Gå til innhold

Dere som jobber i bhg.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På hvilken måte kan man jobbe med barnas språkutvikling ute? 

Om dere har feks samling ute, hvordan responderer barna da i forhold til inne? 

Er det noe andre forskjeller mellom barnas bruk av språket ute i forhold til inne?

 

Jobber med en oppgave på skolen, så fint om dere skriver om dere er ped.ledere, assistenter eller barne og ungdomsarbeidere. Om du kun vil svare på noe, så er det bedre enn ingenting 😉.

Anonymkode: 0e293...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barna er like aktive ute som inne, men vi kan få førstehånds erfaringer med andre begreper enn hva vi gjør inne, alt fra aktiviteter og det som finnes ute. Ped.leder 

Anonymkode: 3a068...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jobbe med barnas språkutvikling gjennom modellering, f eks i lek/rollelek eller i hjelp. 

Ulike omgivelser gir grunnlag for arbeid med ulike begreper. 

Språkutvikling i en til en relasjon eller mindre gruppe i lek, spontant ikke nødvendigvis planlagt opplegg. Sang, rim, regler. 

Alt er ikke planlagt, men en arbeider mye med språket i alle settinger. Språk er så mangt, vi har begrepsinnlæring, høffelighetsfraser som takk/ha det bra/ god morgen, vi har rollespill og innta en annen persons perspektiv og hvilket språk den har. 

Jeg tenker det er viktig at barna beveger seg i alle mulige omgivelser, fordi de gir ulikt grunnlag for spesifikk begrepsinnlæring. Språklæring er så utrolig mye videre enn bare begreper, og skjer i alle relasjoner med andre mennesker. Noe er god læring, noe er ikke. 

Samling ute har jeg ikke så gode erfaringer med, da barna vil være i leken. Dette er dog fra mitt første år i arbeid, og handlet mer om min manglende erfaring enn muligheten som finnes. Inntrykket mitt er at barna lærer/utforsker mer i egen valgt lek og at de voksne rullerer rundt slik at alle barn har voksenkontakt i løpet av økten. Samling er gjerne lettere inne, men har en et godt opplegg for samling vil det jo fungere. Å lese eventyr ute kan fungere hvis det er direkte knyttet til aktivitetene i for- og etterkant. Jeg tenker det er viktig med et godt planlagt arbeid. 

Anonymkode: bd215...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

.. har akkurat vært på kurs om dette 😂

Anonymkode: fd5d2...ae5

Kan du si noe om det ;) ?

Anonymkode: 0e293...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vygotsky og kontruvistisk læringsteori kommer jo godt inn her. Bae er heller ikke dum. Barna lærer språk ved å erfare og man erfarer ulike ting ute enn inne. Dersom de voksne kan nyttes som støttende stillas vil man kunne utvikle begrepsforståelsen til barna ved å førstehånds erfaringer ute. Barn lærer mye språk i lek også andre barn kan nyttes som støttende stillas og det vil derfor være hensiktsmessig at barna får leke med hverandre ute.

Anonymkode: 37598...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker det som inne med å benevne og prate om hva i gjør, hva vi ser osv (alt fra biler, busser, sommerfugler, farger, blomster, årstider, fugler som bygger rede, søppelbil osv). Handler mest om å være tilstede i barnas lek og følge deres initiativ.

Har også god erfaring med å henge opp laminerte bilder ute som barna peker på og vil snakke om. 

Samling ute har jeg så som så erfaring med. Noen av de små er mer interessert å løpe og leke når vi er ute, mens andre følger med. Best erfaring da med å ta med instrumenter ut, spille og synge sammen og bevegelsessanger. Ellers har vi fugleredehuske og har god erfaring med spontane sangssamlinger med en gruppe barn oppi der  

Pedleder på småbarn. 

Endret av Snøfnugget
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, skjotta skrev:

Hjemmeeksamen?

Nei, siste innspurt på bachelor skriving, så trenger noen innspill, som jeg kan vurdere å ta med i oppgaven. 

Anonymkode: 0e293...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...