Gå til innhold

Ikke god tilbakemelding på foreldresamtalen med læreren


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så ekkelt! Hvordan klarer dere å bevare god nærhet, når dere driver med avstraffelse og maktmisbruk? 

Anonymkode: 33374...9fe

Ekkelt? Å si til guttungen at han ikke får se på pad eller spille når han ikke kan oppføre seg på skolen er avstraffelse og maktmisbruk? Og det skal liksom gå utover NÆRHETEN?

Man tror liksom man har lest det rareste her inne, også dukker noe sånt opp...

Anonymkode: 84381...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

På vårt trinn er en foresatt i klasserommet med barnet de første 15 minuttene hver dag...

Anonymkode: c9ee3...097

Dette har vi fått beskjed om at ikke er lov pga taushetsplikten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så ekkelt! Hvordan klarer dere å bevare god nærhet, når dere driver med avstraffelse og maktmisbruk? 

Anonymkode: 33374...9fe

Er det rart at det finnes mange uoppdragne unger med foreldre som deg

Anonymkode: e4a17...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes HI virker litt redd for å ta i dette, evt. innse at sønnen faktisk er urolig i timene.

Mange foreldre er livredde for å utfordre barna sine og å kreve noe av dem, og dette minner meg litt om det. Å avkreve ukentlig rapport synes jeg blir feil.

Anonymkode: 271a0...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en håndfull gutter i klassen som ødelegger for undervisning? I 2. Klasse? Da er det læreren som ikke greier å kontrollere klassen, og da burde hun holde seg for god til å sitte å pirke i deg, for ikke å snakke om en sju åring! 😡🤢

 

Jeg vil ikke se bort fra at en vil finne elementære mangler ved denne lærerens virke: Høyt sykefraværet? I seneste laget inn til klasserommet når det ringer inn? Dårlig forberedelse til timen? Svak oppfølging av lekser? Opptatt med andre ting i timen, som privat mobil? 

Når det skjærer seg i klassen så er det den vanskelige eleven, med foreldre som ikke tar ansvar sin feil. Har hun begynt å hinte om PPT? 

7 åringer! 2. Klassinger! Og hun har fått ikke mindre enn 5 av de som ikke evner å oppføre seg i sin klasse? 

Noen lærere fikser jobben, andre gjør det ikke. 

Anonymkode: d943d...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes HI virker litt redd for å ta i dette, evt. innse at sønnen faktisk er urolig i timene.

Mange foreldre er livredde for å utfordre barna sine og å kreve noe av dem, og dette minner meg litt om det. Å avkreve ukentlig rapport synes jeg blir feil.

Anonymkode: 271a0...4fa

Jeg er helt enig. Beskjed hver dag! 

Og beskrivelse av hva som skjedde, og hvordan det ble håndter. Helt til det er slutt på tullet. 

 

Meld problemene med klassetomstyring inn til FAU representanten som kan få skolen til å redegjøre for hvordan de jobber i den klassen? Til hele foreldgruppen. 

Anonymkode: d943d...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt enig. Beskjed hver dag! 

Og beskrivelse av hva som skjedde, og hvordan det ble håndter. Helt til det er slutt på tullet. 

 

Meld problemene med klassetomstyring inn til FAU representanten som kan få skolen til å redegjøre for hvordan de jobber i den klassen? Til hele foreldgruppen. 

Anonymkode: d943d...b8d

Du vil at læreren skal skrive 25 rapporter i uka (5 rapporter x 5 drittunger)? Og hvem skal være lærer mens læreren gjør dette da?

Det blir for virkelighetsfjernt for meg. Det enkleste er nok at 5 foreldrepar begynner å gjøre jobben sin.

Anonymkode: f3a0f...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Optatium skrev:

Også fordi vi som skole ikke har lov til å tillate det. 

Men ellers hadde jeg gjerne bedt foreldre komme i særtilfeller.  

Åjoda. Har hatt en far som bisitter i en KH-time jeg. Et særtilfelle på ungdomsskolen. 

Anonymkode: ff163...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Optatium skrev:

Også fordi vi som skole ikke har lov til å tillate det. 

