Gå til innhold

4-åringen min - normal eller ikke? Jeg - hysterisk mamma eller ikke?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gutt, 4,5 år

- henger litt etter sosialt, har nok ikke knekt alle sosiale koder enda

- lite interessert i å leke med andre barn

- leker veldig fint på egenhånd

- bruker mye tid på å bare surre rundt uten å klare å finne på noe å holde på med

- en skikkelig smarting (er nær ved å knekke lesekoden, kan regne mattestykker på nivå over storesøster i 1. klasse, ekstremt opptatt av geometri m.v.)

- språklig god, godt ordforråd, tospråklig, men mangler et par lyder (R og L)

- vil bare ha korte koser

- lyver uten å vise noen tegn til å synes at det ikke er greit (eksempel: jeg ser at han klyper storesøster og konfronterer han, og han bare nekter..)

- ødelegger ting, f.eks ting søsteren hans har laget (tegninger m.v.) som ligger fremme

- hører ikke etter - beskjeder går inn et øre og ut et annet.

- har en ganske godt utviklet humor - bruker ironi, både forteller og forstår vitser

- ekstremt god hukommelse - husker ting fra langt tilbake i tid, og husker tallkombinasjoner etc

 

Hva tenker dere når dere hører at jeg beskriver gutten min på denne måten?

 

 

Anonymkode: 7d45c...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du er bekymret ville jeg heller tatt kontakt med PPT eller hørt med barnehagen hva de tenkte om barnets utvikling. Skumlere enn å google, å spør her inne syns jeg. 

Anonymkode: 5e09a...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom du er bekymret ville jeg heller tatt kontakt med PPT eller hørt med barnehagen hva de tenkte om barnets utvikling. Skumlere enn å google, å spør her inne syns jeg. 

Anonymkode: 5e09a...4a7

Enig i dette. Sannsynligvis vil du få svar som spriker fra "helt normalt" til en eller annen diagnose. 

Snakk med de ansatte i barnehagen og få eventuelt koblet inn PPT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst: Hvis du tenker at han har en diagnose, må han utredes. 

For meg kan det høres ut som en autismespekterforstyrrelse, uten at jeg vet så himla mye. 

Anonymkode: fbcf7...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høyrest det ut som han er ein heilt vanleg 4-åring. Kanskje du forventar for mykje av han sosialt og med å ikkje lyge ol fordi han har godt språk,  er flink å rekne osb. Sidan han ligg litt føre dei andre 4-åringane er det ka skje litt kjedeleg å leike med dei òg derfor leikar han mykje åleine. Men kva veit eg. Er bhg bekymra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres helt ut som sønnen min. Og han er blitt utredet og det er blitt saft han er helt vanlig :)

Anonymkode: 6d67b...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan du gi meg et eksempel der han bruker ironi?

Anonymkode: 8c377...8ab

tja.. det var det å komme på konkrete eksempler da..

Han kan typisk si, hvis vi tøyser og jeg gjør en grimase: 'nå var du skikkelig pen, mamma' og så ler han høyt og godt av egen vits liksom.. og så svarer han 'ja' på spørsmål som han vet vi vet han svarer 'nei' på.. f.eks spørsmål om han vil ha frukt (han liker ikke frukt), da svarer han 'ja' med et glimt i øyet mens han ler..

Og han forstår veldig godt ironi og sarkasme når vi bruker det! mens storesøster ofte sitter som et spørsmålstegn fordi hun tar alt veldig bokstavlig..

Anonymkode: 7d45c...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette høres helt ut som sønnen min. Og han er blitt utredet og det er blitt saft han er helt vanlig :)

Anonymkode: 6d67b...d77

var det barnehagen som ville ha en utredning??

Anonymkode: 7d45c...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Syngensang skrev:

For meg høyrest det ut som han er ein heilt vanleg 4-åring. Kanskje du forventar for mykje av han sosialt og med å ikkje lyge ol fordi han har godt språk,  er flink å rekne osb. Sidan han ligg litt føre dei andre 4-åringane er det ka skje litt kjedeleg å leike med dei òg derfor leikar han mykje åleine. Men kva veit eg. Er bhg bekymra? 

barnehagen har tatt opp med oss at han ikke vil være med på fellesaktiviteter, og at han ikke er så flink til å leke med de andre barna. I tillegg har de tatt opp dette med manglende R og L-lyd..

