Gå til innhold

Hva vil det si å være etnisk norsk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Betyr ikke det at du stammer fra Norge langt bakover i tid, urnorks på en måte?

Man blir vel ikke etnsk norsk bare fordi et par generasjoner med forferdedre har bodd eller blitt født i Norge? 

Anonymkode: 30be3...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Betyr ikke det at du stammer fra Norge langt bakover i tid, urnorks på en måte?

Man blir vel ikke etnsk norsk bare fordi et par generasjoner med forferdedre har bodd eller blitt født i Norge? 

Anonymkode: 30be3...a97

Jo. Det er vel ved besteforeldre grensa går? Hvis de var norske (hvite....) så er du norsk

Anonymkode: a0015...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jo. Det er vel ved besteforeldre grensa går? Hvis de var norske (hvite....) så er du norsk

Anonymkode: a0015...d31

Altså? En kollega påstår at fjerde generasjon pakistanere i Norge er etnisk norske, siden de tre forrige generasjonene har levd her. Selv om alle er "pakistanske", ikke blandet inn noe norsk blod. Jeg mener det er helt feil og at det tar hele meningen med ordet etnisk bort. De kan jo være norske og nordmenn, men ikke etnisk? 

Anonymkode: 30be3...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Altså? En kollega påstår at fjerde generasjon pakistanere i Norge er etnisk norske, siden de tre forrige generasjonene har levd her. Selv om alle er "pakistanske", ikke blandet inn noe norsk blod. Jeg mener det er helt feil og at det tar hele meningen med ordet etnisk bort. De kan jo være norske og nordmenn, men ikke etnisk? 

Anonymkode: 30be3...a97

Nei. De er ikke etnisk norske. Du har rett. 

Jeg er heller ikke etnisk norsk; min mormor var ikke norsk... 

Anonymkode: a0015...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen definisjon på "etnisk norsk", så det er en synssak. Med andre ord, alle har rett uansett 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså? En kollega påstår at fjerde generasjon pakistanere i Norge er etnisk norske, siden de tre forrige generasjonene har levd her. Selv om alle er "pakistanske", ikke blandet inn noe norsk blod. Jeg mener det er helt feil og at det tar hele meningen med ordet etnisk bort. De kan jo være norske og nordmenn, men ikke etnisk? 

Anonymkode: 30be3...a97

Nei, de er etnisk pakistanske, men de kan være "norske".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo. Det er vel ved besteforeldre grensa går? Hvis de var norske (hvite....) så er du norsk

Anonymkode: a0015...d31

Kall meg rasist hvor mye du vil, men jeg nekter å definere innflyttere fra andre land som etnisk norske bare fordi de er tredje generasjon i landet. De blir aldri etnisk norske selv etter 3, 13 eller 30 generasjoner.

Etniske norske er de som er norske så langt tilbake som det er fornuftig å sjekke.

Anonymkode: ce028...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kall meg rasist hvor mye du vil, men jeg nekter å definere innflyttere fra andre land som etnisk norske bare fordi de er tredje generasjon i landet. De blir aldri etnisk norske selv etter 3, 13 eller 30 generasjoner.

Etniske norske er de som er norske så langt tilbake som det er fornuftig å sjekke.

Anonymkode: ce028...4e0

Ja, jeg har liksom trodd det var hele poenget med ordet. Å skille nordmenn med annen bakgrunn fra de som stammer fra norge langt langt bak i tid. Har jo ikke noe med rasisme å gjøre det?

Anonymkode: 30be3...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg har liksom trodd det var hele poenget med ordet. Å skille nordmenn med annen bakgrunn fra de som stammer fra norge langt langt bak i tid. Har jo ikke noe med rasisme å gjøre det?

Anonymkode: 30be3...a97

Her blir man fort kalt rasist hvis man ikke likestiller alle uansett hva.

 

Anonymkode: ce028...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn som er halvt norsk er derfor ikke etnisk norske. Men de er heller ikke etnisk russiske. Betyr det at de ikke tilhører etnisk til noen land overhode? Begrepsforvirring her :)

Anonymkode: 268a0...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etnisitet i seg selv er vel definert av faller kultur, tradisjoner o.l. De som har dette felles er en etnisk gruppe. Vi etnisk norske har tradisjoner til feks jul og påske som mange av våre invandrere (1. 2. og 3. generasjon osv) deltar på, men ikke har noe forhold til eller de deltar ikke i de. Men etnisk går også på hvem foreldre og besteforeldre osv bakover er også. Har en venninne som har en bestemor som var afrikaner og bestefar amerikaner. Hun er ganske mørk og selv om begge foreldrene er oppvokst i Norge er hun ikke etnisk norsk. 

