Gå til innhold

Tro hva lærerne tenker om mine barns nister?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er jo mange som legger merke til om barna får med seg fristende, næringsmessig sammensatte og gode nister. Det er et slags statussymbol har jeg skjønt. 

Barna her hadde skolefrukt, jeg lagde matmuffinser, omeletter og innbydende sanwicher med godt pålegg, salat, paprika o.l. samt perletomat, knaskerøtter, nøtter m.m. 

Nå er det stopp her i huset. Skolefrukten er avbestilt og ungene smører matpakka selv (jeg koker egg og lager omelett om de vil), men det blir stort sett to grove skiver med servelat/makrell i tomat eller svartpølse. Skikkelig stusselig mao. 

Hvorfor? Kanskje skolen tror det er dårligere stilt i hjemmet. Lærerne pleide faktisk å kommentere at ungene hadde med seg så god og variert lunsj. Årsaken er faktisk at vi kastet enorme mengder mat. Skolefrukten ble med hjem fordi den var stygg eller de ikke likte den. Alt grønt ble plukket av skiva og omeletten ble igjen i matboksen selv om de elsker omelett. Matmuffins er visst heller ikke godt når den er kald. Dessuten har de ikke tid til å spise maten, å komme seg ut er viktigere. Ikke er det fristende å spise svett mat når de kommer hjem fra skolen heller... 

Så jeg ga opp! Nå passer jeg på at de får i seg en god frokost, de spiser nå opp lunsjen sin, og får i seg frukt, grønt og variert med mat hjemme. 

Vet det er et poengløst innlegg, men lunsjen forteller ikke hele sannheten om matinntaket i hjemmet slik mange later til å tro. 

Anonymkode: 442ed...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lærerne reagerer hvis barnet IKKE har med seg mat. To skiver med pålegg er helt topp! 

Anonymkode: 085a7...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg: Så lenge elevene har med seg mat, og det ikke er en kald McDonalds-burger eller kjeks, så bryr vi oss ikke det minste. Vi har nok annet å gjøre.

Anonymkode: 1607d...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine nekter å ha med egg/omelett. De andre ungene kommenterer og sier det lukter promp😆

 

Anonymkode: e0171...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker høyere om de som har med seg brødskive med gulost og salami ,enn de med fancy lunsjer.

Anonymkode: a5cc7...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det viktigste å sende med noe barna faktisk spiser (og som er sunt nok), og jeg bruker ikke en eneste kalori på å tenke på hva lærerne eller de ansatte i barnehagen måtte tenke. 

Min eldste likte at det var litt stæsj i matboksen, og helst ikke brødskiver. De yngre foretrekker brødskiver med enkelt pålegg. Gjerne ost. Da får de det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Darwinia:-)

Synes du gjør det rette. Å kaste mat for at ungene skal ha fancy niste (som ikke spises) er faktisk ikke ok. Eldste jenta mi fortalte at hun hadde fått skryt for at hun alltid hadde så sunn niste. Hun får to skiver grovbrød med sunt pålegg, litt oppskåret frukt eller grønnsaker og skolemelk.  Easy does it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo mange som legger merke til om barna får med seg fristende, næringsmessig sammensatte og gode nister. Det er et slags statussymbol har jeg skjønt. 

 

 

Anonymkode: 442ed...e8e

Her snakker bare mindreverdighetsfølelsen din.

Anonymkode: 26926...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her snakker bare mindreverdighetsfølelsen din.

Anonymkode: 26926...643

Nei da, det føles bra å ikke kaste så mye mat i søpla, men både her inne, av lærere og foreldre har jeg overhørt snobbete forhold til matpakke. Da er det fort gjort å bli litt påvirket og hive seg på, slik jeg gjorde. Jeg tok bare til fornuft...

Grunnlaget for innlegget var at en (lærer) her inne kommenterte at hun så på matpakken til enkelte elever at det var litt snaut ned penger i hjemmet. Det fikk meg bare til å undre hva lærere som før har kommentert de flotte matpakkene våre tror om vår økonomi basert på matpakkene de har nå. Men sånn egentlig er det irrelevant...

 

Hi

Anonymkode: 442ed...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei da, det føles bra å ikke kaste så mye mat i søpla, men både her inne, av lærere og foreldre har jeg overhørt snobbete forhold til matpakke. Da er det fort gjort å bli litt påvirket og hive seg på, slik jeg gjorde. Jeg tok bare til fornuft...

