Gå til innhold

Jeg skal gifte meg i kriken og trenger hjelp


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt grønn på dette da jeg aldri hadde sett for meg å gifte meg i det hele tatt, og hvertfall ikke i kirken. det er ikke lenge til bryllupet, heller. Har utsatt alt litt for lenge... 

Hva må jeg huske på? 

Jeg tror vi vil ha en solist, må vi da også ha et instrument ved siden av? Piano? Akustisk gitar? Blir det litt stusselig med bare sang? Akustikken i kirken er god, sies det. Går bruden opp kirkegulvet til solisten eller til orgel? Og hva med brudepikene og forloverne? Og utmarsjen? Må vi ha kirkeprogram? Må jeg ha brudebukett? Burde vi pynte kirka? Den er litt 80-talls... Hvor lang tid etter seremonien bør middagen begynne? Vi skal fotograferer utenfor kirken, tror jeg. Kjøretid til festen er fem min. Er det noe mer jeg bør tenke på?

 

setter stor pris på meninger og erfaringer:)

Anonymkode: b8688...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et lurt utgangspunkt er å sjekke litt med kirken og/eller lokale artister. Det samme vedr selskapet, spør de som holder det for dere! 

Du kan jo ikke bestemme deg for å bruke piano i kirken for så å frakte ett dit om de ikke har???

Anonymkode: d3741...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har piano der, det vet jeg. Er bare så usikker på hva som er vanlig og hva som er nødvendig. Tenker at det kan høres stusselig ut med bare en som synger uten musikk til..? 

Anonymkode: b8688...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg giftet meg for godt over ti år siden gjorde vi det slik (skilt nå, men bryllupet var flott):

- Vielse kl.15.00. Vi hadde ikke brudepiker/svenner, men forloverne satt foran ved alteret. Vi gikk inn og ut av kirken sammen til orgelmusikk (brudemarsj). 

- Under selve seansen spilte en venn av oss som er musiker et stykke på klassisk gitar og en venninne av meg som er skuespiller leste fra "Profeten" (litt oppbrukt i dag, men vi var unge og syntes det var såååå fint).

- Kirken pyntet inni og utenfor med solsikker og korn fra egen åker.

- En venn designet programmene og en annen fotograferte.

- Min eks-mann bestilte buketten som ble sendt med bud til meg. Buketten er en gave fra brudgom til brud. Det ble også bestilt knappehullsblomster i samme design til brudgom og forlover + en coursage til min forlover (overraskelse og hun ble KJEMPEGLAD).

- Mens vi ble fotografert utenfor kirken sendte vi gjestene til selskapslokalet hvor de ble servert litt fingermat og bobler mens de ventet på oss.

- Tror vielsen tok ca.45 minutter, også mener jeg vi spiste middag rundt klokken fem ...

Lykke til med bryllup 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De har piano der, det vet jeg. Er bare så usikker på hva som er vanlig og hva som er nødvendig. Tenker at det kan høres stusselig ut med bare en som synger uten musikk til..? 

Anonymkode: b8688...20b

Kommer an på hvem som synger og hva hun/han synger. Jeg har sunget i mange brylluper, og gjør det både med akkompagnement og a cappella (uten instrumentfølge).

Men det er ikke vanlig at bruden går opp midtgangen til solisten. Det er vanlig at orgelet brukes da, og spiller en egna brudemarsj (eller noe annet dere ønsker.) Samme med utmarsjen, du snakker med organisten om dette.

Hvis du vet hvem som skal synge, diskuter dette med ham/henne og få innspill. Proffene vet hva som blir fint. 

Dere kan selv velge om dere vil ha brudebukett, brudepiker, ekstra pynt i kirkerommet el lign. Der er det ingen standardsvar.

Anonymkode: c5e67...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye uviktig du spør om! Du trenger ikke solist. Ikke gitar. Ikke noe ekstra.

