Gå til innhold

Går barnløshet nå i arv?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mange ufrivillig barnløse kan i dag kan få barn ved hjelp av IVF/prøverør. Er dette problemer som da kan gå i arv? Før var det survival of the fitest. Naturlig seleksjon (beklager den litt teoretiske fremstillingen). Jeg har stor forståelse for at man ønsker barn. Spørsmålet er om dette er en genetisk bakside ved dette. Den medisinske utviklingen blir stadig bedre, men blir genmassen i den vestlige verden bedre om "alle skal med"? og alle skal ha barn.

Anonymkode: 95a1a...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva snakker du om? Bedre? Eugenikk skal du holde deg langt unna; det er ondskap

Anonymkode: e48a2...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen årsaker til barnløshet går kanskje i arv, men mange gjør det ikke. Man kan bli steril pga sykdom eller skade f.eks, det går jo ikke i arv.

Anonymkode: 05560...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle kan jeg ikke få barn pga tidligere kjønnssykdom, og det er jo ikke arvelig. En annen vanlig grunn til at folk ikke kan få barn er at de venter mye lenger enn tidligere med å få barn.

Endometriose mener jeg er delvis arvelig, men det er mange med endo som kan bli gravide likevel.

Så det er vel enkelte årsaker som er arvelige, men det er mange som ikke er det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva snakker du om? Bedre? Eugenikk skal du holde deg langt unna; det er ondskap

Anonymkode: e48a2...1a2

Kjente ikke ti eugenikk. Lest meg opp nå. Nei, jeg tenker mer på å stoppe forfallet, ikke forbedre. 

Anonymkode: 95a1a...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Survival of the fittest betyr ikke at den sterkeste overlever, men den mest tilpasningsdyktige. Se på IVF som en måte å tilpasse seg på. I et overordnet perspektiv gir det oss økt mulighet for å føre arten menneske videre, gitt at vi har ressurser til å drive med det. Survival of the fittest handler ikke om hva som er bra eller dårlig i et moralsk eller sosialt perspektiv; det bare er.

Anonymkode: b28cd...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva snakker du om? Bedre? Eugenikk skal du holde deg langt unna; det er ondskap

Anonymkode: e48a2...1a2

Det er også sunn fornuft. Det er ikke alt som bør avles på, men vi godtar det hos mennesker samtidig som vi søker å unngår det i andre husdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt sendt på slakteriet om jeg hadde vært hest, men som menneske velger jeg å få barn selv om jeg sikkert ikke skulle vært avlet på i det hele tatt (har revmatisme og migrene, begge deler arvelig).

Men jeg skjønner hva du mener, det er kanskje ikke alle kombinasjoner av gener som fra naturens side ville blir blandet, men så tvinger vi det frem likevel. Jeg og mannen snakket om det i prøvetiden før vi ble gravide med første, og vi var enige i at det er forskjell på hva årsaken til barnløsheten er. Om man ikke blir gravid fordi f.eks egglederne er tette hadde ikke vi noen betenkeligheter med å "stake opp" eller prøve ivf. Men om man ikke fant noe galt, at genene våre bare ikke ville blande seg av en uforklarlig grunn, eller jeg hadde veldig dårlige egg eller han veldig dårlige svømmere så ville vi ikke tvinge naturen frem. Da ville vi heller bli fosterforeldre. Vi er begge litt overtroiske der, jeg hadde vært livredd om jeg hadde tvunget frem noe naturen selv ikke ville skape om du skjønner..

Men jeg ingen negative tanker om de som prøver alt for å få barn altså. Jeg ble gravid på naturlig måte etter en litt lang prøvetid, så jeg var heldig. At de som ikke er like heldig velger forskjellige måter for å bli foreldre skjønner jeg godt selv om jeg kanskje ikke ville valgt det samme.

Anonymkode: 8c038...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, sug lut skrev:

Det er også sunn fornuft. Det er ikke alt som bør avles på, men vi godtar det hos mennesker samtidig som vi søker å unngår det i andre husdyr.

Men hvem skal avgjøre hva som skal "avles" på? 

Anonymkode: e093b...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men hvem skal avgjøre hva som skal "avles" på? 

Anonymkode: e093b...051

Det er jo der vi kommer opp i problemer. I følge meg burde det vært meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg HI! Har tenkt tanken mange ganger!! Noen gener er ikke meningen skal videreføres 😳

Anonymkode: 372db...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ulikt plastisk operasjon. Er dama stygg som nøkken og blir barbie, gifter seg og får barn, så kommer jo huldra ut av hufsa. ikke sikkert det hadde blitt barn uten dagens teknologi og det at myndighetene mater alt som ellers ville død i skogen. 

Anonymkode: 95a1a...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt enig med deg HI! Har tenkt tanken mange ganger!! Noen gener er ikke meningen skal videreføres 😳

Anonymkode: 372db...22f

Men hva med de som har gener som vi ikke ønsker å videreføre som kan, men som kan formere seg selv? Det har jo feks vært mye snakk om barnevern i forhold til mennesker med psykiske utviklingshemminger. Er dette da å regne som gener du ønsker skal videreføres siden de da ikke er ufrivillig barnløse? 

Anonymkode: e093b...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men hva med de som har gener som vi ikke ønsker å videreføre som kan, men som kan formere seg selv? Det har jo feks vært mye snakk om barnevern i forhold til mennesker med psykiske utviklingshemminger. Er dette da å regne som gener du ønsker skal videreføres siden de da ikke er ufrivillig barnløse? 

