Gå til innhold

Hva synes du om den late mannen min nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har bodd i huset i 5 år. De forrige eierene ryddet ikke ut av garasjen (etter en idiotisk avtale med oss) pga mye vi kunne ha bruk for. I de 5 årene har garasjen stått slik som de forrige eierne forlot den. Min late mann har ikke EN dag gått ut og ryddet i garasjen, han tar ikke iniativ til noe slik. Istedet slenger han fra seg verktøy etc, og bidrar til nok rot. 

Jeg vet ikke om jeg kan forandre han, men må vel på et vis bare lære meg å leve med en som kun trener og ligger på sofaen når han har fri. Jeg føler jeg tar meg av alt av vedlikehold. Jeg rydder i skuffer og skap, jeg sorterer barnas klær, jeg gjør alle disse småtingene som han IKKE ser må gjøres, og dermed ikke ser at jeg gjør. 

Saken er, jeg ble drittlei av rotet i garasjen i går kveld og gikk ut for å rydde. Jeg sa til han at nå skal ALT ut, og vi skal se over hva vi trenger- resten kastes. Det lukter mugg og fukt i garasjen. I tillegg står det en egenkomponert skap innredning fra forrige eier der som jeg skal rive ut. Når jeg sier vi skal gjøre det sier han bare "såpass". Ikke noe enighet i det. Han nekter på at vi skal rive ut innredningen, og at vi skal kaste mye av det som står der. Det er sikkert 1000 spiker der, gammel maling, gammel beis, gammel olje. Gamle motorsager og annet som ikke fungerer (han har ihvertfall aldri før giddet å sjekke om det virket, og han har aldri vist at det har ligget der en gang). 

Synes dere jeg skal bare trumpe gjennom og kaste? Når han ikke har giddet alle disse årene, så føler jeg at jeg er i min fulle rett til det? 

Han har to fridager nå + helg og 1 mai, så jeg har sagt at jeg synes han skal ta litt i garasjen, men han bare huffer og stønner når jeg spør. Blir så lei meg, aldri noe positiv til noe jobb i det hele tatt. 

Synes dere jeg har rett til å være frustrert? Tror bare jeg har mye mer arbeidslyst enn han, og der er så frustrerende... Sorry at det ble langt :) 

Anonymkode: 98ec7...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bestill en container og hiv alt hvis han ikke gjør noe. Både det han vil spare på og det som virkelig er skrot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å si du klarer deg bedre uten ham, men saken er at jeg er gift med samme type, og selv om man driver as familien alene store deler av tiden, er det likevel hjelp i dem mtp barna. 

Ja, du er i full rett til å kaste uavkortet. Han har hatt mer enn god nok tid til å ta i et tak. Blir han sint får han bare furte. Jeg tar også en sjau innimellom. Han får førte det han vil, men jeg gidder ikke å ta del i det. 

 

Anonymkode: 75052...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare godtar du at han ligger på sofaen da eller stiller du litt krav til deltakelse?

Forsøkt å samarbeide om ryddingen?

Jeg har også mange ting jeg bare utsetter fordi det er et ork å ta tak i(og det samme kan mannen min ha). Men av og til får jeg mannen min med på å hjelpe meg eller han tar en sjelden gang initiativ til å hjelpe meg(da har jeg gjerne snakket om at jeg ikke orker å begynne på det).

Andre ganger er det jeg som tar initiativ til å gjøre noe mannen ikke helt får seg til å begynne på.

Anonymkode: 0d072...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kast! 5 år er eviglang tid, jeg vil ikke engang tenkte på hva som kan bo der inne, så husk hansker ;) Men igjen, enda en grunn til å bare kaste. Råte og mugg kan jo ødelegge garasjen også, så dumt om den må rives fordi mannfolket er treigt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har lyst å si du klarer deg bedre uten ham, men saken er at jeg er gift med samme type, og selv om man driver as familien alene store deler av tiden, er det likevel hjelp i dem mtp barna. 