Men ellers hadde jeg gjerne bedt foreldre komme i særtilfeller.  

Hva? Er skolen en institusjon låst for foreldre? Da er jeg glad vår lokale kommunale tydeligvis ikke er en av de skolene! Vi er velkomne til og jeg har også et par ganger sittet i timer og fått med meg undervisning for "moro" skyld. Og de gangene lærere har hatt utfordinger med mine barn og jeg har tilbudt meg å passe de selv har de utelukkende vært positive til forslaget! 

Anonymkode: 6341d...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva? Er skolen en institusjon låst for foreldre? Da er jeg glad vår lokale kommunale tydeligvis ikke er en av de skolene! Vi er velkomne til og jeg har også et par ganger sittet i timer og fått med meg undervisning for "moro" skyld. Og de gangene lærere har hatt utfordinger med mine barn og jeg har tilbudt meg å passe de selv har de utelukkende vært positive til forslaget! 

Anonymkode: 6341d...e6f

Og du har signert på at du har taushetsplikt?

Anonymkode: 84381...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du vil at læreren skal skrive 25 rapporter i uka (5 rapporter x 5 drittunger)? Og hvem skal være lærer mens læreren gjør dette da?

Det blir for virkelighetsfjernt for meg. Det enkleste er nok at 5 foreldrepar begynner å gjøre jobben sin.

Anonymkode: f3a0f...1f6

Innlegget mitt bør leses i forbindelse med innlegget rett over.

Jeg vil anta at det er mer sannsynlig at denne læreren ikke gjør en veldig god jobb, enn at det er 5 foreldrepar i EN klasse som ikke gjør jobben sin?

Det er typisk at de lærerne som ikke fungerer så bra i sitt virke, gjerne får en oppsamling av barn som ikke funger så bra heller, og at de da sier at det er fem foreldrepar som ikke fungerer så bra heller. Det er så statistisk usannsynlig at det er helt hinsides.

Typisk adferd hos disse lærerne som heletiden får tildelt slike klasser med så mange barn som har atferdsproblemer er at de gjør en halvhjertet innsats, dårlig forberedelse, dårlig ledelse, velger å ikke sette en standard for klassemiljøet. Mye fravær, mye film i timene, manglende tilbakemelding på lekser, mye belønningssystemer og "skammekrok" systemer. Lite undervisning, og mye tid på konflikthåndtering. De driver også en del med å mobbe og plage elever.
Dette er en realitet.

Du kan da ikke mene at foreldre skal korrigere en 7 åring for å ha bråkt i en klasse time for tre måneder siden? Eller skal foreldre også møte barnet med "konsekvens" om ettermiddagen, for du har sikkert gjort noe galt på skolen i dag, for du er sånn et umulig barn, så du får ikke leke i gata i dag heller?

Læreren må fjernes om hun ikke evner å kontrollere ca 20 stykk 7 åringer! Rektor må ut i gangene og klasserommene og se hva som faktisk foregår, om læreren er forberedt, om kvaliteten på undervisning er god, om hun får tilpasset til de enkelte elevnes nivå, og heller hjelpe læreren til å få det på plass. Og skulle det være et eller to små unger med utfordringer må disse få hjelp. Om det er utfordringer med adferd pga dårlig voksenstyring i klassen må manglene med den voksne rettes. Om det er grunn til å tro at utfordringene til barnet stammer pga svakt pedagogisk opplegg må dette endres, og PPT avhjelpe. Den som lager støy fordi han har dysleksi, og ikke får hjelp må få det han har rett på.

Om det er grunn til å tro at disse utfordringene stammer fra omsorgssvikt må barnevernet varsles. Men er det fem i en klasse, så er det heller usannsynlig at det er foreldrene som er problemet.

Anonymkode: d943d...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og du har signert på at du har taushetsplikt?

