Gå til innhold

Søvnmangel


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye skal til før det blir farlig? 

Jeg har fått baby med kolikk, igjen. Har vært gjennom dette før, men nå er det to som skal passes på. Er så trøtt at jeg flere ganger daglig nesten faller overende. Hva kan jeg gjøre? 

Anonymkode: 26871...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du ikke kjører bil eller liknende skal det mye til at det blir livstruende, men det kan gi depresjoner mm.

Anonymkode: aea75...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye søvn får du? 

Anonymkode: 57cbb...bb3

5 timer, men en halvtime der, 20 minutter, en time, halvtime igjen osv. 

Anonymkode: 26871...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du alene med begge? Er eldste i bhg? Noen som kan passetrille e en tur o.l? Det er ikke bra å få så lite sammenhengende søvn over lengre tid! Akkurat hvor grensen går er nok veldig individuelt. Pleide du å sove mye før?

For at du skal føle deg litt bedre bør du i alle fall prøve å få noe avlastning. Og selvsagt sove når babyen sover. Dropp husarbeid og fancy middag, bestill pizza og legg lista lavt.

Anonymkode: b7653...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to eldste var dårlige på søvn, så jeg hadde bortimot 4 år der jeg aldri hadde mer enn 3 timer sammenhengende søvn. I perioder hadde jeg flere uker med kanskje 5 timer nattesøvn til sammen. Eldste sov omtrent ikke på dagtid og nr 2 sov bare 30 min i slengen, så jeg rakk knapt å legge meg på sofaen før hun var våken igjen.

Det var en tøff tid og jeg bare eksisterte. Lite sosialt liv, gjorde det som var nødvendig sammen med ungene, ellers ingenting. Kjørte minimalt med bil for jeg var så uoppmerksom. Husker svært lite fra denne perioden, det plager meg en del, for jeg føler jeg har gått glipp av deler av oppveksten deres, bl a nr 2 sin babytid. Og eldste fikk nok ikke alltid den oppmerksomheten og oppfølgingen han burde hatt.

Jeg hadde ikke jobb denne perioden, det hadde ikke gått. Jeg er på en måte glad jeg ikke hadde jobb, for vet ikke om jeg hadde blitt tatt seriøst nok av legen til å få sykmelding. Ble i hvertfall ikke møtt med forståelse de gangene jeg forsøkte å ta opp ungenes dårlige søvn.

Opplevde heller å få slengt mot meg at jeg kunne være deprimert og at det var grunnen til at jeg var trøtt og sliten. Jeg var ikke deprimert, det var jeg en periode for flere år tilbake og slik hadde jeg det ikke nå. Jeg svevde ikke på en sky av lykke heller, men det var pga jeg var trøtt og sliten, ikke depresjon. Ble altså ikke møtt med forståelse av lege/helsestasjon og det var nesten like tøft. Ikke at de nødvendigvis hadde hatt noen løsning, men hadde forventet litt kunnskap om det hvertfall.

Det er beintøft å gå med for lite søvn, spesielt når man har små barn å ta seg av og ta hensyn til. Men man kommer seg gjennom det også, jeg tenker ofte på hvor tøff jeg egentlig også var denne perioden, når det så som mørkest ut og jeg trodde at nå klarer jeg ikke mer, så klarte jeg å gå i kjelleren og finne ny styrke og pågangsmot. Og det hjelper meg fortsatt i vanskelige situasjoner, da tenker jeg tilbake og minner meg på at jeg er tøff og sterk som kom meg gjennom det den gang, dette klarer jeg. Så noe godt har det komt ut av det også.

Anonymkode: 89b3c...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er du alene med begge? Er eldste i bhg? Noen som kan passetrille e en tur o.l? Det er ikke bra å få så lite sammenhengende søvn over lengre tid! Akkurat hvor grensen går er nok veldig individuelt. Pleide du å sove mye før?

For at du skal føle deg litt bedre bør du i alle fall prøve å få noe avlastning. Og selvsagt sove når babyen sover. Dropp husarbeid og fancy middag, bestill pizza og legg lista lavt.

Anonymkode: b7653...8a7

Jeg er ikke alene, men med en mann som er mye borte så blir det likevel mye tid alene med begge. Eldste er i bhg, men det er mye gråt det timene på dagtid så sjelden mulig å få noe søvn på det tidspunktet. Jeg har ikke sovet en hel natt på to år, dvs siden eldste ble født. 

Avlastning blir vanskelig, men har gitt opp husarbeid og slikt. Det gjøres kun når babyen likevel er i sjal og skriker.

Anonymkode: 26871...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En løsning: Du må få avlastning!

Mannen må jobbe mindre en periode og dere må betale noen som kan passe minste så du får sove. Sjekk med helsesøster om det er homestart der dere bor, eller spør en nabo, student, assistent i størstedelen bhg eller noen andre du føler deg passe trygg på. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...