Gå til innhold

"Da barna mine var små lå de på hattehylla i bilen"😡


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Svigers spør hver gang vi ses om ikke 2åringen skal snus fremovervendt snart. Han sitter bakovervendt i bilstolen sin.

-"stakkars se så trangt han sitter"

-" nevøen( deres andre barnebarn) var under to år da han ble snudd".

- "K( samboeren min) lå på hattehylla i bilen han og det gikk jo fint. Unger skal sikres i hue og ræva nå om dagen".

 

Ble så lei at jeg svarte krast tilbake at " tror du K hadde stått her i dag om dere hadde krasjet bilen og han lå usikret på hattehylla? Den eneste grunnen til at det gikk så bra var at dere ikke krasjet. Dessuten er man nå mer opplyst vedrørende sikring i bil og det er mange flere biler på veien enn for 35 år side ".

De ble hvertfall lange i masken og var enige i hva jeg sa. Satser på at jeg slipper mer mas om å snu ungen nå. Forøverig verdens beste svigerforeldre ellers bortsett fra dette bilmaset!

Anonymkode: e081b...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Muji81

Det er som med 3-åringer som prøver å argumentere seg frem til 10 is, visse ting er det ikke poeng å diskutere engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er denne svigermoren din da? Høres übergammel ut og ikke minst udatert. Selv jeg satt i et slags barnesete tidlig på 70 tallet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, KellyTaylor skrev:

Hvor gammel er denne svigermoren din da? Høres übergammel ut og ikke minst udatert. Selv jeg satt i et slags barnesete tidlig på 70 tallet!

Hun er ikke mer enn 55år. Jeg og min svigerinne er nok veldig forskjellige også så kontrasten blir nok stor. Mine sitter bakovervent, hennes fremover. Jeg er nøye på å ikke ha løse gjenstander i bilen, hun har hammer, brekkjern m.m løst i bilen. Jeg krever barneseter hele tiden, hennes 4åring kan sitte på pute i bil på korte turer med besteforeldrene. Så ja, litt utdaterte. Forstår at det er mer tungvint men sikkerhet først.

 

hi

Anonymkode: e081b...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn satt jeg i barnesete såfremt det var mulig. Men faktisk, senest på sent åttitall hadde vi en bil som ikke hadde belter montert i baksetet. Men minstebror som er født i 1990 satt i baby- og barnestol nogenlunde etter "dagens" standard (altså, setene var sikkert dårligere, men han hadde bakovervendt babystol med fempunktssele og deretter en fremovervendt med stor pute foran magen). Og ingen av oss har "ligget på hatthylla" (men jo, det har nok skjedd lovbrudd der noen pga overlast satt i bagasjerommet på kortere turer. vel vitende om at det slett ikke var lov 😛)

Jeg tror nok mye har endret seg de siste 20-30 årene i forhold til bevissthet rundt forskjellen på å sikre eller ikke sikre, og forskjellen har antagelig blitt større etterhvert som sikringsutstyret har blitt bedre. I dag dør det jo så og si ikke barn i bilulykker såfremt de er korrekt sikret - men for 20 år siden var neppe belte eller barnesete noen garanti for å overleve (så hvorfor ta seg bryet, liksom). Moderne biler er jo nærmest som panservogner å regne vs de hermetikkboksene som rullet rundt på 70 og 80- tallet, og det samme går nok for barnestolene.

Men når det er sagt så er ikke en 55-åring eldre enn at hun helt fint skal greie å forstå at vi SELVFØLGELIG sikrer ungene med det beste utstyret nå som det finnes tilgjengelig og vi vet bedre. Min mann er 64 og selv om hans eldste "kull" er fra omtrent samme tid som din svigermor nok hadde sønnen på hatthylla så har det aldri et øyeblikk streifet ham å ikke sikre sønnen vår på 20 mnd etter dagens anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, KellyTaylor skrev:

Hvor gammel er denne svigermoren din da? Høres übergammel ut og ikke minst udatert. Selv jeg satt i et slags barnesete tidlig på 70 tallet!

