Gå til innhold

Tenker du at folk som ikke har bil er fattige/har dårlig råd?💰🚙


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke når jeg ser på hva bilen koster meg... Spøk tilside, nei, det gjør jeg ikke. Men jeg stiller meg spørsmål om hvordan deres barn kan være med på fritidsaktiviteter, siden kjøring til kamper, stevner, etc er alles ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor på Grünerløkka, verken vi eller mange av våre venner har bil. Ingen av oss er fattige. Man klarer seg fint uten bil når man bor i Oslo sentrum.

Anonymkode: 1fd1f...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sug lut skrev:

Ikke når jeg ser på hva bilen koster meg... Spøk tilside, nei, det gjør jeg ikke. Men jeg stiller meg spørsmål om hvordan deres barn kan være med på fritidsaktiviteter, siden kjøring til kamper, stevner, etc er alles ansvar.

Det er vel avhengig av hvor nært man bor fritidsaktiviteter og ev. kollektivtransport? Jeg bor supersentralt i Oslo, og vi er mange som ikke har bil her. Har ikke kommet på at det skulle bety at vi er fattige!

Anonymkode: 7661f...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fattige, men heller ikke rike nok til å unne seg det. Alle har vel behov for bil innimellom for å gjøre hverdagen lettere? Ukeshandling? Besøke fam/venner som ikke bor i byen? Frakte ting som ikke er enkelt å ta med seg på offentlig transport, sammen med to små barn f.eks.? 

Anonymkode: 25ed4...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. 

Jeg bor nokså sentralt i Bergen og hadde klart men fint uten bil hvis jeg ikke hadde barn.  Bilen blir primært brukt i forbindelse med stor-handling og kjøring til og fra ungenes aktiviteter. Skal jeg noe som ikke involverer barn tar jeg normalt bussen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tenker ikke det.. 

Tenker heldige folk som slipper å fylle bensin når den er så dyr 😂😂

 

Spøk til side;

Man er litt avhengig av bil når man har barn føler jeg! 

 

 

Anonymkode: 38ecc...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, flere som bor i byn som ikke trenger bil. Hvordan de som bor mer landlig til som ikke har bil, forstår jeg ikke hvordan får hverdagslogistikken til å gå opp. Der er jeg mer tilbøyelig med å tro at de ikke har råd. 

Og hvis det er et aktivt valg å ikke ha bil, ikke forvent at andre kjører rundt på dine unger ifm fritidsaktiviter.

Anonymkode: 5b946...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke er en belastning for sine omgivelser med å trenge skyss til både barn og seg selv så får man gjøre som man vil. 

Jeg forstår at folk i storbyer ikke har bil da kollektivtilbudet er godt og parkeringsplasser er vanskeligere å finne. 

Rent personlig ser jeg ned på folk som ikke har bil og tenker at de nok er fattige. 

Anonymkode: 131ed...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker umiddelbart at de enten har dårlig råd eller er litt sære. ;) Men vet jo også at noen f.eks. ikke kan kjøre bil pga sykdom.

Men er det virkelig sånn at man MÅ ha bil om barna skal være med på fritidsaktiviteter? Det er vel ikke alle fritidsaktiviteter som har kamper, stevner osv? Jeg har bare små barn selv enda, men jeg var med på mye forskjellig da jeg var barn, og alt var i gangavstand. Det var svært sjelden vi reiste noe sted med disse fritidsaktivitetene, og når det skjedde så tok vi rutebuss eller leide inn en buss. Gjør man ikke sånt lenger? (Jeg var ikke med på håndball eller fotball da, har skjønt at det er mer reising der. Men det fins jo flere aktiviteter enn det.)

Anonymkode: 90c45...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tenker de er fornuftige, men kun om de ellers klarer seg selv! Da kan man feks mange steder nesten ikke ha barn for de kommer seg ikke på treninger etc uten å bli kjørt. Velger man som familie å leve uten bil fordi de er fornuftige og så må spørre alle andre om hjelp synes jeg de i det minste bør betale for seg! Har man ikke råd er det en ærlig sak! Si det og jeg hjelper gladelig gratis (men, da vil jeg ikke se deg med ny tatovering. Ny frisyre annenhver uke etc heller! Man prioriterer ungene først!)

