Gå til innhold

Dere som har jenter, hva tenker dere om at de må gjøre førstegangstjeneste?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå er jo sesjon kjønnsnøytral og jentene kalles inn på lik linje. Blir dere mer engstelige for dem enn for guttene?

Anonymkode: 31dd0...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har jente, men dette har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Er vel ca 9-10 år til dette blir aktuelt for henne. Og jeg aner jo ingenting nå om hva hun vil da eller om ordningen fortsatt er slik da. 

Anonymkode: eaeec...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan da tenker du? Med tanke på voldtekter, seksuell trakassering o.l?

Jeg tenker at når alle, både gutter og jenter blir innkalt, så blir jo kjønnene fordelt. Altså, det er ikke bare noen få jenter og en masse gutter. For det har jo hatt noen uheldige utfall tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lys av hvordan nakenbading-saken ble håndtert og hvordan jenta ble hetset, så lenge det fortsatt er lov å føre bevis for offerets seksuelle vandel i voldtektssaker og de fleste som blir siktet for voldtekt blir frikjent, så lenge høyesterettsdommere og -advokater går ut i media og sier at voldtektsstraffene er for lange, kvinner sier "nei" for ofte, så lenge det foregår victim blaming og folk leter etter årsaker hos offeret på hvorfor hun ble voldtatt, så er jeg bekymret. Jeg ser ikke på alle menn som overgripere, men toleransen i likestillingslandet Norge i 2017 for seksuelle overgrep er for lav. Bare det at årets russesang om seksuelle overgrep mot barn blir tillatt spilt offentlig, at det er vanlig for russen å plukke opp 14-15 år gamle jenter, ha sex med dem, filme det og legge ut på nett (og da blir JENTA kalt hore, ikke noe galt med russeguttene lizzom), gjør at jenter i dag ikke har den tryggheten de fortjener å ha. For øvrig vil jeg oppfordre mine jenter til å ta høyere utdanning, og da blir innkalling til sesjon en mindre aktuell problemstilling.

Anonymkode: b112a...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hat både gutt og jente og tenker ikke noe mer over at jenta skal. Kan ha noe med at min mann har jobbet med elever i førstegangstjenesten i mange år med både gutter og jenter så jeg er vet mye om hva som skal skje. Han har vært i Forsvaret i 15 år så er vant med dette allerede. Tenker jentene har godt av dette på lik linje med gutta. 

Anonymkode: 37bee...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns ikke noe om det i det hele tatt. Tanken på å plassere min vakre jente i en leir med pubertale, underutviklede, maks kåte, ustyrlige gutter i den verste alderen, hvor driftene styrer og konsekvenstenking ikke eksisterer, er helt umulig for meg. 

Jeg regelrett HATER føkkings arbeiderpartiet om drev igjennom dette. Som om dette er likestilling???? Jeg VET at alle disse leirene IKKE er tilpasset begge kjønn, og at jentene blir undertrykket så det holder! 

Og dersom noen jenter sier i fra, hvem er liksom sjefen? En macho-mann som tenker "gutter er gutter", og med den klesstilen der/en så flørtete jente, kan hun ikke forvente noe annet. 

Er også rimelig sikker på at guttene ikke får noe opplæring i respekt for jenter men kun respekt for overordnede. 

Jeg kommer til å nekte deltakelse for min jente. Dette er ikke langt frem i tid for vår del og det er helt UAKTUELT at hun skal inn i militæret!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, mirakela skrev:

Jeg syns ikke noe om det i det hele tatt. Tanken på å plassere min vakre jente i en leir med pubertale, underutviklede, maks kåte, ustyrlige gutter i den verste alderen, hvor driftene styrer og konsekvenstenking ikke eksisterer, er helt umulig for meg. 

Jeg regelrett HATER føkkings arbeiderpartiet om drev igjennom dette. Som om dette er likestilling???? Jeg VET at alle disse leirene IKKE er tilpasset begge kjønn, og at jentene blir undertrykket så det holder! 

