Gå til innhold

Stemors plass i konfirmasjon


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er stemor til en super gutt som skal konfirmeres til høsten :) Han og jeg har et veldig godt forhold, liker å tilbringe tid sammen, har mye intern humor, og generelt veldig god stemning. Dessverre er det ikke like god stemning mellom meg og moren. Kort fortalt så ble hun gal av sjalusi da jeg og min mann møttes og giftet oss, tiltross for at det var hun som gikk fra han noen år tidligere. Sjalusien ble også flyttet over på barnet etterhvert, da hun skjønte at gutten trives så godt med meg i familien. Ikke en ideell situasjon med andre ord. 

Men over til saken - gutten skal jo konfirmeres :) Hvor bør jeg stå oppe i alt dette? Mtp bordplassering, ansvar, tale etc? Jeg har ikke noe stort ønske om å stikke meg frem, bare så det er sagt, men vil være der slik det "passer seg naturlig"..

Anonymkode: d391e...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tror jeg mor, far og konfirmanten selv klarer å finne ut av. Så det trenger ikke du tenke på mener jeg...

Anonymkode: 0f2d9...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et godt forhold til hverandre , men vi satt i E formasjon

konfirmant i midten foran , mor og far på hver side og stemor/far ved siden av der. 

Men om du ikke skal bære med på planlegging ect ,så setter du deg der det er bordkort. 

Ikke lag noe styr av det, bare vær til stede for gutten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme svar som ovenfor her. Dette er ikke noe du skal legge nesen din bløt i, samme hvor godt forholde dere har. Men her har vi kjørt mor, far og søsken på fellebord. Deretter besteforeldre, tanter/ onkler og faddere. Så kommer resten av råklet :D

Anonymkode: b5ebd...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående bordplassering så gjorde vi det slik da jeg ble konfirmert jeg (og senere mine søsken) satt med sine foreldre på hver sin side og så hadde de sin nye partner ved siden av seg igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble plassert ved eget bord ute sammen med barn mellom 6-14 år. Siden mor til konfirmanten anså meg som et "barn" (jeg er en del yngre enn henne). Vi som satt ved dette bordet fikk ikke "lov" til å gå inn i hovedlokale og "forstyrre". Mors nye mann satt ved hennes side.

Anonymkode: 9a99b...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble plassert ved eget bord ute sammen med barn mellom 6-14 år. Siden mor til konfirmanten anså meg som et "barn" (jeg er en del yngre enn henne). Vi som satt ved dette bordet fikk ikke "lov" til å gå inn i hovedlokale og "forstyrre". Mors nye mann satt ved hennes side.

Anonymkode: 9a99b...420

Og dette fant du og mannen din dere i? Hva faen?

Anonymkode: f7065...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og dette fant du og mannen din dere i? Hva faen?

Anonymkode: f7065...8a4

Hva ellers skulle jeg har gjort da? Laget baluba foran konfirmanten og alle gjestene?

Anonymkode: 9a99b...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss var vi uformelle. Konfirmanten satt sammen med sine venner og alle var vel fordelt utover et bord. Syns ikke formelle plasseringer har noe å gjøre i en konfirmasjon. Kanskje mer i et bryllup. 

Jeg satt sammen med min mann og hennes far satt sammen med sin kone. Fungerte utmerket. 

Husker i min konfirmasjon. Jeg måtte sitte øverst ved bordet, med mine to bestemødre på hver siden. Ble ikke utvekslet mange ordene under middagen, gitt. Utrolig kleint. Ikke hadde mine bestemødre noe til felles å snakke om heller. 

Anonymkode: 98b0c...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva ellers skulle jeg har gjort da? Laget baluba foran konfirmanten og alle gjestene?

Anonymkode: 9a99b...420

Mannen din kunne tatt sin eks grundig for seg på tomannshånd og fått fikset opp i det umiddelbart.

Jeg hadde aldri funnet meg i å bli ydmyket på den måten.

Anonymkode: f7065...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samme svar som ovenfor her. Dette er ikke noe du skal legge nesen din bløt i, samme hvor godt forholde dere har. Men her har vi kjørt mor, far og søsken på fellebord. Deretter besteforeldre, tanter/ onkler og faddere. Så kommer resten av råklet :D

Anonymkode: b5ebd...98c

Legge nesen i bløt. Kniiis😂😂😂

Anonymkode: 6ee31...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjon neste uke

Mor og far har planlagt og organisert, mest mor. På innbydelsen står alle fire navn (far, stemor, mor og stefar inviterer til guttens konfirmasjon). 

Hesteskobord, gutten sitter med mor på ene side og far på andre, så kommer steforeldre også besteforeldre. 

Mor skal holde tale, stemor har laget en fotobok med "forord" istedenfor tale og noen ord til gutten gjennom hele boken 

Alle fire har et godt forhold til hverandre. 

Anonymkode: 00662...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det mest naturlige er om steforeldrene sitter ved siden av sine ektefeller og ellers ikke gjør så mye av seg. Tale fra stemor er unødvendig når klimaet ellers ikke er så godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etiketten sier konfirmant i midten med mor og far på hver side med sin partner ved sin side,så besteforeldrene osv osv. 

Anonymkode: 0f6d2...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det også helt uformelt. Folk fikk sitte hvor de ville så mangler konfirmanten innom de fleste i løpet av dagen. Det endte med besteforeldre alle sider ved et bord og alle foreldre og besteforeldre ved et bord og konfirmanten startet med foreldre men var vel innom alle bord. Vi har hatt moderat samarbeidsklima. Men på konfirmasjonsdagen var det konfirmanten i fokus og våre interne ting satt til siden.

Vi hadde ikke langbord, men store runde bord i halvmåne sirkel i lokalet. Tror alle trivdes.

Anonymkode: 19307...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva ellers skulle jeg har gjort da? Laget baluba foran konfirmanten og alle gjestene?

Anonymkode: 9a99b...420

Din mann har tydeligvis høy respekt for deg. Det må jo være godt å vite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Evablaum skrev:

Din mann har tydeligvis høy respekt for deg. Det må jo være godt å vite. 

Vel, hvis jeg og mannen hadde laget bråk med mor til konfirmanten under konfirmasjonen, burde egentlig begge to ha sittet ved barnebordet. Han tok for seg eksen etterpå, så det fikk en reaksjon. Der og da var det viktig å gjøre dagen fin for konfirmanten. Men du slenger jo dritt i korte setninger over hele forumet bare for moro skyld, så akkurat der er jeg ikke overrasket.

Anonymkode: 9a99b...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...