Gå til innhold

Er relgiøst møte god nok grunn til å ikke jobbe?


Lovemychild

Anbefalte innlegg

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her var det mange løse tråder!

Arbeidsmiljøloven sier at de ansatte skal få medvirke. Det betyr at de også skaledvirke til å sette opp vaktlistene. Som et minimum skal tillitsvalgte involveres, noe som betyr at tillitsvalgte må høre de ansattes ønsker og behov.

vaktplanen skal settes opp med minimum 14 dagers varsel. Er det en fast turnus du utarbeider eller er det vaktplanen for kommende uke? I såfall er du altfor sent ute og vedkommende kan nekte.....

Hva står det i arbeidsavtalen. Daglig og ukentlig arbeidstid skal bære fastsatt i arbeidsavtalen, hvis en gitt turnus følges så skal dette stå. Hvis han er pålagt bestemte vakter skal også dette stå.

hvorfor går ikke vaktplanen opp hvis han ikke jobber onsdag kveld? Er det virkelig sånn at han er den eneste som lan jobbe onsdager eller er dette bare fordi du ikke vil at han dkal få sine vsktønsker oppfylt pga religion? Når man setter opp valglister er det selvfølgelig viktig å høre de ansattes ønsker og behov. Vil du gjøre deg til uvenn med de ansatte ved å sette de opp på vakter på tidspunkter du VET de helst ønsker fri? Det er alltid noen som har behov for fri på spesifikke dager; fordi de er aleneforsørgere, fordi mannen jobber turnus, fordi de selv har fritidsaktiviteter eller fordi de ønsker å følge opp barna på noe spesielt osv osv.

Dersom man ikke blir enig om turnus kan arbeidsgiver bruke styringsretten. Om det er smart eller ikke, kan selvsagt diskuteres...... 

Anonymkode: f159f...423

Vedkommende er ikke muslim!! 

Han jobber 80 % og hans andre ønsker er oppfylt (om en spesiell fridag den ene uken, og en annen fridag neste uke). 

Vi er to fra morgenen av, meg og en dame til. Jeg må jbbe onsdag morgen pga spesielle oppgaver, og den andre damen må jobbe onsdag morgen pga små barn, og sammarbeidsavtale med barnefar. Dessuten har hun lenger ansenitet enn han. 

Jeg har selv flyttet min ferie, så han får ferie da han ønsker. 

Vedkommende har vært borte et år, og mye er endret.Bl.a vaktplanen og en del personale.

Jeg har gitt han tilbud om å ha onsdag som fridag, men det vil han heller ikke. 

Vaktplanen ble satt opp for noen uker siden, i god tid. 

Jeg prøver alltid å etterfølge de annsattes ønsker, men i akkurat dette tilfellet gikk det ikke.

(syntes forøvring du har noen ufordraglige antydninger i svaret ditt, det bør du holde deg for god til) 

 

HI 

Anonymkode: f6bba...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 21.4.2017 den 19.03, Anonym bruker skrev:

Ærlig talt...hvis det er bedre for han å jobbe en lørdag eller søndag må han jo være en drømme arbeidstaker!

Anonymkode: f2d09...b35

Nei, det vil han heller ikke. 

Har gitt han tilbud om å ha fri onsdagen, han jobber 80%, men det vil han heller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Spør om han kan bytte med noen først. Om ikke så gi fri.

Anonymkode: 96b1a...a5f

Bare å gi fri, slik at det er en person for lite på jobb? Hvem skal dekke hans vakt? 

Er ikke så enkelt dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vedkommende er ikke muslim!! 

Han jobber 80 % og hans andre ønsker er oppfylt (om en spesiell fridag den ene uken, og en annen fridag neste uke). 

Vi er to fra morgenen av, meg og en dame til. Jeg må jbbe onsdag morgen pga spesielle oppgaver, og den andre damen må jobbe onsdag morgen pga små barn, og sammarbeidsavtale med barnefar. Dessuten har hun lenger ansenitet enn han. 

Jeg har selv flyttet min ferie, så han får ferie da han ønsker. 

Vedkommende har vært borte et år, og mye er endret.Bl.a vaktplanen og en del personale.

Jeg har gitt han tilbud om å ha onsdag som fridag, men det vil han heller ikke. 

Vaktplanen ble satt opp for noen uker siden, i god tid. 

