Gå til innhold

Sopp i tånegl hos barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min 11 åring har en tånegl som er tykk,sprø og helt hvit. Ser egentlig ut som den er på vei til å falle av snart. Har Googlet meg frem til at der mest sannsynlig er sopp. Har forstått det slik at man kan kjøpe noe på apoteket å smøre på. Har dere noen erfaringer i forhold til det? Eller er dette noe vi bør oppsøke lege for?  

Anonymkode: 7aac8...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet at det finnes noe, har vært borti det på jobb, men aner ikke om det er reseptbelagt, eller om det kan brukes av barn. Gå på apoteket og spør før du evt bestiller legetime.

Anonymkode: b2b19...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som inneholder soppdtepende midler (Loceryl) skal ikke brukes av barn under 18. Bør vurderes av lege. De andre midlene kan virke noe sopphemnende, sant at set tynner neglen og gjør det vanskeligere for sopp å leve der, men det er en langtekkelig prosess som må følges godt opp og er ikke garantert suksess. 

Sopp kan lettere sette seg i negler som er skadet (typisk for fotballspilleren og de som har mye trykk mot tærne), så det er ikke utenkelig at han har det. Kan også være psoriasis. 

Var jeg deg hadde jeg fått en henvisning til hudlege og tatt det derfra. 

Anonymkode: 347af...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd diverse av disse man skal pensle på gjennom årene, både med og uten resept uten at det har hjulpet noe. Fikk tilslutt tablettkur og legen min så det er som regel det som må til for å bli kvitt det.

Anonymkode: 37026...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som inneholder soppdtepende midler (Loceryl) skal ikke brukes av barn under 18. Bør vurderes av lege. De andre midlene kan virke noe sopphemnende, sant at set tynner neglen og gjør det vanskeligere for sopp å leve der, men det er en langtekkelig prosess som må følges godt opp og er ikke garantert suksess. 

Sopp kan lettere sette seg i negler som er skadet (typisk for fotballspilleren og de som har mye trykk mot tærne), så det er ikke utenkelig at han har det. Kan også være psoriasis. 

Var jeg deg hadde jeg fått en henvisning til hudlege og tatt det derfra. 

Anonymkode: 347af...111

Hun spiller fotball og har allerede skadet den andre stortåneglen så den ble helt blå og falt av. Og nå har hun tydeligvis fått sopp i den andre stortåneglen. Ganske sikker på at det er det og ikke psoriasis 👍 

H.i

Anonymkode: 7aac8...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har prøvd diverse av disse man skal pensle på gjennom årene, både med og uten resept uten at det har hjulpet noe. Fikk tilslutt tablettkur og legen min så det er som regel det som må til for å bli kvitt det.

Anonymkode: 37026...7fe

Men den tbl kuren er vel ikke anbefalt Før 12 år leste jeg. Holdt neglen din på å falle av? 

H.i

Anonymkode: 7aac8...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min negl holdt ikke på å falle av, men det var ikke på stortåa så den ble ikke utsatt for trykk eller skadet. Jeg gikk med dette i mange år pga det kunne ikke behandles når jeg prøvde å bli gravid, var gravid eller ammet. Godt mulig de midlene som virker ikke kan brukes av barn, det vet jeg ikke. Vet bare at disse pensle-på greiene ikke gir særlig effekt, noe legen min var enig i.

Anonymkode: 37026...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...