Gå til innhold

Diabetes type 2 noen her som har fått det i voksen alder?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mistenker at min samboer kan ha det, greit nok at han ikke får i seg noe voldsomt med drikke når han er på jobb og ikke drikker han kaffe, i den siste tiden har han drukket voldsomt med iskaldt vann når han kommer hjem fra jobb. Og da tenker jeg ikke på et par glass, i dag tømte han en  1 1/2 karaffel med vann før middag. Sover mye synes jeg også han gjør. Dette har pågått i 1 måneds tid og det står på nett at symptomene kan komme veldig snikende med dia type 2.  Ikke vil han oppsøke lege heller, kan jeg kjøpe urinstix på apotek å finne ut om han har mye sukker i urinen? Er det livsfarlig å ha dia type 2 uten å få behandling for det?

Anonymkode: aeb78...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du får kjøpt slike på apoteket, gjør det.

Men om dere har barn, da ville jeg brukt barna og farsrollen som argument for at han må komme seg til legen. Som far plikter han å ta ansvar for egen helse. De komplikasjonene som kan komme med en ubehandlet diabetes kan være alvorlige, og hemme ham både i farsrollen og partner og også mtp. jobb.

Ellers går det også an å kjøpe blodsukkermåler på apoteket, det er kanskje det beste. Et lite stikk i fingeren, gjerne før og etter måltid - les deg opp på nett hvor lenge før og etter man bør gjøre det.

Anonymkode: 280da...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann fikk det i trettiårene. Mye trøtt , ujevn i humøret , sliten , trøbbel med synet , så kom tørsten og hyppige do besøk.  Alle disse symptomene kom på veldig kort tid. Gikk til legen og ble sendt rett på sykehus og satt på medisiner. Var et skikkelig slag i trynet for han , men han taklet det godt. Etter 5 måneder var han fri for både insulin og tabletter. Lever et godt og aktivt liv nå med masse energi , lever på et lavkarbo kosthold , noe som fungerer godt for han. Dette er kort versjonen da 

Anonymkode: 27e7b...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min mann fikk det i trettiårene. Mye trøtt , ujevn i humøret , sliten , trøbbel med synet , så kom tørsten og hyppige do besøk.  Alle disse symptomene kom på veldig kort tid. Gikk til legen og ble sendt rett på sykehus og satt på medisiner. Var et skikkelig slag i trynet for han , men han taklet det godt. Etter 5 måneder var han fri for både insulin og tabletter. Lever et godt og aktivt liv nå med masse energi , lever på et lavkarbo kosthold , noe som fungerer godt for han. Dette er kort versjonen da 

Anonymkode: 27e7b...023

Lavkarbo?, men får han ikke lavt blodsukker av å leve kun på det? Men det var jo bra det gikk bra med han og at han ikke trenger å ta medikamenter, men må passe på kostholdet.

Anonymkode: aeb78...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo vil stabiliserer blodsukkeret. Det er karbohydrater som gjør diabetespasienter syke, unngår man det meste av karbohydrater holder de fleste seg symptomfrie og greier å ha et stabilt blodsukker. Kroppen trenger ikke mye karbohydrater, og man får jo i seg noe også på lavkarbokosthold via bl.a. grønnsaker og bær.

Anonymkode: 280da...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke for lavt blodsukker nei, blodsukker vennlig kost gir stabilt sukker. Legene ville han skulle leve på et kosthold med mye kornprodukter, poteter og frukt, og blodsukkeret hans var som en jojo. Fikk seg time hos en lege på et annet sykehus og ble anbefalt å prøve lavkarbo ( mange varianter , og han lever ikke på en variant med masse fett men spiser sunne kilder til fett) Og det gjorde susen gitt! Må selvfølgelig være nøye Resten av livet. 

Anonymkode: 27e7b...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde. Var slapp og følte meg energiløs. Hadde aldri så høyt blodsukker at jeg fikk ordentlige symptomer. Men dia 2 hadde jeg. 

Jeg gikk ned 17 kg på 6-8 mnd ved å endre  kostholdet, begynte å trene og jeg ble "friskmeldt" året etter. Måler hba1c en gang pr år og det er fint. Gjør ikke spesielt mange kostendringer, så lenge jeg holder meg trent og sprek ser det ut til at jeg er frisk. 

Anonymkode: 8fd12...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en liten mulighet for at det kan være diabetes 1 også. Vet om en voksen mann på 40 som fikk det brått. Bestill legetime for ham, og insister.

Anonymkode: c6787...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...