Anonymkode: 84381...57f

Nei, men kunne mer enn gjerne gjort det! Og hva er egentlig så farlig? Det er jo ikke som om de samme ungene ikke er på besøk hos meg, sover hos meg osv også, så jeg vet hva de liker av mat, at de tisser på seg om natta osv. Dessuten ser jeg på fotballtreningen hvem som er hyggelig med de andre og hvem som ikke er! Til sist, men ikke minst er ungene mine relativt flinke til å fortelle hvem som gjør hva, hvem om alltid har alt rett/feil osv osv, så hvordan i alle dager en skole skal kunne være et sted informasjon ikke lekker er for meg helt ubegripelig! Jeg har antenner nok til og ikke fortelle andre at Per er sengevæter for å si det slik! 

Dersom du er så redd for at jeg skal se at din unge er noe annet enn normalen på ett eller annet område skyldes vel dette enten en diagnose som jeg antagelig ville visst om uansett og kunne forklart alt, eller så må også du sette deg det og gi bedre oppdragelse! 

Hva er du så redd for?

Anonymkode: 6341d...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men kunne mer enn gjerne gjort det! Og hva er egentlig så farlig? Det er jo ikke som om de samme ungene ikke er på besøk hos meg, sover hos meg osv også, så jeg vet hva de liker av mat, at de tisser på seg om natta osv. Dessuten ser jeg på fotballtreningen hvem som er hyggelig med de andre og hvem som ikke er! Til sist, men ikke minst er ungene mine relativt flinke til å fortelle hvem som gjør hva, hvem om alltid har alt rett/feil osv osv, så hvordan i alle dager en skole skal kunne være et sted informasjon ikke lekker er for meg helt ubegripelig! Jeg har antenner nok til og ikke fortelle andre at Per er sengevæter for å si det slik! 

Dersom du er så redd for at jeg skal se at din unge er noe annet enn normalen på ett eller annet område skyldes vel dette enten en diagnose som jeg antagelig ville visst om uansett og kunne forklart alt, eller så må også du sette deg det og gi bedre oppdragelse! 

Hva er du så redd for?

Anonymkode: 6341d...e6f

Jeg personlig er ikke redd for noe som helst men barn har rett på at personlige opplysninger om den selv sikres i størst mulig grad på skolen. Barna har krav på å være sikret at opplysninger om dem ikke kommer ut. Og gitt hvor utrolig mange idioter, skravlekjerringer og annet pakk som finnes rundt,om så stoler jeg ikke et eneste sekund på at foreldre som insisterer på å være med i timene ikke plaprer rundt om hvor umulig Per er, hvor merkelig Ida oppfører seg eller hvor mye Erik sliter i matte.

Taushetsplikten som de ansatte i skolen har forpliktet seg til sikrer barn denne beskyttelsen. Selv en elektriker som skal inn å gjøre arbeid på skolen må signere taushetserklæring (les på barneombudet.no). 

Hva som kommer ut om elever utenfor skolen er ikke poenget her. Men at barn har krav på beskyttelse når det gjelder personlige ting som kommer frem på skolen er et jævlig viktig prinsipp, helt uavhengig av hva foreldre er redde for eller ikke.

Anonymkode: 84381...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg personlig er ikke redd for noe som helst men barn har rett på at personlige opplysninger om den selv sikres i størst mulig grad på skolen. Barna har krav på å være sikret at opplysninger om dem ikke kommer ut. Og gitt hvor utrolig mange idioter, skravlekjerringer og annet pakk som finnes rundt,om så stoler jeg ikke et eneste sekund på at foreldre som insisterer på å være med i timene ikke plaprer rundt om hvor umulig Per er, hvor merkelig Ida oppfører seg eller hvor mye Erik sliter i matte.

Taushetsplikten som de ansatte i skolen har forpliktet seg til sikrer barn denne beskyttelsen. Selv en elektriker som skal inn å gjøre arbeid på skolen må signere taushetserklæring (les på barneombudet.no). 

Hva som kommer ut om elever utenfor skolen er ikke poenget her. Men at barn har krav på beskyttelse når det gjelder personlige ting som kommer frem på skolen er et jævlig viktig prinsipp, helt uavhengig av hva foreldre er redde for eller ikke.

