Gå til innhold

Ikke god tilbakemelding på foreldresamtalen med læreren


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var på foreldresamtale i går med min sønn og læreren hans. Min sønn går i 2.klasse.

Det er en del uro i timene og min sønn har selv fortalt at han kan tulle litt i timene. Vi har snakket masse om dette hjemme, at han må oppføre seg, sitte fint på stolen og gjøre som læreren sier. Men i går fikk jeg beskjed om at min sønn er en av de som lager mest uro i timene. Læreren fortalte også at han har blitt sendt på gangen og de har sendt han inn i 3.klasse for å sitte å jobbe der. Det er en del gutter som lager uro, 5 stk og min sønn er en av de. Ble så lei meg når jeg hørte det, for hjemme er han alltid så snill, hjelpsom, gjør som han får beskjed om, aldri noe tull med å gjøre lekser.

Fortalte hva læreren sa til naboen, som også har en sønn i samme klasse. Og hun ble helt sjokkert for hun opplever min sønn som er høflig og snill gutt. Min sønn er ofte med hennes sønn så hun har jo vært en del rundt min sønn. 

Snakket med han i går og spurte hvorfor han oppfører seg slik på skolen, men han sier han ikke vet hvorfor. Og noen ganger er det andre som begynner og da henger han seg på. Hva kan vi som foreldre gjøre? Vil jo ikke at min sønn skal være slik.

Dette har pågått i noen måneder nå, og det er først nå vi har fått beskjed om det. Sa til læreren at jeg syntes det var dårlig at vi ikke har fått beskjed tidligere. Vi har aldri fått beskjed om at han har blitt sendt ut av klasserommet eller at han lager så mye uro.  Eneste vi fikk beskjed om, var for en måneds tid siden da læreren ringte og sa at min sønn hadde kommet for sent et par dager til skolen. Han og nabogutten hadde funne ut at de skulle leke på vei til skolen. Men da snakket vi med min sønn og han har ikke kommet for sent siden.

Så hva kan vi foreldre gjøre utenom å snakke om at han må oppføre seg. For det kommer vi til å repetere daglig fremover.

Anonymkode: fbe41...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må da være ganske normalt at en gutt i 2. klasse er litt urolig iblant. Jef tenker at det ikke er så mye mer dere foreldre kan gjøre - han er kanskje litt umoden, og det e rjo helt normalt, for barn utvikler seg i ulikt tempo.

Jeg syns det høres ut som om skolen takler dette dårlig. Man sender ikke smågutter i 2. klasse på gangen, det hadde jeg sagt fra om. Hvis de er ofte urolige, bør man ha litt mer variert undervisningsopplegge, legge til rette for at de kan få ut litt damp innimellom og bruke seg selv på andre måter enn å bare sitte musestille og lytte eller arbeide.

Anonymkode: fe65f...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det må da være ganske normalt at en gutt i 2. klasse er litt urolig iblant. Jef tenker at det ikke er så mye mer dere foreldre kan gjøre - han er kanskje litt umoden, og det e rjo helt normalt, for barn utvikler seg i ulikt tempo.

Jeg syns det høres ut som om skolen takler dette dårlig. Man sender ikke smågutter i 2. klasse på gangen, det hadde jeg sagt fra om. Hvis de er ofte urolige, bør man ha litt mer variert undervisningsopplegge, legge til rette for at de kan få ut litt damp innimellom og bruke seg selv på andre måter enn å bare sitte musestille og lytte eller arbeide.

Anonymkode: fe65f...702

Ja, han er kanskje litt umoden. Fylte 7 år i slutten av desember så han er født sent på året og nesten et år yngre enn et par stykker i klassen som er født i januar. 

Jeg ga beskjed til læreren at jeg vil fra nå av gjerne ha beskjed når slike ting skjer, evt om læreren kunne gi meg en tilbakemelding i slutten av uken av hvordan uken har vært. Men det virket hun ikke så interessert i. 