Ja, du er i full rett til å kaste uavkortet. Han har hatt mer enn god nok tid til å ta i et tak. Blir han sint får han bare furte. Jeg tar også en sjau innimellom. Han får førte det han vil, men jeg gidder ikke å ta del i det. 

 

Anonymkode: 75052...d13

Ja du har rett i at han er en stor del av familien AS, og jeg kan ikke bare kaste han ut, selv om det frister. 

Er bare så møkk lei av å være den som skal organisere alt. Både inne, med barn og nå tydeligvis også ute. 

Anonymkode: 98ec7...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare godtar du at han ligger på sofaen da eller stiller du litt krav til deltakelse?

Forsøkt å samarbeide om ryddingen?

Jeg har også mange ting jeg bare utsetter fordi det er et ork å ta tak i(og det samme kan mannen min ha). Men av og til får jeg mannen min med på å hjelpe meg eller han tar en sjelden gang initiativ til å hjelpe meg(da har jeg gjerne snakket om at jeg ikke orker å begynne på det).

Andre ganger er det jeg som tar initiativ til å gjøre noe mannen ikke helt får seg til å begynne på.

Anonymkode: 0d072...16d

Vet du, når han legger seg på sofaen så føler han at han fortjener det. Og ja- til en viss grad. Men uansett hva jeg sier, så oppfatter han det som mas. Om jeg spør om vi kan ta garasjen så er det bare huff og stønn og at jeg maser sånn. Jeg er så lei av å rydde etter han at jeg spyr snart, så det kan godt hende at jeg maser. Vi har en loftsstue som bare flyter over og, og jeg har sagt at jeg klarer ikke ta alt selv. Jeg jobber 100 jeg og, vi har to barn og venter det tredje, og jeg vil jo og være sosial. Han er aldri sosial en gang. Når han har fri (jobber turnus), så trener han, ligger på sofaen, i badekaret etc. Jeg vet bare ikke om jeg bare må godta det.. Det er ikke en eneste dag jeg ikke gjør noe husarbeid, men det klarer han fint ja. 

Anonymkode: 98ec7...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ann Christin skrev:

Bare kast! 5 år er eviglang tid, jeg vil ikke engang tenkte på hva som kan bo der inne, så husk hansker ;) Men igjen, enda en grunn til å bare kaste. Råte og mugg kan jo ødelegge garasjen også, så dumt om den må rives fordi mannfolket er treigt!

Men saken er, at noe av det er så tungt at jeg klarer det ikke uten han :( Ikke har jeg en far eller bror som kan hjelpe meg heller. Og jeg er gravid, så vet ikke hvor mye jeg skal drive og bære på det heller.. (Er halvveis i sv.skapet).

Anonymkode: 98ec7...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja du har rett i at han er en stor del av familien AS, og jeg kan ikke bare kaste han ut, selv om det frister. 

Er bare så møkk lei av å være den som skal organisere alt. Både inne, med barn og nå tydeligvis også ute. 

Anonymkode: 98ec7...bba

Du er min medsøster.. ;)

Det morsomste er at han tror han bidrar omtrent like mye! 😂 Jeg tar meg også av "alt", ute, inne, med barna, bilene etc. Regninger, klesvask, husvask, hage etc, absolutt alt enten faller på meg, eller så organiserer jeg og får dratt ham i gang. Det kan ta én mnd eller 3 år. Min spiller i tillegg og gidde bare ikke fordi han heller vil slappe av. 

For deg som spurte om man bare godtar slikt? Vel, det er ikke lett å piske rundt 100 kg som ikke er interessert. Man kan selvfølgelig kaste ut latskapen, men de bidrar jo noe og man kan få etterlengtet avlastning mtp barna. Det kan man selvsagt få ved to hjem også, men det ikke alltid brudd er den enkleste løsningen likevel. 