Anonymkode: 84381...57f

Jeg ser poenget, men synes det bare blir tullete i denne sammenheng. 

Kan du nevne et graverende eksempel som kan skje i et klasserom som ikke ellers vil være allment kjent?

Anonymkode: 6341d...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser poenget, men synes det bare blir tullete i denne sammenheng. 

Kan du nevne et graverende eksempel som kan skje i et klasserom som ikke ellers vil være allment kjent?

Anonymkode: 6341d...e6f

Hva du eller jeg mener er tullete eller ikke har overhode ikke noe å si. Barn har et stort (og prinsipielt viktig!) vern når det gjelder personlige opplysninger, og skolen har en særlig plikt til å ivareta dette vernet. Dette prinsippet blir brutt når skolen tillater foreldre å være til stede i klassen hvor de har anledning til å ikke bare observere eget barn, men også andres.

Det er heller ikke slik at ting må være "graverende" for at det kan oppleves som krenkende for barnet at ting kommer ut og kanskje snakkes om. Barn har skoleplikt. Det minste vi kan gjøre er å ivareta deres rett til vern når det kommer til personlige opplysninger. 

Godt mulig du har full oversikt over alle elevene i ditt barns klasse, hvem som gråter hver morra fordi mamma og pappa har gått fra hverandre, hvem som fremdeles må ha hjelp på do, hvem som aldri har gjort leksene, hvem som aldri har med matpakke, hvem som er mye borte pga sykdom, hvem som ikke tør å lese høyt osv. Jeg har ikke det. Jeg kjenner kompisene til sønnen min godt, men jeg vet ikke alt om dem. Jentene i klassen hans vet jeg knapt nok hva heter.

Om en unge er urolig så får lærer og foreldre finne måter å løse det på som ikke krenker de andre barnas rett på personvern.

Anonymkode: 84381...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser poenget, men synes det bare blir tullete i denne sammenheng. 

Kan du nevne et graverende eksempel som kan skje i et klasserom som ikke ellers vil være allment kjent?

Anonymkode: 6341d...e6f

Hadde du sittet i klasserom med mitt barn hadde jeg meldt i fra til rektor om at jeg hadde nektet. Det samme til kommunen dersom det ikke hjalp.

det er masse ting som man kan observere i et klasserom som ikke er almenn kjent. Som brukeren over her nevner. Problemer med å gå på do, ting i hjemmet som kommer til utspill, hvem som ikke har med matpakke etc. Og hvis du tror at en 7-åring observerer på langt nær så mye som en voksen, tar du grundig feil. Og så mange slarvekjerringer det finnes skal ikke mye til før bygdesnakket er i gang. 

Kjenner jeg blir provosert på barnas vegne at du sitter og overværer undervisningen.

Anonymkode: 639f3...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du sittet i klasserom med mitt barn hadde jeg meldt i fra til rektor om at jeg hadde nektet. Det samme til kommunen dersom det ikke hjalp.

det er masse ting som man kan observere i et klasserom som ikke er almenn kjent. Som brukeren over her nevner. Problemer med å gå på do, ting i hjemmet som kommer til utspill, hvem som ikke har med matpakke etc. Og hvis du tror at en 7-åring observerer på langt nær så mye som en voksen, tar du grundig feil. Og så mange slarvekjerringer det finnes skal ikke mye til før bygdesnakket er i gang. 

Kjenner jeg blir provosert på barnas vegne at du sitter og overværer undervisningen.

Anonymkode: 639f3...507

Da burde ikke foreldre være med i barnehage på tilvenning heller da, for de kan se og høre ting de ikke skal.

