Gå til innhold

å bli gravid på aap. Er det galt å planlegge?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

men "ny" mann og barn fra før som begynner å bli store så ebber tida ut med tanke på et siste barn. Mannen har ikke barn fra før og er utrolig flink med mine, men han ønsker også et eget.

Jeg er på aap, har vært det ganske lenge pga sykdom. Er mye bedre og tenker på utdannelse og jobb, men det er ikke lett her jeg bor. Jeg har søkt på skole, og kommer jeg inn søker jeg lån og stipend og slutter da med aap. Nå kan det se ut som om snittet på skole blir skyhøyt i år, og da blir jo ikke det aktuelt.

Så kommer tanken om å starte med prøvinga litt fort, slik at jeg er klar for skole etter baby istedenfor. Men det er vel "ingen" som planlegger det mens de er på aap?

Anonymkode: c571a...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns ikke det høres veldig fornuftig ut... Mye bedre å ordne seg med skole/ jobb først. Slikt blir jo bare vanskeligere når man har småbarn i tillegg. Snakker av egen erfaring her.. skjønner at du har lyst på et barn til. Men vil jo ikke si at det er spesielt fornuftig! Vil vel også tro at de på nav blir mindre imponert over det også. Nei, fiks det nødvendige før du tenker på barn. Lag trygge rammer rundt først, så vil det bli mye enklere for dere i ettertid. 

Tenker også at om du ikke kan jobbe, så kan du heller ikke få flere barn. Du får komme deg inn på arbeidsmarkedet først!! Det er jo som du sikkert også vet krevende med små barn. Bruk fornuften nå😉

Anonymkode: a8bc5...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syns ikke det høres veldig fornuftig ut... Mye bedre å ordne seg med skole/ jobb først. Slikt blir jo bare vanskeligere når man har småbarn i tillegg. Snakker av egen erfaring her.. skjønner at du har lyst på et barn til. Men vil jo ikke si at det er spesielt fornuftig! Vil vel også tro at de på nav blir mindre imponert over det også. Nei, fiks det nødvendige før du tenker på barn. Lag trygge rammer rundt først, så vil det bli mye enklere for dere i ettertid. 

Tenker også at om du ikke kan jobbe, så kan du heller ikke få flere barn. Du får komme deg inn på arbeidsmarkedet først!! Det er jo som du sikkert også vet krevende med små barn. Bruk fornuften nå😉

Anonymkode: a8bc5...032

Vås! Så jeg som er ufør etter ulykke kan ikke få barn ? Fordi jeg ikke kan jobbe, så kan jeg ikke ha et familieliv? Idiotisk og krenkene å si 

Anonymkode: 2e899...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syns ikke det høres veldig fornuftig ut... Mye bedre å ordne seg med skole/ jobb først. Slikt blir jo bare vanskeligere når man har småbarn i tillegg. Snakker av egen erfaring her.. skjønner at du har lyst på et barn til. Men vil jo ikke si at det er spesielt fornuftig! Vil vel også tro at de på nav blir mindre imponert over det også. Nei, fiks det nødvendige før du tenker på barn. Lag trygge rammer rundt først, så vil det bli mye enklere for dere i ettertid. 

Tenker også at om du ikke kan jobbe, så kan du heller ikke få flere barn. Du får komme deg inn på arbeidsmarkedet først!! Det er jo som du sikkert også vet krevende med små barn. Bruk fornuften nå😉

Anonymkode: a8bc5...032

Jo, det mest fornuftige var jo at jeg hadde jobb og alt i boks. Det skjønner jeg. Men her er det ikke bare å gå ut å få full jobb, og utdannelse er vanskelig pga snittet som har økt veldig på de siste årene. Det med et nytt barn for meg begynner å bli sent, dermed var den opprinnelige planen å blir gravid under studiene og ta et permisjonsår der. Nå ser det ikke så lyst ut med tanke på studier og da kjenner jeg at min fornuft sier jeg burde bli gravid på aap, slik at jeg er sikret en inntekt mens jeg er gravid og etter fødsel. Det er da heller ikke for seint etterpå? Jeg er istand til å ta vare på barn, ikke derfor jeg er på aap nå :)

 

hi

Anonymkode: c571a...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får barn og slett ikke alle har jobb. Folk på dagpenger, sosialtrygd, aap og uføretrygd får barn, nav har sett det meste før og unner faktisk de fleste en familie. 