Anonymkode: 7d45c...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som en gutt som er langt framme på noen områder, som lesing og regning, men ellers normal. Kanskje litt smartere enn mange på samme alder, og derfor har ulike interesser eller finner seg ikke helt til rette i lek med jevngamle. Folk er forskjellige, alle ulikheter tilsier ikke noen diagnose. 

Anonymkode: dfab3...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

barnehagen har tatt opp med oss at han ikke vil være med på fellesaktiviteter, og at han ikke er så flink til å leke med de andre barna. I tillegg har de tatt opp dette med manglende R og L-lyd..

Anonymkode: 7d45c...cfe

Å ikke si alle lyder korrekt når man er 4,5 år er ihvertfall innenfor normalen. Da min sønn gikk siste året i bhg var det ingen av gutta på samme årskull som kunne si R-lyden. 

Anonymkode: dfab3...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om min gutt på 4,5 år bortsett fra det med lesekoden. Jeg bekymrer meg litt med tanke på at han velge vekk det sosiale noen ganger, men vi jobber med det. Syns jo forsåvidt også det er positivt at han trives godt i sitt eget selskap. 

Ellers er jeg ikke bekymret for diagnose, autisme el. Vår er spesiell for alderen, men jeg tror ikke det er noe "galt" med han😊

Anonymkode: 72112...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

tja.. det var det å komme på konkrete eksempler da..

Han kan typisk si, hvis vi tøyser og jeg gjør en grimase: 'nå var du skikkelig pen, mamma' og så ler han høyt og godt av egen vits liksom.. og så svarer han 'ja' på spørsmål som han vet vi vet han svarer 'nei' på.. f.eks spørsmål om han vil ha frukt (han liker ikke frukt), da svarer han 'ja' med et glimt i øyet mens han ler..

Og han forstår veldig godt ironi og sarkasme når vi bruker det! mens storesøster ofte sitter som et spørsmålstegn fordi hun tar alt veldig bokstavlig..

Anonymkode: 7d45c...cfe

Tror jeg har lest engang at det er vanlig at barn ikke forstår ironi og sarkasme før de er rundt 8 år? Høres ut som du har en smart sønn. Kanskje litt for smart hehe 😊 som nevnt over, kanskje han syns de andre barna er barnslige? Men hva sier barnehagen? Dere har vel snakket med barnehagen om dette vil jeg tro

Anonymkode: 530f5...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

var det barnehagen som ville ha en utredning??

Anonymkode: 7d45c...cfe

Nei vi måtte ha utredning da vi ønsket å utsette skole start. De kom frem til at vi kunne velge om vi ønsket det eller ikke. Da han var langt fremme på noe og dårligere på andre ting men i normal siktet. Må legge til at grunnen vi ønsker utsatt skole start var, fordi han er født i siste uken i desember og ganske liten av vekst. Nå på skolen har det godt veldig fint med han. Utrolig skoleflink, maen han leker fortsatt kun med inneaktiviteter i SFO, slik som perling, puslespill eller gjør lekser. 

Anonymkode: 6d67b...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei vi måtte ha utredning da vi ønsket å utsette skole start. De kom frem til at vi kunne velge om vi ønsket det eller ikke. Da han var langt fremme på noe og dårligere på andre ting men i normal siktet. Må legge til at grunnen vi ønsker utsatt skole start var, fordi han er født i siste uken i desember og ganske liten av vekst. Nå på skolen har det godt veldig fint med han. Utrolig skoleflink, maen han leker fortsatt kun med inneaktiviteter i SFO, slik som perling, puslespill eller gjør lekser. 

Anonymkode: 6d67b...d77

Glemte å legge til at han har fått seg venner  men de aktivitetene gjør han fortsatt helst alene. Men viser de gjerne frem til andre. 

Anonymkode: 6d67b...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en normal gutt som muligens er svært intelligent.

Og det stemmer at barn flest ikke forstår ironi ordentlig før de er langt eldre (mellom 6- 9 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

barnehagen har tatt opp med oss at han ikke vil være med på fellesaktiviteter, og at han ikke er så flink til å leke med de andre barna. I tillegg har de tatt opp dette med manglende R og L-lyd..

Anonymkode: 7d45c...cfe

Evnerik. 

Anonymkode: 5ce68...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...