Anonymkode: 8dce3...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor midt i Bergen sentrum og klarer oss fint uten bil, men jeg skal ikke stikke under en stol at det økonomiske også er en av grunnene til at vi har valgt å ikke ha det. 

I hverdagen er det ikke et savn men det skulle være totalt krise kan jeg spørre mine foreldre om å låne bilen deres (dette er noe som skjer svært sjeldent da vi ikke ønsker å være en byrde for andre pga noe vi selv har valgt). 

Om andre tenker at vi ikke har bil fordi vi er fattige bryr jeg meg ikke så veldig om, de får tenke det de vil. 

Anonymkode: 4c9bf...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, sug lut skrev:

Ikke når jeg ser på hva bilen koster meg... Spøk tilside, nei, det gjør jeg ikke. Men jeg stiller meg spørsmål om hvordan deres barn kan være med på fritidsaktiviteter, siden kjøring til kamper, stevner, etc er alles ansvar.

Må signere det siste. Det er helt greit at folk velger bort bil, for eksempel av miljøhensyn. Men det er ikke greit at de da snylter på andre, maser og forventer å bli kjørt overalt og sitte på for slikk og ingenting for "du skal jo samme vei uansett". Vel, har du valgt sykkel fremfor bil i hverdagen? Tråkk i vei! Det som er litt interessant, er at slike snyltere ofte ser ned på folk som kjører mye med bil siden de "forurenser" :D Enkelte steder i landet er det så å si umulig å få hverdagen til å gå opp uten bil. Velger du bilen bort, får du ta konsekvenser av det og ta føttene/sykkelen/skiene fatt. Ikke mas på andre om kjøring, henting og levering av ting og folk på døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kunne velge bort bil er i praksis kun mulig for dem som bor i en stor by med god kollektivtransport og/eller ikke har barn. Alle andre er enten nødt til å ha bil, velge barnas aktiviteter slik at det ikke er nødvendig med transport eller er rett og slett snyltere som forventer at barna deres får sitte på hver eneste gang.

Jeg kjenner 2 par som ikke eier bil, men de er sykkelentusiaster. De har sykkelvogn og kjører i 20 minus til barnehage. De sier selv at de ikke trenger bil nå, men at de etterhvert vil bli nødt å ha en tilgjenglig.

Anonymkode: 04d11...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker at de er heldige som kan klare seg uten bil :-)

tror folk tenker langt mer at jeg med mitt eldgamle vrak nok ikke har flust med penger.... det er en større markeing å kjøre rundt i gammel bil, enn å være til fots

Anonymkode: c31d8...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gammel bil. Så kanskje folk tenker jeg er fattig. Er alene og har ikke flust. Var uten bil i 2 år og det var ikke kjekt så valgte heller en billig. Bryr meg ikke om hva folk tenker jeg er. Er andre verdier som teller spør du meg. 

 

Msnge har ikke lappen heller.,

 

Anonymkode: e246b...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker umiddelbart at de enten har dårlig råd eller er litt sære. ;) Men vet jo også at noen f.eks. ikke kan kjøre bil pga sykdom.

Men er det virkelig sånn at man MÅ ha bil om barna skal være med på fritidsaktiviteter? Det er vel ikke alle fritidsaktiviteter som har kamper, stevner osv? Jeg har bare små barn selv enda, men jeg var med på mye forskjellig da jeg var barn, og alt var i gangavstand. Det var svært sjelden vi reiste noe sted med disse fritidsaktivitetene, og når det skjedde så tok vi rutebuss eller leide inn en buss. Gjør man ikke sånt lenger? (Jeg var ikke med på håndball eller fotball da, har skjønt at det er mer reising der. Men det fins jo flere aktiviteter enn det.)

Anonymkode: 90c45...638

Må og må. Men hvis barnet spiller fotball, håndball e.l så spilles det jo illevarslende hjemmekamper. Hvis du skal sitte på med noen andre til hver eneste bortekamp, kan det jo bli litt masete for andre. Vi bor i Oslo, og har jo godt kollektivtilbud, men å komme seg til og fra kamper på den andre siden av byen uten bil flere ganger i uka ville vært upraktisk. 

