Gå til innhold

Hvorfor ble BCG-vaksinen fjernet fra vaksinasjonsprogrammet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet?

Greit at den ble borte en stund da det var lite tuberkulose i Norge, men er det ikke rart den ikke tas inn igjen? Med økende resistensutvikling, migrasjon og reiseaktivitet skulle man tro den var aktuell for flere enn de som får den nå. En jeg kjenner jobber i perioder som frivillig tett på tuberkulosesmittede i en flyktningeleier i utlandet, og han måtte jobbe lenge for å få lov til å ta vaksinen. 

Anonymkode: 73770...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tuberkulose var utryddet i Norge, derfor ble den fjernet.

Hvorfor de ikke har gjeninnført den aner jeg ikke, nå er det jo tuberkulose her igjen.

Anonymkode: 90366...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det var lite tuberkolose som du sier. De som kommer hit fra utsatte land blir testet og/eller får den. Det koster jo enormt med penger å ha noe i programmet for alle.

Anonymkode: b862d...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tuberkulose var utryddet i Norge, derfor ble den fjernet.

Hvorfor de ikke har gjeninnført den aner jeg ikke, nå er det jo tuberkulose her igjen.

Anonymkode: 90366...04c

Tuberkulose har aldri vært utryddet i Norge. Her er grunnen til at vaksinen ble tatt ut av programmet (i tabloid versjon):

https://www.nrk.no/livsstil/kutter-ut-bcg-vaksinen-1.6256168

Anonymkode: b7b53...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tuberkulose har aldri vært utryddet i Norge. Her er grunnen til at vaksinen ble tatt ut av programmet (i tabloid versjon):

https://www.nrk.no/livsstil/kutter-ut-bcg-vaksinen-1.6256168

Anonymkode: b7b53...48f

Ikke utryddet?

"Norge ligger på bunnivå i verden i antall tuberkulosetilfeller. 300-350 personer får sykdommen hvert år, som regel etter smitte i et annet land."

Det er vel jevngodt med utryddet, hvis alle de smittede får det et annet sted.

Anonymkode: 49d93...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det var fordi den ikke var effektiv nok. Det koster masse for hver vaksine som inngår i grunnvaksinasjonsprogrammet, og da er det bedre å bruke midlene på mer effektive vaksiner.

Anonymkode: d3048...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hørt at det var fordi den ikke var effektiv nok. Det koster masse for hver vaksine som inngår i grunnvaksinasjonsprogrammet, og da er det bedre å bruke midlene på mer effektive vaksiner.

Anonymkode: d3048...11d

Den er jo beviselig effektiv hvis den har utryddet smitten. 

Men å vaksinere 50.000 barn hvert år for å forhindre 300 smittetilfeller er jo feil bruk av ressurser. Da bør jo heller de som skal ut og reise ta vaksinen.

Anonymkode: 49d93...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...