Gjør som du synes passer deg og din familie best. 

Aap gir grunnlag for foreldrepenger, men om du er i ferd med å bli frisk kan du ikke regne med at du uten videre får gjenopptatt aap etter permisjonen 

Anonymkode: 0cb24...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Folk får barn og slett ikke alle har jobb. Folk på dagpenger, sosialtrygd, aap og uføretrygd får barn, nav har sett det meste før og unner faktisk de fleste en familie. 

Gjør som du synes passer deg og din familie best. 

Aap gir grunnlag for foreldrepenger, men om du er i ferd med å bli frisk kan du ikke regne med at du uten videre får gjenopptatt aap etter permisjonen 

Anonymkode: 0cb24...60a

Og det er faktisk ganske uforsvarlig. Man bør greie å forsørge seg selv før man stifter familie. 

Anonymkode: aca5d...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått på AAP i 6 år nå. De første 3 årene var jeg for syk til noe. Så ble jeg frisk nok til omskolering men pga nav som er ganske nøye på karriereveiledning ifht dette rakk jeg ikke noe søknadsfrist. Da sa de faktisk at om jeg ville ha barn burde jeg prøve nå siden jeg uansett måtte vente 1.5 år med å starte skole. Så sagt så gjort og har nå en snart 2-åring og 1 år igjen av omskoleringa. Er nå gravid igjen uplanlagt og det "ødelegger" sisteåret så det må utsettes. Går i arbeidstiltak nå som gravid. I mitt tilfelle blir jeg nok aldri 100% frisk og Nav sa faktisk at jeg burde hå for familie siden jeg ikke kan bli 100% arbeidsfør likevel. Har blitt mye friskere av å bli mamma og nav ser faktisk verdien av det :)

Anonymkode: d33fa...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger skjemtes jeg av å bo i denne velferdsstaten. For all del, folk blir syke og folk blir uplanlagt gravid. Men her så sier du at du er i ferd med å bli frisk og kan begynne å studere men pga opptak må fortsette på Aap? Og att på til ønsker å bli gravid? Hvilke signaler sender du de eldste barna dine? 

Anonymkode: 3cad8...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vås! Så jeg som er ufør etter ulykke kan ikke få barn ? Fordi jeg ikke kan jobbe, så kan jeg ikke ha et familieliv? Idiotisk og krenkene å si 

Anonymkode: 2e899...5da

Hva i alle dager er den sammenligningen?? 😂

Anonymkode: 53e34...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg så mange barn som du kan forsørge og ta deg av. Inntil du har kommet deg i jobb igjen vil det si at det holder lenge med de du allerede har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva i alle dager er den sammenligningen?? 😂

Anonymkode: 53e34...e6f

At hvis man går på aap og får barn, burde man klare å jobbe. Og det er ikke sikkert 

Anonymkode: 2e899...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at nav ser verdien i at du blir mamma en gang til. Det gjør faen ikke mine skattepenger og det er opptil et par stykker på forumet her som betaler skatt av egen lønn, ikke trygd. Det er oss du spør, Har du levd 6 år på mine penger allerede og du kan ta studier, du kan etter det kaaanskje få deg en jobb, men du har ingen betenkeligheter med å skaffe deg en 20 år lang økonomisk forpliktelse? Som eneste OECD-land får Norges befolkning bedre helse, men ytelser i for sykefravær, trygd etc etc etc. øker. Som ENESTE land! Dine holdninger er en av grunnene til manglende bærekraft i dette landet. Forsørg begge barna dine 100% alene før du skaffer deg et nytt barn. Hva nav unner mennesker er da totalt uinteressant. Det flommer av 2 barns mødre uten utdannelse og uten jobb som har stor forståelse for deg. Det er bare det at de betaler faktisk ikke for det de heller. Nå kan du sette i gang å bli fornærmet. 

