Gå til innhold

Tøybleier-erfaringer ønskes


Papillons

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å gå til innkjøp av tøybleier med trenger hjelp, erfaringer. Hvor mange bleier/innlegg trenger man? Skal gå for to i en. Hvor lenge kan skitten bleier ligge før de må vaskes?

All erfaring mottas mex takk :)

termin juin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

For en nyfødt må du regne med 12 bleiebytter per dag, så det er lurt å kjøpe nok til 2 dager slik at du har en dags bleier til vask/tørk om gangen. For en eldre baby bytter man litt sjeldnere.

Men du må ikke bruke 100% tøybleier. Selv om du bruker kun noen få per dag, vil du spare mye penger over tid. Og da kan du kjøpe færre bleier.

De burde ikke ligge lenge, det vil vokse mugg på bæsjebleiene på veldig kort tid. (Dette gjelder forøvrig alt av klær og kluter som blir gulpet på).

Så lenge du fullammer trenger du ikke å skylle bæsjebleiene, de kan puttes rett i vaskemaskinen. 

Anbefaler at du bruker engangsbleier om natten, siden tøybleier ikke er vanntette. Min erfaring er at de blir våte utenpå innen 2-3 timer.

Tøybleier passer som regel ikke til helt nyfødte babyer. De er for store, og det er ikke verdt det å kjøpe masse tøybleier i nyfødtstørrelse når de kun kan bruke dem i ca én mnd.

Jeg sparte uhorvelig mye penger på å kjøpe brukte tøybleier. Betalte ca 1/4-1/3 av ny pris. Og jeg solgte dem videre for samme pris, så jeg fikk dem egentlig gratis :)

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer veldig fint å bruke formsydde med ull på natt. Særlig med ullpysj utenpå. Jeg foretrekker å vaske hver andre til tredje dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Jeg har kjøpt bambusbleier med truse til å uten på det, da det er dette som har blitt anbefalt til bruk om natten. Mulig at vi går for engangsbleier i begynnelsen. Fikk noen engangsbleier til  babyshower.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...