Gå til innhold

Konfirmant i 2020. Jente........ hvor mye.......??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kun 1 barn. 

Gift med barnets far. 

Jenta blir konfirmert i 2020.

Vi har liten familie. Vi er ikke en sammensveiset familie. Vi sees ett par ganger pr år. 

Jeg og min mann tenker at jenta vår skal få den lokale bunaden med sølv, ca 35 000,-

Så tenker vi en pengegave, ca 15 000,-

Og så en sum, feks 15 000,- inn på fond, type langtid/pensjonsfond etc. 

Er vi helt "off", eller er dette innafor?? 

Altså, jeg aner virkelig ikke.......

Vi er IKKE rike, mannen tjener 700 000 pr år, jeg jobbet 50 % som ufaglært i bhg før jeg nå ble ufør....?dvs jeg gar utvetalt så lite at detver latterlig.....

Anonymkode: 78c0b...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes dette er mye, men nå er vel jeg også blant de fattige og har kanskje et annet syn på hva som er mye og ikke enn mange andre. Jeg aner ikke hva som er "vanlig" heller.

Jeg synes bunaden er flott i seg selv. Men om dere har råd til de pengegavene du snakker om også så ville satt mer inn på fond/pensjonsfond/bsu og heller gitt mindre i kontanter. De får som regel en del uansett, og vil ha mer glede av penger på fond senere - selv om det kanskje ikke føles ut som det for konfirmanten akkurat der og da ;)

Anonymkode: 4c311...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer på fond bsu...mindre kontant. Jo, ja det er jeg egentlig enig i..... 

Anonymkode: 78c0b...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mer på fond bsu...mindre kontant. Jo, ja det er jeg egentlig enig i..... 

Anonymkode: 78c0b...1f1

For en konfirmant er 5000 en stor sum, så jeg ville gitt maks 5000 kontant og heller satt de 10.000 inn på bsu/fond. Jeg tenker det er lurt også med tanke på at konfirmanten er på trappen til å begynne å jobbe for penger med sommerjobb eller annen jobb, og da kan det være lurt å ikke ha hatt så stor sum som 15.000 + å rutte med uten spørsmål. De pengene vil trolig bare forsvinne i ting som ikke gir særlig minner eller nytte senere. Så jeg ville gjort det slik. Men vil tro du får mange meninger om dette, for jeg er klar over at jeg kanskje er litt mer "konservativ" på dette området enn mange andre.

Jeg synes du og mannen er veldig rause til hennes konfirmasjon :)

Anonymkode: 4c311...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres så flott ut med bunad til konfirmasjon, men etter å ha hørt om veldig mange som ikke kunne bruke sin etter noen år, selv med god monn til å legge ut, ville jeg muligens prøvd å få lånt en til dagen om "alle" har, og satt pengene på konto til hun er ferdig utvokst. Ville også sett litt på meg selv og kanskje bestemødrene, kropper går gjerne litt i arv, noen forandrer seg jo lite, andre går opp 20-30 kg. 

Jeg veier selv det samme som på VGS, men gikk opp 10 kg fra rundt konf. (var fryktelig tynn) til da. En bunad fra konf. ville ikke fungert nå.

Jeg tok over bunaden til en kusine som ikke kunne ha sin konf.bunad, hun ble for høy. Jeg brukte noen tusen for litt siden på ny skjorte og ommontering, først nå, som 40åring, har jeg en bunad som sitter som den skal. Før det ble den lite brukt, den satt ikke fint på.

I tillegg er det jo ikke sikkert det er den bunaden hun vil ha når hun blir voksen. 30000 i tillegg + selskap høres voldsomt ut, ville satt det på konto i eget navn og spart det til 18/20 årsdagen, øremerket bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye. Vi tjener 1.350.000 tilsammen. Hyggelig med noe håndfast som en bunad og noe til fond/bsu. Pengegaven hadde jeg bare totalt droppet. Hun får penger av andre i familien tenker jeg. Min datter er 5 mnd. nå da, men penger fra navnefesten skal inn i fond, så jeg liker den tanken. Jeg er en aksjemann selv :-D Renters rente er bra. Som nevnt av andre er festen kostbar også. Dere bestemmer selvsagt. Fest bsu og bunad må da være mer ok?

Anonymkode: 540ce...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det var mye. 

Jeg hadde konfirmant i fjor, gutt, og jeg fikk inntrykk av at 15-20.000 fra foreldrene var ganske vanlig. Jentene som fikk bunad fikk ikke penger i tillegg 

Jeg tenker at mine jenter skal få bunad, gir ikke penger i tillegg da. 

