Gå til innhold

Vaktnedgang og utslitt


Snøkule

Anbefalte innlegg

Hei kloke damer. Dette blir litt en utblåsning og litt ett innlegg hvor jeg ber om råd

Jeg er gravid i uke 11 nå, har vært kvalm siden uke 5. Oppkast hele dagen, alt jeg spiser gjør meg kvalm bortsett fra grønne epler og cola light.

Hjemme kan jeg håndtere kvalmen, men på jobb i helsevesen er det ikke mulig å legge seg ned etter hvert måltid så det har resultert i at jeg rett og slett ikke spiser mens jeg er på jobb. Så fra ynkelige 47 kg har jeg gått ned til 46kg!!

Jobber som vikar, men tjener godt. Har jobbet ca 120% det siste året.. saken er det at jeg ikke klarer skift-jobbing nå. Kroppen klarer ikke gå fra senvakt til tidligvakt, da er jeg så sliten at jeg må på toalettet å gråte flere ganger i løpet av arbeidsdagen. Vi har også en del utagering på min avdeling som jeg må skjermes fra, så har dårlig samvittighet for at jeg ikke kan dra min del av lasset. Så nå prøver jeg å jobbe halvparten av hva jeg har pleid å gjøre, men er så stresset ang utbetalingi permisjon at jeg presser meg selv til å jobbe mye mer enn jeg kjenner kroppen min klarer. den siste uken har jeg vært så sliten at jeg gråter store deler av dagen og er på det punktet at jeg nesten angrer på hele graviditeten. 

Er dessuten ett risikosvangerskap grunnet Help i tidligere svangerskap og en SA. 

Har ikke lyst til å gå til legen å be om en sykemelding, men forstår ikke hvordan jeg skal klare å fortsette slik jeg gjør nå. 

Har noen opplevd lignende og har noen råd til meg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå går jeg utfra at du har infomert leder siden du sier du må skjermes fra enkelte arbeidsoppgaver. Kan du ta en prat med leder og få arbeidsdagen mer tilrettelagt? Du kan f.eks si at du må ha litt lenger matpause, da du må slappe litt av etter du har spist.
Om du får deg en 20-30-40-50% sykemelding, så vil det kanskje ikke ha så mye å si for permisjonsutbetalingen?

Anonymkode: 3bc33...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har informert lederen ang skjerming, men tilrettelegging er ikke aktuelt desverre. Det er mange vikarer som vil ha vakter så hvis ikke jeg kan jobbe som vanlig, så velger de bare en annen til den vakten. Sjefen er veldig usympatisk og er mest opptatt av budsjett. 

Ang gradert sykemelding lar det seg ikke gjøre så lenge jeg ikke har fast stillingsprosent. Det er kun 100% eller ingenting hvis jeg skal ha utbetaling mens jeg er sykemeldt 😞 Men er på vei til legen nå, ser ut som det blir 100% sykemelding desverre.. i hvertfall til det værste av kvalmen har gitt seg. 

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå går jeg utfra at du har infomert leder siden du sier du må skjermes fra enkelte arbeidsoppgaver. Kan du ta en prat med leder og få arbeidsdagen mer tilrettelagt? Du kan f.eks si at du må ha litt lenger matpause, da du må slappe litt av etter du har spist.
Om du får deg en 20-30-40-50% sykemelding, så vil det kanskje ikke ha så mye å si for permisjonsutbetalingen?

Anonymkode: 3bc33...a8c

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres ut som min arbeidsgiver, er  vel tilfeldigvis ikke i Bergen dette her? 

Du må tenke på deg selv og barnet, det er det viktigste! 

Anonymkode: 11265...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det der høres ut som min arbeidsgiver, er  vel tilfeldigvis ikke i Bergen dette her? 

Du må tenke på deg selv og barnet, det er det viktigste! 

Anonymkode: 11265...d21

Haha, nei Ikke i Bergen 😂 Men vedder en ti'er på at du jobber i kommunen da! 

Ja må bare kaste inn håndkleet og tenke at det er viktigere med en frisk baby enn en fornøyd arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at du kan søke svangerskapspenger ved jobb i turnus?! Turnusjobbing ansees som risiko.

Selv jobber jeg og turnus, i helsevesenet, i et yrke som alene er anesett som risikoyrke (pga vold,smitte,løft mm). Og jeg er nå i mitt andre risikosvangerskap. Uavhengig av om sv.skapet hadde vært risikosvangerskap eller ei så hadde jeg gått på sv.penger f.o.m uke 16 (v norm sv.skap). I andre klinikker har man krav på tilrettelegging,uten økonomisk tap, Evt sv.penger hvis det ikke er mulig (feks kveld/natt jobb) 

 

Anonymkode: e7cd4...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at du kan søke svangerskapspenger ved jobb i turnus?! Turnusjobbing ansees som risiko.

Selv jobber jeg og turnus, i helsevesenet, i et yrke som alene er anesett som risikoyrke (pga vold,smitte,løft mm). Og jeg er nå i mitt andre risikosvangerskap. Uavhengig av om sv.skapet hadde vært risikosvangerskap eller ei så hadde jeg gått på sv.penger f.o.m uke 16 (v norm sv.skap). I andre klinikker har man krav på tilrettelegging,uten økonomisk tap, Evt sv.penger hvis det ikke er mulig (feks kveld/natt jobb) 

 

Anonymkode: e7cd4...540

Er det sant? Det viste jeg ikke engang! 

Fikk faktisk hastetime hos legen min i dag og endte opp med 4 ukers sykemelding. Har time på sykehuset om 10 dager, så regner med at de kan veilede meg litt bedre enn fastlegen kan. 

Takk for den informasjonen!

Vold, smitte og løft er jo noe jeg står i hver dag. I hvertfall vold og tunge løft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Snøkule skrev:

Er det sant? Det viste jeg ikke engang! 

Fikk faktisk hastetime hos legen min i dag og endte opp med 4 ukers sykemelding. Har time på sykehuset om 10 dager, så regner med at de kan veilede meg litt bedre enn fastlegen kan. 

Takk for den informasjonen!

Vold, smitte og løft er jo noe jeg står i hver dag. I hvertfall vold og tunge løft. 

Bare hyggelig. Om du går inn på nav.no og "svangerskapspenger" så står alt du trenger å vite, også "kriteriene" for å få det.

Lønn regnes ut på samme måte som sykepenger, forskjellen er at det skrives bare en søknad fra fastlege, deg og arbeidsgiver, og så slipper du dialogmøter etc (som du må ved sykemelding). I tillegg så slipper du å bruke opp sykepengetiden din (du har bare 12mnd i året, og det kan være kjekt å ha itilfelle feks komplikasjoner i forbindelse med fødsel...) 

lykke til :) 

Anonymkode: e7cd4...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare hyggelig. Om du går inn på nav.no og "svangerskapspenger" så står alt du trenger å vite, også "kriteriene" for å få det.

Lønn regnes ut på samme måte som sykepenger, forskjellen er at det skrives bare en søknad fra fastlege, deg og arbeidsgiver, og så slipper du dialogmøter etc (som du må ved sykemelding). I tillegg så slipper du å bruke opp sykepengetiden din (du har bare 12mnd i året, og det kan være kjekt å ha itilfelle feks komplikasjoner i forbindelse med fødsel...) 

lykke til :) 

Anonymkode: e7cd4...540

Takk for informasjonen 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...