Da var dine foreldre forut for sin tid. Bilbelte i baksetet var tilleggsutstyr i bilen til tidlig 80-tall. Pappa måtte betale ekstra for å få seler i baksetet på sin nye bil i 78. Det var IKKE vanlig da. Bilselgeren syntes det var å "flotte seg"

Det var slettes ikke uvanlig å ha unger i "fri flyt" i baksetet på 70-tallet. Og jeg vet om MANGE som lot unger og hunder ligge i hattehylla om de krøp opp der. 

Takk og liv har vi beveget oss litt videre. 

Samtidig, som hi sier, det var færre biler på veiene da, og hastighetene var ikke like store. 

 

Anonymkode: 0bfc7...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleide å svare "Hvor ofte lot du dine foreldre bestemme hva du skulle gjøre med barna? Hvis dere var uenige, var det da din eller svigerforeldrenes mening som veide tyngst?" eller litt mer spydig "Kan du skjønne hvordan vi klarer oss når vi er hjemme og du ikke er der og kan fortelle hva det er riktig å gjøre?" Nå er jeg ikke lenger sammen med faren til eldste, det var de som var rausest med rådene, men det ble mindre av det når jeg gjorde det tydelig at det er jeg/vi som bestemmer hva som er rett for vårt barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, KellyTaylor skrev:

Hvor gammel er denne svigermoren din da? Høres übergammel ut og ikke minst udatert. Selv jeg satt i et slags barnesete tidlig på 70 tallet!

Det var nok store forskjeller på den tiden (også). Jeg har aldri sittet i barnesete, og jeg er født i 84. Vi hadde ikke belter i baksetet engang, så jeg pleide å stå og henge mellom forsetene. Eller ligge tvers over alle setene bak når vi kjørte om natten. :P

Anonymkode: bb2b2...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det var nok store forskjeller på den tiden (også). Jeg har aldri sittet i barnesete, og jeg er født i 84. Vi hadde ikke belter i baksetet engang, så jeg pleide å stå og henge mellom forsetene. Eller ligge tvers over alle setene bak når vi kjørte om natten. :P

Anonymkode: bb2b2...8fa

Foreldrene dine var jo sløve. Fra 1989 var det påbudt å sikre barn i bil. 

Anonymkode: 0bfc7...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Svigers spør hver gang vi ses om ikke 2åringen skal snus fremovervendt snart. Han sitter bakovervendt i bilstolen sin.

-"stakkars se så trangt han sitter"

-" nevøen( deres andre barnebarn) var under to år da han ble snudd".

- "K( samboeren min) lå på hattehylla i bilen han og det gikk jo fint. Unger skal sikres i hue og ræva nå om dagen".

 

Ble så lei at jeg svarte krast tilbake at " tror du K hadde stått her i dag om dere hadde krasjet bilen og han lå usikret på hattehylla? Den eneste grunnen til at det gikk så bra var at dere ikke krasjet. Dessuten er man nå mer opplyst vedrørende sikring i bil og det er mange flere biler på veien enn for 35 år side ".

De ble hvertfall lange i masken og var enige i hva jeg sa. Satser på at jeg slipper mer mas om å snu ungen nå. Forøverig verdens beste svigerforeldre ellers bortsett fra dette bilmaset!

Anonymkode: e081b...04b

Har bare ledd og sagt at heldigvis har bilsikringa utvikla seg siden den gang. De har sluttet da :P 

Anonymkode: b7951...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, KellyTaylor skrev:

Hvor gammel er denne svigermoren din da? Høres übergammel ut og ikke minst udatert. Selv jeg satt i et slags barnesete tidlig på 70 tallet!

Og jeg som er født i 76 har aldri sittet i et barnesete. Har riktignok ikke ligget på hattehylla, satt etterhvert på en pute når jeg ble eldre.

Anonymkode: c3301...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg som er født i 76 har aldri sittet i et barnesete. Har riktignok ikke ligget på hattehylla, satt etterhvert på en pute når jeg ble eldre.

Anonymkode: c3301...67f

Jeg satt forresten i midten bak med ekstramontert magebelte etterhvert, fordi min pappa var opptatt av at barna skulle sitte sikkert.

