Gå til innhold

Noen som vet noe om dette? Angående bytte av vakt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har byttet vakt fra en nattevakt på en lørdag mot dagvakt i morgen 1.mai. Var leders forslag siden det ikke var ledig nattevakt i helg innenfor samme lønnsperiode. 

Hvordan gir det utslag på lønn? Blir det regnet time mot time så jeg blir trukket 3 timer, og får jeg helligdagstillegget? 

Anonymkode: c09bd...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han var grei og lot deg bytte vakt og nå lurer du på om du får mer betalt?

Du får spørre sjefen din og så får du se om du får byttet vakt en annen gang.

Anonymkode: 26b49...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke trukket deg i lønn, de tre timene kan du jobbe inn senere. 

Helligdagstillegget skal du ha. 

Anonymkode: 995cc...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han var grei og lot deg bytte vakt og nå lurer du på om du får mer betalt?

Du får spørre sjefen din og så får du se om du får byttet vakt en annen gang.

Anonymkode: 26b49...bae

Tror ikke det blir problem altså, siden jeg stiller opp hver gang ved kriser og har MYE overtid. Og HUN gir ofte uttrykk for at hun setter pris på at jeg kommer på kort varsel. Man gir og tar, også i arbeidslivet.

Anonymkode: c09bd...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal sjølvsagt ha heilagdagstillegg for dei timane du jobbar.  Du hadde ikkje vorte trekt for timar på min jobb, men der er det kanskje skilnader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige hos oss er at man bytter vakt mot vakt,får trekk for de tilleggene man skulle hatt i den opprinnelige vakta og tillegg for den vakta man går. Evt timer pluss/minus havner i banken, i ditt tilfelle et par timer i minus, som du kan jobbe inn en annen gang. En sjelden gang, hvis det er helt krise, lar jeg være å legge minustimene i banken, som en ekstra belønning for at man er grei og tar ei vakt ingen andre vil ha. Det koster ikke jobben stort i rene penger, og gjør medarbeiderne mer fornøyd. Og arbeids/-byttevillig.😊

Anonymkode: 5be01...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil få lønn etter antall timer, og med de tilleggene du faktisk jobbet. Samme vil din kollega. 

Hun vil få natttillegget ditt, og du vil få søndagstillegget hennes. 

Du vil ikke få helligdagsgodtgjørsle når du er på jobb. Dette er jo for de som skulle vært på jobb, men mister en dag pga helligdag. 

Anonymkode: 6d455...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vil få lønn etter antall timer, og med de tilleggene du faktisk jobbet. Samme vil din kollega. 

Hun vil få natttillegget ditt, og du vil få søndagstillegget hennes. 

Du vil ikke få helligdagsgodtgjørsle når du er på jobb. Dette er jo for de som skulle vært på jobb, men mister en dag pga helligdag. 

Anonymkode: 6d455...bce

Den siste setninga forsto jeg ikke. Hellidagstillegg er for de som ikke er på jobb?? Hmmm..

Anonymkode: e9a0a...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den siste setninga forsto jeg ikke. Hellidagstillegg er for de som ikke er på jobb?? Hmmm..

Anonymkode: e9a0a...b2f

Hellidagstilleg er ekstra per time en faktisk jobber på rødedager. Akkurat som ettermiddagstillegget, kveldstillegget, og natttillegget er for de timene en faktisk jobber etter et visst klokkeslett. 

Helligdagsgodtgjørsle er det en får når en ikke jobber på rødedager. De som blir betalt etterskuddsvis i en faststilling, vil i mai, jul, påske etc få en lav månedslønn etter slike måneder, om de ikke får helligdagsgodtgjørsle, siden de ikke er satt opp på jobb. 

Dette kommer jo an på hvilken virksomhet det dreier seg om. 

 

Om HI forventet en arbeidsdag med natttillegg og en fridag med helligdagsgodtgjørsle, vil hun med denne løsningen få en fridag uten betaling, og en arbeidsdag med helligdagstillegg. Da vil hun sannsynligvis være dårligere økonomisk stilt enn med det opprinnelige opplegget. 

 

Jobber hun derimot en fast turnus vil en ikke normalt få helligdagsgodtgjørsle, men en får helligdagstillegget. Ekstra på de timene en faktisk er på jobb på en rød dag. 

Hvor stor forskjell det er mellom nattillegg og helligdagstillegg på HI din arbeidsdag vet jeg ikke. Tenker de mest aktuelle bransjene hvor slike ordninger slår inn er i mindre industri bedrifter, men også i pleie og omsorg sektoren. Siste har jo også ofte forskuddsbetaling og fastlønn, så kommer ekstra timetillegg på toppen. 

Anonymkode: 6d455...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å slippe en nattevakt er jo for mange et gode, i hvert fall midt i en langhelg. Å skulle få dette godet, samt å kreve de godene (vakttileggene) som følger med det opprinnelige vaktoppsettet, ville ikke gått i OUS i hvert fall. 

Turnusprogrammet i sykehuset regnet ut tillegg, og det var forskjell på en beordring og på et vaktbytte som skjer frivillig

Anonymkode: 6af99...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger en forskjell i om du byttet vakt fordi du ønsket det, eller om arbeidsgiver trengte det. Hvis du ble spurt om å bytte vakt fordi avdelingen trengte det skal du ha tillegg for forskjøvet vakt. Enten med kort eller langt varsel, avhenigig av når du ble varslet om byttet.

Anonymkode: 0b125...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...