Gå til innhold

Er relgiøst møte god nok grunn til å ikke jobbe?


Lovemychild

Anbefalte innlegg

Jeg setter vaktlisten, og får beskjed fra en av medarbeiderene at han absolutt ikke kan jobbe onsdag kveld pga da er han på relgiøst møte. 

Om han ikke jobber onsdag kveld, så går ikke vaktplanen opp dessverre. Han er i en spesiell menighet. 

Er  "god" nok grunn til å si at det er umulig å jobbe? 

Jeg syntes helt ærlig ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har krav på to fridager i året i forbindelse med religiøse høytider. Religiøst møte er ikke en mer gyldig grunn en sportssamling.

Anonymkode: 01af5...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han bare er vikar, så kan han jo si nei takk til vakt. Har han faste vakter må han bare drite i møtet, evt bytte selv. 

Anonymkode: 80cdd...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke god nok grunn. Mange "vanlige" kristne som må jobbe søndag, selv om det er kirketid.

Anonymkode: 6624a...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke god nok grunn. Mange "vanlige" kristne som må jobbe søndag, selv om det er kirketid.

Anonymkode: 6624a...fff

Adventister, som har lørdag som sin helligdag, har klaget på at universitetet jeg går på har eksamensavvikling på lørdager. De kan ikke ta eksamen på sin helligdag. Vi lever i et sekulært samfunn, og det må religiøse mennesker langt på vei tilpasse seg. Adventister må ta eksamen på lørdager, muslimer må jobbe når det er fredagsbønn, katolske sykepleiere må jobbe på søndager. Men når det er sagt, så er det bare dårlig gjort å ikke ta hensyn til dette i den grad man har mulighet. Går det ikke, så går det ikke. Og du skriver at det ikke går. Greit nok. Men hvis man kan ta et hensyn, så gjør man det, ut i fra min oppfatning.

Anonymkode: 01af5...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil tro det ikke er nødvendig at han må jobbe alle onsdags kvelder? I så fall ville jeg tatt et møte med ham og sagt at du har forståelse for at han ønsker å delta på disse møtene, og at det er viktig for ham. Men fortell også at hvis han ikke kan jobbe onsdagskvelder innimellom så går ikke vaktlisten opp, og at han derfor må jobbe f.eks. hver tredje onsdag kveld. Om han sier at han ikke kan gjøre det, da spør du ham hvordan han tenker seg å løse det.

Nå vet jeg ikke hvordan dere legger opp vaktlistene, men ofte kan man jo greie å tilpasse slike ting, spesielt om man vet at det er hver eneste onsdag, ikke bare en og annen, han ikke ønsker å jobbe. Det er kanskje litt mer plunder for deg som setter opp listene, men er det umulig? Hvis denne mannen ellers er en god og stabil medarbeider, da er det jo i arbeidsstedets interesse å strekke seg litt også.

Anonymkode: 06c3a...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt...hvis det er bedre for han å jobbe en lørdag eller søndag må han jo være en drømme arbeidstaker!

Anonymkode: f2d09...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lovemychild skrev:

Jeg setter vaktlisten, og får beskjed fra en av medarbeiderene at han absolutt ikke kan jobbe onsdag kveld pga da er han på relgiøst møte. 

Om han ikke jobber onsdag kveld, så går ikke vaktplanen opp dessverre. Han er i en spesiell menighet. 

Er  "god" nok grunn til å si at det er umulig å jobbe? 

Jeg syntes helt ærlig ikke det. 

Jeg vil tro det kommer an på hvordan kontrakten hans ser ut? Hvilke premisser ble han ansatt på? 

Anonymkode: a4bed...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man har krav på to fridager i året i forbindelse med religiøse høytider. Religiøst møte er ikke en mer gyldig grunn en sportssamling.

Anonymkode: 01af5...1a1

Hvor står det?

Anonymkode: e9426...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags arbeidsplass er dette da?

Selv er jeg butikksjef og setter opp vaktlistene her, jeg prøver så langt det er mulig å ta hensyn til de ansatte sine ønsker. En ønsker ikke jobbe torsdager fordi da går begge barna hennes på hver sin fritidsaktivitet, en ønsker ikke jobbe mandager for da er hun frivillig i en veldedig organisasjon osv. Jeg prøver jo så langt som mulig å da la de ha fri den kvelden de ønsker og heller sette de på en av de andre kveldene.

Om det ikke går opp fordi det ikke er noen som vil ha onsdagsvakten må du rett og slett sette opp en rullende vaktliste så de ansatte må bytte på med å ta den vakten ingen vil ha.