Anonymkode: e4a17...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser her inne (og av og til i mitt vanlige liv) er jeg ofte glad for at jeg ikke er lærer! Forsåvidt enig i at det er dumt at en sånn beskjed kommer i utviklingssamtalen, men å snu det til at dette er lærerens skyld, lærerens ansvar og at barnet er helt normalt, er en rar konklusjon. Min erfaring er at når en lærer gir beskjed om at barnet må tas ut av klassen fordi det forstyrrer, da er det ikke bare tull. Det kan godt hende at læreren har noe å gå på når det gjelder god klasseledelse, men når situasjonen har blitt som den har blitt, må foreldre og skole samarbeide om å endre situasjonen. Jeg vet ikke helt hva jeg ville gjort hvis det var mitt barn, men tenker at jeg ville ønsket tett oppdatering om fungering. Ikke først og fremst for å iverksette sanksjoner, men fordi jeg som mor har helt andre muligheter til å følge opp med samtaler, veiledning, og oppmuntring. Jeg har i jobb møtt barn som får stjerner av læreren for å være i ro, og deretter får belønninger hjemme. Jeg har også møtt barn som får en form for belønninger og pauser på skolen. Det er en selvfølge for meg at skolen skjønner at en urolig 7-åring trenger korte økter, og mange oppmuntringer underveis. Hvis han strever faglig må de selvfølgelig også gi hjelp slik at han klarer seg bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Iiiiik skrev:

Når jeg leser her inne (og av og til i mitt vanlige liv) er jeg ofte glad for at jeg ikke er lærer! Forsåvidt enig i at det er dumt at en sånn beskjed kommer i utviklingssamtalen, men å snu det til at dette er lærerens skyld, lærerens ansvar og at barnet er helt normalt, er en rar konklusjon. Min erfaring er at når en lærer gir beskjed om at barnet må tas ut av klassen fordi det forstyrrer, da er det ikke bare tull. Det kan godt hende at læreren har noe å gå på når det gjelder god klasseledelse, men når situasjonen har blitt som den har blitt, må foreldre og skole samarbeide om å endre situasjonen. Jeg vet ikke helt hva jeg ville gjort hvis det var mitt barn, men tenker at jeg ville ønsket tett oppdatering om fungering. Ikke først og fremst for å iverksette sanksjoner, men fordi jeg som mor har helt andre muligheter til å følge opp med samtaler, veiledning, og oppmuntring. Jeg har i jobb møtt barn som får stjerner av læreren for å være i ro, og deretter får belønninger hjemme. Jeg har også møtt barn som får en form for belønninger og pauser på skolen. Det er en selvfølge for meg at skolen skjønner at en urolig 7-åring trenger korte økter, og mange oppmuntringer underveis. Hvis han strever faglig må de selvfølgelig også gi hjelp slik at han klarer seg bedre. 

Jeg er ikke uenig i det du skriver, men dette er jo også en lærer som avfeier det gutten selv sier, at han ofte blir urolig når han ikke forstår oppgavene de får, noe som er forståelig hvis han må lese oppgavene og sliter med lesingen. Jeg tenker at en lærer som avfeier så kontant at gutten ikke forstår når han selv sier han ikke forstår, det er en lærer med ganske store mangler generelt når det kommer til å se sine elever og deres behov. Er det ikke da mer sannsynlig at læreren heller ikke ser elevenes behov ellers?

Ville ikke en profesjonell tilnærming av denne læreren være å ta tak i det Hi opplyste, si at hun fremover kommer til å sikre at gutten forstår oppgavene som blir gitt slik at ihvertfall dette som årsak til uro blir plukket bort? Om læreren sikret dette en periode fremover og så at gutten likevel uroet disse timene, da har jo mor mer å jobbe med også. Mor kan ikke gjøre at gutten forstår lærerens formidling av lærestoff, det må faktisk læreren selv sørge for.

Jeg er for samarbeid med skolen og at foreldre er viktige i slike saker, men her er det jo læreren som avskjærer mulighet til samarbeid og løsninger, bare overlater det til guttens foreldre. Det er også lite profesjonelt i denne sammenhengen.

Anonymkode: 00381...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange foreldre som ikke forstår hvordan barna deres er på skolen.

Som lærer er det en balansegang å ikke mase på foreldrene hele tiden når vi har elever som bråker eller så godt som aldri gjør det de skal: Alle lærerne som har en eleven kan gjerne si det samme: Per er roten til alt ondt. Når han ikke er der, så fungerer klassen topp. Det er ikke noe greit å høre for en forelder, og derfor kvier man seg for å si det og går rundt grøten med vage formuleringer. Noen blir sure om vi sier noe, andre blir sure for at vi ikke sier noe. Mange ønsker kun å høre når det er noe positivt, men blir sure når deres gullunger ikke er så smarte eller snille som de mener. 