Anonymkode: c3301...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de tok til seg det du sa, har du vunnet. Prøv å ikke irritere deg over at de ikke var enige med deg i utgangspunktet, og vær glad for at du (antageligvis) har svigerforeldre som tar det du sier på alvor uten å ta ny kunnskap som en personlig fornærmelse. Er nok av dem som nekter å følge foreldrenes regler fordi de mener å vite langt bedre selv og ingen skal fortelle dem noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Foreldrene dine var jo sløve. Fra 1989 var det påbudt å sikre barn i bil. 

Anonymkode: 0bfc7...b6a

Det var de nok ja. Jeg ble fortalt som barn at det var unntak hvis det ikke var belter i baksetet, men aner jo ikke om det stemmer. Hvis ikke, så trodde sikkert de at det var sånn.

Men broren min født i 93 gikk rett fra babysete til bilpute, så at de var sløve skal jeg ikke protestere på. :P Heldigvis er de mottagelige for instruksjoner når det gjelder andres barn. :)

Anonymkode: bb2b2...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor barn på død og liv må sitte skvist bakovervendt 

Anonymkode: cb7ea...07d

Fordi det kan være forskjellen på liv og død, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor barn på død og liv må sitte skvist bakovervendt 

Anonymkode: cb7ea...07d

Fordi hodet til småbarn er så tungt ift til nakkemuskler, at det rett og slett kan bli separert fra ryggraden ved Evt bråbrems.

og det er jo ikke ideelt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok påbudt med sikkerhetssele i baksetet ifra midten på 80-tallet, men det var ikke påbudt å ettermontere om det ikke var i bilen. Så jeg er født i 1978 og satt første gang fastspent rundt 1990. Og i all den tid vi hadde to dørs bil og jeg konstant bilsyk, så takker jeg for at jeg ikke satt fast, for da kunne jeg i det minste komme mellom setene og ut litt fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine ble regnet som overhysteriske når de ettermonterte seler til oss barna i bilen de kjøpte i 78. Når vi var på tur med andre var det full rulle i baksetet :nigo: Best var VW kassebilen med madrasser med brunt og oransje blomstermønster og batikkgardiner. Unntaket var mine foreldre og et annet vennepar som etterhvert fikk en ny Audi med integrerte seler i baksetet. 

Det ironiske er at nå synes faren min at jeg er hysterisk når jeg ikke vil sitte på med ham med barnebarna når ikke vi har barnesete tilgjengelig. Han har tydeligvis glemt hva han insisterte på for snart 40 år siden. 

Anonymkode: fe2fa...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mostly Harmless skrev:

Fordi det kan være forskjellen på liv og død, kanskje?

Spørs hvor smellen kommer !

Anonymkode: cb7ea...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spørs hvor smellen kommer !

Anonymkode: cb7ea...07d

Rygger du ofte i 80 km/t?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spørs hvor smellen kommer !

Anonymkode: cb7ea...07d

Handler om sannsynlighet for kollisjon i stor fart. De fleste møteulykker skjer med mye større kraft enn påkjørsler bakfra, så derfor prioriterer man å sikre best mot frontkollisjon. Slik overlever flest mulig i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg satt forresten i midten bak med ekstramontert magebelte etterhvert, fordi min pappa var opptatt av at barna skulle sitte sikkert.

Anonymkode: c3301...67f

Og jeg som er født i 1968 satt i barnesete. Mine foreldre hadde ikke bil med belter i baksetet, men setet var konstruert med bøyler som de hengte over bakseteryggen. Min far har i ettertid sagt at hvis de hadde krasjet, hadde kanskje det setet fungert mer som en katapult enn som barnesikring, men det var nå det utstyret de hadde tilgang på. 

Til hi: Jeg synes du skal si deg fornøyd hvis det nå er slik at svigerforeldrene dine har tatt til seg det du har sagt. Da glemmer du tidligere, dumme utsagn fra dem og går videre i livet. Skulle det vise seg at de ikke tar det til seg, men derimot maser videre, da synes jeg godt du kan bli litt skarpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...