Gå til innhold

Må jeg koke blåbær eller holder det å skylde dem før jeg gir baby 8 mnd?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Anonymkode: b32d3...d31

Bær plukket i utlandet har vist seg å innimellom inneholde e.coli fra plukkerne - så jeg ville ha skylt dem i kokende vann i så fall. Trenger ikke gjennomkokes, bakteriene er på utsida.

Anonymkode: ff1a3...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bær plukket i utlandet har vist seg å innimellom inneholde e.coli fra plukkerne - så jeg ville ha skylt dem i kokende vann i så fall. Trenger ikke gjennomkokes, bakteriene er på utsida.

Anonymkode: ff1a3...be3

Dette!

På forbrukerinspektørene sa de oppkok på to/tre minutter var nok. 

Anonymkode: 54118...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen som koker blåbær altså... og har vært i flere barselsgrupper. 

Anonymkode: 10790...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner ingen som koker blåbær altså... og har vært i flere barselsgrupper. 

Anonymkode: 10790...709

Ja, jøss. Dine tilfeldige bekjentskaper i barselgruppene er nok alle sammen tungt inne i mikrobiologi og smittevern, så dermed bør det rådet veie mye tyngre enn Forbrukerinspektørene...

Anonymkode: ff1a3...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at friske bær og frosne bær som ikke er varmebehandlet fra utlandet er en skikkelig stor smittekilde for mage-tarminfeksjoner. Heldigvis blir det tatt stikkprøver så en del lukes ut før det blir sent til butikken men ikke alt. Hadde vært skeptisk til å gi slike til et så lite barn uten varmebehandling. 

Anonymkode: efb89...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner ingen som koker blåbær altså... og har vært i flere barselsgrupper. 

Anonymkode: 10790...709

At din omgangskrets er slepphendt med e.coli får være deres greie. 

Friske voksne mennesker tåler dette bedre enn barn under ett år. 

Faktum er at utenlandske bær KAN inneholde dette. Sannsynligheten er liten men synes du det er ok å potensielt utsette ditt barn for noe som kan gi stort ubehag, alvorlig sykdom og i ytterste konsekvens døden?

Anonymkode: 54118...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...