En over her nevnte at ting må få konsekvenser, og der er vi ved roten til all endring av adferd. Hvilke konsekvenser får det om Per ikke gjør det han skal? Skolen har ikke mange "konsekvenser" å anvende. Her må foreldrene på banen. Vi kan jo innbille oss at det bare er å gjøre skolen mer spennende og gøy (ja for alt skal jo være gøy!), men det er ikke enkelt når du skal lære så mange barn på en gang, time etter time. 

Har man to barn i en søskenflokk kan man slite med krangling og uro. Tenk hvordan det er i en klasse med 25 elever! Foreldre må skjerpe seg. Har flere ganger gitt beskjed til foreldre om at barnet ikke har gjort leksene, eller barnet aldri har underskrift på skriv, barnet får ikke hjelp til å øve til prøve - og uken etter gjentar det seg. En evig ansvarsfraskrivelse, for at de selv skal holde på med sine hobbyer og fritidsaktiviteter.  

Anonymkode: c39b9...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er så mange foreldre som ikke forstår hvordan barna deres er på skolen.

Som lærer er det en balansegang å ikke mase på foreldrene hele tiden når vi har elever som bråker eller så godt som aldri gjør det de skal: Alle lærerne som har en eleven kan gjerne si det samme: Per er roten til alt ondt. Når han ikke er der, så fungerer klassen topp. Det er ikke noe greit å høre for en forelder, og derfor kvier man seg for å si det og går rundt grøten med vage formuleringer. Noen blir sure om vi sier noe, andre blir sure for at vi ikke sier noe. Mange ønsker kun å høre når det er noe positivt, men blir sure når deres gullunger ikke er så smarte eller snille som de mener. 

En over her nevnte at ting må få konsekvenser, og der er vi ved roten til all endring av adferd. Hvilke konsekvenser får det om Per ikke gjør det han skal? Skolen har ikke mange "konsekvenser" å anvende. Her må foreldrene på banen. Vi kan jo innbille oss at det bare er å gjøre skolen mer spennende og gøy (ja for alt skal jo være gøy!), men det er ikke enkelt når du skal lære så mange barn på en gang, time etter time. 

Har man to barn i en søskenflokk kan man slite med krangling og uro. Tenk hvordan det er i en klasse med 25 elever! Foreldre må skjerpe seg. Har flere ganger gitt beskjed til foreldre om at barnet ikke har gjort leksene, eller barnet aldri har underskrift på skriv, barnet får ikke hjelp til å øve til prøve - og uken etter gjentar det seg. En evig ansvarsfraskrivelse, for at de selv skal holde på med sine hobbyer og fritidsaktiviteter.  

Anonymkode: c39b9...144

Hallo! Dere lærere kan jo bare sørge for at alle elevene sitter i ro og følger med da! Og legge opp undervisningen sånn at samtlige 25 elever har det kjempemoro på skolen og ALDRI kjeder seg!

Det er lett da!

Helt ærlig, jeg skjønner ikke hvordan dere lærere holder ut. At ikke flere lærere flykter fra skolen er et stort under. Jeg ser det på skolen til sønnen min: De har en kjempeflink, engasjert lærer. Likevel er det ALLTID noen foreldre som syter og klager. De finner alltid noe galt. Og det noen klager på mener andre er galt, og omvendt.

Anonymkode: 84381...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke uenig i det du skriver, men dette er jo også en lærer som avfeier det gutten selv sier, at han ofte blir urolig når han ikke forstår oppgavene de får, noe som er forståelig hvis han må lese oppgavene og sliter med lesingen. Jeg tenker at en lærer som avfeier så kontant at gutten ikke forstår når han selv sier han ikke forstår, det er en lærer med ganske store mangler generelt når det kommer til å se sine elever og deres behov. Er det ikke da mer sannsynlig at læreren heller ikke ser elevenes behov ellers?