Anonymkode: 61166...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fint at nav ser verdien i at du blir mamma en gang til. Det gjør faen ikke mine skattepenger og det er opptil et par stykker på forumet her som betaler skatt av egen lønn, ikke trygd. Det er oss du spør, Har du levd 6 år på mine penger allerede og du kan ta studier, du kan etter det kaaanskje få deg en jobb, men du har ingen betenkeligheter med å skaffe deg en 20 år lang økonomisk forpliktelse? Som eneste OECD-land får Norges befolkning bedre helse, men ytelser i for sykefravær, trygd etc etc etc. øker. Som ENESTE land! Dine holdninger er en av grunnene til manglende bærekraft i dette landet. Forsørg begge barna dine 100% alene før du skaffer deg et nytt barn. Hva nav unner mennesker er da totalt uinteressant. Det flommer av 2 barns mødre uten utdannelse og uten jobb som har stor forståelse for deg. Det er bare det at de betaler faktisk ikke for det de heller. Nå kan du sette i gang å bli fornærmet. 

Anonymkode: 61166...4b7

Setter pris på din ærlige mening. Og helt ærlig, jeg skjønner det. Likevel så er det det beste for meg akkurat nå slik jeg ser det, og både nav og livet generelt har vært ganske urettferdig "mot" meg, og er mye av grunnen til hvor jeg er i dag.

Når det er sagt tror jeg du oppfatter meg (HI) og anonym over her som en og samme person, og det er vi ikke.

 

hi

Anonymkode: c571a...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville ventet! 

Har gått på aap selv, men da ventet jeg med barn nummer to!

 

er i fikk jobb og gravid nå.

barn har du 100% av tiden og da hadde du klart en jobb også som er ca 8 timer om dagen og ikke 24 timer (-søvntiden)

vent! Tenk om du blir singel igjen så sitter du der med baby og barn fra før på aap.

 

og en ting til er du frisk nok til skole er du frisk nok til jobb og da er det utrolig dårlig moralsk av deg å fortsette på aap fordi du ikke kom inn på skolen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fint at nav ser verdien i at du blir mamma en gang til. Det gjør faen ikke mine skattepenger og det er opptil et par stykker på forumet her som betaler skatt av egen lønn, ikke trygd. Det er oss du spør, Har du levd 6 år på mine penger allerede og du kan ta studier, du kan etter det kaaanskje få deg en jobb, men du har ingen betenkeligheter med å skaffe deg en 20 år lang økonomisk forpliktelse? Som eneste OECD-land får Norges befolkning bedre helse, men ytelser i for sykefravær, trygd etc etc etc. øker. Som ENESTE land! Dine holdninger er en av grunnene til manglende bærekraft i dette landet. Forsørg begge barna dine 100% alene før du skaffer deg et nytt barn. Hva nav unner mennesker er da totalt uinteressant. Det flommer av 2 barns mødre uten utdannelse og uten jobb som har stor forståelse for deg. Det er bare det at de betaler faktisk ikke for det de heller. Nå kan du sette i gang å bli fornærmet. 

Anonymkode: 61166...4b7

Det er meg du svarer, ikke Hi. Jeg fullfører arbeidstiltaket mitt som gravid og foreldrepengene er ikke AAP. Så i realiteten blir ikke dette noe dyrere for Nav eller skattebetalere generelt, da det året jeg er borte kommer fra en pott jeg også ville fått av som arbeidsfør. Hadde en høy lederstilling før jeg ble syk og vil ikke ha noe problem med å forsørge to barn alene om jeg ikke blir 100% frisk heller. Pga sykdommen min er jeg på vei inn i overgangsalderen som 30-åring så at jeg ble gravid nå er egentlig hell i uhell. Jeg forstår hvordan du tenker og er enig i at man ikke skal utnytte velferden vi er så heldige å ha i dette landet, men i min situasjon så går altså dette kun utover meg ved at utdannelsen blir 1 år forsinket. Det året mottar jeg foreldrepenger, ikke AAP.

Anonymkode: d33fa...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...