blå.

Anonymkode: acbda...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blå øyne, mannen har brune øyne. Eldstemann har grønne øyne,  mens minstemann har blå. 

Anonymkode: 81677...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brune, mannen min blå = to brunøyde barn. 

 

Mamma har blå, pappa har grønn = 2 blåøyde + 2 brunøyde

Anonymkode: 40905...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blå og mannen har brune. Et barn har brune, et barn har grønne og et barn har blå :) 

Anonymkode: dd960...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min har brune øyne,men verken jeg eller far har det, han har brungrønne,men min mamma har brune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste har blå og minste hadde blå frem til litt over 1 år, men nå er hun 3 år og det ser ut som øynene sakte men sikkert skifter til brunt.

Anonymkode: fc224...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har blå øyne, pappa har brunaktig spraglede øyne. I vår søskenflokk fikk min bror brune øyne, jeg blå, og min søster fikk øyne som er grønne innerst og som gradvis blir brunere utover :)

Anonymkode: 23df2...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...