Anonymkode: 75052...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast!!! Jeg har en sånn far, og siden jeg overtar familieiendommen får jeg mye å gjøre for å si det slik... Viss han virkelig er interessert i noe av skrotet får han vere med deg å kaste/sortere. Møter han ikke opp går han glipp av den muligheten. Og du har all mulig grunn til å vere frustrert.  

Anonymkode: 01054...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du, når han legger seg på sofaen så føler han at han fortjener det. Og ja- til en viss grad. Men uansett hva jeg sier, så oppfatter han det som mas. Om jeg spør om vi kan ta garasjen så er det bare huff og stønn og at jeg maser sånn. Jeg er så lei av å rydde etter han at jeg spyr snart, så det kan godt hende at jeg maser. Vi har en loftsstue som bare flyter over og, og jeg har sagt at jeg klarer ikke ta alt selv. Jeg jobber 100 jeg og, vi har to barn og venter det tredje, og jeg vil jo og være sosial. Han er aldri sosial en gang. Når han har fri (jobber turnus), så trener han, ligger på sofaen, i badekaret etc. Jeg vet bare ikke om jeg bare må godta det.. Det er ikke en eneste dag jeg ikke gjør noe husarbeid, men det klarer han fint ja. 

Anonymkode: 98ec7...bba

Uff, høres ikke enkelt ut. Jeg hadde nok blitt irritert. Tror jeg hadde tatt en alvorsprat for å se om det gir han en vekker. Dere er to om alt.

Har selv tre små barn og vet hvor fort det kan flyte med rot. Jeg stresser veldig med det(tenker da ikke på leker og klær, men alt dill og dall som har det med å hope seg opp her og der) og er derfor en del på mannen min for å hjelpe meg å ta unna, dette for at vi skal ha det bedre alle sammen. Ingen har det kjekt om jeg ikke får gjort annen enn å rydde og er sur og grinete pga det.

Når det kommer til garasjen hadde jeg nok ryddet det jeg fikk til. Og kanskje fått noen andre til å hjelpe med det tyngste. Vært åpen og ærlig om hvorfor du må ha hjelp(kanskje det blir en vekker for mannen din?)

Anonymkode: 0d072...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Sett opp et digert skilt med 

GRATIS! GIS BORT PGA LAT MANN 

Vet du? Jeg gjorde noe lignende, men latskapen her brydde seg ikke og syntes bare det var beleilig at naboene hjalp meg med tunge løft og snørydding. Fantes ikke spor av flauhet eller noe, som for meg var både flaut og nedverdigende. Nå gjør jeg heller ting i det tempoet det tar enn å ydmyke meg selv slik. Ingenting biter på gjennomfør latskap! 

Anonymkode: 75052...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er min medsøster.. ;)

Det morsomste er at han tror han bidrar omtrent like mye! 😂 Jeg tar meg også av "alt", ute, inne, med barna, bilene etc. Regninger, klesvask, husvask, hage etc, absolutt alt enten faller på meg, eller så organiserer jeg og får dratt ham i gang. Det kan ta én mnd eller 3 år. Min spiller i tillegg og gidde bare ikke fordi han heller vil slappe av. 

For deg som spurte om man bare godtar slikt? Vel, det er ikke lett å piske rundt 100 kg som ikke er interessert. Man kan selvfølgelig kaste ut latskapen, men de bidrar jo noe og man kan få etterlengtet avlastning mtp barna. Det kan man selvsagt få ved to hjem også, men det ikke alltid brudd er den enkleste løsningen likevel. 