Trivselen til de ansatte er veldig veldig viktig, at de føler seg sett og hørt gjør at de også yter mer og bedre på jobb. En grinete ansatt som føler seg overkjørt er ikke mye verdt....

Anonymkode: bcb29...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det trenger du ikke ta hensyn til. Faktisk har alle godt av å prioritere jobben av og til, til og med muslimer. 

Anonymkode: 7d714...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags arbeidsplass er dette da?

Selv er jeg butikksjef og setter opp vaktlistene her, jeg prøver så langt det er mulig å ta hensyn til de ansatte sine ønsker. En ønsker ikke jobbe torsdager fordi da går begge barna hennes på hver sin fritidsaktivitet, en ønsker ikke jobbe mandager for da er hun frivillig i en veldedig organisasjon osv. Jeg prøver jo så langt som mulig å da la de ha fri den kvelden de ønsker og heller sette de på en av de andre kveldene.

Om det ikke går opp fordi det ikke er noen som vil ha onsdagsvakten må du rett og slett sette opp en rullende vaktliste så de ansatte må bytte på med å ta den vakten ingen vil ha.

Trivselen til de ansatte er veldig veldig viktig, at de føler seg sett og hørt gjør at de også yter mer og bedre på jobb. En grinete ansatt som føler seg overkjørt er ikke mye verdt....

Anonymkode: bcb29...35d

Støtter denne! Om det handler om et religiøst møte, at en synger i kor hver torsdag eller hva det måtte være så er det ålreit å prøve å legge til rette. 

Anonymkode: 70b54...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vil tro det ikke er nødvendig at han må jobbe alle onsdags kvelder? I så fall ville jeg tatt et møte med ham og sagt at du har forståelse for at han ønsker å delta på disse møtene, og at det er viktig for ham. Men fortell også at hvis han ikke kan jobbe onsdagskvelder innimellom så går ikke vaktlisten opp, og at han derfor må jobbe f.eks. hver tredje onsdag kveld. Om han sier at han ikke kan gjøre det, da spør du ham hvordan han tenker seg å løse det.

Nå vet jeg ikke hvordan dere legger opp vaktlistene, men ofte kan man jo greie å tilpasse slike ting, spesielt om man vet at det er hver eneste onsdag, ikke bare en og annen, han ikke ønsker å jobbe. Det er kanskje litt mer plunder for deg som setter opp listene, men er det umulig? Hvis denne mannen ellers er en god og stabil medarbeider, da er det jo i arbeidsstedets interesse å strekke seg litt også.

Anonymkode: 06c3a...787

Støttar dette. Han kan ikkje kreve det med lova i hand, men eg ville strekt meg lengst mogleg for å få det til, utan at det går alfor mykje ut over dei andre medarbeidarane.  Kan hende går det ikkje kvar einaste onsdag, men om han ser at du viser velvilje og har prøvd å få det til, så betyr det mykje.

Sjølv har eg teke omsyn til religiøse møte, bandøvingar, karatetimar og you name it når eg har skrive turnus.  Det kan vere krevande, og ein og annan gong går det ikkje opp, men det vert sett stor pris på at eg forsøkjer.

Endret av soleia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

på min jobb fikk vi komme med ønsker når vi skulle få ny turnus, da ble slike ønsker som at noen ønsker fri hver tirsdags ettermiddag, noen trenger fri annenhver fredag, noen kan ikke jobbe dagvakt på mandag og lignende. Men gjelder det 1 onsdag? eller gjelder det alle onsdager den ansatte har vakt?

Kan ansatte bytte vakter slik at det lar seg gjøre?

Anonymkode: 4eb37...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Lovemychild skrev:

Jeg setter vaktlisten, og får beskjed fra en av medarbeiderene at han absolutt ikke kan jobbe onsdag kveld pga da er han på relgiøst møte. 

Om han ikke jobber onsdag kveld, så går ikke vaktplanen opp dessverre. Han er i en spesiell menighet. 

Er  "god" nok grunn til å si at det er umulig å jobbe? 

Jeg syntes helt ærlig ikke det. 

Hvorfor må akkurat denne ansatte jobbe onsdag kveld? Hva er de andre ansattes unnskyldninger for å ikke kunne jobbe onsdag kveld? Er de mere legitime?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, skjotta skrev:

Hvorfor må akkurat denne ansatte jobbe onsdag kveld? Hva er de andre ansattes unnskyldninger for å ikke kunne jobbe onsdag kveld? Er de mere legitime?

