Gå til innhold

Hvis man begynner å gå til psykolog pga narsissistiske trekk hos partner, kan psykolog melde til BV da?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter skikkelig med mannen min. Han er ikke noe snill. Han er en god far og vi krangler aldri foran barna, men han i krangler hir han meg skylden for alt, gir meg silent treatment, sier aldri unnskyld og tar aldri selvkritikk. I de gode periodene har vi det bra, men vet aldri hva som skal til før han fyrer. Jeg trenger noen å snakke med ang personlighetstrekkene hans og hvordanjeg skal takle det på best mulig måte. Bør jeg være redd for å kontakte en psykolog?

Anonymkode: 13ab0...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis psykologen mener det er grunn til å tro at barna deres blir utsatt for omsorgssvikt, har han plikt til å melde. Hvis han er en god far og ikke fyrer seg opp foran barna, går det nok bra. 

Anonymkode: 4d5c7...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du bør ha diagnostisert din partner dersom du ønsker å redd forholdet, og ikke ønsker å bryte ut. Forsøk å fokusere å hva ved behandlingen hans av deg som er problematisk og hvordan det gjør deg vondt og påvirker deg negativt, det er det som er det viktige her, og det du kan si med sikkerhet.

Og hva er egentlig intensjonen din med å gå til psykolog?  Å få hjelp til å bearbeide vonde følelser og se det fra et annet perspektiv? Å få hjelp til å bli i et dårlig forhold? Å få støtte til å bryte ut av et dårlig forhold? Å forsøke å få støtte i din egen diagnostisering av din mann, og i så fall hvorfor?

Dersom det ikke er det første, så høres det ut som om en psykolog som er utdannet familieterapeut som dere sammen går til, kanskje kan være en bedre ide.

Det skal mye til for at psykologer kan bryte taushetsplikten, så jeg hadde ikke bekymret meg for melding til barnevernet ut fra det du skriver her.

Anonymkode: 8369e...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke du bør ha diagnostisert din partner dersom du ønsker å redd forholdet, og ikke ønsker å bryte ut. Forsøk å fokusere å hva ved behandlingen hans av deg som er problematisk og hvordan det gjør deg vondt og påvirker deg negativt, det er det som er det viktige her, og det du kan si med sikkerhet.

Og hva er egentlig intensjonen din med å gå til psykolog?  Å få hjelp til å bearbeide vonde følelser og se det fra et annet perspektiv? Å få hjelp til å bli i et dårlig forhold? Å få støtte til å bryte ut av et dårlig forhold? Å forsøke å få støtte i din egen diagnostisering av din mann, og i så fall hvorfor?

Dersom det ikke er det første, så høres det ut som om en psykolog som er utdannet familieterapeut som dere sammen går til, kanskje kan være en bedre ide.

Det skal mye til for at psykologer kan bryte taushetsplikten, så jeg hadde ikke bekymret meg for melding til barnevernet ut fra det du skriver her.

Anonymkode: 8369e...a63

*dersom det ikke er det første eller det tredje* skulle det stå.

Anonymkode: 8369e...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde visst litt om personlighetsforstyrrelsen, vet du også at han selvsagt ikke skal til samlivsterapeut da alle feil ligger hos meg. Jeg ønsker hjelp til hvordan takle mannen på en effektiv måte, og samtidig beholde verdigheten og troen på meg selv,

Anonymkode: 13ab0...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til psykolog for din egen del. Sortere tanker. Prioritere. En uavhengig tredjepart med høy kompetanse som får betalt for å gjøre livet ditt bedre. Det kommer bare gode ting ut av det. Jeg kan nesten love deg det.

Lykke til

Anonymkode: dc0d2...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du hadde visst litt om personlighetsforstyrrelsen, vet du også at han selvsagt ikke skal til samlivsterapeut da alle feil ligger hos meg. Jeg ønsker hjelp til hvordan takle mannen på en effektiv måte, og samtidig beholde verdigheten og troen på meg selv,

Anonymkode: 13ab0...b5a

Korriger meg om jeg misforstår her. Men det altså slik at han mener at du er problemet, mens du mener at han er problemet?

 

 

Anonymkode: 8369e...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke forklare for du har åpenbart ikke kjennskap til denne type personlighetsforstyrrelse. Har sikkert masse feil jeg, er et normalt menneske, er ikke der problemet ligger.

Anonymkode: 13ab0...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du hadde visst litt om personlighetsforstyrrelsen, vet du også at han selvsagt ikke skal til samlivsterapeut da alle feil ligger hos meg. Jeg ønsker hjelp til hvordan takle mannen på en effektiv måte, og samtidig beholde verdigheten og troen på meg selv,

Anonymkode: 13ab0...b5a

En psykolog kan altså hjelpe deg å bearbeide ting og sortere tanker, men vil ikke "gi deg hjelp til å takle din mann mer effektivt" dersom de mener at det er et destruktivt forhold eller et forhold de mener er psykisk mishandling av deg. Da vil de oppfordre deg til å bryte ut. En psykolog kan også hjelpe deg å se klarere og gi deg støtte, men vil også minne deg på at den eneste man kan forandre uten at det skapes god kommunikasjon, egentlig bare er seg selv. Et ønske om et bedre forhold forutsetter at man forsøker å forstå den andre slik de selv ønsker å bli forstått og ikke er kategorisk i kommunikasjonen. 

Ingen psykolog med etiske prinsipper vil diagnostisere din mann på bakgrunn av det du forteller alene, men de kan fortelle deg om det du har opplevd er vanlig i konfliktfylte forhold, eller om det du har opplevd fra din partner er så bekymringsverdig at det absolutt ikke kan anses som normalt og påregnelig (selv om de ikke kan konkludere med noen spesifikk diagnose).