Anonymkode: 75052...d13

Bra vi er to ihvertfall :P 

Ja det er jo slik at enten gjør jeg det selv, eller så må jeg mase han på det. Vi har en liten mellomgang som han har skullet pusset opp i to år, men han gjør det ikke. Ikke har han pusset opp noe her hjemme selv heller, alt har vi fått hjelp til. Han har ingen interesse av å holde på i huset. Han lager mat og hjelper til med grovrydding- men der stopper det jo. Etter middag vil han la barna sitte på data/ipad, slik at han selv får slappet av. Han er mest irriterende for tiden, og der er ikke noe jeg finner tiltrekkende med han for tiden, og jeg tror latskapen hans er en stor medvirkende årsak til det. 

Og nei, det er ikke lett å piske rundt et annet voksent menneske. Jeg er jo ikke sjefen hans heller, men det føles jo slik når jeg må organisere alt...

Anonymkode: 98ec7...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uff, høres ikke enkelt ut. Jeg hadde nok blitt irritert. Tror jeg hadde tatt en alvorsprat for å se om det gir han en vekker. Dere er to om alt.

Har selv tre små barn og vet hvor fort det kan flyte med rot. Jeg stresser veldig med det(tenker da ikke på leker og klær, men alt dill og dall som har det med å hope seg opp her og der) og er derfor en del på mannen min for å hjelpe meg å ta unna, dette for at vi skal ha det bedre alle sammen. Ingen har det kjekt om jeg ikke får gjort annen enn å rydde og er sur og grinete pga det.

Når det kommer til garasjen hadde jeg nok ryddet det jeg fikk til. Og kanskje fått noen andre til å hjelpe med det tyngste. Vært åpen og ærlig om hvorfor du må ha hjelp(kanskje det blir en vekker for mannen din?)

Anonymkode: 0d072...16d

Må høre med noen andre om hjelp, men da blir han jo bare rasende... Foreslo at vi skulle ta den garasjen sammen i helga, men da synes han synd på barna. Men NÅR skal vi ta den da? Vi må jo nesten ta den når vi har fri sammen prøver jeg å si.. :(

Anonymkode: 98ec7...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må høre med noen andre om hjelp, men da blir han jo bare rasende... Foreslo at vi skulle ta den garasjen sammen i helga, men da synes han synd på barna. Men NÅR skal vi ta den da? Vi må jo nesten ta den når vi har fri sammen prøver jeg å si.. :(

Anonymkode: 98ec7...bba

Hadde bare latt han blitt rasende.

DU vil ha den garasjen ryddet og det bør han respektere.

Synd på barna? Fordi dere ikke finner på noe annet i helga? Men hva når han bare ligger på sofaen og drar seg, er det ikke synd på barna da? Her hadde jeg kommet med motargumenter så det holdt. Det han driver med er jo bare dumme unnskyldninger. Han trenger å møte seg selv i døra ser det ut som.

Anonymkode: 0d072...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde bare latt han blitt rasende.

DU vil ha den garasjen ryddet og det bør han respektere.

Synd på barna? Fordi dere ikke finner på noe annet i helga? Men hva når han bare ligger på sofaen og drar seg, er det ikke synd på barna da? Her hadde jeg kommet med motargumenter så det holdt. Det han driver med er jo bare dumme unnskyldninger. Han trenger å møte seg selv i døra ser det ut som.

Anonymkode: 0d072...16d

Jeg er så dårlig på argumenter, og han er så god.. Så gi meg gjerne tips til gode argumenter :P 

Anonymkode: 98ec7...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lignende mann. Ikke så ekstrem, men enden på visa her var at jeg bestilte en svær container før jeg skulle flytte inn. Jeg så at kjelleren skal være blåst når jeg kommer med mine ting. Vi samarbeider om å kaste. Og kasta kanskje 70% av det jeg ville ha vekk. Etter et år gikk jeg over kjelleren på egenhånd og heiv kanskje 10% til. Nå står det 20% igjen som ikke er noen av våres, men søstrene og foreldrene hans sitt. Jeg har gitt dem en frist på å hente og den fristen har gått ut. I sommer er planen å ta resten. Jeg lever for å bli kvitt ting. Dess mindre man har dess mindre roter man og det blir myyye enklere å ha system. Familien hans er samlere. Og de skal få samle så mye de vil, men ikke i litt hus. Det gjelder forsåvidt mannen også. Hvis han skal ha så mye skrot får han leie seg en garasje for egne penger som jeg ikke har noe med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tanke er dessverre det som annie 288 skriver... hvordan kan man velge å bli gravid med tre barn med en slik latsabb av en egoist?