Og dersom noen jenter sier i fra, hvem er liksom sjefen? En macho-mann som tenker "gutter er gutter", og med den klesstilen der/en så flørtete jente, kan hun ikke forvente noe annet. 

Er også rimelig sikker på at guttene ikke får noe opplæring i respekt for jenter men kun respekt for overordnede. 

Jeg kommer til å nekte deltakelse for min jente. Dette er ikke langt frem i tid for vår del og det er helt UAKTUELT at hun skal inn i militæret!! 

Jepp, mange her mener at overnatting hos fast kjæreste ikke er OK, men å sove i telt sammen med 20 19-åringer er greit... Dessverre, blir overgrep ofte dysset ned, og jenta får skylda. Gutteklubben grei forsvarer hverandre og saken er plutselig ute av verden. Den norske drikkekulturen blant ungdom gjør det ikke noe særlig bedre heller, selv om de aller fleste tenåringsgutter ikke begår overgrep.

Anonymkode: b112a...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, mirakela skrev:

Jeg syns ikke noe om det i det hele tatt. Tanken på å plassere min vakre jente i en leir med pubertale, underutviklede, maks kåte, ustyrlige gutter i den verste alderen, hvor driftene styrer og konsekvenstenking ikke eksisterer, er helt umulig for meg. 

Jeg regelrett HATER føkkings arbeiderpartiet om drev igjennom dette. Som om dette er likestilling???? Jeg VET at alle disse leirene IKKE er tilpasset begge kjønn, og at jentene blir undertrykket så det holder! 

Og dersom noen jenter sier i fra, hvem er liksom sjefen? En macho-mann som tenker "gutter er gutter", og med den klesstilen der/en så flørtete jente, kan hun ikke forvente noe annet. 

Er også rimelig sikker på at guttene ikke får noe opplæring i respekt for jenter men kun respekt for overordnede. 

Jeg kommer til å nekte deltakelse for min jente. Dette er ikke langt frem i tid for vår del og det er helt UAKTUELT at hun skal inn i militæret!! 

Haha, så du bestemmer hva din 19-20 år gamle datter skal gjøre? Vil hun i militæret så drar hun i militæret, særlig om det blir sånn at flere og flere jenter skal i militæret så de blir en større prosentandel og kanskje flere av venninnene hennes skal...

Anonymkode: 1a5db...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prata om det i venninnegjengen min for kort tid siden, at veldig mange av oss og våre venner angrer på at de ikke reiste ut litt en periode som ung. Nå studerte jeg i en annen by, så jeg har jo vært litt ute på eventyr, men mange av mine venninner har aldri bodd noe annet sted enn i hjembyen. Gått på skole der, funnet mann der, og bare blitt der. Mange angrer på at de ikke ihvertfall tok et år på folkehøyskole for å bytte helt miljø og komme seg vekk et år. Stå på egne ben, oppleve litt eventyr.

Guttene har ihvertfall vært i militæret, så de har et år utenbys med nytt miljø, nye venner, klare seg sjøl og modnes litt år.

Tror alle har godt av det, komme seg langt vekk fra mammas trygge favn en periode. Så jeg kommer til å oppfordre mine barn til det, om det blir følkehøyskole, studier i en annen by eller militæret spiller ingen rolle, bare de får spredd vingene sine litt en stund.

Anonymkode: 1a5db...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, mirakela skrev:

Jeg syns ikke noe om det i det hele tatt. Tanken på å plassere min vakre jente i en leir med pubertale, underutviklede, maks kåte, ustyrlige gutter i den verste alderen, hvor driftene styrer og konsekvenstenking ikke eksisterer, er helt umulig for meg. 

Jeg regelrett HATER føkkings arbeiderpartiet om drev igjennom dette. Som om dette er likestilling???? Jeg VET at alle disse leirene IKKE er tilpasset begge kjønn, og at jentene blir undertrykket så det holder! 

Og dersom noen jenter sier i fra, hvem er liksom sjefen? En macho-mann som tenker "gutter er gutter", og med den klesstilen der/en så flørtete jente, kan hun ikke forvente noe annet. 

Er også rimelig sikker på at guttene ikke får noe opplæring i respekt for jenter men kun respekt for overordnede. 