Ville ikke en profesjonell tilnærming av denne læreren være å ta tak i det Hi opplyste, si at hun fremover kommer til å sikre at gutten forstår oppgavene som blir gitt slik at ihvertfall dette som årsak til uro blir plukket bort? Om læreren sikret dette en periode fremover og så at gutten likevel uroet disse timene, da har jo mor mer å jobbe med også. Mor kan ikke gjøre at gutten forstår lærerens formidling av lærestoff, det må faktisk læreren selv sørge for.

Jeg er for samarbeid med skolen og at foreldre er viktige i slike saker, men her er det jo læreren som avskjærer mulighet til samarbeid og løsninger, bare overlater det til guttens foreldre. Det er også lite profesjonelt i denne sammenhengen.

Anonymkode: 00381...ed3

Jeg tror vi er enige. Jeg har imidlertid vært borti nokså små barn som er gode til å forklare egen uro med det som skyver ansvaret et annet sted, altså kan det hende gutten sier han ikke forstår selv om læreren har sett at han klarer det i korte økter. Altså kan det hende at han kunne forstått hvis han roet seg ned, og brukte kreftene på faget. Det er selvfølgelig altfor store krav til et bittelite menneske, men jeg har møtt lærere som standhaftig mener at dette skjønner han, for han gjorde nesten det samme i går. De glemmer at hvis man bruker mye kognitiv kapasitet på å holde seg i ro, eller på å tenke på noe som skjedde i friminuttet, eller på å planlegge hvilket lag man skal være på i fotball i neste friminutt, da klarer man ikke det samme som i en optimal setting. Sånn sett har du rett i at læreren må gå i dialog med gutten, men aller mest med moren og faren hans for å snu det som nok pr i dag er en utilfredsstillende skolesituasjon for ham. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da burde ikke foreldre være med i barnehage på tilvenning heller da, for de kan se og høre ting de ikke skal.

Anonymkode: e4a17...6f7

Du ser ikke forskjellen på tilvenning i barnehage og en skoletime?

Anonymkode: 639f3...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg personlig er ikke redd for noe som helst men barn har rett på at personlige opplysninger om den selv sikres i størst mulig grad på skolen. Barna har krav på å være sikret at opplysninger om dem ikke kommer ut. Og gitt hvor utrolig mange idioter, skravlekjerringer og annet pakk som finnes rundt,om så stoler jeg ikke et eneste sekund på at foreldre som insisterer på å være med i timene ikke plaprer rundt om hvor umulig Per er, hvor merkelig Ida oppfører seg eller hvor mye Erik sliter i matte.

Taushetsplikten som de ansatte i skolen har forpliktet seg til sikrer barn denne beskyttelsen. Selv en elektriker som skal inn å gjøre arbeid på skolen må signere taushetserklæring (les på barneombudet.no). 

Hva som kommer ut om elever utenfor skolen er ikke poenget her. Men at barn har krav på beskyttelse når det gjelder personlige ting som kommer frem på skolen er et jævlig viktig prinsipp, helt uavhengig av hva foreldre er redde for eller ikke.

Anonymkode: 84381...57f

Ja, og elever har krav på et godt psykososialt arbeidsmiljø, det er også et jævla viktig prinsipp. I enkelte situasjoner må flere jævla viktige prinsipper veies opp mot hverandre, og da kan det hende at læreren trenger hjelp av foreldre. For min egen del må jeg innrømme at jeg lurer på om skolen beskytter elevers rett til beskyttelse, eller lærerens rett til å beskyttes mot allmenn bedømmelse av foreldregruppa. Det er forsåvidt også et jævla viktig prinsipp, men hvis det er grunnen til at skolen sier nei takk til bistand, så kan de være åpne på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du ser ikke forskjellen på tilvenning i barnehage og en skoletime?

Anonymkode: 639f3...507

Ikke for barnets privatliv nei. Det er jo ikke bare de minste i bhg som er på tilvenning

Anonymkode: e4a17...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...