Eneste grunnen til at han kan holde på slik er fordi du godtar det, HI! Du godtar at du tar alt i hjemme, du godtar at han legger seg på sofaen når du springer rundt og gjør alt. Du godtar å leve med en snylter de luxe.

Sett opp en liste over alt, og da mener jeg ALT du gjør i hus og hjem kommende uke og tidsbruken på det hver eneste dag, og så skriver du også ned alt han gjør. Uken etter presenterer du listene, spør om han har noe å tilføye på sin liste, om det er noe du har glemt. Og så spør du ham om han synes det er rettferdig at du skal gjøre alt dette alene mens han knapt bidrar med noe som helst. Ikke gi deg før han svarer på dette. Kommer han med bortforklaringer, si at "ja, jeg hører du sier det, men jeg spør deg igjen - mener du det er riktig at jeg jobber xx timer i hjemmet vårt hver uke og du bare bidrar en brøkdel, svar meg på det, ja eller nei?" Og ikke gi deg - hver gang han sier du maser eller bortforklarer, be ham svare på dette ene spørsmålet. Og så sier du at fra og med NÅ skal dere dele på arbeidsoppgavene i hjemmet, og du forventer at dere begynner i parterapi i tillegg.

Og vil han ikke... du får langt mindre å gjøre om du dumper ham!

Alternativt kan du selvfølgelig bare fortsette å leve med ham, men da er det et valg du tar helt bevisst, du velger å være tjener for ham, du velger å tillate ham å snylte på deg, du velger å la ham få fortsette egotrippen sin... og nei, når du velger det, da har du faktisk ikke rett til å være frustrert lenger.

Anonymkode: dad05...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes synd på deg, eksen min var omtrent like lat. Han trakk meg ned også, gjennom årenes løp.

Anonymkode: 71c6e...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som jeg gjorde. Skaffet hjelp. De kom mens mannen var på jobb. Jeg kasta ALT jeg kunne (hater rot og han samlet på alt) så er du kvitt det. Mange på finn.no For. Eks som leier ut seg selv med bil og de kvitter seg med rasket for deg også. Trenger ikke koste mye! Dritten har stått i 5år, han har ingen unnskyldning eller god grunn for å holde på det som står dær når han ikke engang vet hva som befinner seg der. Makan til "mannfolk".

Anonymkode: c2eee...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvilke svar du er ute etter. Du sier at du ikke vil gå fra ham, for han er så flink med barna. Eller noe slikt. Og du sier at han blir rasende hvis du får hjelp av noen til å kaste alt rotet. 

Jeg hadde ikke orket å være sammen med noen som ga så tydelig blaffen i meg, min helse og mine følelser. Men du vil jo det.

Jeg hadde laget et jordskjelv av dimensjoner hvis latsabben prøvde seg på å bli rasende for at jeg ville rydde.

Jeg hadde laget et jordskjelv av dimensjoner hvis en fyr som helst ville gi barna hver sin iPad hver dag for å få fred selv, plutselig argumenterte med at det "er så synd på barna" hvis han må rydde. 

Men jeg hadde sluppet å lage disse jordskjelvene, for jeg hadde aldri giddet å finne meg i å være en sånn manns ubetalte tjener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Superdolly skrev:

Jeg lurer på hvilke svar du er ute etter. Du sier at du ikke vil gå fra ham, for han er så flink med barna. Eller noe slikt. Og du sier at han blir rasende hvis du får hjelp av noen til å kaste alt rotet. 