Jeg kommer til å nekte deltakelse for min jente. Dette er ikke langt frem i tid for vår del og det er helt UAKTUELT at hun skal inn i militæret!! 

Lykke til med nektingen! Din datter er da myndig og du har ikke noe foreldreansvar lenger. Hvordan tenker du å gjennomføre den nektingen...?

Anonymkode: 7d182...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, mirakela skrev:

Jeg syns ikke noe om det i det hele tatt. Tanken på å plassere min vakre jente i en leir med pubertale, underutviklede, maks kåte, ustyrlige gutter i den verste alderen, hvor driftene styrer og konsekvenstenking ikke eksisterer, er helt umulig for meg.

Jeg regelrett HATER føkkings arbeiderpartiet om drev igjennom dette. Som om dette er likestilling???? Jeg VET at alle disse leirene IKKE er tilpasset begge kjønn, og at jentene blir undertrykket så det holder!

Og dersom noen jenter sier i fra, hvem er liksom sjefen? En macho-mann som tenker "gutter er gutter", og med den klesstilen der/en så flørtete jente, kan hun ikke forvente noe annet.

Er også rimelig sikker på at guttene ikke får noe opplæring i respekt for jenter men kun respekt for overordnede.

Jeg kommer til å nekte deltakelse for min jente. Dette er ikke langt frem i tid for vår del og det er helt UAKTUELT at hun skal inn i militæret!!

Men når denne ordningen gjelder for alle, så vil det jo bli flere jenter også. Da tenker jeg at kjønnsfordelingen utjevner seg, noe som vil minske risikoen for seksuell trakassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, mirakela skrev:

Jeg syns ikke noe om det i det hele tatt. Tanken på å plassere min vakre jente i en leir med pubertale, underutviklede, maks kåte, ustyrlige gutter i den verste alderen, hvor driftene styrer og konsekvenstenking ikke eksisterer, er helt umulig for meg. 

Jeg regelrett HATER føkkings arbeiderpartiet om drev igjennom dette. Som om dette er likestilling???? Jeg VET at alle disse leirene IKKE er tilpasset begge kjønn, og at jentene blir undertrykket så det holder! 

Og dersom noen jenter sier i fra, hvem er liksom sjefen? En macho-mann som tenker "gutter er gutter", og med den klesstilen der/en så flørtete jente, kan hun ikke forvente noe annet. 

Er også rimelig sikker på at guttene ikke får noe opplæring i respekt for jenter men kun respekt for overordnede. 

Jeg kommer til å nekte deltakelse for min jente. Dette er ikke langt frem i tid for vår del og det er helt UAKTUELT at hun skal inn i militæret!! 

Du godeste. Du bør virkelig søke informasjon. Og terapi.

Anonymkode: 31dd0...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen jenter, men om jeg får det noen gang må de inn hvis ordningen fortsatt er slik. Og vil de dra om det er frivillig får de selvfølgelig det. Per nå er de vel vernepliktige, og da kan vel ikke foreldre nekte på barnas vegne så framt det ikke er spesielle grunner til det? Eller har jeg helt misforstått verneplikten?

Edit: har lest på forsvaret sine sider, og ser at de ikke er vernepliktige før førstegangstjenesten mm. er gjennomført, men man må uansett gjennom førstegangstjenesten. Det er vanskelig å få innvilget fritak, og tviler på at mulighet for seksuelle overgrep er god nok grunn.

Endret av Salla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to jenter som begge er over 18. De bare skrev på innkalling/søknaden at de ikke var motivert (man kunne krysse av for sånt), og ingen av dem måtte avtjene verneplikten. Så man kan altså slippe hvis man ikke vil - det er ikke veldig strengt.

Anonymkode: 1e206...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mirakela skrev:

Jeg syns ikke noe om det i det hele tatt. Tanken på å plassere min vakre jente i en leir med pubertale, underutviklede, maks kåte, ustyrlige gutter i den verste alderen, hvor driftene styrer og konsekvenstenking ikke eksisterer, er helt umulig for meg. 