Her jeg jobber har alle en matematisk lik turnus. Vil man ha fri en dag, bytter man. Ikke opp til leder å ta hensyn til religiøst svada eller lignende. 

Anonymkode: 80cdd...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er forskjellen på religiøst møte og karate time?? Det er like viktig for han det. Jeg hadde prøvd å ta hennsyn. 

Anonymkode: 43d14...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Lovemychild skrev:

Jeg setter vaktlisten, og får beskjed fra en av medarbeiderene at han absolutt ikke kan jobbe onsdag kveld pga da er han på relgiøst møte. 

Om han ikke jobber onsdag kveld, så går ikke vaktplanen opp dessverre. Han er i en spesiell menighet. 

Er  "god" nok grunn til å si at det er umulig å jobbe? 

Jeg syntes helt ærlig ikke det. 

Ikke gyldig fraværsgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han jobber 80% så kan jo onsdager være hans faste fri. Kan da ikke være så vanskelig å få noen til å jobbe onsdager. Eller skal alle ha fri på onsdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange løse tråder!

Arbeidsmiljøloven sier at de ansatte skal få medvirke. Det betyr at de også skaledvirke til å sette opp vaktlistene. Som et minimum skal tillitsvalgte involveres, noe som betyr at tillitsvalgte må høre de ansattes ønsker og behov.

vaktplanen skal settes opp med minimum 14 dagers varsel. Er det en fast turnus du utarbeider eller er det vaktplanen for kommende uke? I såfall er du altfor sent ute og vedkommende kan nekte.....

Hva står det i arbeidsavtalen. Daglig og ukentlig arbeidstid skal bære fastsatt i arbeidsavtalen, hvis en gitt turnus følges så skal dette stå. Hvis han er pålagt bestemte vakter skal også dette stå.

hvorfor går ikke vaktplanen opp hvis han ikke jobber onsdag kveld? Er det virkelig sånn at han er den eneste som lan jobbe onsdager eller er dette bare fordi du ikke vil at han dkal få sine vsktønsker oppfylt pga religion? Når man setter opp valglister er det selvfølgelig viktig å høre de ansattes ønsker og behov. Vil du gjøre deg til uvenn med de ansatte ved å sette de opp på vakter på tidspunkter du VET de helst ønsker fri? Det er alltid noen som har behov for fri på spesifikke dager; fordi de er aleneforsørgere, fordi mannen jobber turnus, fordi de selv har fritidsaktiviteter eller fordi de ønsker å følge opp barna på noe spesielt osv osv.

Dersom man ikke blir enig om turnus kan arbeidsgiver bruke styringsretten. Om det er smart eller ikke, kan selvsagt diskuteres...... 

Anonymkode: f159f...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her, 

i arbeidskontrakten står det at vedkommende skal jobbe to kvelder, og annenhver helg. 

Vedkommende har vært borte et år, og kommer nå tilbake. En del har endret seg på arbeidsplassen bl.a er det blitt endring i vaktplanen.

Vedkommende har mange ønsker, og jeg har etterfulgt disse, men akkurat det med onsdagskvelden får jeg ikke til å gå opp. 

Han har en fridag i uken, og jeg har sagt han kan få den på onsdagen, men det vil han heller ikke. For det passer han ikke. 

Jeg er stort sett alltid grei, og har bl.a endret på min sommerfeie så han skal få ferien han ønsker. 

Vaktplanen ble sendt ut i god tid. 

Anonymkode: f6bba...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier du at han må godta planen, eller finne seg en ny jobb! Herregud, her var det mange forslag om unødvendig jatting... Han har tydeligvis ingen respekt for deg når han krangler om alle detaljer. 

Anonymkode: 7d714...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI her, 

i arbeidskontrakten står det at vedkommende skal jobbe to kvelder, og annenhver helg. 

Vedkommende har vært borte et år, og kommer nå tilbake. En del har endret seg på arbeidsplassen bl.a er det blitt endring i vaktplanen.

Vedkommende har mange ønsker, og jeg har etterfulgt disse, men akkurat det med onsdagskvelden får jeg ikke til å gå opp. 

Han har en fridag i uken, og jeg har sagt han kan få den på onsdagen, men det vil han heller ikke. For det passer han ikke. 

Jeg er stort sett alltid grei, og har bl.a endret på min sommerfeie så han skal få ferien han ønsker. 

Vaktplanen ble sendt ut i god tid. 

Anonymkode: f6bba...76e

Han høres vanskelig ut

Anonymkode: a41c5...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...