Jeg prøver alltid å etterfølge de annsattes ønsker, men i akkurat dette tilfellet gikk det ikke.

(syntes forøvring du har noen ufordraglige antydninger i svaret ditt, det bør du holde deg for god til) 

 

HI 

Anonymkode: f6bba...76e

Du har tilbudt han fri på onsdager, men han er den eneste som du kan sette opp onsdag kveld for å få det til å gå opp? 

Anonymkode: 980ae...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har tilbudt han fri på onsdager, men han er den eneste som du kan sette opp onsdag kveld for å få det til å gå opp? 

Anonymkode: 980ae...cce

Ja, han kan få fridagen sin på onsdagen, for jeg kan sette inn en ekstrahjelp. 

Han har stillingsprosent på 80%, dvs han skal (vil) jobbe fire dager. Dvs en fridag. Den fridagen kan han få på onsdagen, men det vil han ikke. Han vil jobbe tidlig på onsdagen, men det går ikke (har skrevet hvorfor i en annen tråd). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lovemychild skrev:

Ja, han kan få fridagen sin på onsdagen, for jeg kan sette inn en ekstrahjelp. 

Han har stillingsprosent på 80%, dvs han skal (vil) jobbe fire dager. Dvs en fridag. Den fridagen kan han få på onsdagen, men det vil han ikke. Han vil jobbe tidlig på onsdagen, men det går ikke (har skrevet hvorfor i en annen tråd). 

Forventer du at folk her skal lete seg frem til hva du har skrevet om dette i en annen tråd?

Anonymkode: a41c5...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Forventer du at folk her skal lete seg frem til hva du har skrevet om dette i en annen tråd?

Anonymkode: a41c5...5b9

Hun skrev det litt lenger oppe i denne tråden. 

Anonymkode: 19a88...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hun skrev det litt lenger oppe i denne tråden. 

Anonymkode: 19a88...944

Jeg trodde hun mente en annen tråd. Da beklager jeg

Anonymkode: a41c5...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Lovemychild skrev:

Ja, han kan få fridagen sin på onsdagen, for jeg kan sette inn en ekstrahjelp. 

Han har stillingsprosent på 80%, dvs han skal (vil) jobbe fire dager. Dvs en fridag. Den fridagen kan han få på onsdagen, men det vil han ikke. Han vil jobbe tidlig på onsdagen, men det går ikke (har skrevet hvorfor i en annen tråd). 

Men da må du sette deg ned med han og fortelle akkurat det.

Si til han at du ønsker spesielle fridager og det kan du innfri, han ønsker å jobbe tidlig på onsdag, det kan du ikke innfri. 

Han må velge, enten må han ha fri på onsdag eller jobbe sent på onsdag, det er det du kan tilby han.

Anonymkode: bcb29...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men da må du sette deg ned med han og fortelle akkurat det.

Si til han at du ønsker spesielle fridager og det kan du innfri, han ønsker å jobbe tidlig på onsdag, det kan du ikke innfri. 

Han må velge, enten må han ha fri på onsdag eller jobbe sent på onsdag, det er det du kan tilby han.

Anonymkode: bcb29...35d

Evt kan han gå ned i stilling, om dette f.eks er en butikkjobb og vakten hans er fra 13-20 så får ha jobbe fra 13-17 også får dere en ekstrahjelp til å jobbe 17-20 (det har en av mine ansatte gjort en gang for å kunne følge opp det ene barnet sitt på en fritidsaktivitet). Så lenge man som sjef strekker seg langt for å legge tilrette skjønner heldigvis de fleste ansatte at det ikke er mulig å få det til bestandig. Det er jo en kabal som skal legges med mange ansatte...

Anonymkode: bcb29...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Evt kan han gå ned i stilling, om dette f.eks er en butikkjobb og vakten hans er fra 13-20 så får ha jobbe fra 13-17 også får dere en ekstrahjelp til å jobbe 17-20 (det har en av mine ansatte gjort en gang for å kunne følge opp det ene barnet sitt på en fritidsaktivitet). Så lenge man som sjef strekker seg langt for å legge tilrette skjønner heldigvis de fleste ansatte at det ikke er mulig å få det til bestandig. Det er jo en kabal som skal legges med mange ansatte...

Anonymkode: bcb29...35d

Ja, jeg har prøvd å strekke meg langt. Det er mange ansatte, med mange ønsker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...