Men alle mine skal få førerkort da 

Anonymkode: d7edd...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontanter er totalt unødvendig. Det må isåfall være hvis du regner med at hun ikke får gave fra noen utenom dere?

Anonymkode: 9616d...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har konfirmant neste år, hun får bunad, er ca 5 cm fra ferdig utvokst vil jeg tro og det går fint. Bunaden har hun fått sølv til gjennom mange år. Jeg har hatt min i 20 kilo og har sydd den greit ut. Og inn. 

I tillegg får hun jo selskapet og en liten diamantring etter sin oldemor.  Hun får fotoalbum med hele barndommen sammenfattet, og 5000 på bsu. Vi har fire barn og helt normale jobber, og jeg tenker det er sånn det passer hos oss. Spiller ingen rolle hva naboen synes passer for dem. Bestevenninnen hennes er enebarn i en "tresifret million-familie", jeg tror ikke hun får mer ( til konfirmasjonen) enn vår datter. Mens nabogutten antakelig får veldig  mye mer av både foreldre og andre, uten at de kanskje har råd? 

Forskjeller vil det alltid være, men det er greit å ikke ta helt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir faktisk litt provosert av den voldsomme gaven. 

spesielt mtp deres økonomiske situasjon fra før av.

Vi tjener vel rundt 1,8 mill i året (mannen tjener mest) og det kunne ikke falt meg inn å gi våre barn så mye. 

Jeg tenkte faktisk litt på stebroren til Harry Potter da jeg leste det, fryktelig bortskjemt materialistisk. 

Dere bestemmer selv da. 

 

Anonymkode: 88d28...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere har økonomi til det, så ser jeg ikke problemet. Bunad er kjempefint å få til konfirmasjon. Jeg bruker ennå bunaden som jeg fikk til konfirmasjon for 20 år siden.

Anonymkode: 7160a...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har kun 1 barn. 

Gift med barnets far. 

Jenta blir konfirmert i 2020.

Vi har liten familie. Vi er ikke en sammensveiset familie. Vi sees ett par ganger pr år. 

Jeg og min mann tenker at jenta vår skal få den lokale bunaden med sølv, ca 35 000,-

Så tenker vi en pengegave, ca 15 000,-

Og så en sum, feks 15 000,- inn på fond, type langtid/pensjonsfond etc. 

Er vi helt "off", eller er dette innafor?? 

Altså, jeg aner virkelig ikke.......

Vi er IKKE rike, mannen tjener 700 000 pr år, jeg jobbet 50 % som ufaglært i bhg før jeg nå ble ufør....?dvs jeg gar utvetalt så lite at detver latterlig.....

Anonymkode: 78c0b...1f1

Jeg fikk kun bunaden og festen av mine foreldre til konfirmasjon. Eller bare.. jeg var storfornøyd! Så tror de 30000 i penger kan dere spare.. 

Anonymkode: fe293...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, amandine skrev:

Og en ting til, HI. Konfirmant i 2020. Det er tre år til!?! 

Er det ikke litt å planlegge i god tid og begynne å spare? Det syns jeg...

Anonymkode: fe293...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er det ikke litt å planlegge i god tid og begynne å spare? Det syns jeg...

Anonymkode: fe293...20e

Jo, men god tid og god tid fru Blom.  Spare litt kan man jo, men i mitt hode skal konfirmanten selv få ha litt innflytelse på både hvordan og hvor og hva ikke minst.  Og i hodet på en som ikke engang er tenåring enda er tre år en evighet. Tenk om barnet ikke engang vil konfirmeres? Det bør være åpent for det også. Å samle bunadsølv, starte å sy, sette litt av hver måned er kjempefint og lurt, men det er jo ikke nødvendig å begynne på detaljtenking enda.

Det er ikke sååååååååå mye som skal på plass! Og ja, vi har hatt konfirmasjon før, med mange gjester og stor ståhei. Hvis du tenker jeg ikke vet hva jeg snakker om.

Men akkurat som med bryllup,  noen ( mammaer) tar helt av og går inn for planlegging som om det var kongebryllup de skulle arrangere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har kun 1 barn. 

Gift med barnets far. 

Jenta blir konfirmert i 2020.

Vi har liten familie. Vi er ikke en sammensveiset familie. Vi sees ett par ganger pr år. 

Jeg og min mann tenker at jenta vår skal få den lokale bunaden med sølv, ca 35 000,-

Så tenker vi en pengegave, ca 15 000,-

Og så en sum, feks 15 000,- inn på fond, type langtid/pensjonsfond etc. 

