Gå til innhold

Begravelse, får man fri fra jobb i staten?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Får man fri for å gå i begravelse til sin svigerinnes mor når man jobber i staten?

Anonymkode: e09ea...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke nødvendigvis. Kan vel være mor til hun som er gift med din bror?? 

Anonymkode: e5c65...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det rette linjer. MEN vi får innvilget fri uten lønn for ALLE begravelser, hvis ikke man har én i uka da. 

Anonymkode: e1c9f...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri opplevd å ikke få fri med lønn for å gå i begravelse uansett om jeg har jobbet privat eller offentlig, og uansett hvem som begraves. 

Man går ikke i begravelse for å få fri, så der syns jeg faktisk at arbeidsgiver kan være raus uansett hva lovverket sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får fri til alle begravelser, men trolig perm uten lønn hvis det er "tanta til naboen" som er død.

Jeg har alltid hatt rause sjefer. Fått fri med lønn uansett hvilken begravelse jeg har vært i.

Anonymkode: 8f340...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber kommunalt, får fri med lønn for opp- og nedstigende linje samt søsken og tilsvarende i partners familie. For andre begravelser fri uten lønn, men det forutsetter at vikar kan skaffes. Noe som stort sett ordner seg, men i perioder med mye sykemelding blir det ikke innvilget. Jobben må gjøres av noen.

Kjenner flere i statlig sektor som har det likt 

Anonymkode: 74ad3...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri medlemmer bare til nærstående står det i vår personalhåndbok (staten). Men jeg fikk fri med lønn for å være barnevakt til mine nevøer i deres bestefars begravelse (min søsters svigerfar). 

Anonymkode: a5a67...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle arbeidsgivere som liker å være rause, noen vil bare følge regler uansett og ikke vise skjønn. Min arbeidsgiver tok til og med avspaseringstimene mine fordi jeg ble stående fast i kø pga ulykke. Selvom jeg ellers aldri kommer for sent og alltid strekker meg langt og gjør mye ekstra når jeg har tid til overs. 

Anonymkode: 0da5c...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye synsing her. Her er fasiten: "Når viktige velferds- og omsorgsgrunner2 foreligger, kan en arbeidstaker tilstås velferdspermisjon med lønn i inntil 12 arbeidsdager."

https://lovdata.no/dokument/SPH/sph-2017/kap7#kap7.3.22

Tidlligere var det sentrale regler om hvem du kunne få fri til å gå i begravelse til. Nå kan du utmerket godt få fri for naboens begravelse, eller en god venninne.  Dette vurderes i hvert enkelt tilfelle. Evt. detaljerte regler avtales av partene lokalt (arbeidsgiver og de tillitsvalgte). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...