Anonymkode: 8369e...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykopater og narcessister evner ikke å være gode foreldre. 

Om diagnostiseringen din er rett må du fjerne ungene pronto. 

Anonymkode: 48696...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du hadde visst litt om personlighetsforstyrrelsen, vet du også at han selvsagt ikke skal til samlivsterapeut da alle feil ligger hos meg. Jeg ønsker hjelp til hvordan takle mannen på en effektiv måte, og samtidig beholde verdigheten og troen på meg selv,

Anonymkode: 13ab0...b5a

Ikke meg du skriver dette til... men siden du tydeligvis vet en del om denne personlighetsforstyrrelsen så vet også du at ingenting du gjør kan fikse ting i forholdet. Det finnes ingen fornuftig måte å "takle" en slik mann i et forhold!

Ved å bli i forholdet så lærer du opp barna dine til å tro at en slik gal oppførsel fra far er normalt, og du forsterker det ved å alltid godta det og forsøke å bortforklare oppførselsen hans. Guttene dine vil vokse opp til å behandle sine fremtidige damer dårlig, og datteren din vil tro at det er så dårlig hun skal behandles.

Du vet godt hva løsningen er når han ikke er villig til å gå i parterapi. Samme løsning er også den eneste måten å beholde troen på deg selv.

For barna dine sin skyld - kom deg ut av forholdet, men bruk gjerne psykolog i prosessen.

Anonymkode: 19568...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle om han har merkelappen narc. eller ikke. Man kan ha 5 av symptomene og være en N. og man kan ha 7 uten å være det. Det viktige er at Hi og barna har et godt liv. Om dere ikke har det, så prøv å forbedre det. Går det ikke uansett grunn, så må hun dra. Dersom han er en N, så er det mye prosa å lese om hvordan de neste årene kommer til å bli og mye nyttig info om hvordan man skal opptre ovenfor en N. Det kan være nyttig lesning som en forberedelse på et worst case senario.

Anonymkode: dc0d2...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan da ikke score 7 og ikke være n? Hva er da poenget med slike tester da?!

Anonymkode: 13ab0...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært forsiktig med hva en sier;her ble barnefar meldt bekymringsmelding på etter jeg hadde snakket  litt om barnefaren til psykologen

Anonymkode: 8f855...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om psykolog  / andre er bekymret for barn plikter de å sende bekymringsmelding til BV. Så enkelt er det. Taushetsplikten trumfer ikke dette. 

Husk at du skal ha et godt liv også. Hvor god far er han når han kan være slik mot deg? Jeg har gått fra en psykisk syk mann, ikke helt likt som hos deg, men mange paralleller. 

Det var utrolig tøft å avslutte forholdet, jeg var blitt psyket ned over mange år. 2 år etter nå - har hatt det bra lenge. Jeg får puste, går ikke på nåler.. og barnet er ca 6 netter hos far pr mnd. Det går bra! Samværet må tilpasses da farens helse svinger en del.

Anonymkode: 8c68c...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26. april 2017 den 15.33, Anonym bruker skrev:

Hvis du hadde visst litt om personlighetsforstyrrelsen, vet du også at han selvsagt ikke skal til samlivsterapeut da alle feil ligger hos meg. Jeg ønsker hjelp til hvordan takle mannen på en effektiv måte, og samtidig beholde verdigheten og troen på meg selv,

Anonymkode: 13ab0...b5a

Og det tror du psykologen kan gi deg...? Det tror ikke jeg. Psykologer kan ikke trylle. Du kan ikke både være i et intimt forhold med en person OG konspirere i skjul omkring hvordan du skal "takle" vedkommende. Hvis mannen din ikke responderer på vanlig konstruktiv og ikke-aggressiv samtale, er det kun ên ting å gjøre: ha seg ut av forholdet. Ikke øve inn grep og teknikker for å snakke ham rundt eller overtale ham. 

Anonymkode: f7bec...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite på nett om hvordan man står i stormen og responderer på usaklige anklager, fordeling av skyld, ubegrunnet sinne. Skal man svare tilbake, forsvare seg eller trekke seg stille og rolig unna? Det er dette jeg lurer på. Jeg VET jo at jeg VIL svare tilbKe, realitetsorientere mannen, men DET funker ikke. Tar ikke selvkritikk.

 

HI

Anonymkode: 13ab0...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er lite på nett om hvordan man står i stormen og responderer på usaklige anklager, fordeling av skyld, ubegrunnet sinne. Skal man svare tilbake, forsvare seg eller trekke seg stille og rolig unna? Det er dette jeg lurer på. Jeg VET jo at jeg VIL svare tilbKe, realitetsorientere mannen, men DET funker ikke. Tar ikke selvkritikk.

 

HI

Anonymkode: 13ab0...b5a

På min ex som er som din er det eneste som hjelper å legge seg flat. Ikke svare tilbake. Nikke og si han har helt rett. Vil du undertrykke deg selv slik? Aldri kunne si hva du egentlig mener? La han herse med deg? Hvorfor....? Er han viktigere enn deg? Er det å være i eg forhold med han viktigere enn å beholde din integritet, kunne være ditt virkelige deg? Hvorfor vil du være med han? Vet hvordan du har det!!!! Klem

Anonymkode: 09337...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er såpass ille at du er redd for at psykolog kanskje melder til bv hvis du forteller hvordan han er, ja da er han vel ikke mye å samle på? Hverken for deg og ikke minst for barna. Barna kjenner kun den vrkeligheten de vokser opp med. Om han ikke gjør noe som ungene ser, så vil de alikevel oppfatte forholdet mellom dere. Men du bør i det minste vurdere hvor mye barna blir berørt av han og hans narcisisme. Hvordan er han når dere alle er sammen? Setter han seg selv ofte foran barna?

Anonymkode: a6200...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...