Hi

Anonymkode: fbe41...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig noen er uenige med meg her, men jeg mener at det er lærerens jobb å sørge for at det er arbeidsro i klasserommet, og at dette også innebærer å finne en metode som fungerer for din gutt. Du som forelder skal lære gutten din opp til å være høflig og respektere andre, og gjerne også snakke med han om at han skal høre på læreren, ikke tulle i timene osv. Men utover det er det meste som skjer på skolen lærerens jobb, og jeg ville ikke lagt så veldig mye i det om jeg var deg. Gutten går i andreklasse. Barn på dette trinnet er vimsete og gutten din er nok absolutt ikke et ekstremtilfelle. 

 

Anonymkode: 55768...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av læreren og dens ferdigheter, mesteparten av oppdragelsen og muligheter for konsekvenser ligger i hjemmet. Jeg vil oppfordre deg til å lage en avtale med din sønn, et belønningssystem feks. Deretter vil jeg kreve av læreren ukentlige oppdateringer en periode for å kunne følge opp avtalen med sønnen. 

Snakk med gutten din om hva skolegang er og hvor viktig det er å følge med og ikke ldelegge for andre. De andre barna har helt sikkert også fått beskjed om uro, selv om du føler deg alene om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje snakke med gutten din og spørre om hvorfor han er urolig? Kjeder han seg? Ønsker han oppmerksomhet fra andre osv? Eller er det noen fag han mestrer dårlig? Snakk normalt med han om dette uten å lage noen krangel av det. Spiser han nok? Får han i seg rett mat i forhold til det å kunne holde seg konsentrert i lengre tid?

Selv har jeg en sønn som er en "drøm" i klasserommet siden han er rolig og ønsker ro rundt seg i timene, men dessverre så blir ikke hans behov tatt alvorlig siden det er for mange som fortsatt bråker.....og det er akkurat det samme nå i 9. som det var i 2. klasse. 

Anonymkode: ac37e...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det var dårlig av læreren å ikke gi beskjed tidligere. da kunne dere jo tatt det opp med han når det skjedde - kanskje han ikke hadde blitt det samme uromomentet? De er små når de er 7-8 år, og har selv en gutt som er født i desember, så han er yngst av alle i klassen, og styrte litt i starten for å klare å forstå at han måtte sitte i ro i timene og komme inn når det ringte inn osv - det gikk heldigvis greit over, men det hadde jo med modenhet å gjøre. Syns kanskje det høres ut som om han får vel streng straff for dette. Jeg skjønner læreren som trenger ro i timene, og for å hindre at de andre blir forstyrret, sender han vekk fra situasjonen, men det bør være siste utvei tenker jeg. Hadde jeg vært deg ville jeg spurte hver uke nå i starten, hvordan siste uken har gått, siden hun ikke virker interessert i å oppdatere dere på eget initiativ. Send sms eller e-post hver fredag ettermiddag og spør, så kan du da ta det direkte opp med gutten din med en gang du får vite, når situasjonenen enda er ferskt i minnet hos ham. Det går seg nok til etterhvert også dette, men er selvsagt viktig å ta tak i det nå slik at det ikke fortsetter i for lang tid.

Anonymkode: 8b6e0...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Optatium skrev:

Uavhengig av læreren og dens ferdigheter, mesteparten av oppdragelsen og muligheter for konsekvenser ligger i hjemmet. Jeg vil oppfordre deg til å lage en avtale med din sønn, et belønningssystem feks. Deretter vil jeg kreve av læreren ukentlige oppdateringer en periode for å kunne følge opp avtalen med sønnen. 

Snakk med gutten din om hva skolegang er og hvor viktig det er å følge med og ikke ldelegge for andre. De andre barna har helt sikkert også fått beskjed om uro, selv om du føler deg alene om det. 

 Jeg synes det blir helt feil at konsekvensene skal komme hjemme. Da blir hos sønnens gode oppførsel hjemme "straffet" med konsekvenser for det han har gjort et helt annet sted. Hvis skolen ikke klarer å følge opp i timene, er det de som å sette inn tiltak, ikke moren.  Læreren må kunne spørre seg selv: hva er det jeg gjør for å bidra til denne oppførselen i klassen min?  Hvordan kan jeg undervise slik at alle ungene er mest mulig interessert?  Mange, spesielt gutter,  i den alderen sliter faktisk med å klare å sitte stille i så lang tid, og da må man ta følgene av det.  Vi forventer at små barn skal ta ansvaret til dårlige lærere og dårlig læringsmiljø, men det blir jo helt feil. De voksne må også ta sin del av ansvaret. 