Jeg regelrett HATER føkkings arbeiderpartiet om drev igjennom dette. Som om dette er likestilling???? Jeg VET at alle disse leirene IKKE er tilpasset begge kjønn, og at jentene blir undertrykket så det holder! 

Og dersom noen jenter sier i fra, hvem er liksom sjefen? En macho-mann som tenker "gutter er gutter", og med den klesstilen der/en så flørtete jente, kan hun ikke forvente noe annet. 

Er også rimelig sikker på at guttene ikke får noe opplæring i respekt for jenter men kun respekt for overordnede. 

Jeg kommer til å nekte deltakelse for min jente. Dette er ikke langt frem i tid for vår del og det er helt UAKTUELT at hun skal inn i militæret!! 

Oh my lord. Krabb inn i det 20 århundrede da

Anonymkode: 5cace...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har to jenter som begge er over 18. De bare skrev på innkalling/søknaden at de ikke var motivert (man kunne krysse av for sånt), og ingen av dem måtte avtjene verneplikten. Så man kan altså slippe hvis man ikke vil - det er ikke veldig strengt.

Anonymkode: 1e206...47a

Det er vår erfaring også. Min 18-åring fikk brev om sesjon, svarte at hun ikke var motivert, og fikk beskjed om at hun ikke ville bli innkalt til sesjon. 

1 time siden, mirakela skrev:

Jeg syns ikke noe om det i det hele tatt. Tanken på å plassere min vakre jente i en leir med pubertale, underutviklede, maks kåte, ustyrlige gutter i den verste alderen, hvor driftene styrer og konsekvenstenking ikke eksisterer, er helt umulig for meg. 

Jeg regelrett HATER føkkings arbeiderpartiet om drev igjennom dette. Som om dette er likestilling???? Jeg VET at alle disse leirene IKKE er tilpasset begge kjønn, og at jentene blir undertrykket så det holder! 

Og dersom noen jenter sier i fra, hvem er liksom sjefen? En macho-mann som tenker "gutter er gutter", og med den klesstilen der/en så flørtete jente, kan hun ikke forvente noe annet. 

Er også rimelig sikker på at guttene ikke får noe opplæring i respekt for jenter men kun respekt for overordnede. 

Jeg kommer til å nekte deltakelse for min jente. Dette er ikke langt frem i tid for vår del og det er helt UAKTUELT at hun skal inn i militæret!! 

Så deilig med en ytre fiende som kan ta ansvar for alt ondt i verden! Føkkings arbeiderpartiet stod vel ikke for dette alene? Trodde ikke de hadde rent flertall? Og å kalle gutter i vernepliktig alder for pubertale? Man er vel ikke fortsatt i puberteten etter videregående? Jeg håper nesten at du får ta denne kampen fullt ut. Blir spennende å se hvordan forsvaret forholder seg til at mamma nekter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jenta mi til å takle kjempefint. Hun er tøff og kan stå opp for seg selv, så det blir en knall utfordring for henne.

Anonymkode: 901e9...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Haha, så du bestemmer hva din 19-20 år gamle datter skal gjøre? Vil hun i militæret så drar hun i militæret, særlig om det blir sånn at flere og flere jenter skal i militæret så de blir en større prosentandel og kanskje flere av venninnene hennes skal...

Anonymkode: 1a5db...08a

Hun vil ikke det... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oh my lord. Krabb inn i det 20 århundrede da

Anonymkode: 5cace...174

Seriøst? 

Du mener at kvinnediskriminering og mannsdominans er ikke-eksisterende i det 20 århundret? Jøss, det var et optimistisk syn. Dét skal du ha. Særlig med tanke på hvilken institusjon vi snakker om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Iiiiik skrev:

Det er vår erfaring også. Min 18-åring fikk brev om sesjon, svarte at hun ikke var motivert, og fikk beskjed om at hun ikke ville bli innkalt til sesjon. 