Anonymkode: 5b17f...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine barn som er halvt norsk er derfor ikke etnisk norske. Men de er heller ikke etnisk russiske. Betyr det at de ikke tilhører etnisk til noen land overhode? Begrepsforvirring her :)

Anonymkode: 268a0...b33

Ja det betyr det.

Anonymkode: ce028...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja det betyr det.

Anonymkode: ce028...4e0

Så de hører egentlig ikke til noe sted?

Anonymkode: 268a0...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så de hører egentlig ikke til noe sted?

Anonymkode: 268a0...b33

De har en fot innenfor begge land, de hører til begge steder, men er ikke etniske.

Anonymkode: ce028...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er definisjonen på en etnisk gruppe:

Etnisk gruppe, gruppe som innenfor et større samfunn selv betrakter seg som en gruppe i forholdet til andre, og som også blir identifisert som en egen folkegruppe av andre.

Etnisitet viser altså ikke til objektive kulturforskjeller, men er sosialt og kulturelt definert. Grunnlaget for etnisk kategorisering er det som oppfattes som medlemmenes mest grunnleggende og allmenne identitet: opprinnelse og kulturell bakgrunn.

Etnisk identitet kan komme til uttrykk på ulike måter: i språk, dialekt, særegne kulturtradisjoner og skikker, klesdrakt, næringsvei eller levevis. I lagdelte samfunnkan etniske grupper samtidig danne sosiale sjikt – som for eksempel mange kastegrupperi India, svarte og hvite i USA og svarte, «fargede» og hvite i Sør-Afrika.

Så da kan 3 generasjons innvandrere definitivt være etnisk norske, det kommer jo bare an på tilpasning.

Anonymkode: fed24...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Evablaum skrev:

Det finnes ingen definisjon på "etnisk norsk", så det er en synssak. Med andre ord, alle har rett uansett 😉

Etnisitet er ingen synssak nei

Anonymkode: 0d714...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålangt er det veldig lett å skylle mellom etnisk norsk og de som ikke er det. Pakistanere kom på 60-70tallet. Før det var situasjonen ganske konsistent. Migrasjonen til Norge var ikke merkbar,spesielt når det gjelder de med andre farge på huden. Hudfarge klaffet sammen med statusen innvandrer. Snart vil denne forskjellen bli visket ut. Snart får vi både de mørkhudedesom er født og oppvokst i Norge,og deres foreldre og besteforeldre og alle slags blandinger. De er ikke innvandrere lenger,ikke besteforeldre heller. Kulturen blir forandret også. Motstanden mot forandring vil øke men jeg tror at det er ingen vei tilbake. Globaliseringen gjør sitt. Jeg anser etnisk norske de som har norske besteforeldre eller enda mer tilbake i tid. 

Anonymkode: 328bf...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

De har en fot innenfor begge land, de hører til begge steder, men er ikke etniske.

Anonymkode: ce028...4e0

Tull!

mine barn, som er halvt britiske og halvt norske, er etnisk norske!! Enkelt og greit!!!

Anonymkode: 1fd12...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tull!

mine barn, som er halvt britiske og halvt norske, er etnisk norske!! Enkelt og greit!!!

Anonymkode: 1fd12...c3b

Haha, nei det er de jo ikke. Faren mener vel de er etnidk brite og da eller? 

Anonymkode: 30be3...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tull!

mine barn, som er halvt britiske og halvt norske, er etnisk norske!! Enkelt og greit!!!

Anonymkode: 1fd12...c3b

Nei, de er halvt norsk og halvt britisk.

Anonymkode: 74db6...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tull!

mine barn, som er halvt britiske og halvt norske, er etnisk norske!! Enkelt og greit!!!

Anonymkode: 1fd12...c3b

De har blandet etnisitet. Enkelt og greit!!!

Anonymkode: b8c1d...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan spore slekta mi tilbake til vikingetiden. De har siden den tid flytta rundt fra Norge, Sverige og Danmark, via Latvia, Tyskland, Belgia, Italia og Frankrike før de fant veien til Stavanger. Underveis henta de inn nytt blod fra flere andre land, noen var til og med innom Mombasa i Afrika og India. INGEN har ren "etnisitet".

 

Anonymkode: 00f6f...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...