 Vis denne læreren mener at sønnen faktisk er et problem i klassen, må hun bare finne seg i å komme med ukentlig tilbakemelding slik at du kan ha en god dialog med din sønn rundt dette. Hun kan ikke forvente at du kan ha en samtale med han en eller to ganger i året, og at alt da løser seg. 

Anonymkode: a9b10...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merkelig at læreren ikke har gitt beskjed tidligere, og spes siden dette er såpass at han blir tatt ut av klassen. Meget merkelig, og bekymringsfyllt spør du meg. Ikke at ungen er urolig, men at dere ikke har fått beskjed. 

 

Men jeg tenker at han er jo så liten, og blir lett revet med. Går utifra at de blir plassert rett i klasserommet. Da bør jo de 5 sitte langt fra hverandre, og langt foran.

 

Jeg var en slik urokråke på skolen... Det var alltid slik : Camilla er en positiv og ivrig elev, men hun er meget ukonsentrert.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange fine svar. Har nå send mail til læreren hvor jeg skrev at jeg ønsker en oppdatering i slutten av uken om hvordan han har vært og at jeg synes jeg bør få beskjed samme dag de gangene han blir sendt ut på gangen.

 

hi

Anonymkode: fbe41...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje snakke med gutten din og spørre om hvorfor han er urolig? Kjeder han seg? Ønsker han oppmerksomhet fra andre osv? Eller er det noen fag han mestrer dårlig? Snakk normalt med han om dette uten å lage noen krangel av det. Spiser han nok? Får han i seg rett mat i forhold til det å kunne holde seg konsentrert i lengre tid?

Selv har jeg en sønn som er en "drøm" i klasserommet siden han er rolig og ønsker ro rundt seg i timene, men dessverre så blir ikke hans behov tatt alvorlig siden det er for mange som fortsatt bråker.....og det er akkurat det samme nå i 9. som det var i 2. klasse. 

Anonymkode: ac37e...726

Jeg spurte han når vi var på foreldresamtalen om hvorfor han er urolig. Han sa at noen ganger gjorde han det fordi begynte og han syntes de var morsom så dermed henger han seg på og noen ganger gjør han det når han ikke helt forstår hva han skal gjøre og han ikke tør å spørre om hjelp alltid. Men læreren mente det siste ikke stemmer..

Har spurt han her hjemme, men får samme svar.

Han sliter litt med lesingen, han klarer å lese, men det tar litt tid.

Til frokost spiser han havregrøt med melk og han får kanel, blåbær og eplebiter på eller knekkebrød med makrell, leverpostei eller ost. Noen ganger omelett eller kokt egg til knekkebrødet. 

På skolen får han med seg 4 knekkkebrød som oftest med makrell i tomat, han liker ikke brød. Og oppskjært frukt, gulrot og noen ganger litt nøtter. 

Han får mat på SFO så det jeg sender med spiser han i lunsjen kl 10.15.

hi

Anonymkode: fbe41...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av læreren og dens ferdigheter, mesteparten av oppdragelsen og muligheter for konsekvenser ligger i hjemmet. Jeg vil oppfordre deg til å lage en avtale med din sønn, et belønningssystem feks. Deretter vil jeg kreve av læreren ukentlige oppdateringer en periode for å kunne følge opp avtalen med sønnen. 

Snakk med gutten din om hva skolegang er og hvor viktig det er å følge med og ikke ldelegge for andre. De andre barna har helt sikkert også fått beskjed om uro, selv om du føler deg alene om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selvsagt ta det opp med sønnen din. Gi han konsekvenser for dårlig oppførsel. Han forstyrrer og ødelegger for mange andre. Læreren er helt avhengig av at foreldre oppdrar barna sine slik at de ikke oppfører seg som drittunger på skolen. 

