Gå til innhold

Dere som har jenter, hva tenker dere om at de må gjøre førstegangstjeneste?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, mirakela skrev:

Nei, altså. Jeg taler her på vegne av henne, so to speak. Hun har ikke lyst i det hele tatt. Så jeg trenger ikke bestemme det over henne. Min datter og jeg vi pleier å løse ting i fellesskap, ofte gjennom samtale. Du burde prøve det. Vi er begge relativt oppegående og bryr oss om hverande; da finner vi ofte løsninger begge kan enes om. 

Du burde prøve det?

Hva i allverden er det for et svar?

Jeg oppdrar ungene mine til å ta egne valg, ikke til avklare med mamma om det er ok. 

Du burde prøve dét, på et eller annet tidspunkt blir hun drittlei av at mamma styrer livet hennes og vender deg ryggen. 

Anonymkode: 7195d...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Jeg tror at du kan være helt trygg på at mamma sin prinsesse slipper å stille i kongens klær. 

Forsvaret trenger selvstendige og trygge ungdommer. 

Haha. Godt svart. 😂😂😂

Anonymkode: 7195d...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Jeg tror at du kan være helt trygg på at mamma sin prinsesse slipper å stille i kongens klær. 

Forsvaret trenger selvstendige og trygge ungdommer. 

Enig. Takk for betryggenelsen. (Jeg forstår du forsøkte å være frekk, men hun ER prinsessen min og selv om hun er trygg og selvstendig, ønsker jeg henne det beste) Derfor burde ikke alle bli allment innkalt. Det burde være frivillig, slik som i Danmark. 

Men slik jeg forstår flere her inne, er det mer eller mindre frivillig i og med at de som er umotivert slipper. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, det er fint og flott med militæret og likestilling. Men som flere her påpeker, er det for tidlig å innføre verneplikt for kvinner før man har fått bukt med sextrakassering i militæret. Når tallene er slik de er i dag, er det ikke 100 % trygt. Og det er ikke bare snakk om voldtekter, men om sextrakassering generelt (verbal/nonverbal). Hadde dere ønsket at deres datter arbeidet et sted der hver 4. dame ble sextrakassert og mobbet? Tror ikke det. Jeg forstår at mange ønsker verneplikt for kvinner velkommen, men klarer ikke å forstå hvordan en mor kan være 100 % rolig for sin datter som skal inn i et opplegg der hver 4. dame opplever sextrakassering.

Anonymkode: b112a...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, mirakela skrev:

Nei, altså. Jeg taler her på vegne av henne, so to speak. Hun har ikke lyst i det hele tatt. Så jeg trenger ikke bestemme det over henne. Min datter og jeg vi pleier å løse ting i fellesskap, ofte gjennom samtale. Du burde prøve det. Vi er begge relativt oppegående og bryr oss om hverande; da finner vi ofte løsninger begge kan enes om. 

Du får det til å høres ut som om din datter må "klarere" ting med deg før hun gjør noe. Du høres kontrollende ut og hun uselvstendig. I tillegg er det kleint å omtale sin snart voksne datter som prinsesse.

Anonymkode: 7d182...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får det til å høres ut som om din datter må "klarere" ting med deg før hun gjør noe. Du høres kontrollende ut og hun uselvstendig. I tillegg er det kleint å omtale sin snart voksne datter som prinsesse.

Anonymkode: 7d182...8e2

Er det ikke Mrs. Marple som kalte hennes datter "prinsesse"? Du blander kortene her. Og når det gjelder Marple, så er hun jo belærende i alle tråder, trodde folk var vant til det og overså det.

Anonymkode: b112a...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke Mrs. Marple som kalte hennes datter "prinsesse"? Du blander kortene her. Og når det gjelder Marple, så er hun jo belærende i alle tråder, trodde folk var vant til det og overså det.

Anonymkode: b112a...507

HI sier i sitt svar; "hun ER prinsessen min". Ingen kortblanding.

Anonymkode: 7d182...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe å tenke på. Det er de som VIL som kommer inn, dersom de er godkjent. Min datter fikk inkalling, bare sendte en tilbakemelding og hun ville eller ikke. Og fikk brev i retur at hun slapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, mirakela skrev:

Enig. Takk for betryggenelsen. (Jeg forstår du forsøkte å være frekk, men hun ER prinsessen min og selv om hun er trygg og selvstendig, ønsker jeg henne det beste) Derfor burde ikke alle bli allment innkalt. Det burde være frivillig, slik som i Danmark. 

Men slik jeg forstår flere her inne, er det mer eller mindre frivillig i og med at de som er umotivert slipper. 

 

Min datter har to venninner som avtjener førstegangstjenesten nå, og begge stortrives. Den ene skal fortsette som befal, mens den andre gir seg og fortsetter utdannelsen som sivil. De er flotte, selvstendige, tøffe og flotte jenter som fint klarer seg unna mammas trygge fang. 

Hva har du tenkt å gjøre om/når jenta di blir russ da? Det er jo mye mer sexpress, overgrep og alkohol i russetiden enn i Forsvaret. Skal mamma være med og rulle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som sagt, det er fint og flott med militæret og likestilling. Men som flere her påpeker, er det for tidlig å innføre verneplikt for kvinner før man har fått bukt med sextrakassering i militæret. Når tallene er slik de er i dag, er det ikke 100 % trygt. Og det er ikke bare snakk om voldtekter, men om sextrakassering generelt (verbal/nonverbal). Hadde dere ønsket at deres datter arbeidet et sted der hver 4. dame ble sextrakassert og mobbet? Tror ikke det. Jeg forstår at mange ønsker verneplikt for kvinner velkommen, men klarer ikke å forstå hvordan en mor kan være 100 % rolig for sin datter som skal inn i et opplegg der hver 4. dame opplever sextrakassering.