Er vi helt "off", eller er dette innafor?? 

Altså, jeg aner virkelig ikke.......

Vi er IKKE rike, mannen tjener 700 000 pr år, jeg jobbet 50 % som ufaglært i bhg før jeg nå ble ufør....?dvs jeg gar utvetalt så lite at detver latterlig.....

Anonymkode: 78c0b...1f1

Bunad holder i massevis. Pengegave - unødvendig. Fond - unødvendig.

Kun bunad! 

Anonymkode: 7897f...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare gikk henne bunaden, det er en fantastisk gave.

De pengene kan dere beholde på deres egne kontoer og heller spare til henne og gi en dag hun trenger de mer. En 14-åring trenger ikke titusenvis av kroner hverken i kontanter eller på fond. Vent heller til hun skal kjøpe sin første bolig, da kan dere komme med en pengegave som enten kan brukes som innskudd, til oppussing eller møbler.

Anonymkode: d7edd...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor er det du skisserer en ganske vanlig, fin gave. Selv ga vi våre døtre bunad med sølv og alt utstyr ( 70.000,-), 25.000,- i kontanter og en gave til 5-6000,- ( fra søsknene). Selskap kom selvfølgelig i tillegg.

Anonymkode: 51a5d...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her vi bor er det du skisserer en ganske vanlig, fin gave. Selv ga vi våre døtre bunad med sølv og alt utstyr ( 70.000,-), 25.000,- i kontanter og en gave til 5-6000,- ( fra søsknene). Selskap kom selvfølgelig i tillegg.

Anonymkode: 51a5d...cbd

Ojsann.... Ikke 450 tusen hver i årslønn dere kanskje!? Vi får potensielt konfirmant både i 2025 og 2026, over 100 tusen pr dag/ barn på 1 år...tro'kke det...

Anonymkode: 60a38...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, amandine skrev:

Jo, men god tid og god tid fru Blom.  Spare litt kan man jo, men i mitt hode skal konfirmanten selv få ha litt innflytelse på både hvordan og hvor og hva ikke minst.  Og i hodet på en som ikke engang er tenåring enda er tre år en evighet. Tenk om barnet ikke engang vil konfirmeres? Det bør være åpent for det også. Å samle bunadsølv, starte å sy, sette litt av hver måned er kjempefint og lurt, men det er jo ikke nødvendig å begynne på detaljtenking enda.

Det er ikke sååååååååå mye som skal på plass! Og ja, vi har hatt konfirmasjon før, med mange gjester og stor ståhei. Hvis du tenker jeg ikke vet hva jeg snakker om.

Men akkurat som med bryllup,  noen ( mammaer) tar helt av og går inn for planlegging som om det var kongebryllup de skulle arrangere..

Syns ikke dette var planlegging på detaljnivå akkurat... Det var jonbare snakk im hvor mye som er forventet å gi barna sine i konfirmasjon, om det hun tenker er OK, for da må de jo iallfall begynne å spare!

Å planlegge på detaljnivå er noe helt annet..

Anonymkode: fe293...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg, og tankegangen din. 

Konfirmasjon hos oss blir en stusselig affære, nesten ingen familie. 

Om du gir 15.000,- så er ikke det mer enn hva andre "samler inn" i 1000,- fra den, 500,- fra den, og 200,- fra den i slekta. 

Høres fornuftig ut å spare allerede, det skal jo i fond, til fornuftig fremtidig bruk. 

 

Jeg er over 40, og jeg fikk 30.000 fra slekt, naboer etc. Fikk "bare" bunad hos foreldre. 

Situasjonen til våre barn er annerledes. Det kommer ikke til å være sånn en sum, fordi om det har vært en viss inflasjon, de siste 3 tiår. 

 

Om du var tenkt å gi henne 15,000 i "sløse gave" på toppen, mister fu meg derimot. 

 

Orntlig kjipt å si at en fikk en brøkdel av alle andre. Denne gaven er vel ment å være en Fornuftig fremtidsrettet sparing til din datter? 

Anonymkode: e9284...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke greia at det ikke blir rare selskapet da? At der er ikke særlig mange gjester å be i selskap, og heller ikke særlig mange andre som kommer til å gi gave? 

Anonymkode: e9284...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg begynne å telle meg fremover. Hvis datteren min skal konfirmeres, skjer vel det i 2021. Men jeg har ikke akkurat begynt å planlegge det ennå, nei. 

 

Anonymkode: 3ec7e...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...