Anonymkode: b0334...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt ærlig... hadde dette vært min sønn og jeg hadde fått den tilbakemeldingen hadde jeg "klikket". Jeg hadde gjort det fullstendig klart for ham at dersom han ikke oppfører seg vil alle hans goder her hjemme forsvunnet! Ingen iPad, TV, data ol. Ingen lek med venner etter skoletid, lørdagsgodt ol. (Ikke nødvendigvis alt, men de som ville svidd mest) Jeg hadde forventet klar tilbakemelding fra læreren etter hver eneste episode. Helt uakseptabelt at du ikke har fått vite  om det før nå. 

Helt uakseptabelt. Mine barn skal oppføre seg høflig og fint mot andre mennesker, og gjør de ikke det så får det konsekvenser! 

 

Anonymkode: 3b5ec...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må selvsagt ta det opp med sønnen din. Gi han konsekvenser for dårlig oppførsel. Han forstyrrer og ødelegger for mange andre. Læreren er helt avhengig av at foreldre oppdrar barna sine slik at de ikke oppfører seg som drittunger på skolen. 

Anonymkode: b0334...7e2

Om du tror at andreklassinger som ikke alltid greier å være stille i timene er "drittunger" bør du i alle fall holde deg unna læreryrket. For der kryr det av "drittunger" (din definisjon, ikke min). 

Anonymkode: 55768...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er stor forskjell på å forstyrre undervisningen så mye at du må sitte i et annet klasserom og være en helt vanlig 2. Klassing. De blir ikke sendt ut av klasserommet eller får beskjeder som dette under konferansen. Når læreren sier det kan du gange med to. Så ja, begynn å oppdra barnet ditt. 

Hva du mener at jeg burde jobbe som er vel fullstendig irrelevant. Jeg spurte ikke om karriereveiledning. 

Anonymkode: b0334...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er å snakke med ham om at det IKKE er akseptabelt at han begynner å bråke i klassen. Dette er en ufravikelig regel, som også gjelder selv om andre begynner å bråke først.

Men jeg lurer på hvor læreren er i dette. Hun greier ikke å avverge at helt vanlige barn begynner å bråke. Det er greit, unger er unger. Men hun er lærer, og hun bør greie å få stoppet dette bråket før det utvikler seg slik at flere og flere blir med på bråket.

En annen ting er at gutten din sliter med å lese. Om læreren gir beskjed til klassen om at de nå skal begynne å jobbe fra oppgave 3 og jobbe selvstendig og lese oppgavene selv, da vil jo gutten din slite mer for å forstå hva han skal gjøre inntil han får lesingen på plass. At læreren, som må vite at gutten din sliter med lesingen, avfeier det gutten selv sier, at han ikke alltid forstår hva han skal gjøre, det kan tyde på at gutten sliter med lesingen, at læreren er for utydelig i sine instruksjoner, eller at gutten er uoppmerksom når beskjedene gis. Om gutten følger med og er rolig når beskjedene gis, da er det svært uprofesjonelt av læreren å avfeie en elev som sier han ikke forstår.

Ja, foreldre må oppdra barna sine til å oppføre seg også utenom hjemmet, inkl. skolen. Men læreren har det pedagogiske ansvaret i klassen, og å avfeie en elev som sier han ikke forstår noe, det viser kanskje at læreren kanskje ikke er særlig god?

Anonymkode: 00381...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke ha  oppsummering hver uke omhvordan ungen din har oppført seg. Tenk å starte hver helg med gjennomgang av hvordan man har oppført seg. Litt av en start på helga for en unge 😐

 Du må være klar over at hvis ungen din hadde oppført seg som en drittungen daglig vi du fått klar beskjed for lenge siden. Gutten er helt sikkert som en helt vanlig andreklassing. Vær bare glad for at han tør synes og høres. Stiller unger som ikke krever noe, de er det grunn til å bekymre seg over. Gratulerer med en flott og trolig helt normal syvåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også sier klart i fra til lærere at "unoter" må meldes fra om med en gang! Ellers pleier jeg tilby med å sitte i klasserommet og passe på ungene mine selv, da hører jeg som regel ikke mer, forhåpentligvis fordi ungene synes det hadde vært flaut

Anonymkode: 6341d...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg også sier klart i fra til lærere at "unoter" må meldes fra om med en gang! Ellers pleier jeg tilby med å sitte i klasserommet og passe på ungene mine selv, da hører jeg som regel ikke mer, forhåpentligvis fordi ungene synes det hadde vært flaut

Anonymkode: 6341d...e6f

Også fordi vi som skole ikke har lov til å tillate det. 