Anonymkode: e1114...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så mye uviktig du spør om! Du trenger ikke solist. Ikke gitar. Ikke noe ekstra.

Anonymkode: e1114...f29

Kan vel hende hun vil jazze det opp litt, da ... synes på ingen måte at HI sine spørsmål er uviktige.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder brudepiker/Svenner _må_ de være såppas store at de ikke fucker opp, og såppas små at der fortsatt er søtt og sjarmerende.

Var i bryllup for litt siden der to hengslete, keitete tenåringsjenter gikk foran bruden og kaster roseblader - kleineste jeg har sett på lenge ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen:)

 

til deg som sier jeg spør om teite ting; det er kanskje det, men jeg har aldri giftet meg før, og har heller aldri tenkt til at jeg kom til å gjøre det. Dette er ting jeg har forstått at er normalt i bryllup, men ting jeg aldri har tenkt at er nødvendig. Jeg ville bare høre om andres tanker og meninger, og tar gjerne imot flere:)

Anonymkode: b8688...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MammantilNurket skrev:

Når det gjelder brudepiker/Svenner _må_ de være såppas store at de ikke fucker opp, og såppas små at der fortsatt er søtt og sjarmerende.

Var i bryllup for litt siden der to hengslete, keitete tenåringsjenter gikk foran bruden og kaster roseblader - kleineste jeg har sett på lenge ...

Brudepikene -og svennene er egne barn på fem og syv år. De har selv lyst til å gjøre dette, og det betyr mye for jentene. De blir ant fulgt av noen eldre barn i nær familie eller forlovere, og de skal absolutt IKKE strø noen roseblader, det synes jeg er kleint i seg selv.

Anonymkode: b8688...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring organisten. Han/hun er ansvarlig for den musikalske siden av saken og kan svare på alle dine spørsmål på det feltet.

Du har som regel veldig stor valgfrihet når det gjelder musikken. Om du vil gå inn til solosang eller orgelbrus er ditt valg. Om du skal ha en solist med kan ofte organisten kompe. Det er krav til et bestemt antall salmer - men du kan være med å plukke dem ut. Ut over det er det ikke så mye begrensninger - om ikke det er en veldig streng kirke. Men snakk med organisten. Da får du svar på det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Giss skrev:

Ring organisten. Han/hun er ansvarlig for den musikalske siden av saken og kan svare på alle dine spørsmål på det feltet.

Du har som regel veldig stor valgfrihet når det gjelder musikken. Om du vil gå inn til solosang eller orgelbrus er ditt valg. Om du skal ha en solist med kan ofte organisten kompe. Det er krav til et bestemt antall salmer - men du kan være med å plukke dem ut. Ut over det er det ikke så mye begrensninger - om ikke det er en veldig streng kirke. Men snakk med organisten. Da får du svar på det meste.

Takk for svar:)

Anonymkode: b8688...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg giftet meg var det organist i kirken som spilte og sang tror jeg. Mener vi valgte ut noen sanger. Spiller først innmarsen og bruden går opp.
Vet ikke hva som er vanlig, men der jeg giftet meg var det sånn at jeg styrte "hele showet". Når jeg var klar og bestemte meg for å gå inn døra bak i kirken så begynte hun å spille.

Kirkeprogram tror jeg kirken lagde, ellers hadde vi det kanskje ikke, er 5 år siden, så sånne uviktige ting er gått i glemmeboken.

Tror vi hadde middagen 1 time etter kirken var ferdig (2 timer etter kirken startet), men folk kom jo dit rett etter fotograferingen i/utenfor kirken. Ikke noe problem det. Så kom de som kanskje hadde vært hjemme og skiftet og sånnt rett før middagen begynte.

Du bør vel ha brudebukett, det er jo veldig vanlig. Vi valgte å ikke pynte i kirken, men nå er ikke jeg spesielt glad i pynt og nips, så det var mitt valg.

Anonymkode: 1402a...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...