Anonymkode: b112a...507

 

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som sagt, det er fint og flott med militæret og likestilling. Men som flere her påpeker, er det for tidlig å innføre verneplikt for kvinner før man har fått bukt med sextrakassering i militæret. Når tallene er slik de er i dag, er det ikke 100 % trygt. Og det er ikke bare snakk om voldtekter, men om sextrakassering generelt (verbal/nonverbal). Hadde dere ønsket at deres datter arbeidet et sted der hver 4. dame ble sextrakassert og mobbet? Tror ikke det. Jeg forstår at mange ønsker verneplikt for kvinner velkommen, men klarer ikke å forstå hvordan en mor kan være 100 % rolig for sin datter som skal inn i et opplegg der hver 4. dame opplever sextrakassering.

Anonymkode: b112a...507

Det er noe voldsomt skrudd i å frykte trakassering men ikke deployering.

Anonymkode: 31dd0...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som sagt, det er fint og flott med militæret og likestilling. Men som flere her påpeker, er det for tidlig å innføre verneplikt for kvinner før man har fått bukt med sextrakassering i militæret. Når tallene er slik de er i dag, er det ikke 100 % trygt. Og det er ikke bare snakk om voldtekter, men om sextrakassering generelt (verbal/nonverbal). Hadde dere ønsket at deres datter arbeidet et sted der hver 4. dame ble sextrakassert og mobbet? Tror ikke det. Jeg forstår at mange ønsker verneplikt for kvinner velkommen, men klarer ikke å forstå hvordan en mor kan være 100 % rolig for sin datter som skal inn i et opplegg der hver 4. dame opplever sextrakassering.

Anonymkode: b112a...507

Er mye seksuell trakassering i arbeidslivet også. Kanskje burde kvinner skjermes fra arbeidslivet og heller få borgerlønn?

Anonymkode: f720a...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg er glad for at mine barn vokser opp i en tid hvor det i større grad stilles like krav til dem uavhengig av kjønn. Og ikke minst at de får like muligheter.

 

Anonymkode: 0d65b...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt supert !

Jenta mi var i Garden for et år siden, hun har bare godt å si om året i militæret.

Selvsagt var rekruttskolen hard, men det å dele rom der de var 2 jenter og 6 gutter var bare topp.

Og det tok ikke mange dagene før de var gode venner, og nåde være dem/ de som prøvde å krumme et 

hår på disse jentene da.....

Hun vokste mye på dette året, og har med seg erfaringer om at jentene klarer det samme som guttene,

noe som kan være gull verdt i dette samfunnet 👍

Tror det er større sjanger for at jentene blir voldtatt ute på byen enn i militæret.

 

 

 

Anonymkode: afdc1...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.5.2017 den 18.23, Anonym bruker skrev:

Som sagt, det er fint og flott med militæret og likestilling. Men som flere her påpeker, er det for tidlig å innføre verneplikt for kvinner før man har fått bukt med sextrakassering i militæret. Når tallene er slik de er i dag, er det ikke 100 % trygt. Og det er ikke bare snakk om voldtekter, men om sextrakassering generelt (verbal/nonverbal). Hadde dere ønsket at deres datter arbeidet et sted der hver 4. dame ble sextrakassert og mobbet? Tror ikke det. Jeg forstår at mange ønsker verneplikt for kvinner velkommen, men klarer ikke å forstå hvordan en mor kan være 100 % rolig for sin datter som skal inn i et opplegg der hver 4. dame opplever sextrakassering.

Anonymkode: b112a...507

100% trygt og 100% rolig mor. Du setter lista litt vel høyt.

Livet er en seksuell overførbar sykdom som ender med døden. Det er risikofylt å stå opp på morgenen. Jeg er en mann som har opplevd seksuelle tilnærmelser fra en kvinnelig leder på arbeidsplassen. Jeg kan ikke avstå fra arbeidslivet av den grunn.

Anonymkode: f167b...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2017 den 19.26, Anonym bruker skrev:

Mens jentene kan sitte hjemme og strikke og lage mat. 

Anonymkode: 7d182...8e2

Det er forsket på og bevist at jenter ødelegger i militæret.

For det første er de fysisk svakere og tregere enn guttene. For det andre, distraherer det guttene (de føler de må forsvare jentene i større grad enn mannlige medsoldater, og blir distrahert og ikke gode soldater av det)

Anonymkode: 45bbd...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

100% trygt og 100% rolig mor. Du setter lista litt vel høyt.

Livet er en seksuell overførbar sykdom som ender med døden. Det er risikofylt å stå opp på morgenen. Jeg er en mann som har opplevd seksuelle tilnærmelser fra en kvinnelig leder på arbeidsplassen. Jeg kan ikke avstå fra arbeidslivet av den grunn.

Anonymkode: f167b...265

Nei, men du kan søke en annen jobb. Er du først i militæret, kan du ikke bare si opp og reise hjem. Du må være der i et helt år, med de samme menneskene. Og anonym c02 - det er ikke bevist noen ting. Under andre verdenskrig var de beste flyverne og snipere damer. Kvinnelige spioner er også som regel bedre enn de mannlige. Og distraherer guttene slik at de må forsvare jentene? Pøh. Riddertiden er forbi i 2017 altså. I USA, Israel og flere andre land er det mange kvinnelige soldater og befaler. Har ikke sett noe forskning på at militæret deres blir rasert av den grunn.

Anonymkode: b112a...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper hun vil. Samme med gutta mine. Utrolig mye moro man kan bli med på om man griper muligheten 

Anonymkode: 03c92...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...