Har også barn som går langrenn, upraktisk å sette barna på bussen med skia under armen, og vi hadde nesten ikke kunne delta i renn uten bil. 

Anonymkode: 90449...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke! Vi har bil, og det syns jeg er fryktelig råflott. Vi bor sentralt i Oslo, og kunne veldig fint klart oss uten, men vi har valgt å unne oss luksusen. Et vennepar i nærheten bor i en stor og flott leilighet med takterrasse (da har man ikke dårlig råd), men har valgt bort bil. De klarer seg fint uten - og de har også barn. Mamma og stefar har fryktelig mye bedre råd enn oss, men eier heller ikke bil. De fleste av våre venner i Oslo klarer seg fint uten bil. 

For øvrig er jeg født og oppvokst i Oslo, og det var kun helt unntaksvis at pappa kjørte meg til og fra fritidsaktiviteter. Jeg reiste stort sett kollektivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må og må. Men hvis barnet spiller fotball, håndball e.l så spilles det jo illevarslende hjemmekamper. Hvis du skal sitte på med noen andre til hver eneste bortekamp, kan det jo bli litt masete for andre. Vi bor i Oslo, og har jo godt kollektivtilbud, men å komme seg til og fra kamper på den andre siden av byen uten bil flere ganger i uka ville vært upraktisk. 

Har også barn som går langrenn, upraktisk å sette barna på bussen med skia under armen, og vi hadde nesten ikke kunne delta i renn uten bil. 

Anonymkode: 90449...4f5

Illevarslende hjemmekamper faktisk :D:D You made my day!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må og må. Men hvis barnet spiller fotball, håndball e.l så spilles det jo illevarslende hjemmekamper. Hvis du skal sitte på med noen andre til hver eneste bortekamp, kan det jo bli litt masete for andre. Vi bor i Oslo, og har jo godt kollektivtilbud, men å komme seg til og fra kamper på den andre siden av byen uten bil flere ganger i uka ville vært upraktisk. 

Har også barn som går langrenn, upraktisk å sette barna på bussen med skia under armen, og vi hadde nesten ikke kunne delta i renn uten bil. 

Anonymkode: 90449...4f5

Dette (bortsett fra de illevarslende hjemmekampene). Det er jo mange idretter som innebærer en masse reising, og folk som alltid må sitte på fordi de "ikke trenger bil" er hatobjekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, sug lut skrev:

Dette (bortsett fra de illevarslende hjemmekampene). Det er jo mange idretter som innebærer en masse reising, og folk som alltid må sitte på fordi de "ikke trenger bil" er hatobjekter.

Sorry, var stavekontrollen som klinka til. Man kan ikke bare spille hjemmekamper, skulle det stå😜

Jeg tar gjerne med andre barn i bilen, men hadde nok likevel blitt irritert om det var noen som måtte sitte på hver eneste gang uten å bidra selv. Og dette er i Oslo, på bygda er det vel enda vanskeligere å være uten bil.

Anonymkode: 90449...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, sug lut skrev:

Dette (bortsett fra de illevarslende hjemmekampene). Det er jo mange idretter som innebærer en masse reising, og folk som alltid må sitte på fordi de "ikke trenger bil" er hatobjekter.

Helt enig. Når disse folkene i tillegg fremstiller seg selv som miljøhelgener fordi de har droppet bilen og "ikke forurenser", og ser ned på dem som kjører ungene deres til trening fordi de "forurenser", kjenner jeg at sympatien min for disse er ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, MrsRiddick skrev:

Helt enig. Når disse folkene i tillegg fremstiller seg selv som miljøhelgener fordi de har droppet bilen og "ikke forurenser", og ser ned på dem som kjører ungene deres til trening fordi de "forurenser", kjenner jeg at sympatien min for disse er ikke-eksisterende.

Hvor ofte opplever du egentlig dette? Jeg har aldri hørt om noen som holder på sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...