Anonymkode: e093b...051

De med downs får ofte p-sprøyter. De kan ikke nødvendigvis ta seg av barn. Virker som om de begrenses allerede i dag.

Anonymkode: 95a1a...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De med downs får ofte p-sprøyter. De kan ikke nødvendigvis ta seg av barn. Virker som om de begrenses allerede i dag.

Anonymkode: 95a1a...c19

Ok et annet eksempel. Hva med schizofrene? Forskning viser vel at dette i stor grad er en arvelig sykdom. Skal de nektes å formere seg? Skal de tvangssteriliseres? 

Poenget er, hvem skal bestemme hvilke grupper som får lov til å få barn? Evt å få hjelp til å få barn, skal dette gå på diagnoser eller andre ting? 

Anonymkode: e093b...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og. Kommer helt an på årsaken til barnløshet. 

Generelt kan man jo si at menneskeheten skyter seg selv i foten. Syke mennesker, spesielt i vesten, reproduserer seg selv om faren for at barnet blir rammet av det samme er stor. Det skjer jo gjerne fordi den medisinske behandlingen gjør at de klarer seg greit og at samfunnets aksepterer i større grad ulikheter. 

F.eks. er jo sannsynligheten for å videreføre akondroplasi 50%. De med denne tilstanden kan jo i dagens samfunn bidra på lik linje som alle andre, selv om de har fysiske begrensninger, men mange med slike diagnoser må jo hatt et mye tyngre liv før i tiden. Det er jo ikke rart at de med Downs syndrom ble stuet vekk eller drept før. De kunne ikke nyttegjøres på lik linje dom friske individer. 

Det er klart at i en verden som kommer til å oppleve store utfordringer framover mtp mat, medisiner osv. er det jo uheldig at de med sykdommer reproduserer seg. Alt fra stoffskiftesykdommer, diabetes, allergier osv. er med på å begrense mennesket, og kan i verste fall være dødelig.

Nå er jo reproduksjon et personlig valg, men at de med arvelige sykdommer og ugunstige mutasjoner formerer seg er jo uheldig for menneskeraser. Selv om dette er en realitet, betyr det jo ikke at man på noen måte mener at eugenikk er ønskelig eller akseptabelt. 

Anonymkode: 26833...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel å gå i løvens hule å si det her, men dersom det vanskelige er å bestemme hvem som skal ha barn, hva med å ikke assistere barnløshet? Politisk beslutning og da gjøre det samme som at det er ulovlig for nordmenn å kjøpe sex i utlandet, så skal kvinner også kunne straffes for å få hjelp i utlandet. 

Dette er ikke mitt forslag, det er et tilsvar til spørsmålet om "hvem skal bestemme hvem som skal ha barn". Blir naturen det da.

Anonymkode: 95a1a...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etniske nordmenn bør få så mange barn som mulig. Vi er i ferd med å dø ut. 

Anonymkode: f470f...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt sur om jeg ble født med migrene og revmatisk sykdom.. Ikke akkurat gener å rope hurra for. 

I framtiden vil vi som mennesker utvikle oss til en svak art, da ALLE får lov til å formere seg.

Anonymkode: de8a0...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Etniske nordmenn bør få så mange barn som mulig. Vi er i ferd med å dø ut. 

Anonymkode: f470f...e8a

Ja,kanskje like greit at mindre inteligente mennesker som deg ikke fører genene videre...

Anonymkode: 45a82...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å bli født med mulighet for å få revmatisme enn å bli født idiot tenker jeg. Slik denne verden utvikler seg trengs det desperat flere oppegående, intelligente mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mumua skrev:

Bedre å bli født med mulighet for å få revmatisme enn å bli født idiot tenker jeg. Slik denne verden utvikler seg trengs det desperat flere oppegående, intelligente mennesker. 

Hvilke fordeler har Norge av syke mennesker?

 

Anonymkode: de8a0...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke fordeler har Norge av syke mennesker?

 

Anonymkode: de8a0...894

Det er fullt mulig for mennesker med sykdommer å bidra til landet. Svært mange yrkesaktive har en diagnose uten at det trenger å hemme dem. Ta fks Stephen Hawking, verden hadde gått glipp av mye om han ble selektert bort pga sykdom. Noen av de menneskene som har oppnådd mest her i verden hadde diagnoser. Albert Einstein fks. Man bør ikke undervurdere noen bare pga sykdom eller skavanker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være vrang altså, men er man barnløs kan det umulig gå i arv! 

Skal man dra den diskusjonen langt nok kan man stille spørsmålstegn ved endel andre ting også! Som om samfunnet er tjent med at usympatiske mennesker i kommentarfelt bør få oppdra barn, om folk med lav iq er en nødvendighet, om de som halter bør jobbe med setting av poteter (lage hull), eller skytes fort som mulig... Altså, mulighetene er enorme til å få det helt, helt perfekt! Fritt for å bli med på vurderingen ✋️

Anonymkode: f0ce2...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt enig med deg HI! Har tenkt tanken mange ganger!! Noen gener er ikke meningen skal videreføres 😳

Anonymkode: 372db...22f

Så spørs det då, om anlegg for feks endometriose er verre å vidareføre enn for feks plattfotheit, høgt kolesterol, og andre alvorlege og mindre alvorlege arvelege tilstandar.  Dei fleste av oss har med oss ei og anna mindre heldig bagasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...