Jeg hadde ikke orket å være sammen med noen som ga så tydelig blaffen i meg, min helse og mine følelser. Men du vil jo det.

Jeg hadde laget et jordskjelv av dimensjoner hvis latsabben prøvde seg på å bli rasende for at jeg ville rydde.

Jeg hadde laget et jordskjelv av dimensjoner hvis en fyr som helst ville gi barna hver sin iPad hver dag for å få fred selv, plutselig argumenterte med at det "er så synd på barna" hvis han må rydde. 

Men jeg hadde sluppet å lage disse jordskjelvene, for jeg hadde aldri giddet å finne meg i å være en sånn manns ubetalte tjener. 

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med det.. :( Er så frustrert. 

Altså, i kveld når han fant ut at jeg ryddet så skulle han så absolutt hatt en låskasse til en dør. Som lå i garasjen. Som  jeg da hadde kastet. Akkurat i dag skulle han ha den. Så nå måtte han gå gjennom alle posene og se. Ikke noe "så bra du har startet", men bare kritikk. 

Problemet er at jeg føler det er litt "jordskjelv" hver dag. Vi er så uenige om hvordan ting skal gjøres. Jeg føler jeg maser på han hver dag, han føler jeg kommenterer så mye på han. Og det gjør jeg nok.. Men han SER jo ikke ting, og jeg kan jo ikke slutte å mase, for da ser han det ihvertfall ikke tenker jeg.. 

Jeg vet ikke helt hvilke svar jeg ville ha, men jeg har ihvertfall fått gode svar her.... takk <3 

Anonymkode: 98ec7...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min tanke er dessverre det som annie 288 skriver... hvordan kan man velge å bli gravid med tre barn med en slik latsabb av en egoist?

Eneste grunnen til at han kan holde på slik er fordi du godtar det, HI! Du godtar at du tar alt i hjemme, du godtar at han legger seg på sofaen når du springer rundt og gjør alt. Du godtar å leve med en snylter de luxe.

Sett opp en liste over alt, og da mener jeg ALT du gjør i hus og hjem kommende uke og tidsbruken på det hver eneste dag, og så skriver du også ned alt han gjør. Uken etter presenterer du listene, spør om han har noe å tilføye på sin liste, om det er noe du har glemt. Og så spør du ham om han synes det er rettferdig at du skal gjøre alt dette alene mens han knapt bidrar med noe som helst. Ikke gi deg før han svarer på dette. Kommer han med bortforklaringer, si at "ja, jeg hører du sier det, men jeg spør deg igjen - mener du det er riktig at jeg jobber xx timer i hjemmet vårt hver uke og du bare bidrar en brøkdel, svar meg på det, ja eller nei?" Og ikke gi deg - hver gang han sier du maser eller bortforklarer, be ham svare på dette ene spørsmålet. Og så sier du at fra og med NÅ skal dere dele på arbeidsoppgavene i hjemmet, og du forventer at dere begynner i parterapi i tillegg.

Og vil han ikke... du får langt mindre å gjøre om du dumper ham!

Alternativt kan du selvfølgelig bare fortsette å leve med ham, men da er det et valg du tar helt bevisst, du velger å være tjener for ham, du velger å tillate ham å snylte på deg, du velger å la ham få fortsette egotrippen sin... og nei, når du velger det, da har du faktisk ikke rett til å være frustrert lenger.

Anonymkode: dad05...5b2

Mm- jeg burde skrive opp liste. Har faktisk gjort det tidligere og. Men jeg skulle ønske han gjorde ting uten mas, uten liste. Når han er hjemme til foreldrene sine går han ut og holder på så mye, rydder og ordner og steller. Her hjemme- ingenting uten mas. Nesten så jeg gruer meg til somrene her, for da ser jeg alt som må gjøres her hjemme og irriterer meg over alt han ikke gjør. 

Anonymkode: 98ec7...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...