Men ellers hadde jeg gjerne bedt foreldre komme i særtilfeller.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil forresten si at skolen har mulighet til å lokke, rose og lede, men vi har svært få sanksjonsmuligheter. Disse hr hjemmet. Det var noen over her som mente at det bare var skolen som skulle ta for seg dette, det er jeg ikke enig i. Skolegang skal være et samarbeidsprosjekt mellom skole og foreldre, det er ikke slik at skolen er eneansvarlig for alt sol ungene gjør på skolen. På samme måte som vi bistår i problemer som oppstår utenfor skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klasse har gjerne 20-25 elever. Hvis noen tror de har et magisk formular som gjør at en lærer kan få samtlige elever til å sitte stille og/eller være superengasjerte til enhver tid: ta patent, du vil bli rik!!!

Hos oss er skole/hjem-samarbeidet ekstremt viktig for vår sønn som kan være urolig på skolen. I stedet for å gå i forsvar når lærer gir oss beskjed om at sønnen vår er urolig, og legge all skyld og alt ansvar på lærer/skolen, så sørger vi for konsekvenser her hjemme. Ingen TV, iPad eller spilling før vi får beskjed av lærer om at ting er blitt bra igjen. Repeter når nødvendig. Funker som fjell.

Blir litt matt av foreldre som går så jævlig i forsvar når de får beskjed om at ungen deres ikke oppfører seg på skolen. Leter med lupe etter en mulighet til å klandre skole/lærer forvelendigheten. Og dette er gjerne de samme som føler seg såååå krenket på barnets verge hvis lærer faktisk har gjort grep og sendt bråkmakeren på gangen eller noe. Ikke rart det er mye uro i klasserommene.

Anonymkode: 84381...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Optatium skrev:

Også fordi vi som skole ikke har lov til å tillate det. 

Men ellers hadde jeg gjerne bedt foreldre komme i særtilfeller.  

På vårt trinn er en foresatt i klasserommet med barnet de første 15 minuttene hver dag...

Anonymkode: c9ee3...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

På vårt trinn er en foresatt i klasserommet med barnet de første 15 minuttene hver dag...

Anonymkode: c9ee3...097

Som forelder hadde jeg blitt eitranes sint på skolen om de tillot at foreldre var til stede i timen. Hvordan kan taushetsplikten ivaretas da? Ingen andre enn lærerne og skolens personell for øvrig har noe med hva mitt og andres barn sier og gjør på skolen.

Anonymkode: 84381...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

En klasse har gjerne 20-25 elever. Hvis noen tror de har et magisk formular som gjør at en lærer kan få samtlige elever til å sitte stille og/eller være superengasjerte til enhver tid: ta patent, du vil bli rik!!!

Hos oss er skole/hjem-samarbeidet ekstremt viktig for vår sønn som kan være urolig på skolen. I stedet for å gå i forsvar når lærer gir oss beskjed om at sønnen vår er urolig, og legge all skyld og alt ansvar på lærer/skolen, så sørger vi for konsekvenser her hjemme. Ingen TV, iPad eller spilling før vi får beskjed av lærer om at ting er blitt bra igjen. Repeter når nødvendig. Funker som fjell.

Blir litt matt av foreldre som går så jævlig i forsvar når de får beskjed om at ungen deres ikke oppfører seg på skolen. Leter med lupe etter en mulighet til å klandre skole/lærer forvelendigheten. Og dette er gjerne de samme som føler seg såååå krenket på barnets verge hvis lærer faktisk har gjort grep og sendt bråkmakeren på gangen eller noe. Ikke rart det er mye uro i klasserommene.

Anonymkode: 84381...57f

Så ekkelt! Hvordan klarer dere å bevare god nærhet, når dere driver med avstraffelse og maktmisbruk? 

Anonymkode: 33374...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...