Grunnlaget for innlegget var at en (lærer) her inne kommenterte at hun så på matpakken til enkelte elever at det var litt snaut ned penger i hjemmet. Det fikk meg bare til å undre hva lærere som før har kommentert de flotte matpakkene våre tror om vår økonomi basert på matpakkene de har nå. Men sånn egentlig er det irrelevant...

 

Hi

Anonymkode: 442ed...e8e

Jøss, kan man se det på en matpakke altså. Litt synsk den læreren kanskje

Anonymkode: 6478f...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så om læreren tror dere har dårlig råd?

Sønnen min har alltid med seg tre brødskiver med leverpostei. Det er det han vil ha.

Har ikke ofrer hva andre mener om det en tanke engang. Og HVIS lærere eller andre innbilder seg at de kan trekke noen som heldt konklusjoner ut av min sønns matpakke, så er det jo bare stor humor og ikke noe jeg trenger å bry meg med.

Anonymkode: 43750...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får med seg noe ved siden av brødskivene. De liker å få" dessert " ,som de kaller det. 

Sender med Feks: peanøtter med skall, cherrytomater,sukkererter , små salamipølser, osteterninger,egg, agurk/gulrotstaver, frukt og bær. Yoghurtpose eller smoothie

De har nisteboks med skiver under lokket og 3 rom på toppen. En til drikkeflaske og to små til snacks.

alltid tom boks hjem igjen

hadde det blitt kastet,hadde jeg kuttet ut, som deg😊

Endret av skinnfilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller læreren blir lei av alle ungene som har med seg så mye dill i matboksen at de ikke rekker å spise ferdig. 

Anonymkode: d0a76...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei da, det føles bra å ikke kaste så mye mat i søpla, men både her inne, av lærere og foreldre har jeg overhørt snobbete forhold til matpakke. Da er det fort gjort å bli litt påvirket og hive seg på, slik jeg gjorde. Jeg tok bare til fornuft...

Grunnlaget for innlegget var at en (lærer) her inne kommenterte at hun så på matpakken til enkelte elever at det var litt snaut ned penger i hjemmet. Det fikk meg bare til å undre hva lærere som før har kommentert de flotte matpakkene våre tror om vår økonomi basert på matpakkene de har nå. Men sånn egentlig er det irrelevant...

 

Hi

Anonymkode: 442ed...e8e

Litt ensporet av en lærer å tro at matpakka nødvendigvis gjenspeiler familiens økonomi og ikke like gjerne elevens smak. Jeg husker jeg hatet fancy matpakker som barn fordi de ga uønsket oppmerksomhet fra kjipinger i klassen. To skiver med leverpostei var grått og kjedelig nok til å gå under mobberadaren, og smakte helt greit selv etter noen timer i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min har altid med 4 skiver med leverpostei. ...det er det eneste han vil ha med. ..frukt vil han bare ete heime. ..søstera elsker å ha med pastasalat, oppskåret frukt og grønnsaker osv. ...og så lenge det er det han ønsker så er det greit. .læreren må jo snart begynne å lure om meg bare har leverpostei 😁har fult kjøleskap og fullt med frukt og grønnsaker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei da, det føles bra å ikke kaste så mye mat i søpla, men både her inne, av lærere og foreldre har jeg overhørt snobbete forhold til matpakke. Da er det fort gjort å bli litt påvirket og hive seg på, slik jeg gjorde. Jeg tok bare til fornuft...

Grunnlaget for innlegget var at en (lærer) her inne kommenterte at hun så på matpakken til enkelte elever at det var litt snaut ned penger i hjemmet. Det fikk meg bare til å undre hva lærere som før har kommentert de flotte matpakkene våre tror om vår økonomi basert på matpakkene de har nå. Men sånn egentlig er det irrelevant...

 

Hi

Anonymkode: 442ed...e8e

Hæ? Hva? Jo flottere matpakke man har jo mere penger har man i banken? Hva? 😂😂😂jeg ler meg ihjel! Jeg har 3 mill på bok, men barnet mitt får en skive salami på brødskiva. Klarer ikke tro på at lærerer tror at man er dårlig stilt utifra matpakken ! 😂     !  Fins dessverre noen unntak selvfølgelig. Noen har ikke råd til mat

Anonymkode: a5cc7...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...