Så deilig med en ytre fiende som kan ta ansvar for alt ondt i verden! Føkkings arbeiderpartiet stod vel ikke for dette alene? Trodde ikke de hadde rent flertall? Og å kalle gutter i vernepliktig alder for pubertale? Man er vel ikke fortsatt i puberteten etter videregående? Jeg håper nesten at du får ta denne kampen fullt ut. Blir spennende å se hvordan forsvaret forholder seg til at mamma nekter. 

Når man ikke har andre argumenter så peker man gjerne på de som også var medskyldige, i stedet for å møte aurgumentene. 

Men, som flere sier her, er at det er veldig mange som slipper fordi de ikke er motivert. Det er bra. Da kan jeg jo nekte. For jeg har faktisk innflytelse på min datters valg, selv om hun er myndig. Ikke fordi jeg tvinger, men fordi hun hører på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mirakela skrev:

Når man ikke har andre argumenter så peker man gjerne på de som også var medskyldige, i stedet for å møte aurgumentene. 

Men, som flere sier her, er at det er veldig mange som slipper fordi de ikke er motivert. Det er bra. Da kan jeg jo nekte. For jeg har faktisk innflytelse på min datters valg, selv om hun er myndig. Ikke fordi jeg tvinger, men fordi hun hører på meg. 

Jeg orket ikke å argumentere på sak. Jeg er ikke enig med deg, men jeg tror ikke mine argumenter er relevante for deg, eller at vi hadde blitt enige ved å dele argumenter. Du argumenterte jo heller ikke på saken i seg selv, så derfor trodde jeg ikke du hadde fastsatt så strenge krav om saklighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mirakela skrev:

Og dersom noen jenter sier i fra, hvem er liksom sjefen? En macho-mann som tenker "gutter er gutter", og med den klesstilen der/en så flørtete jente, kan hun ikke forvente noe annet. 

Er det ikke  greit at jenter blir sett ned på som billige, horete feltmadrasser og det svake kjønn som skal utnyttes for det eneste de er gode for? Jeg synes ikke det, men noen barn lærer det av foreldre som skriver så nedlatende om det motsatte kjønn: 

1 time siden, mirakela skrev:

Tanken på å plassere min vakre jente i en leir med pubertale, underutviklede, maks kåte, ustyrlige gutter i den verste alderen, hvor driftene styrer og konsekvenstenking ikke eksisterer, er helt umulig for meg. 

 

1 time siden, mirakela skrev:

Er også rimelig sikker på at guttene ikke får noe opplæring i respekt for jenter men kun respekt for overordnede. 

Du er en dårlig ambassadør når det gjelder respekt for motsatt kjønn. Det er helt riktig at det ikke gis opplæring i respekt for det motsatte kjønn. Det skal man ha fått hjemmefra. Der stiller du rimelig svakt. Å ha så mangel på respekt for gutter som er 18 år gamle og forvente at din datter skal få det sjokkerer meg. Jeg avtjente verneplikten på Værnes. 4 jenter der  delte rom og hadde egen dusj. De misstrivdes like mye som meg som ikke var motivert. Ikke synd på dem heller. Kvinnelig løytnant som skrek i overkant mye kanskje for å hevde seg i et mannsdominert miljø.

Anonymkode: f167b...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Iiiiik skrev:

Jeg orket ikke å argumentere på sak. Jeg er ikke enig med deg, men jeg tror ikke mine argumenter er relevante for deg, eller at vi hadde blitt enige ved å dele argumenter. Du argumenterte jo heller ikke på saken i seg selv, så derfor trodde jeg ikke du hadde fastsatt så strenge krav om saklighet. 

Hm. Spesielt å ikke oppfatte argumentene: 

1. Leirene hvor militærtjenesten utføres er ikke tilpasset to kjønn. 

2. Jentene er ikke tilstrekkelig beskyttet mot seksuelle tilnærmelser. 

3. Eventuelle seksuelle tilnærmelser står i fare for å bli "dysset" ned pga det ikke finnes gode, kvalitetssikrede linjer for å melde i fra. 

4. Særlig (jenter modnes fortere) gutter i denne alderen har underutviklet frontal cortex, som påvirker konsekvenstenkingen. Den er vanligvis ikke fullt modnet før i 22-23 års alderen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...